Ensihoito AMK
Aloittaja: o_OToonza, helmi 24 2009 00:16
10 vastausta tähän aiheeseen
Lisätty 24 helmikuu 2009 - 00:16
Eli tänä keväänä valmistun LH:ksi ensihoidon koulutusohjelamsta ja tarkotuksena olisi jossain vaiheessa (perustasolla vähän aikaa) lukea itseni ensihoito amkooksi. Kysymys kaikille samalla tavalla ensihoito amkooksi lukeneille tai opiskeleville onkin miten helposti pääsitte kouluun sisään? Vaikuttaako lähihoitaja tutkinnon keskiarvo valintakriteereihin ja ovatko amk-pääsykokeet kuinka vaikeita? Lähinnä helsinkiä olen ajatellut kun se nyt sattuu lähimpänä olemaan? Myös onko oikeaa tietoa vuosittaisista hakijamääristä ja sisäänpäässeiden määristä?
Lisätty 24 helmikuu 2009 - 10:26
Ei ole helpoin tehtävä päästä opiskelemaan ensihoitajaksi.
Koulutuspaikkojen määrä on pieni ja menijöitä on.
Moni onkin kerännyt lähihoitelukoulun jälkeen kokemusta ja koulutuksia ja hakenut sitten opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
Koulutuspaikkojen määrä on pieni ja menijöitä on.
Moni onkin kerännyt lähihoitelukoulun jälkeen kokemusta ja koulutuksia ja hakenut sitten opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."
maantiellä herra oon..."
Lisätty 24 helmikuu 2009 - 12:02
Helsinkiä välttäsin kuin ruttoa, jollei kyse ole Arcadasta. Metropoliassa - vaimikäsenykyääoli - on realiteetit päässeet pahasti kuulemma unohtumaan, ja kliinisiä aineita opetetaan vain se pakollinen minimimäärä. Muuten opiskellaan hoito- ja muita pseudotieteitä sekä kirjoitellaan esseitä, tutkimusraportteja ja istutaan ryhmissä kuuntelemassa kun luokkakaverit opettaa muita (PBL)
Pääsykokeisiin pääsy voi jo olla vaikeaa, moni hakee hyvillä papereilla suoraan lukiosta ensihoitoa lukemaan. Eli mitä paremmat paperit on, sen helpommin pääsee pääsykokeisiin. Siellä on sitten jo toinen juttu miten skarppaa ne testit, mutta ei ne mitään mahdottomia ole. Lukee annetut kirjat ja sisäistää oppimansa, niin siinähän se. Ei näissä hommissa mikään ydinfyysikko tarvitse olla.
Käsittääkseni lähihoitajat ovat samalla viivalla muiden hakijoiden kanssa riippumatta suuntautumisestaan.
Kuulopuheiden mukaan hyvämaineisia kouluja ovat Kotka, Lappeenranta ja Oulu. Kuopiosta en tiedä, mutta siellä luulisi olevan puitteet hyvät ainakin harjoittelulle koulussa kun paikkakunnalta löytyy tuo pelastusopisto.
Ja kuten edellä mainittiinkin, saa se sairaanhoitajakin tehdä töitä pakettiautossa.
Pääsykokeisiin pääsy voi jo olla vaikeaa, moni hakee hyvillä papereilla suoraan lukiosta ensihoitoa lukemaan. Eli mitä paremmat paperit on, sen helpommin pääsee pääsykokeisiin. Siellä on sitten jo toinen juttu miten skarppaa ne testit, mutta ei ne mitään mahdottomia ole. Lukee annetut kirjat ja sisäistää oppimansa, niin siinähän se. Ei näissä hommissa mikään ydinfyysikko tarvitse olla.
Käsittääkseni lähihoitajat ovat samalla viivalla muiden hakijoiden kanssa riippumatta suuntautumisestaan.
Kuulopuheiden mukaan hyvämaineisia kouluja ovat Kotka, Lappeenranta ja Oulu. Kuopiosta en tiedä, mutta siellä luulisi olevan puitteet hyvät ainakin harjoittelulle koulussa kun paikkakunnalta löytyy tuo pelastusopisto.
Ja kuten edellä mainittiinkin, saa se sairaanhoitajakin tehdä töitä pakettiautossa.
Lisätty 24 helmikuu 2009 - 22:08
Minä aloitin syksyllä sairaanhoitajan opinnot.
Pääsykokeet olivat haasteelliset, kyllä niissä erotellaan jyviä akanoista.
Kyseisen koulutuksen pääsykokeisiin pääsi kahdeksankymmentä kahdestasadasta hakijasta.
Aloitus paikkoja oli 24.
Pääsykokeet olivat haasteelliset, kyllä niissä erotellaan jyviä akanoista.
Kyseisen koulutuksen pääsykokeisiin pääsi kahdeksankymmentä kahdestasadasta hakijasta.
Aloitus paikkoja oli 24.
maantiellä herra oon..."
maantiellä herra oon..."
Lisätty 24 helmikuu 2009 - 23:59
Itse opiskelen hämeenlinnassa ja koulutksen taso on ihan hyvää mutta olen kyllä huomannut että se itseopiskelu on tälla alalla tärkeää. Muutenkin kädentaitoja harjoitellaan koulussa todella vähän. Esim. kanylointia oli meillä se kerta tai kaksi ja sitten lanssissa pitäisi rintakipuiselle avata nopeasti suoniyhteys niin oli kyllä vähän sormi suussa. Onneksi laitoksella sai sitten todella hyvää opastusta ja omatoiminen harjoittelu siihen päälle muiden opiskelijoiden kanssa ni nykyään sujuu kyllä ihan mallikkaasti. Tekemällä oppii.
Lisätty 01 maaliskuu 2009 - 01:16
Ammattikoululaisia otetaan sisään vähemmän kuin ylioppilaita, mutta pääsevät himpun pienemmillä pistemäärillä sisään AMKiin. Keskiarvosta en tiedä, miten paljon vaikuttaa, mutta ainakin yo-arvosanat vaikuttivat pääsyyn meidän koulussa, lisäksi työkokemuksesta saa pisteitä. Niin, ja eh-AMK-pääsykokeessa on kuntotesti.
Lisätty 01 maaliskuu 2009 - 10:49
Kaikissa ensihoitelukouluissa ei ole kuntotestiä.
Ja vaikka olisi, sitä ei kannata ruveta pelkäämään.
Palomiehet ovat valitelleet, että eivät pääse kouluun opiskelemaan ensihoitoa, eikä hoitotyötäkään.
Ohitse menevät hyvät paperit omaavat lukiolaiset.
Työkokemuksestakaan ei saa kun jonkun tietyn pistemäärän.
Ja vaikka olisi, sitä ei kannata ruveta pelkäämään.
Palomiehet ovat valitelleet, että eivät pääse kouluun opiskelemaan ensihoitoa, eikä hoitotyötäkään.
Ohitse menevät hyvät paperit omaavat lukiolaiset.
Työkokemuksestakaan ei saa kun jonkun tietyn pistemäärän.
maantiellä herra oon..."
maantiellä herra oon..."
Lisätty 04 maaliskuu 2009 - 12:06
Opiskelen ensihoitajaksi Arcadassa. Todella hieno koulu ja ne panostavat todella paljon ensihoitolinjaan. Meillä on mm. "oma" lääkäri opettajana ja "medical simulation center" mihin myös töissä olevat ensihoitajat tulevat harjoittelemaan.
Sisäänpääsykokeet ovat aika vaikeita kyllä... Teoreettinen koe, lihaskuntotesti, haastatteluita ja psykoloogisia testejä. Mutta minusta kannattaa koikeilla!
Olen kakskielinen, ruotsi on äidinkieleni, niin ei oo ongelma mulle, mutta Arcada on ruotsinkielinen koulu. Niin sitäkin kannattaa miettiä jos jaksat lukea ruotsia 4 vuotta...
Lykkyä tyköön!
Sisäänpääsykokeet ovat aika vaikeita kyllä... Teoreettinen koe, lihaskuntotesti, haastatteluita ja psykoloogisia testejä. Mutta minusta kannattaa koikeilla!
Olen kakskielinen, ruotsi on äidinkieleni, niin ei oo ongelma mulle, mutta Arcada on ruotsinkielinen koulu. Niin sitäkin kannattaa miettiä jos jaksat lukea ruotsia 4 vuotta...
Lykkyä tyköön!
Lisätty 18 maaliskuu 2009 - 02:57
LAINAUS(käypäkänni @ 17.03.2009 - 12.57) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS
mutta Arcada on ruotsinkielinen koulu. Niin sitäkin kannattaa miettiä jos jaksat lukea ruotsia 4 vuotta...
Lykkyä tyköön!
Lykkyä tyköön!
Ihanan tasa-arvoista, ruotsia pitää osata vain osaamisen takia.
elämä on rankkaa..
1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää