Siirry sisältöön

- - - - -

Migreenipassi apuna ensihoitajille!

• Et voi vastata tähän aiheeseen
4 vastausta tähän aiheeseen

#1 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 28 helmikuu 2009 - 02:48

Olen pyytänyt neurologiani kaksi kertaa täyttämään migreenipassini ja hän on muuten täyttänytkin,mutta ei ole täyttänyt kummallakaan kertaa vaikeankohtauksen hoitoa kun oma lääkitys ei tehoa.Ei ole suostunut täyttämään vaan on sanonut,ettei halua neuvoa ensihoitajia eikä sairaalaa.Osaavat kuulemma ilman neuvoja.Musta se tuntuu jotenkin pelottavalle,koska jos en itse kykene sanomaan niin mistä sitten osaavat ottaa tärkeitä asioita huomioon jos passissa ei ole tietoa.

Ja jos passissa ei ole vaikean kohtauksen hoitoa ja jos onkin tosiaan niin,etten itse pysty jotain asiaa sanomaan niin eikö olisi hyvä olla passi täytettynä vaikeankohtauksen ensiapukohtakin jos oma lääkitys ei toimi.Passin pitäisi olla potilaan tuki ja turva,mutta onko siitä apua millään tasolla jos ei ole mitään merkintää vaikeankohtauksen hoidosta.Itselläni on ollut vaikeita kohtauksia,joissa en ole edes itse saanut soitettua ambulanssia,vaikka ehkä olisi pitänyt kun kohtausten kesto on ollut 80-90tuntia.

Haluaisinkin kysyä nyt teiltä alan ammattilaisilta,että miten näette asian siis,että tulisiko vaikeankohtauksen hoitoa kohtaa täyttää mitenkään tai antaa mitään vinkkiä neurologin suunnasta mitä tehdä.Esim,että pitääkö laittaa tippaan tai jotain muuta....Olen nyt aika kauhuissani,koska nyt minulla on tehoava estolääkitys joka on jäämässä kesälle pois ja silloin on vaikeat ajat edessä minulla migreenin suhteen.Sitä varten tässä mietin mielipiteitänne asian suhteen,että voinko olla huoletta ilman,että tuota kyseistä passin kohtaa täytetään vai pitääkö se ehdottomasti olla täytettynä lääkityksen ja omien tietojen lisäksi.Tuleva kesä on mun migreenini kannalta paha ja se pelottaa,että miten toimia jos tulee pahoja kohtauksia,joita varmasti tulee kun oma lääke ei koskaan niihin.Kesä on pahinta aikaa,viime kesänä pahoja ja vaikeita kohtauksia oli viitisen,joista yhden aikana ambulanssi kutsuttiin katsomaan minua.

Olisin erittäin kiitollinen jos saisin mielipiteitänne asiasta tai vinkkei miten toimia asiassa.Haluan tietää,että pitäisikö teidän mielestänne kyseinen kohta
täyttää.Kiitos jo etukäteen. mellow.gif

#2 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 28 helmikuu 2009 - 14:33

Eivät halua täyttää sitä, koska joku voisi syytellä sitten heitä, jos menee pieleen.
Lisäksi tietoon tulevat jutut jumittavat ajattelun tietylle raiteelle, mistä on vaikea päästä pois.
Tippaloita ei tarvitse ohjeistella, se laitetaan kun on tarvetta.
Tarve on nesteytys tai lääkkeen antoreitin avaaminen lääkittäessä tai epäiltäessä lääkinnän tarpeen tulemista.
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#3 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 28 helmikuu 2009 - 20:53

Kiitos vastauksestasi. Enemmän tarkoitankin tuolla muita huomioonotettavia asioita, vaikkapa sitä, et onko potilaalla ollut tajunnantason laskua muiden kohtauksien aikana tai muita huomioon otettavia tärkeitä seikkoja, vaikkapa kiellettyä lääkitystä kohtauksen aikana. Vaikea oikeastaan on hakea oikeaa asiaa mitä haluan tietää. Olen kuullut, että sen pitäisi olla täytettynä. Pahat kohtaukset, joita mulla on ollu niin ovat todella kauheita.

Mulla oli silloin pahan kohtauksen aikana tajunnantason laskua lääkärin mukaan, joka sairaalassa mut otti vastaan. Ja mietin onko voinut käydä niin, että ensihoitajat eivät ole huomanneet sitä humalatilani takia. Tai sitten on ollut niin, että se onkin alkanut laskemaan vasta matkalla mutsin kyydissä.
Kanyylineula ei meinannut mennä oikein mitenkäänpäin mun käteeni silloin päivystyksessä ja se johtui kuulemma tajuttoman kovan kivun vuoksi, joka kyllä paheni matkan aikana. Ja lääkitys anto meinasi mennä vaikeaksi hoitajien mukaan. Olinhan mä ihan kunnolla päissäni, mutta harmittaa, että sen kerran kun erehtyy juomaan kunnolla migreenikkönä niin ei osaa pyytää apua kunnolla kun ei ole migreenipassia täytettynä.

Mistä ja miten tajunnantason laskun erottaa ja huomaa? Sairaalassa lääkäri ei ollut viimeksi siellä ollessani niin kovinkaan ilahtanut mun tajunnantason laskusta. Mikä siinä on vaarallista ja miksi sitä tapahtuu migreenikohtauksen aikana siis vaikean? On todella pelottavaa. Voiko taju lähteä laskuun äkkiä vai lähteekö se hiljalleen?

Eikös sitä syyttelyä tule helpommin jos se on täyttämättä, koska jos on jotain tärkeää huomioitavaa hoitoa ajatellen eikä siitä olo tietoa?Ja jos potilas ei itse edes pysty kertomaan asiaa. Tuntuu hassulle, että migreenipassissa on sellainen kohta jos sitä ei täytetä. Kyllähän ensihoitajat työnsä osaa, mutta joskus on varmasti tilanteita, joissa migreenikön tilanne on vaikea tulkita tai löytää oikea hoito. Niin eikös se auttaisi aloittamaan sairaalassa nopeammin oikean hoidon jos passissa lukisi jotain.

Olen miettinyt sitä, että migreenikkö kirjaimellisesti pallotellaan päivystyksissä ja hoidetaan vasemmalla kädellä. Särkyä eivät saa kunnolla pois ja sitten saa kärvistellä sekä kokea pallottelua tai pepulle potkimista sairaaloissa.Miten siis sitten saamme apua jos emme saa ääntämme kuuluviin? Migreenipassin pitäisi auttaa meitä tilanteissa kun omat lääkkeet eikä mikään auta migreeniin niin hoidon saamisessa. Mut miten ihmeessä vajaasti täytetty voi olla apuna meille?

Kesä on tulossa muutaman kuukauden takana ja silloin alkaa taatusti mun ikioma migreenihelvetti, koska viime kesäkin oli mulle vaikea. Ja pahoja kohtauksia oli mulla 4-5kertaa, joihin ei kutsuttu ambulanssi, vaikka mä en pärjännyt oikein mitenkään. Kerran kutsuttiin ja silloin tuli sairaalaan matka mutsin kyydissä. Humalatilaa oli, mutta takana on saattanut olla tajunnantasonlaskua kun sairaalassa sitä jo oli kuulemani mukaan.

Viestiä muokkasi henu82, 01 maaliskuu 2009 - 00:26

#4 nass-

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 68 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 03 maaliskuu 2009 - 16:35

Itse sain migreenipassiini tuohon kohtaan täyttämisen yliopistollisen sairaalan neurologilta hoitosuhteen kestettyä reilun 1,5v. Itselläni siinä on hyvinkin tarkka ohjeistus mitä lääkkeitä voidaan käyttää ja kuinka paljon (tarkat rajoitukset sallituista lääkkeistä ja sairaudesta muutenkin löytyvät tiedoistani sairaalasta sekä tk:sta). Tämä siksi, että ensihoidossa ei nähdä näitä tietoja ja lääkityksen aloittaminen taas on hyvinkin mukavaa minulle sairastajana..
Yleislääkärit eivät tiedä migreeneistä juurikaan mitään, joten neurologi on jakanut antanut hyvät ohjeet hoitamiseeni ja jatko-ohjeita jaetaan sieltä yliopistollisesta tarpeen mukaan.

Omalta osaltani migreenipassi on ollut ensihoitajille hyvä apuväline, jota on käytetty reilusti ja siihen on todella turvattu. Yhden kerran vastaan on tullut ylimielisyyttä passia kohtaan, mutta sekin korjaantui kun paikalla ollut mieheni kertoi sairaudestani ja sen vaatimasta lääkehoidosta.
"Luulen, että vastaus naiseuden mysteeriin löytyy jostain keskustelun ja suklaan välimaastosta."

#5 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 05 maaliskuu 2009 - 20:27

Kiitos vastauksestasi,nass.täytyy yrittää oma migreenipassikin täytettyä loppuun asti.neurologin vaihtoa oon miettinytkin,koska muutenkin neurologini ei oo ajantasalla minun tilanteestani eikä oikein halua kuunnella mua aina.ihan mukava on muuten,mut tunnen oloni epävarmaksi tilanteeni aina vaikeissa paikoissa.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää