LAINAUS(203 @ 28.06.2007 - 19.25)

Ihan näin mielenkiinnosta kun täällä näemmä näitä muitakin viranomaisia pyörii, miten paljon poliisin koulutuksessa käydään läpi ensiapu/ensivasteasioita? Kun keikkapaikalla sattuu olemaan sininuttuisten kanssa, niin minkälaisia apuja tai taitoja voisi näiltä voida odottaa? Tietty poliisilla on omat tehtävänsä siinä päällimmäisenä, mutta aina joskus voi lisäapu olla ihan tarpeen

Kysyin juuri tuolta poliisikoululta viimeisintä tietoa ensiavun ja ensivasteen koulutuksesta. Poliisin tämänhetkiseen peruskoulutukseen (poliisin perustutkinto) sisältyy 26 tunnin kurssi hätäensiapua. Kurssista puolet on pienryhmäopetusta, jossa eri asioita, kuten hengitysteiden avaaminen, peruselvytys, suuret verenvuodot, ampuma- ja pistohaavat, harjoitellaan pätevien kouluttajien johdolla. Periaatteena olisi siis kyetä ylläpitämään potilaan peruselintoimintoja maallikkotoimenpitein siihen saakkaa, kunnes ammattiauttajat saapuvat ja ottavat vastuun potilaasta. Tämän tuntimäärän lisäksi osallistutaan opetukseen, jolla pyritään ehkäisemään putkakuolemia painottamalla ensiarvion tärkeyttä säilöönotettavien tilassa.
Poliisin ensivastetoiminta on sitten asia erikseen. Sitä on käynnistelty aluksi muutamassa pilottipiirissä viime vuosina. Ministeriön tavoitteena on, että jokaisessa poliisilaitoksessa tulisi olemaan 1-2 ensivastekouluttajaa, joilla olisi terveydenhoitoalan tausta. Omassa laitoksessani on yksi sairaanhoitaja-konstaapeli, joka odottaa ensivastekouluttajakurssin alkamista syys-lokakuussa. Hän sitten tulee kouluttamaan vapaaehtoisuuden perusteella valittuja työkavereitaan EVY-kykyisiksi, jotka normaalin poliisin kenttä- ja hälytystehtävien ohella voivat toimia hätäkeskuksen tiedossa olevana EVY-yksikkönä tarvittavalla välineistöllä. Kuten ajatella saattaa, ollaan asiasta vähintään kahta mieltä. Osa ei ehdottomasti halua poliisille mitään uutta sille kuulumatonta tehtävää eikä vastuuta, osa mieltää asian hieman laajemmin ensimmäisenä varsinaisena lenkkinä ensihoitoketjussa, jonka hyöty mitataan potilaan selviytyessä kuolemalta tai pitkiltä laitoshoidoilta. Poliisin ensivastetoiminnan käytäntönä tulisi olemaan lähteminen lähimpänä käytettävissä olevana EVYnä silloin, kun sillä ei ole muita omia tehtäviään, ja luonnollisesti aina kohteeseen hälytetään amattiyksiköitä, joiden saavuttua paikalle poliisi voisi irtautua omalle toimialalleen.
Itse olen aikoinaan saanut peruskoulutukseni yhteydessä melko vaatimatonta ensiapukoulutusta, omalla ajallani olen käynyt kahdesti SPR:n järjestämän EA1-kurssin, jonka parasta antia olivat elvytyksen harjoittelu ja peruselintoimintojen ylläpitoon tähtäävät toimet. Mitella-liinojen taittelu ei oikein tuntunut mielekkäältä. Omatoimisesti olen myös päivittänyt tietojani elvytysohjeiden muuttuessa, ja aina tilaisuuden tullen harjoitellut peruselvytystä. Kolmenkymmenen virkavuoden aikana olen kerran elvyttänyt potilasta noin 20 min. ajan, kunnes ammatti-ihmiset saapuivat, joten kovin usein poliisi ei siihen tilanteeseen tilastollisesti joudu.
Ensiavun osalta kyky avunantamiseen on tietenkin hyvin yksilöllinen asia. Ellei saadun koulutuksen jälkeen asioita palauta mieleen ja harjoittele säännöllisesti, voin sanoa, että kovin kaksisia apuja ja taitoja ei poliisilta
yleensä kannata odottaa. Tulevaan EVY-toimintaan osallistuvat poliisit tietysti joutuvat ylläpitämään tietojaan ja taitojaan sekä osallistumaan kaiketi vuosittain testeihin.
Näin olen asian ymmärtänyt. Jos joku tietää paremmin hallintomme asioita tältä sektorilta, tuokoon kernaasti tietonsa julki.