Siirry sisältöön

- - - - -

Mitkä mahdollisuudet?

17 vastausta tähän aiheeseen

#1 ****marianne****

• Vierailija

Lisätty 15 joulukuu 2008 - 00:42

En tiedä kuinka paljon täällä näitä kyselyitä on, mutta en toistaiseksi ole onnistunut löytämään vielä yhtäkään.
Innostuin pelastajan ammatista lukion aloitettuani ja aloin heti ottamaan siitä into piukassa selvää. Nyt melkein 3 vuotta myöhemmin into on yhtä sama ja haku eteenpäin alkaa tulla kirjoitettuani ajankohtaiseksi. Olen siis alkanut miettimään mitkä mahdollisuudet minulla on päästä jos kuntotestit menee kirkkaasti läpi, 8,2 kahden ka. lukiosta ja psykologisista hyvät pisteet. Mitään kiinnostus/armeija/työkokemus-pisteitä en saisi, joten mietin että mikä niiden vaikutusarvo? Menetänkö paljon verrattuna niihin jotka ne saavat? Onko turhaa yrittää jo nyt päästä sisään?

Olen kyllä miettinyt ensihoitajan koulutusta pohjalle, mutta ajatellut yrittää pelastusopistoon myös jo nyt, koska tämän paikkakunnan amk ei hae tänä keväänä ensihoitajia. dry.gif

Kiitoksia vastauksista! happy.gif

#2 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 17 joulukuu 2008 - 21:42

LAINAUS(**marianne** @ 15.12.2008 - 1.42) <{POST_SNAPBACK}>
En tiedä kuinka paljon täällä näitä kyselyitä on, mutta en toistaiseksi ole onnistunut löytämään vielä yhtäkään.
Innostuin pelastajan ammatista lukion aloitettuani ja aloin heti ottamaan siitä into piukassa selvää. Nyt melkein 3 vuotta myöhemmin into on yhtä sama ja haku eteenpäin alkaa tulla kirjoitettuani ajankohtaiseksi. Olen siis alkanut miettimään mitkä mahdollisuudet minulla on päästä jos kuntotestit menee kirkkaasti läpi, 8,2 kahden ka. lukiosta ja psykologisista hyvät pisteet. Mitään kiinnostus/armeija/työkokemus-pisteitä en saisi, joten mietin että mikä niiden vaikutusarvo? Menetänkö paljon verrattuna niihin jotka ne saavat? Onko turhaa yrittää jo nyt päästä sisään?

Olen kyllä miettinyt ensihoitajan koulutusta pohjalle, mutta ajatellut yrittää pelastusopistoon myös jo nyt, koska tämän paikkakunnan amk ei hae tänä keväänä ensihoitajia. dry.gif

Kiitoksia vastauksista! happy.gif

Aiheita on käsitelty pilvin pimein, mm. tuolla -->

Vastaukset noihin muihin kysymyksiin löytyy pelastusopiston sivuilta. Hakuvaiheessa suurimpia yksittäisiä osa-alueita, mistä pisteitä voi haalia, on keskiarvo ja työkokemus. Kuntopuolella pisteitä ei ole suhteessa niin paljoa jaossa.

Ei missään nimessä ole turhaa. Kuullostaa ehkä hieman hassulta lähteä opiskelemaan "pohjalle" eh:n tutkinto ja sen jälkeen pelastajaksi. Äkkiseltään laskettuna viisi ja puoli vuotta opiskelua! Ei sillä että tutkinnot olisivat mitenkään toisensa poissulkevia, mutta ensinnäkään eh:n tutkinnosta ei saa mitään lisäpisteitä opistoa varten. Toiseksi, en tiedä onko mielekästä lähteä tuoreena eh:na taas pohjamutiin opiskelemaan perustason sairaankuljetusta pelastajakurssille?! Kannattaa ottaa selvää mitä tutkinnot pitävät sisällään!

#3 J0N3

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 2 viestiä
  • Interests:1989

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 18 joulukuu 2008 - 15:06

Ei se turhaa ole hakea. Itse hain puoli vuotta lukion loppumisen jälkeen ilman mitään työkokemusta tai koulutuspisteitä. Lukion keskiarvo oli jotain alle 8, että sain 4p. Niin ja vpk:sta kiinnostuspiste. Sisään pääsin kuitenkin. Pitää ottaa hakiessa huomioon myös se, että psykologisistakin on mahdollista saada kuitenkin se kaikkiaan 6 pistettä. Sitä nyt ei kukaan voi niistä kokeista sanoa paljonko niistä itse saa, koska on ne sen verran erikoiset. Mutta mahdollisuus on kuitenkin.
Itse opiskelin kyseisen puoli vuotta lukion jälkeen sairaanhoitajan opintoja ja voin sanoa, että kyllä niistä ainakin käytännön hyödyn saa. Ottaa vaikka esimerkiksi anatomian luennot. Käytiin siinä puolessa vuodessa Sydän- ja verenkiertoelimistö; hengitys; sekä ruuansulatus, jotka kaikki kuuluu opiston opsiiin. Ja ainahan voi yrittää hyväksilukea opintoja. En sitten tiedä, kuinka hyvin se onnistuu? huh.gif

#4 ****marianne****

• Vierailija

Lisätty 20 joulukuu 2008 - 01:24

LAINAUS(J0N3 @ 18.12.2008 - 15.06) <{POST_SNAPBACK}>
Ei se turhaa ole hakea. Itse hain puoli vuotta lukion loppumisen jälkeen ilman mitään työkokemusta tai koulutuspisteitä. Lukion keskiarvo oli jotain alle 8, että sain 4p. Niin ja vpk:sta kiinnostuspiste. Sisään pääsin kuitenkin. Pitää ottaa hakiessa huomioon myös se, että psykologisistakin on mahdollista saada kuitenkin se kaikkiaan 6 pistettä. Sitä nyt ei kukaan voi niistä kokeista sanoa paljonko niistä itse saa, koska on ne sen verran erikoiset. Mutta mahdollisuus on kuitenkin.
Itse opiskelin kyseisen puoli vuotta lukion jälkeen sairaanhoitajan opintoja ja voin sanoa, että kyllä niistä ainakin käytännön hyödyn saa. Ottaa vaikka esimerkiksi anatomian luennot. Käytiin siinä puolessa vuodessa Sydän- ja verenkiertoelimistö; hengitys; sekä ruuansulatus, jotka kaikki kuuluu opiston opsiiin. Ja ainahan voi yrittää hyväksilukea opintoja. En sitten tiedä, kuinka hyvin se onnistuu? huh.gif

Vau, tosi hienoa! smile.gif Kiitoksia paljon molemmista vastauksista! Millaista meno opistossa noin yleisesti lyhyesti kuvailtuna on?

#5 ViKiNGi

[Orja]

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 416 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 20 joulukuu 2008 - 21:39

LAINAUS(**marianne** @ 20.12.2008 - 2.24) <{POST_SNAPBACK}>

Vau, tosi hienoa! smile.gif Kiitoksia paljon molemmista vastauksista! Millaista meno opistossa noin yleisesti lyhyesti kuvailtuna on?

Nopeata ja ytimekästä. Suht paljon uutta asiaa omaksuttavana homman nollasta aloittaville. Kannattaa jos kiinnostusta ja kuntoa riittää cool.gif

#6 ViKiNGi

[Orja]

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 416 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Nopeata ja ytimekästä. Suht paljon uutta asiaa omaksuttavana homman nollasta aloittaville. Kannattaa jos kiinnostusta ja kuntoa riittää cool.gif

#7 ViKiNGi

[Orja]

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 416 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

#8 ViKiNGi

[Orja]

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 416 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 20 joulukuu 2008 - 21:40

Voi elämä.. ärhäkkä liipasinsormi... mellow.gif ohmy.gif

#9 ****marianne****

• Vierailija

Lisätty 20 joulukuu 2008 - 22:47

Testataanko pääskokeissa mitenkään tietoa tekniikasta esimerkiksi kalustoon liittyen vai voiko ihan mielenrauhassa lähteä siitä nollapisteestä oppimaan uudet asiat? Ja nyt on pakko kysyä, kun olen kuullut kahdenlaista puhetta: että opistolla olisi armeijakurimeininki ja että siellä ei olisi. Miten te olette asian kokeneet? biggrin.gif

#10 Palosotilas

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 113 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 21 joulukuu 2008 - 16:36

Tuosta ensihoitajatutkinnosta. Mikäli kiinnostusta ensihoitoon on ja mahdollisuus päästä opiskelemaan ensihoitoa (amk), niin kannattaahan se. Opistolla on helkutin hyvää ensihoidon opetusta ja jos pohjalla jo ensihoitaja amk-tutkinto, niin sillä paperilla saa ensihoidon opetuksessa paljon anteeksi, eikä tarvitse todellakaan kitua kaikilla tunneilla. Kaikilla opettajillakaan ei ollut ainakaan silloin ensihoitajan amk papereita, kun itse vietin aikaa opistolla. Lisäksi vaikka olisikin valmis ensihoitaja, niin opistolla on sellaisia harjoituksia, mitä ei missään muussa oppilaitoksessa pystytä samalla tavalla järjestämään, joten aina siellä oppii uutta ja paljon, avoin mieli ja pilkettä silmäkulmaan.

Helpompi tapa suorittaa molemmat tutkinnot, on suorittaa järjestyksessä ensin pelastajatutkinto ja sitten töiden ohella ensihoitaja amk-tutkinto. Näin ei tarvitse kituuttaa 5 - 6 vuotta opiskelijatuloilla. Näin myös pääsee testaamaan itseään perustason ambulanssiin, onko minusta tähän työhön, sekä saat arvokasta kokemusta työstä ja on jo pohjia tulevalle amk opiskelulle. Jos päätyy pelastuslaitokselle töihin, arvostetaan työyhteisössä enempi sellaista kaveria joka on suorittanut pelastaja- ja ensihoito(amk)tutkinnon. Tälläinen kaveri ymmärtää pelastustoimen operatiivisen toimenkuvan ja toimintatavat kentällä ja pystyy toimimaan saumattomasti yhteen pelastuspuolen kanssa.

Moni pelastuslaitos tukee opiskelua ja töistä saa vapaata, kun koulupäivä osuu työvuorolle. Erityisesti suosittelen, mikäli tämän linjan valitsee, hakeutumaan Helsingin pelastuslaitokselle töihin, he ymmärtävät hyvin koulutetun työtekijän päälle. HelPel tukee täysin ensihoitokoulutusta, saat työvuoroista mennä kouluun, etkä jää talolle velkaa. Kaikki pelastuslaitokset ei tue yhtä hyvin opiskelua kuin Helsinki. Alle kirjoittanut jää velkaa talolle opiskeluistaan.

#11 Palosotilas

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 113 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 21 joulukuu 2008 - 16:44

QUOTE (**marianne** @ 15.12.2008 - 1.42) <{POST_SNAPBACK}>

Lainaus pelastusopiston hakuoppaasta kohdasta "haku pelastajakurssille, hakemusten pisteytys"

3. Koulutus (0-2 p.)
Suoritetuista muista tutkinnoista hakija saa
lisäpisteitä seuraavasti:
• Opistoasteen tai ammatillisen
korkea-asteen tutkinto 1 piste
• Alempi tai ylempi
korkeakoulututkinto 2 pistettä

Joku tuolla väitti ettei saa lisäpisteitä ensihoitajan (amk) koulutuksesta.

#12 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 21 joulukuu 2008 - 18:30

LAINAUS(Palosotilas @ 21.12.2008 - 17.44) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS(**marianne** @ 15.12.2008 - 1.42) <{POST_SNAPBACK}>

Lainaus pelastusopiston hakuoppaasta kohdasta "haku pelastajakurssille, hakemusten pisteytys"

3. Koulutus (0-2 p.)
Suoritetuista muista tutkinnoista hakija saa
lisäpisteitä seuraavasti:
• Opistoasteen tai ammatillisen
korkea-asteen tutkinto 1 piste
• Alempi tai ylempi
korkeakoulututkinto 2 pistettä

Joku tuolla väitti ettei saa lisäpisteitä ensihoitajan (amk) koulutuksesta.

Minähän se esitin vanhentunutta tietoa. Anyway, ihan pelkästään lisäpisteiden toivossa en lähtisi koulun penkille..

Tunnen toki monia, jotka ovat valmistuneet pelastajakurssilta ja jotka sitten parin vuoden työkokemuksen jälkeen ovat hoksanneet, että olisi kiva tietää ensihoidosta vähän enemmän ja päättäneet lähteä takaisin koulun penkille lukemaan eh:ksi. Muuten pointti oli lähinnä se, että kannattaa ottaa tarkkaan selvää, mitä mikäkin tutkinto pitää sisällään ja minkälaisiin hommiin tutkinnolla pääsee. Ihan mutu-pohjalta ilman alan työkokemusta en lähtisi suunnittelemaan mitään "tuplatutkintoa".

Viestiä muokkasi pmsk, 21 joulukuu 2008 - 18:47

#13 ****marianne****

• Vierailija

Lisätty 21 joulukuu 2008 - 23:46

Juuri sitä mietin myös, että onko pääsy noista koulutuksenkin lisäpisteitä ihan kriittisesti kiinni, mutta hyvä jos ei ja on viisaampaakin suorittaa mahdollinen "tuplatutkinto" niin päin että eka hakee opistoon ja sit noihin muihin. happy.gif

#14 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 22 joulukuu 2008 - 18:07

LAINAUS(**marianne** @ 21.12.2008 - 22.46) <{POST_SNAPBACK}>
Juuri sitä mietin myös, että onko pääsy noista koulutuksenkin lisäpisteitä ihan kriittisesti kiinni, mutta hyvä jos ei ja on viisaampaakin suorittaa mahdollinen "tuplatutkinto" niin päin että eka hakee opistoon ja sit noihin muihin. happy.gif

Laitanpas suoran linkin sinne mistä pisteytykset sun muut näet eli TUOLTA

Jokainen piste on tärkeä opiston pisteytyssysteemissä. "Helposti" lisäpisteitä saa esim. menemällä töihin. Kolmeksi vuodeksi kaupan kassalle ja taas on kolme lisäpointsia takataskussa!

#15 ****marianne****

• Vierailija

Lisätty 23 joulukuu 2008 - 00:54

Kyllä mä ne tiedän, mutta siis että mahtuuko sisäänpäässeisiin vaikkei niitä saisikaan. Totta kai sitä alkaa pisteitä keräämään jos ei, siksihän tässä kyselenkin. biggrin.gif

#16 **Vierailija**

• Vierailija

Lisätty 29 joulukuu 2008 - 00:37

LAINAUS(**marianne** @ 20.12.2008 - 21.47) <{POST_SNAPBACK}>
Testataanko pääskokeissa mitenkään tietoa tekniikasta esimerkiksi kalustoon liittyen vai voiko ihan mielenrauhassa lähteä siitä nollapisteestä oppimaan uudet asiat? Ja nyt on pakko kysyä, kun olen kuullut kahdenlaista puhetta: että opistolla olisi armeijakurimeininki ja että siellä ei olisi. Miten te olette asian kokeneet? biggrin.gif

Ei tarvitse tietää mitään paloalan kalustosta yms., miten esim. paloautonpumppu toimii.

Palopuolen harjoituksissa on normaali palokuntakuri/käytös eli liippa läheltä armeijaa. Harjoitukset aloitetaan ja lopetetaan kolmirivistä ja kurssi ilmoitetaan armeijan malliin kouluttajalle yms. Myös oppitunnit alkaa armeijan malliin. Ensihoitoharjoituksissa ns. "laastarin levitys harjoituksissa" on löysempi "kuri". Vapaata opistosta saa korkeintaan omiin hautajaisiin ja opistosta lentää pihalle heti esim. jos alkometri värähtää puhalluskokeessa yms. Että tämmöstä kuria.

#17 Palosotilas

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 113 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 29 joulukuu 2008 - 11:59

QUOTE (Vierailija @ 28.12.2008 - 23.37) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (**marianne** @ 20.12.2008 - 21.47) <{POST_SNAPBACK}>

Ei tarvitse tietää mitään paloalan kalustosta yms., miten esim. paloautonpumppu toimii.

Palopuolen harjoituksissa on normaali palokuntakuri/käytös eli liippa läheltä armeijaa. Harjoitukset aloitetaan ja lopetetaan kolmirivistä ja kurssi ilmoitetaan armeijan malliin kouluttajalle yms. Myös oppitunnit alkaa armeijan malliin. Ensihoitoharjoituksissa ns. "laastarin levitys harjoituksissa" on löysempi "kuri". Vapaata opistosta saa korkeintaan omiin hautajaisiin ja opistosta lentää pihalle heti esim. jos alkometri värähtää puhalluskokeessa yms. Että tämmöstä kuria.

Nojoo, tosi armeijamalli. Kolmirivit harjoituspäivissä sen takia, että saadaan 30 ukkoa jotenkin järkevällä tavalla pieneen tilaan sopimaan. Samassa tilassa voi samaan aikaan kokoontua jopa yli 100 opiskelijaa, sen takia näitä kolmirivejä harrastetaan. Lisäksi kolmirivistä helppo jakaa miehet rasteille/yksiköihin tai harjoitukspäivän päätteeksi lopettaa harjoituspäivä yhteiseen yhteenvetoon päivästä. Ilmoitukset jotka annettaan on muotoa "kaikki paikalla", "28 paikalla, puuttu make ja mika, molemmat kipeinä", ei mitään inttimeininkiä ja mikä normaalipalokuntakuri? Ja tämä ilmoitusasia helpottaa opettajien hommaa, ei tarvitse laskea ja arpoa ketä puuttuu, kun yksi pitää huolen montako paikalla ja ketä uupuu. Oppitunneilla harrastetaan ilmoituksia kurssien alussa ehkä viikonverran ja yleensä silloin kun kaksi kurssia kokoontuu yhteistunneille, jolloin yksi ilmoittaa montako on paikalla ja montako puuttuu.

Opistosta saa vapaata hyvällä syyllä, mutta opinnot pitää korvata tai suorittaa jollakin tavalla. Jos alkometri värähtää oppitunnilla, ei ketään potkita mihinkään, muuten puolet koulusta saisi keskiviikkoaamuna kenkää. Toki jos on harjoituspäivä ja tötöilet kännissä harjoituksiin ja jäät siitä kiinni, on erotus mahdollinen. Sen verran pitäisi ymmärtää ettei harjoituksissa voi olla kännissä, tarvitseeko asiaa edes spekuloida. Puhalluskokeita järjestetään jonkin verran, ennen kuin lähdetään harjoitusalueelle. Yleensä on aihetta epäillä(yleiset pirskeet tai keskiviikkoaamu), että joukossa saattaa olla hieman alkoa matkassa ja randomina valitaan x määrä puhaltajia. Usein meillä joutui sellaiset kaverit puhaltamaan jotka ei juuri juonnu ja vieressä seisoi kaveri jolla oli vielä hieman lämmin taksikuitti taskussa ja sateenvarjo korvantakana.

Ei se mikään intti ole ja palokuntakuria, niin mitä kuria?

Viestiä muokkasi Palosotilas, 29 joulukuu 2008 - 12:01

#18 ****marianne****

• Vierailija

Lisätty 30 joulukuu 2008 - 23:39

Loistavaa! Olen kyllä todella ulkona jos täältäkin jotain lukee paloautoista ja niiden tekniikasta, mutta se nyt oletettavissakin. rolleyes.gif

Ja hyvä vaan jos on kuitenkin keskimääräistä tiukempaa. Koulutusaikakin niin lyhyt, ettei sieltä pahemmin tosiaan ilman hyvää syytä kannata olla pois. cool.gif

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää