Siirry sisältöön

- - - - -

IV-lääkitys ja konsultointi

• Et voi vastata tähän aiheeseen
13 vastausta tähän aiheeseen

#1 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 03 elokuu 2008 - 17:48

LAINAUS(Hipsu @ 29.07.2008 - 22.02) <{POST_SNAPBACK}>
Ensihoito on terveydenhuollon ammattilaisten antamaa lääkkeellistä akuuttia hoitotyötä.

Ensihoitoon kuuluu aika paljon muutakin kuin lääkkeet tai lääkkeellinen hoito ! Kiireellistäkin tehtävistä hoidetaan esim. ilman suonensisäisiä lääkkeitä yli 80%.

#2 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 03 elokuu 2008 - 22:23

No ilman muuta joo.
Piti vaan erotella työ harrastuksesta.

Ps.
Toisille se suonensisäinen on kova juttu, aina pitäisi päästä siihen.
Sitten niitä reilusti lääkittyjä kyytejä muistellaan saunailloissa jne. rintarottingilla..
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#3 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 04 elokuu 2008 - 12:21

LAINAUS(Hipsu @ 03.08.2008 - 22.23) <{POST_SNAPBACK}>
Toisille se suonensisäinen on kova juttu, aina pitäisi päästä siihen.
Sitten niitä reilusti lääkittyjä kyytejä muistellaan saunailloissa jne. rintarottingilla..

No tästähän erottaa helposti esim. sen Ensihoitajan ja "ensihoitajan". Toki lääkitään kun on tarve ja kun lääkitään, lääkitään riittävästi. Onhan niitä tätkin porukkaa, jotka esim. välttelee kivun hoitoa jos ei ihan pakko kun se usein vaatii konsultaaion ja pitäi tippa laittaa jne ja siinähän menee sit aikaa. Toikin porukka pitäis saada lanseista pois.

#4 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 04 elokuu 2008 - 21:00

Kokemattomuus ja epävarmuus aiheuttaa sitä, että voi jäädä tarpeellinen lääkekin saamatta.
Jos jatkuvasti joutuu konsultoimaan, niin sekin rupeaa kyllästyttämään.
Meikäläisen työmaalla on onneksi nyt saanut niin moni väljennyksiä lääkelupiin sen verran, että perustason autossakin pääsee kipua hälventämään ilman konsultaatioita. Rapifenin ja Perfalganin saa tällä hetkellä laittaa melkein kaikki itsenäisesti ja osa vielä Morfiininkin.
maantiellä herra oon..."

#5 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 05 elokuu 2008 - 20:59

LAINAUS(Hipsu @ 04.08.2008 - 21.00) <{POST_SNAPBACK}>
Jos jatkuvasti joutuu konsultoimaan, niin sekin rupeaa kyllästyttämään.
Meikäläisen työmaalla on onneksi nyt saanut niin moni väljennyksiä lääkelupiin sen verran, että perustason autossakin pääsee kipua hälventämään ilman konsultaatioita. Rapifenin ja Perfalganin saa tällä hetkellä laittaa melkein kaikki itsenäisesti ja osa vielä Morfiininkin.

Hyvin erikoista, minusta suunta täysin väärä ja suurin osa maata on liikkumassa juuri toiseen suuntaan eli lupia on tiukennettu ja niiden saamista myös määritelty tiukemmin.

Lääkärin tulee vastata potilaan hoidosta, tehdä diagnoosit ja antaa lääkemääräykset, näin sanoo jo lakikin. Tiettyjen perusjuttujen osalta ymmärrän toki pysyväisohjeet (esim. p.o lääkkeet, i.v sokeri, kouristelun hoito i.v, elvytyslääkkeet) mutta aika vaikea on kenenkään perusteella IV luokan kipulääkkeiden käyttö itsenäisesti ilman lääkärin kannanottoa, tämä siis jos jotain sattuu !! Kivun hoidon konsultaatio on kuitenkin aika helppo juttu eikä niin kiire voi olla. Toki itsekin osaan morfiinia antaa ilman lääkärin "lupaa" ja opastusta mutta mites jos jotain menee vikaan ?

Kertoo myös vastuuviranomaisesta aika paljon jos alfentaniilia saa antaa mutta morfiinia ei smile.gif Mahtaako ko. yksiköstä löytyä myös OSAAMINEN sivuvaikutusten hoitoon ja vastalääkkeet, jos kerran perustason autosta kyse ?

Viestiä muokkasi Sedaatio, 06 elokuu 2008 - 00:35

#6 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 06 elokuu 2008 - 09:40

No se kun täällä maalla ollaan, niin ei tule lääkäriä kohteeseen kopterilla, saati autollakaan.
Ollaan toimintaohjeiden ja konsultaatioiden varassa.
Ensihoidon vastuulääkäri on paikallinen aluesairaalan anestesiologi ja on varsin innostunut työstänsä.
Lääkkeet hän on tenttinyt meiltä.
Päästään leikkurissa käymään harjoittelemassa työn ohessa ja luentojakin piisaa.
Löytyy kyseisestä yksiköstä Lanexant ja Narcontin.

Lääkärijohtoinen ensihoitojärjestelmä olisi varmasti parempi, mutta menee ikuisuus että siihen täällä päästään.
Sitä ovat kyllä sairaanhoitopiirissä yrittäneet.
maantiellä herra oon..."

#7 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 06 elokuu 2008 - 20:49

LAINAUS(Hipsu @ 06.08.2008 - 10.40) <{POST_SNAPBACK}>

Sori, pakko korjata. Tarkoittanet Lanexat ja Narcantil?

Lääkeksien nimet joita annostelee, olisi hyvä opetella.. wink.gif Voi tulla muuten vielä sekaannuksia, kun yksi puhuu munasta ja toinen kanasta.

#8 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 07 elokuu 2008 - 00:42

No ei noissa kyllä kyytivaunussamme tule sekaannuksia, vaikka pari kirjainta heittää...
maantiellä herra oon..."

#9 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 07 elokuu 2008 - 22:52

LAINAUS(Hipsu @ 06.08.2008 - 9.40) <{POST_SNAPBACK}>
No se kun täällä maalla ollaan, niin ei tule lääkäriä kohteeseen kopterilla, saati autollakaan.
Ollaan toimintaohjeiden ja konsultaatioiden varassa.
Ensihoidon vastuulääkäri on paikallinen aluesairaalan anestesiologi ja on varsin innostunut työstänsä.
Lääkkeet hän on tenttinyt meiltä.
Päästään leikkurissa käymään harjoittelemassa työn ohessa ja luentojakin piisaa.

Ei siitä ole kyse että pitäisi lääkärin tulla antamaan opiaatteja, ei niitä tule lääkäri erikseen antamaan missään muuallakaan. Kyse oli i.v lääkityksestä ilman konsultaatiota, jota toki harrastetaan hyvin laajalti ja myös monissa sellaisissa yksiköissä, joissa ei lääkkeitä tulisi olla lainkaan. Ihmettelin myös kantaasi siihen, että konsultoiminen olisi jotenkin "kyllästyttävää" ja että on hyvä kun saa antaa rapifenia ilman konsultaatiota. Miksei sitten morfiinia, joka on pääsääntöisesti selvästi turvallisempi lääke kuin rapifen ??

Kysyn miksi ihmeessä sitä PITÄÄ saada antaa ilman konsultaatiota ?? Soittaminen ottaa aikaa ainakin itsellä ehkä sen 30-40 sekuntia ja toinen voi sillä aikaa väsätä vaikka tippaa.

Kuulostaa myös hyvin oudolta jos lääkäri olisi antanut luvan antaa rapifenia muttei ole mitään hoito-ohjetta tehnyt. Ja hoito-ohjeen tekeminen vastelääkkeestä on myös aika hankalaa, vaikka joku ohje tyyliin "saa itsenäisesti antaa ad. 0,5mg" tms. olisikin, niin toisilla potilailla ongelmia voi tulla jo siitä. Voi olla farmakokineettisiä erityisongelmia, allergiaa jne jne. Jos sitten vahinko tapahtuu ja omainen nostaa metelin, ollaan aika heikoilla. Ja heikoilla on myös se vastuulääkärikin.

Niin....ja Narcantil lienee muuttunut jo ajat sitten toiseen valmisteeseen nimeltä Nalone biggrin.gif Ainakin meillä aikaa jo parisen vuotta kun tuli ilmoitus ettei Narcantilia tuoda enää maahan.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 07 elokuu 2008 - 22:53

#10 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 08 elokuu 2008 - 09:57

On olemassa varsin nohevat toimintaohjeet.
Lääkeluvissammekin on rastikohdat joka lääkkeessä, joko konsultoitava tai toimintaohjeen mukaan.
Konsultoimisen tylsyys johtuu suurista keikkamääristä ja suhteellisen yksinkertaisten tehtävien jankkaamisesta.
Lisäksi yritys ja sairaanhoitopiiri asettavat erilaisia toimintaan ja hoitoonkin vaikuttavia asioita.
Esim. paikallinen kyläkyyti pitäisi saada tehtyä tuntiin.
Joten kyllä siinä laittaa Rapifenin mieluusti, jos sen vaatii potilaan saanti paareille.
Lisäksi alle minuutin ei kyllä täällä tk:n päivystäjää saa langalle.

Kyllä me konsultoimme kaikki, jotka täytyy konsultoida tai vähänkin arveluttaa hoitolinjojen valinta.
maantiellä herra oon..."

#11 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 08 elokuu 2008 - 13:30

LAINAUS(Hipsu @ 08.08.2008 - 9.57) <{POST_SNAPBACK}>
On olemassa varsin nohevat toimintaohjeet.

Kerrotko ihan mielenkiinnosta, millainen on Rapifenin hoito-ohje ? Itse en ole sellaiseen ikinä törmännyt ja työuraa kohta 15 vuotta. Olen joskus kuullut näistä "saa itsenäisesti antaa aloitusannoksen"-lupalapuista, mutta kun se aloitusannoskin vaihtelee monilla potilailla.

Ja tokihan se lekurin vastaaminen joskus kestää, mutta meilläpäin kyllä vastaa heti ellei ole toista konsultaatiopuhelua menossa ja jos on, soittaa takaisin heti kun vapautuu. En näe myöskään syytä, etteikö potilas voisi paareille siirtoa odottaa sen 2-3 minuuttia ?? Ja ottaa kai se tipanlaittokin enemmän aikaa kuin konsultoiminen, jopa kaikkein kovimmiltäkin jätkiltä smile.gif

Itse kannatan lämpimästi konsultoimista i.v lääkeiden osalta.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 08 elokuu 2008 - 13:31

#12 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 08 elokuu 2008 - 14:10

Kivun hoidosta niissä on huonosti, muuten kylläkin.
Ihan normaalein annoksi sitä annetaan, 0.25 kerrallaan.
Vastuulääkärimme on opettanut että sillä aletaan, tai sitten terve iso ihminen 0.5mg.
Mutta kyllä me tolla pienemmällä lähdetään.
Samainen lääkäri sanoi, että turha lähtee vasta-aineilla lotraamaan, jos Rapifenilla älli lähtee.
Tuetaan tarvittaessa palkeella hengitystä ja odotellaan aineen vaikutuksen vähenemistä.
Kun maksimi pitoisuus hälvenee minuuteissa ja loputkin 20min.

Morfiinihan sitten vaikuttaa hitaammin ja poistuukin hitaammin.
Sitähän laittavat 2mg tai 4mg.
Rintakippeen hoito-ohje sanoo 4mg, mutta viimeksi kun konsultoin tohtoria kysyin samalla sitäkin, niin halusi
annettavan 6mg.

En tarkoittanut, että mitään ei konsultoitas..
Kyllä sitten on kun on tarvetta laajemmalle lääkehoidolle.

Viestiä muokkasi Hipsu, 08 elokuu 2008 - 14:14

maantiellä herra oon..."

#13 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 08 elokuu 2008 - 22:05

LAINAUS(Hipsu @ 08.08.2008 - 14.10) <{POST_SNAPBACK}>
Kivun hoidosta niissä on huonosti, muuten kylläkin.
Ihan normaalein annoksi sitä annetaan, 0.25 kerrallaan.
Vastuulääkärimme on opettanut että sillä aletaan, tai sitten terve iso ihminen 0.5mg.
Mutta kyllä me tolla pienemmällä lähdetään.
Samainen lääkäri sanoi, että turha lähtee vasta-aineilla lotraamaan, jos Rapifenilla älli lähtee.
Tuetaan tarvittaessa palkeella hengitystä ja odotellaan aineen vaikutuksen vähenemistä.
Kun maksimi pitoisuus hälvenee minuuteissa ja loputkin 20min.

Tässä on juuri se pointti, eli pysyväisohjetta / hoito-ohjetta EI OLE. On vain "annettu lupa käyttää kivun hoitoon". Eli antamaan potilalle "lääkemääräys" ja "suunnittelemaan lääkehoitoa", jotka ovat lääkärin tehtäviä. Jos nyt verrataan vaikka seuraaviin esimerkkeihin:

Sairaankuljettaja Hipsulla on seuraavissa tilanteissa oikeus ja velvollisuus antaa i.v lääkehoitoa:

- Kouristelutilanteessa stesolid 2,5-5mg annoksia ad. 10mg, jonka jälkeen konsultoitava
- Elvytystilanteessa adrenaliinia ja amiodaronia hoito-ohjeen mukaan
- Hypoglykemiassa G10% 100+100ml hoito ohjeen mukaan

jne jne.

Yllämainituissa tilanteissa Hipsun oikeusturva on täysin toista luokkaa, kunhan antaa vaan oikeaa lääkettä oikeaan paikkaan smile.gif Tuohon voisi toki lisätä, ALOITTAA KIVUN HOITO rapifenilla ad 0,5mg, jonka jälkeen konsultoitava tms, mutta edelleen kyse on vaikeasti ohjeistettavasta asiasta.

Osaan toki itsekin käyttää ihan itsenäisesti useimpia ensihoidon lääkkeitä ja olen niitä myös n. 10v käyttänyt. En myöskään halua saivarrella vaan lähinnä herättää tervettä keskustelua asiasta. Meilläpäin on tarkat ohjeistukset monesta asiasta ja itsenäisesti joitakin lääkkeitä kyllä saa käyttää (esim. loratsepaami, sokeri, elvytyslääkkeet, p.o lääkkeet jne) mutta pääsääntöisesti KAIKKI lääkehoito konsultoidaan, myös kivun hoito.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 08 elokuu 2008 - 22:10

#14 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 09 elokuu 2008 - 08:59

Malleja on niin monia epämääräisellä ensihoidon kentällä.
Tärkeintähän on se, että potilas saa tarvitsemansa lääkkeen.
Aika vähän taitaa mokia tulla, ihmiset ottavat hommat tosissaan.
Mielestäni tärkeintä on se, että lääkevalikoima pysyy pienenä ja hyvin valikoituna.
Meidän työmaalla tämä on onnistunut, mutta tiedän parikin firmaa, joissa on haalittu aika reilu valikoima autoon.

Erilaisten toimintamallien niin lääkehoidon, kuin kaiken muunkin toiminnan osalta puhuttaa aina alan ihmisiä.
Usein omaa pidetään parhaana, eikä voida muuta ajatellakaan.
Luulisi päättävien ihmisten suunnittelutyö olevan suhteellisen vaikeaa, kun pitäisi osata olla objektiivinenkin vielä.

Viestiä muokkasi Hipsu, 09 elokuu 2008 - 09:04

maantiellä herra oon..."

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää