Olen valmistumassa kesäksi Ensihoitoon erikoistuneeksi lähäriksi ja pitemmälle lukeminen kiinnostaa. Mietin eri vaihtoehtoja päästä työllistymään hoitotason ambulanssiin. Eli millä tavoin Ensihoitaja AMK ja Sairaanhoitaja eroavat toisistaan ambulanssityössä? Voiko pelkän sairaanhoitajan ja lähihoitajan ensihoitoon erikoistumis papereilla toimia hoitotason ambulanssissa? Eroaako tietotason määrä koulun päätyttyä näissä koulutuksissa toisistaan kuinka paljon? Ja sitten vielä jos joku osaisi sanoa työllistääkö pelastuslaitos saikkareita joilla lähihoitaja pohja ensihoidosta?
Saikkari lanssissa
Aloittaja: o_OToonza, maalis 17 2009 18:36
5 vastausta tähän aiheeseen
Lisätty 26 maaliskuu 2009 - 16:45
Elikkäs elikkäs. Kummallakin koulutuksella pääsee hoitotason autoon, helssinki ilmeisesti käyttää mielellään eh amk:ta. Mutta muualle pääsee kyllä, koulutus eroaa aika paljon. Eh amk:ssa harjoittelut ja opiskelu painottuu ensihoitoon nimensä mukaan, tietysti mukana on muutakin, sairaanhoitaja koulussa opiskellaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, hoitoalaan ja ei hoitoalaan liittyvää (paskaa). Opiskelu aikaa ajatellen ensihoito amk on varmasti mielenkiintoisempi kuin sh amk. Sh amk:ssa on harjoitteluina perussh, vanhustyö, sisätaudit, kirurgia, perioperatiivinen... Eh amk:ssa on enemmän ensihoidon harjoitteluita mutta käsittääkseni ainakin 1 perussairaanhoidon harjoittelu ja perioperatiivinen... Ammattitaito kysymys on varmasti hyvin paljon itsestä kiinni, kuinka paljon jaksaa itsenäisesti opiskella, mutta tietysti ensihoito amk antaa paremmat valmiudet ensihoitoon. Ja kouluissa on suuria eroja, esim. vaasan amk:ssa ei tule ollenkaan akuuttihoitoon liittyvää harjoittelua jos ei itse sitä järkkää. Eli ei pääse teholle, lanssiin, ensiapuun... Monessa muussa koulussa ainakin teho harjoittelu tulee suurelleosalle.
ps. hoitotason tentin kyllä pääsee läpi sairaanhoitajan koulutuksella... Elkääkä kukaan menkö hakemaan Vaasan amk:n sh linjalle, sieltä ei jää muuta kun paskan maku suuhun.
ps. hoitotason tentin kyllä pääsee läpi sairaanhoitajan koulutuksella... Elkääkä kukaan menkö hakemaan Vaasan amk:n sh linjalle, sieltä ei jää muuta kun paskan maku suuhun.
Lisätty 26 maaliskuu 2009 - 22:36
Enhän mä mistään mitään tiedä mutta sen verran että ei se hoitotason autoon "pääseminen" ihan niin yksiselitteistä ole. Ensinnäkin tuo Helsingin ulkopuolinen "muu maailma" on aika laaja käsite. Johonkin yksityisen wannabe-HOITOTASON autoon voi päästä juttujen mukaan vähän kaikennäköisillä papereilla (okei vähän kärjistetty?!), mutta joissakin laitoksissa vaaditaan esim. tietyt vuodet perustason autossa (+ tietty oikea tutkinto) ennenkuin alkaa halajaa sinne maagiselle hoitotasolle. Mikä on sinänsä hemmetin hyvä asia..
Tottakai intoa pitää olla, en minä sillä! Mutta jos nyt kateltais siinä perustason vaunussa ensin miltä se maailma näyttää!
nimim. katkera perustason jannu
Tottakai intoa pitää olla, en minä sillä! Mutta jos nyt kateltais siinä perustason vaunussa ensin miltä se maailma näyttää!
Viestiä muokkasi pmsk, 26 maaliskuu 2009 - 22:37
Lisätty 27 maaliskuu 2009 - 18:30
Löytyypi vaikka millä tutkinnolla töitä.
Ja kun töihin pääsee, niin sittenhän sen näkee, että saavuttaako hoitelutasoa koskaan.
Useimmilla pajoilla on molempien tasojen autot ja joissain jopa siis ylenemis mahdollisuuksia.
Jos vasteet ja kaikki on kunnossa, niin perustason autossakin joutuu/pääsee tekemään monenmoista.
Ja kun töihin pääsee, niin sittenhän sen näkee, että saavuttaako hoitelutasoa koskaan.
Useimmilla pajoilla on molempien tasojen autot ja joissain jopa siis ylenemis mahdollisuuksia.
Jos vasteet ja kaikki on kunnossa, niin perustason autossakin joutuu/pääsee tekemään monenmoista.
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."
maantiellä herra oon..."
Lisätty 08 toukokuu 2009 - 10:26
LAINAUS(pmsk @ 26.03.2009 - 21.36) <{POST_SNAPBACK}>
Enhän mä mistään mitään tiedä mutta sen verran että ei se hoitotason autoon "pääseminen" ihan niin yksiselitteistä ole. Ensinnäkin tuo Helsingin ulkopuolinen "muu maailma" on aika laaja käsite. Johonkin yksityisen wannabe-HOITOTASON autoon voi päästä juttujen mukaan vähän kaikennäköisillä papereilla (okei vähän kärjistetty?!), mutta joissakin laitoksissa vaaditaan esim. tietyt vuodet perustason autossa (+ tietty oikea tutkinto) ennenkuin alkaa halajaa sinne maagiselle hoitotasolle. Mikä on sinänsä hemmetin hyvä asia..
Ainakin E-PSHP:n hoitotason tenttiin pääsee sh/eh:amk kun on toiminut 1-2v perustasolla ja jotain muutakin pääsy vaatimuksia oli...
1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää