Siirry sisältöön

- - - - -

Yleiselle tasolla kysymys tapaturmaani liittyen-

• Et voi vastata tähän aiheeseen
8 vastausta tähän aiheeseen

#1 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 04 marraskuu 2009 - 06:49

Jäin miettimään tuota keskustelua luettuani,koska siinä on mielestäni ollut sellaista puhetta,että huhhuh. shok.gif
http://www.paloforum.net/index.php?showtopic=2460&st=0

Eli jäin miettimään omaa tilannettani ja sitä,että olisiko jonkun mielestä riittänyt toisenlainen kyyti niin sanotusta esim.taksi tai jopa oma kyyditys,että joku olisi vienyt minut sairaalaan?Tuollainen älytön keskustelu,että murtuma ei kuulu hoitotasolle tai jopa piilovihjailuni tuli viestiä lukiessa,että kyllähän murtuma potilas pääsee taksillakin jos ei ole murskavammaa.

Täytyy varmaan selittää oma tilanteeni ennenkuin voin olettaa teidän antavan vastausta kysymyksiini.Eli olin nousemassa hevosen selkään ja horjahdin sieltä suoraan betonilattialle käden päälle koko painollani (hölmöä nousta tallissa selkää,tiedetään,mutta toinen vaihtoehto olisi ollut,että polvet menee kun hevonen potkii).Ambulanssissa sain tipan kautta i.v-nestettä ja opiaatteja.
Lisätietona annan tähän vielä,että murtuma on oikeassa olkavarressa ja se on täysin poikki ollut.Ja se oli vielä melko instabiili,vaikka käsi ei liikkunutkaan yhtään liikuttaessa normaalisti sitä.Avustuksellakaan ei meinannut saada kättä liikkumaan yhtään.Todella ikävä tilanne ja kipeä käsi oli.Nyt käsi on levytetty ja odottelen vain milloin se luutuu taas kuntoon.

Nyt olen kertonut tilanteen pääpiirteittän ja nyt haluaisinkin kuulla teidän mielipiteenne murtumapotilaiden turhasta kuljettamisesta hoitoyksikön tai perustason ambulanssilla tai siitä,ettei murtumapotilas tarvitse opiaatteja.Kunnon perusteluin tietenkin.Olisin todella kiinnostunut kuulemaan teidän mielipiteenne tästä kuljetusasiasta kun kerran siitä on käyty niin kovaa keskustelua juuri murtumapotilaiden kohdallakin tuossa yllämainitsemassani keskustelussa.

Viestiä muokkasi henu82, 04 marraskuu 2009 - 07:50

#2 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 04 marraskuu 2009 - 14:03

En jaksanut tuota vanhaa topiccia kovin tarkkaan lukea, ehkä hieman tietämättömyttään ja edesvastuuttomuuttaan siellä on jauhettu paskaa.

Käsittääkseni sinä sait kaiken tarpeellisen hoidon? Että eikait siinä ongelmaa ole?
Kuljettamatta jättäminen on myös yksi keino yrittää saada muutamat kyytivaunut riittämään alueen tehtäviin. Ihan sama asia, kuin se, että hätäkeskus ei hälytä jokaiseen puheluun ketään. Eikä sairaalan poliklinikallakaan hyvällä katsota, jos jokainen buranan vinkuja sinne tuodaan. Kuljettamatta jättäminen ei aina tarkoita sitä, että eikö hoidettavaa olisi tai että hälytys olisi aivan turha. Vaan ammattitaitoiset sairaankuljettajat saattavat ohjata asiakkaan muutakin reittiä hoitoon. Sairaankuljettajat käyttävät lääkäreiden puhelinkonsultaatioita tarvittaessa. Asiakas voi esimerkiksi jäädä odottamaan oman terveyskeskuksen aukeamista tai sitten hakeutua omin kyydein oikeaan hoitopaikkaan. Luunmurtumien jakamista hoito- tai perustasolle ei voida tehdä, jota sinä tivaat. Tehtävän suorittaa yksikkö, joka sinne irtoaa tai vasteen mukainen yksikkö. Eikä kuljettamisenkaan voi sanoa niin vaan olevan turhaa. Murtumat tekee kipeää ja ilman valvontaa ei voida opiaatteja antaa. Ei ole mahdollista antaa sulle kunnon moukkua ja panna taksiin. Murtuneen raajan tukeminen myös vähentää kipua ja verenvuotoa.

Ps.
Oletkos sinä sama henkilö, joka aiemmin tivasi hoitoprotokollia päänsäryn hoidossa?
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#3 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 06 marraskuu 2009 - 00:56

Kysyin vaan yleisellä tasolla voiko ambulanssi jättää kuljettamatta murtumapotilasta?En ihmetellyt sitä,että tuleeko murtumapotilaan luo perustason vai hoitotason ambulanssi.Kysymys olikin siitä,etteihän murtumapotilasta voi jättää kuljettamatta ambulanssilla kun ei ole kovinkaa usein mahdollista saada kipua rauhoittumaan jollain burana600mg:llä,jos murtuma on iso tai paha muuten.Kyse ei ole tässä tekstissäni ollut hoitoprotokollaa kysellä vaan yleisesti ihmettelen,että voiko murtumapotilaan muka jättää hoitamatta ja kuljettamatta sekä perussärkylääkkeiden varaan.

Minulle tuli onneksi ymmärtäväiset ensihoitajat ja olivat todella ajantasalla tehtävissää,jolloin matka sujui suht rauhallisesti hyvän hoidon ansiosta.Matka oli kuitenkin pitkä kun kesti minullakin 2.5tuntia.

Viestiä muokkasi henu82, 06 marraskuu 2009 - 00:59

#4 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 06 marraskuu 2009 - 11:33

No murtua voi toki pienempikin luu. Eli ei voi sanoa murtumapotilaan automaattisesti tarvitsevan sairaankuljetusta.

maantiellä herra oon..."

#5 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 06 marraskuu 2009 - 18:00

Murtunut käsi ei ole aina indikaatio ambulanssikuljetukselle. Hoitamatta jättäminen on aika kova sana, varmasti hoito-ohjeet annetaan, ja ohje hakeutua omalla kyydillä tai taksilla sairaalaan. Samalla tavalla sinne omin neuvoin pääsee, ja otetaan hoitoon - ambulanssihan ei ole lippu jonon ohi.

Myös potilaan ohjaaminen ja opastaminen on hoitoa. Näemmä kuitenkin lopputulos on sama vaikka ilmeisesti ei kuljetetukaan, käsi on operoitu ja se on toipumassa.

Näitä omia asioita on turha ruotia paloforumilla tai missään muualla netissä. Jos koet tulleesi väärinkohdelluksi, ota yhteyttä kuntasi ensihoidon vastuulääkäriin.

#6 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 06 marraskuu 2009 - 19:10

Olihan hänet kuljetettu ja saanut oikein droppiakin...
Minäkään en täysin ymmärtänyt, että missä se ongelma piilee.
maantiellä herra oon..."

#7 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 06 marraskuu 2009 - 23:15

Omaa tilannettani en täällä ruotinut vaan käytin sitä esimerkkinä eikä tässä ole mitään ongelmaa.Ihmettelen vaan suuresti tuollaista paskanjauhamista mitä vanhassa topicissa on jauhetta.Ja osa on vielä alan ammattilaisia!Minun tapauksessani ei olisi päässyt ilman sairaankuljetusta sairaalaan pahan murtuman vuoksi ja tajunnantason häiriöiden vuoksi.Ilman kunnon kipulääkettä taju olisi lähtenyt minulle.

Ja tiedän,ettei mitään pienia murtumia kuljeteta.Kyllä varpaansa murtanut pääsee omalla kyydillä.Mut taatusti olkavarren murtuma ja täysin poikkimennyt niin ei varmastikaan olisi pärjännyt 2,5tuntia omalla kyydillä.
Mut olkoon jos,ette ymmärrä mitä tarkoitin.Omaa asiaani en ruotinut,koska te ette todellakaan ees tiedä puoliani tilanteestani.Sain teiltä kuitenkin vastaukset ja tiedän tai tunnen sydämessäni,että te olisitte ehkä lähettänee minut omin kyydein sairaalaan.Mut eipä sillä ole väliä kun sain oikean hoidon ja turvallisen sekä asiantuntevan kuljetuksen sairaalaan.Ja yksityisen firman ambulanssi mut vielä hoiti.

Kiitokset vastauksistanne!

Viestiä muokkasi henu82, 06 marraskuu 2009 - 23:47

#8 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 10 marraskuu 2009 - 10:43

Se on ihan sama, että onko se yksityinen vai joku muu.
Suurimman osan Suomen pinta-alasta hoitaa yksityiset sairaankuljetusyritykset.

Viestiä muokkasi Hipsu, 10 marraskuu 2009 - 10:44

maantiellä herra oon..."

#9 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 15 marraskuu 2009 - 21:11

QUOTE (Hipsu @ 10.11.2009 - 11.43) <{POST_SNAPBACK}>
Se on ihan sama, että onko se yksityinen vai joku muu.
Suurimman osan Suomen pinta-alasta hoitaa yksityiset sairaankuljetusyritykset.

Miten tämä pinta-ala liittyy mihinkään ??

Itse asiaan sanon, että syvä huokaus.........osa murtumista vaatii ilman muuta ambulanssia ja kunnollista kivun hoitoa, jopa lääkettä. Toiset murtumat taas eivät....

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää