Siirry sisältöön

- - - - -

Mitä tietoa pitäisi tai mitä he haluavat antaa hälytyskeskukselle sair

4 vastausta tähän aiheeseen

#1 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 03 syyskuu 2008 - 22:23

Haluaisin tietää mitä tietoja hätäkeskus haluaa saada kun soittaa heille sairauskohtauksesta?Itselleni on epävarmaa,että millaista tietoa hätäkeskus haluaa sairauden laadusta,koska en ole ikinä soittanut hätäkeskukseen sairauskohtauksen takia.Itselläni esiintyy pahoja migreenikohtauksia,lievempien kohtausten ohella ja mua on kehoitettu soittamaan niistä hätäkeskukseen,koska ne ovat todella pahoja ja en saa niitä itse millään hallintaan ja loppumaan.Mutta soittaminen tuntuu vaikealle,koska en tiedä millaista tietoa pitäisi minun,ystäväni tai omaiseni antaa migteenikohtauksesta?Ja millainen tieto on oleellisinta?Millä hätäkeskus osaa ottaa tärkeimmän informaation puhelussa eteenpäin laitettavaksi?Ja kaikki vinkit tai ohjeet olisi tarpeen mitä hätäkeskukselle sanotaan yleisestikin ottaen hätätilanteissa ja sairauskohtauksissa.
Tiedän vaan sen,että oma nimi ja osoite pitää tietty antaa.

Olisin todella kiitollinen jos saisin ammattilaisten vinkkejä hätäkeskukseen soittamisesta,että ei tule paniikkia jos joskus joudun soittamaan.Anteeksi tyhmä kysymys,mutta kiitos etukäteen vastauksistanne ja asiallisuudestanne tätä typerääkin typerämmän kysymyksen vuoksi.Onhan se typerää,että en tämän ikäisenä tiedä oikein mitä pitäisi sanoa,mutta olen arka ja herkkä sekä varovainen muutenkin.Menen myös helposti paniikkiin kun tulee pahoja tilanteita eteen.Ja on aivan hölmöä,etten tiedä asiasta mitä pitäisi tietää,vaikka olenkin ensihoitajan sukulainen ja lopettaneen paloesimiehen tytär.Tämä on oikeastaan aika noloa,mutta kyllä mä siitä huolimatta mä kysyn. sad.gif

Viestiä muokkasi henu82, 03 syyskuu 2008 - 22:30

#2 #410

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 522 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Hätäkeskus

Lisätty 04 syyskuu 2008 - 09:00

LAINAUS(henu82 @ 03.09.2008 - 22.23) <{POST_SNAPBACK}>
Haluaisin tietää mitä tietoja hätäkeskus haluaa saada kun soittaa heille sairauskohtauksesta?Itselleni on epävarmaa,että millaista tietoa hätäkeskus haluaa sairauden laadusta,koska en ole ikinä soittanut hätäkeskukseen sairauskohtauksen takia.Itselläni esiintyy pahoja migreenikohtauksia,lievempien kohtausten ohella ja mua on kehoitettu soittamaan niistä hätäkeskukseen,koska ne ovat todella pahoja ja en saa niitä itse millään hallintaan ja loppumaan.Mutta soittaminen tuntuu vaikealle,koska en tiedä millaista tietoa pitäisi minun,ystäväni tai omaiseni antaa migteenikohtauksesta?Ja millainen tieto on oleellisinta?Millä hätäkeskus osaa ottaa tärkeimmän informaation puhelussa eteenpäin laitettavaksi?Ja kaikki vinkit tai ohjeet olisi tarpeen mitä hätäkeskukselle sanotaan yleisestikin ottaen hätätilanteissa ja sairauskohtauksissa.
Tiedän vaan sen,että oma nimi ja osoite pitää tietty antaa.

Olisin todella kiitollinen jos saisin ammattilaisten vinkkejä hätäkeskukseen soittamisesta,että ei tule paniikkia jos joskus joudun soittamaan.Anteeksi tyhmä kysymys,mutta kiitos etukäteen vastauksistanne ja asiallisuudestanne tätä typerääkin typerämmän kysymyksen vuoksi.Onhan se typerää,että en tämän ikäisenä tiedä oikein mitä pitäisi sanoa,mutta olen arka ja herkkä sekä varovainen muutenkin.Menen myös helposti paniikkiin kun tulee pahoja tilanteita eteen.Ja on aivan hölmöä,etten tiedä asiasta mitä pitäisi tietää,vaikka olenkin ensihoitajan sukulainen ja lopettaneen paloesimiehen tytär.Tämä on oikeastaan aika noloa,mutta kyllä mä siitä huolimatta mä kysyn. sad.gif

Tyhjentävää vastausta on hankala antaa, koska jokainen tilanne on toisistaan poikkeava. Tästä syystä jokaisesta puhelusta tehdään erikseen riskinarvio (=kartoitus riskeistä, tai niiden kehittymisestä >> tehtävälaji viranomaiselle >> tarvittava apu).

Virallinen ohjeistus hätäpuhelun soittamisesta löytyy Hätäkeskuslaitoksen kotisivuilta.

#3 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 04 syyskuu 2008 - 14:30

Tässä offtopiccina mainittakoon, että osa kansalaisista, jotka syystä tai toisesta aktivoivat ensihoitopalvelua jatkuvasti useita kertoja vikossa, joskus jopa päivässä, ovat jo oppineet tiettyjen avainsanojen väärinkäytön. Esim. sopivassa kohdassa livautettu "puristaa rinnasta" ei jätä enää päivystäjälle vaihtoehtoja puhelun äksäämislle. Ambulanssin saapuessa selviää, että pot. ryypännyt kuukausia ja rintaa koskenut jo vuodesta -97, mutta kun ei ollut rahaa mennä taksilla...

Viestiä muokkasi pmsk, 02 maaliskuu 2009 - 15:49

#4 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 05 syyskuu 2008 - 23:16

pmsk,kiitos neuvoistasi.Itse menen helposti hätätilanteessa tai pahassa migreenikohtauksessa paniikkiin,joten vinkkisi ovat kyllä kullanarvoisia minulle. wink.gif

#5 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 06 syyskuu 2008 - 14:47

LAINAUS(pmsk @ 04.09.2008 - 14.30) <{POST_SNAPBACK}>
Tässä offtopiccina mainittakoon, että osa kansalaisista, jotka syystä tai toisesta aktivoivat ensihoitopalvelua jatkuvasti useita kertoja vikossa, joskus jopa päivässä, ovat jo oppineet tiettyjen avainsanojen väärinkäytön. Esim. sopivassa kohdassa livautettu "puristaa rinnasta" ei jätä enää päivystäjälle vaihtoehtoja puhelun äksäämislle. Ambulanssin saapuessa selviää, että pot. ryypännyt kuukausia ja rintaa koskenut jo vuodesta -97, mutta kun ei ollut rahaa mennä taksilla...

Kannattaako näitä nyt liikaa käsitellä netissä, mistä kirjoituksesi voi lukea kuka vaan ?? Varsinkin kun nimimerkki henu82 käsittelee täällä omia vaivojaan ja kertoo omista kokemuksistaan ja migreenistään (ensihoitoalueella). Mitään kantaa en itse aiheeseen tai ko. tapahtumaan ota, mutta oikea paikka tiedustella henun tiedustelemia asioita on sairaankuljetuksen palveluntuottaja, hätäkeskus, ko. toiminnoista vastaavat viranomaiset ja viimekädessä potilasasiamies EI palo-, pelastus tai ensihoitoaiheinen nettipalsta.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 06 syyskuu 2008 - 14:48

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää