Osallistuukohan pelastuslaitos kustannuksiin, jos ajan C- kortin (nykyisin AB)? Muuta käyttöä ei tällä hetkellä ole kuin paloauton ajaminen, meillä on kuskit aika vähissä.
Ajaisinko C- kortin
Aloittaja: **VPK:lainen**, touko 23 2009 11:22
4 vastausta tähän aiheeseen
Lisätty 25 toukokuu 2009 - 16:23
LAINAUS(VPK:lainen @ 23.05.2009 - 12.22) <{POST_SNAPBACK}>
Osallistuukohan pelastuslaitos kustannuksiin, jos ajan C- kortin (nykyisin AB)? Muuta käyttöä ei tällä hetkellä ole kuin paloauton ajaminen, meillä on kuskit aika vähissä.
Jos oikein ymmärsin nimimerkkisi niin olet VPK:lainen. Siinä tapauksessa en usko että aluepelastuslaitos maksaa mitään kortistasi, koska ongelmahan on lähinnä VPK:n sisäinen. VPK taas saattaa jopa kuluihin osallistuakin jos ongelma on oikeasti olemassa.
Itse olen tällä hetkellä ilman C-korttia ja ajattelin sen tässä kesän aikana ajaa vaikka meidän asemalla kuskeja kyllä riittääkin. Tosin joskus päivälähtöihin voi olla kuskeja hyvin vähänkin. Lisäksi siitä olisi se hyöty että saisi laillisesti siirtää autoa ilman että tarvitsee aina kuskia huutaa paikalle vaikka itse seisoo vieressä.
Lisätty 27 toukokuu 2009 - 15:11
LAINAUS(VPK:lainen @ 23.05.2009 - 12.22) <{POST_SNAPBACK}>
Erittäin suurella todennösyydellä voin sanoa että ei maksa euroakaan. Ja toiseksi luuleen että sua et päästeta höökillä saatikka tankilla ajamaan hälyytysajoa. Se on oma taiteen lajinsa. Paloautoon (painaa 10000 kg ->) tehoaa ihan tismalleen samat fysiikanlait kun kuorma-autoon ja hälytysajossa kuljettajalta vaaditaan erittäin suurta keskittymistä, tarkkaavaisuutta ja ennakointia. Ja juuri tämän takia olen itse hälytysajoneuvo ajokortin kannalla.
Meillä konemiehinä (kuskeina) on kokeneet kaverit joilla kuorma-auton ajokokemusta on entuudestaan. Siis lähinnä työelämästä.
Lisätty 14 huhtikuu 2010 - 16:29
Meilläpäin ainakin kaikki ajaa joilla on vaan c-kortti eikä vain "vanhat ja kokeneen". "Vanhat" enemmänkin patistavat ajamaan kun estävät. Harjoituksissa aina nuorimmat ajaa ja ne joilla on vähiten ajokokemusta. Talvella on yksi päivä liukkaankelin harjoitusta (harjoitellaan esim. tötsien väistelyä jäällä, jarrutusta ym.) johonka kaikki kuskit osallistuvat (myös nuoret) Juuri etupäässä nuorimmat ja kokemattomimmat saavat ajaa eniten saadakseen kokemusta. Ajamaan oppii vain ajamalla! Tämä olisi hyvä vanhempienkin kuskien muistaa, että opastavat nuorisoa eivätkä itsekkäästi aja aina itse "koska muut ei osaa"-tyylillä. Tietenkin ei kannata laittaa sitä nuorinta tai kokemattominta heti hälytysajoon, mutta juuri esim. harjoituksissa on hyvä että kokemattomimmat ajaa saadakseen kokemusta (vanhat kyytis ja opastamas). Joskus se hälytysajo osuu kohdalle "pakostakin"
. Tietenkin kokemattomimmankin pitää tiedostaa ratin taakse istuttuaan että alla on "vähän" isompi peli kuin oma karvanoppacorolla ja se ei pysähdy yhtä helposti
. Rauhallisesti kun ajelee nii ajo sujuu. Vanhemmat opastaa ja auttaa tiedostamaan, että esim. risteyksiin aloitetaan hidastus kauempaa kuin henkilöautolla ja risteyksiin myös tullaan hiljempaa kuin henkilöautolla. Mitä enemmän ja useimmin ajaa, sen parempi!
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen