Siirry sisältöön

- - - - -

Ensivasteen hoito-ohjeet

• Et voi vastata tähän aiheeseen
6 vastausta tähän aiheeseen

#1 kuokka

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 168 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 12 marraskuu 2009 - 19:10

Taas on kierretty hieman Suomea ja erilaisiin käytäntöihin ensivasteen hoito-ohjeissa törmätty. Osa VPK:sta käyttää ensihoito-oppaan ohjeistusta osa taas alpen tai tk:n määräämiä ohjeita. Kenen ohjeistuksia ja määritelmiä toiminnasta teillä noudatetaan?

#2 Kuljettaja

Vanhempi Jäsen

• jäsen
  • PipPipPip
  • 550 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 13 marraskuu 2009 - 00:24

LAINAUS(kuokka @ 12.11.2009 - 19.10) <{POST_SNAPBACK}>
Taas on kierretty hieman Suomea ja erilaisiin käytäntöihin ensivasteen hoito-ohjeissa törmätty. Osa VPK:sta käyttää ensihoito-oppaan ohjeistusta osa taas alpen tai tk:n määräämiä ohjeita. Kenen ohjeistuksia ja määritelmiä toiminnasta teillä noudatetaan?

Pääsääntöisesti ensihoito-oppaan ohjeistusta käytetään ja lanssia pidetään ajantasalla/konsultoidaan (joka täällä tulee yleensä silti <5 min meidän jälkeen). Tosin ei noita ensivastekeikkoja täällä kaupungissa hirveästi tule soppareille.

Parempi minusta VPK:n kannalta että käytetään yhtä selkeää opasta kuin alpen/tk:n lippulappuja. Toki alpelta jotain ohjeita tulee mutta pääsääntöisesti siis ensihoito-oppaan mukaisesti.

#3 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 14 marraskuu 2009 - 11:42

Kuulun kahteen eri palokuntaan, jotka sijaitsevat eri laitosten puolilla.

Ensimmäisessä on vanha hyvä ohjekansio, joka on tosin tehty jo ennen aluepelastuslaitosta.
Pääpiirteet siinä on ok, mutta toki kaipaisi jo päivitystä.
Ensihoidon taskuopas kulkee mukana.

Toisessa on aluepelastuslaitoksen toimittama ihan kohtalainen ohjeistus.

Kummassakin siis ohjeistusta löytyy, eikä tilanne ole ihan toivoton.
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#4 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 15 marraskuu 2009 - 21:05

Tämä asia varmasti kuuluu vain ja ainoastaan vastuuviranomaiselle. Laiska vastuuviranomainen ei jaksa asiaan ottaa kantaa ja sanoo "vetäkää oppaan se ja se mukaan". Sama pätee valitettavan monessa sakussakin "vetäkää taskuoppaan mukaan". Aktiivinen vastuuviranomainen laatii itse tutkitun tiedon ja kirjallisuuden pohjalta omaan toimintaympäristöön parhaiten sopivat ohjeistukset.

Ensihoidon tasku-opas ei pääsääntöisesti kuulu minusta sopimuspalokunnan ensivasteeseen.

#5 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 15 marraskuu 2009 - 21:25

LAINAUS(Sedaatio @ 15.11.2009 - 21.05) <{POST_SNAPBACK}>
Tämä asia varmasti kuuluu vain ja ainoastaan vastuuviranomaiselle. Laiska vastuuviranomainen ei jaksa asiaan ottaa kantaa ja sanoo "vetäkää oppaan se ja se mukaan". Sama pätee valitettavan monessa sakussakin "vetäkää taskuoppaan mukaan". Aktiivinen vastuuviranomainen laatii itse tutkitun tiedon ja kirjallisuuden pohjalta omaan toimintaympäristöön parhaiten sopivat ohjeistukset.

Ensihoidon tasku-opas ei pääsääntöisesti kuulu minusta sopimuspalokunnan ensivasteeseen.

Meillä on sakussakin varsin nohevat toiminta- ja lääkeohjeet. Mutta olen keikkaillut paikassa, jossa ohjekansio on täynnä paperia, joista ei mitenkään muodostu mitään järkevää kokonaisuutta. On siis tehty aina vaan uusi ohje, kun on asia vastaan tullut. Ensihoidon taskuopas on toki ammattilaisen kirja ja sisältää paljon ylimääräistä palokunnalle. Mutta on siinäkin hyvä muistilista jokaisen alueen alussa tarpeellisista asioista. Että eipä tuo haitaksikaan ole. Ovat esimerkiksi joskus osanneet jopa katsoa kelakortista numeroita sen avulla.
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#6 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 17 marraskuu 2009 - 23:06

QUOTE (Hipsu @ 15.11.2009 - 21.25) <{POST_SNAPBACK}>
Ensihoidon taskuopas on toki ammattilaisen kirja ja sisältää paljon ylimääräistä palokunnalle. Mutta on siinäkin hyvä muistilista jokaisen alueen alussa tarpeellisista asioista. Että eipä tuo haitaksikaan ole. Ovat esimerkiksi joskus osanneet jopa katsoa kelakortista numeroita sen avulla.

Kyllä itse silti laatisin ei-ammattilaisille ihan omat yksinkertaistetut ohjeet, kyllä niihinkin voi ne kelakoodit naputalla ylös ja jättää vielä harvinaiset pois.

#7 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 19 marraskuu 2009 - 14:14

LAINAUS(Sedaatio @ 17.11.2009 - 23.06) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS(Hipsu @ 15.11.2009 - 21.25) <{POST_SNAPBACK}>
Ensihoidon taskuopas on toki ammattilaisen kirja ja sisältää paljon ylimääräistä palokunnalle. Mutta on siinäkin hyvä muistilista jokaisen alueen alussa tarpeellisista asioista. Että eipä tuo haitaksikaan ole. Ovat esimerkiksi joskus osanneet jopa katsoa kelakortista numeroita sen avulla.

Kyllä itse silti laatisin ei-ammattilaisille ihan omat yksinkertaistetut ohjeet, kyllä niihinkin voi ne kelakoodit naputalla ylös ja jättää vielä harvinaiset pois.

Samaa mieltä! Kirjasessa kun hoidot menee monesti yliopistosairaalatasoisiksi. Okei vitsi vitsinä mutta siellä on paljon tietoa jolla perustason jullikaan ei tee (ymmärrä?) mitään, saatikka sitten ensivastehenkilö. Ja tarkennetaan vielä että semmoinen joka ei omaa alan tutkintoa.. Opuksesta voi hyvin poimia hyödyllisen ja painaa ne selkokieliseksi ohjeeksi. Taskupasta voi sitten käyttää vaikka koulutuksessa niin voi heittää vähän nice-to-know -tietoa väliin.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää