Siirry sisältöön

- - - - -

Migreenikohtauksessa avunsaanti ensihoitajilta!

• Et voi vastata tähän aiheeseen
19 vastausta tähän aiheeseen

#1 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 01 syyskuu 2008 - 18:17

Tässä tilanteeni lauantain ja sunnuntain välisenä yönä:

"Migreenin takia päivystykseen ekaa kertaa 30.-31.8.08 välisenä yönä!

Jouduin lauantain 30.8 ja sunnuntain 31.8 välisenä yönä päivystykseen. No miten sitten kaikki meni? Mulla oli ollut migreenikohtaus perjantain ja lauantai välisestä yöstä alkaen jo lievänä, enkä siihen oikein sit
jaksanut kiinnittää huomiota. Migreeni sitten paheni lauantai-iltaa kohden, oltiin saunomassa mieheni työkaverilla ja erehdyin ottamaa siellä hiukkasen alkoholia, jota mun ei olis ikinä pitänyt tehdä. Mun migreeni ärty siitä tosipahasti ja olo tuli heikommaksi alkoholin ja saunan yhteisestä vaikutuksesta. Lähettiin sit keskustaan Järvenpään grillille käymään. Grillillä sit tuli niin paha olo, etten saanut ees hampurilaista alas. Ja olo vaan paheni pahenemistaa ja särky oli sietämättömän kovaa. Mieheni ja hänen työkaverinsa nauroivat mulle sekä pitivät mun migreenikohtaustani laskuhumalana. Kun sitten istuin Grillin portailla niin pari ohimenevää ihmistä kyseli multa mikä on ja kun kerroin tilanteeni niin eivät auttaneet vaan naureskelivat mulle. Mä jotenkin kipusin kovassa kivussa Grilliin sisälle istumaan ja sielläkin
joku kysy mikä on, mutta eipä tarjonnut apuaan. Sit mieheni tulikin mun luo hätäkeskuspuhelu kädessään. Juttelin hätäkeskuksen naisen kanssa hetken ja sit nainen kehoitti mua menee ulos kun ambulanssi tulossa.

Mä konttasin sit portaat alas jotenkin ja mut autto joku ystävällinen naisihminen portaita alas istumaan penkille. Sit seuraava mitä tajusin oli se, että siihen viereeni tuli mun mutsini kiusaamaan jutuillansa, että ambulanssin kutsuminen oli turhaa. Käskin mutsin häipyä mun luotani moneen otteeseen varmaan ainakin neljä viisi kertaa, mutta ei uskonut. Sit tulikin ambulanssi suhteellisen nopeasti nimittäin kymmenen minuuttia suunnilleen kesti tulo ja mutsi meni puhuu niille jotain, ennenkun ne ensihoitajat tulivat mun luokseni. Kaksi mukavahkoa mieshoitajaa sieltä sit tuli mun luo. Ensihoitajat autto mut ambulanssiin tukemalla mua kainaloista ja mä jouduin tukeutumaan toiseen niistä kun huimas ja sen vuoksi kävely teki pahaa. Ambulanssiin sisäänpääsystä en tiedä mitään,ku en muista miten sinne pääsin. Toinen hoitaja puhallutti mut. Toinen hoitaja sit kyseli multa tilanteestani ja sanoi, ettei oo ku kaksi vaihtoehtoa, et meen kotiin mutsin kyydillä tai mutsi vie mut päivystykseen Hyvinkäälle. Jotain vastauksia hain ja mietin
pidempään, jopa omaa syntymäaikaani mä jouduin miettimään, kun kyseli multa se hoitaja asioita. Kiitos mutsin mä jouduin kärsii valoista ja istuma-asennosta Hyvinkäälle mennessä. Toinen hoitaja, joka
mun kaa keskusteli niin ymmärsi mutsin ansiosta hiukkasen väärin. Mut muuten olivat ihan mukavia. Antoivat mulle Hyvinkäälle vietäväksi esitäytetyn lomakkeen tilanteestani. Mua puhetellut ensihoitaja piti
oikeana mennä Hyvinkäälle kun kerroin omien lääkkeideni tehon. Äidin kaa kinasteltiin matka ja se oli aivan kauheaa, ku yritin pitää itseni koossa kun oli paha olla, huimas ja oli tosi paha päänsärky. Äiti auko
päätänsä mulle sairaalaan mennessä, ettei ambulanssi ois mua vienyt Hyvinkäälle, ei varmaan kun mutsi meni sotkeentuu asiaan."

Kaikkea en saanut ensihoitajille sanottua, koska oma tilani oli niin paha ja osa varmaan meni humalatilan piikkiinn. Olihan mulla promilleja 1.5 kyllä, mutta silti ei se saanut mua niin sekavaksi. Äitin sotkeentu asiaan ja puhui ennen minua hoitajille enkä pystynyt edes kertomaan kaikkia oireita kunnolla hoitajille. Äitini ei ees ollut siinä vaiheessa kun kohtaus alko pahenemaan vaan tuli vasta paikalle kun ambulanssi oli soitettuna ja tilanne pahentunut jo jonkun aikaa. Mutsilla ei oo ollut siis mitään käsitystä mun tilanteestani ollenkaan kun ei ollut paikalla kohtauksen äitiys pahemmaksi. Ja siksi minusta tuntuu,että koko tilanteeni ei valjennut mua puhutelleelle ensihoitajalle oikeinpäin. Mä meinasin ambulanssin tuolilla repsahtaa kokonaan alaspäin lattialle. Jouduin kerää koko itseni siihen, että pystyn vastaamaan hoitajalle ja pysyin istumassa kovan kivun vuoksi.

Miksi minut lähetettiin äidin kyydillä Hyvinkäälle, vaikka makuuasento olisi ollut paras ja ei olisi osunut silmiin kirkasta valoa? Miksi en saanut helpotusta ja parempaa hoitoa, vaikka ensihoitajat tulivat paikalle?Miksi he laittoivat minut äidin kyydissä Hyvinkäälle, vaikka olo oli niin paska? En jaksa ymmärtää, että humalatilani takia migreenini ei tullut kunnolla otettua huomioon kun hoitajat tekivät päätöksiä tai en saanut omaa tilaani julki. Jos en olisi ollut yhtään humalassa niin olisiko minut otettu vakavammin vai toimittu samalla tavalla.

En vaan saanut kerrottua kaikkea hoitajille, koska jotenkin mulla himmeni kaikki välillä silmissä ja tuntu, etten ees ymmärtänyt kaikkea. Olen varma, että mun olisi ollut parempi olla makuullani ja ilman kirkkaita valoja. Mutta jouduin menemään Hyvinkäälle istuma-asennossa ja autossa katsella vilkkuvia valoja. Hyvinkäällä en päässyt itse ees sänkyyn vaan lääkäri joutui auttamaan mut sinne. Matka Järvenpäästa, jossa asun niin Hyvinkään sairaalasta tuntui pitkälle kun taistelin kovaa särkyä vastaan ja huimausta sekä pahaaoloani vastaan. Mä en ymmärrä miksi minulle kävi.

Minulla on ollut kaksi kolme kertaa aikaisemminkin yhtä paha migreenikohtaus, jotka on kestänyt 72-88tuntia, mutten ole uskaltanut soittaa enkä tohtinut soittaa ambulanssia itselleni. Vaikka kuulemma olisi pitänyt. Luulin, etteivät he tulisi enkä saisi apua. Mutta jatkossa täytyy varmaan soittaa apua.

Miten näette asian? Minusta tuntuu, että migreenikkköjä ei ymmärretä ollenkaan. Minua tulee jatkossa pelottamaan avunkutsuminen ja se, että miten ensihoitajat toimivat jos on paha kohtaus. Saanko apua vai joudunko kärsimään tilanteestani? Ihmetyttää suunnattomasti, että miksi minulta ei kysytty siinä tilanteessa mitää vaan joltain äitini kanssa tehtiin päätös miten toimitaan eikä minulta kysytty mitä tehdään? sad.gif

Viestiä muokkasi admin, 02 syyskuu 2008 - 17:09

#2 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 01 syyskuu 2008 - 21:02

Aina on mahdollista, että hoitajat joutuvat väärille linjoille.
Toit kirjoituksessasi esille useita virhelähteitä. Keskustelu muiden ihmisten, kuin potilaan kanssa usein helpottaa työtä, mutta välillä vie väärille urille.
Keskustelu itse potilaan kanssa on tärkeää, potilas se on paras kertomaan tuntemuksistaan. Hoitajien työ kentällä on vaikeaa, pitäisi osata hakea ja seuloa se tarpeellinen informaatio usein suuresta määrästä informaatiota. Humalatila on toinen virhelähde, hoitajien on vaikea seuloa se ongelma esille. Usein humalaiset huijaavat jonkin verran. 1.5 promillen humalatila on jo kova, naiselle vielä kovempi. Humalaistenkin jutut otetaan todesta, niin kauan kun tulee mieleen epäillä jotain muuta. Aina hommat ei mene putkeen, mutta onneksi tapauksessasi sitten pääsit onnelliseen loppuun.

Itse syyllistyn usein kuljettamaan hiemankin epäselvältä tapaukselta tuntuvan päivystykseen. Enemmänkin voisi yrittää seuloa. Seulonnalla pyritään sairaankuljetuksen ja päivystyspalveluiden tehokkaaseen käyttöön. Jos potilas voidaan jättää kuljettamatta ja ohjeistaa menemään omin avuin päivystykseen kyytivaunu vapautuu toista tehtävää varten. Usein hiemankin isommassa paikassa on tehtäviä jonossa. Joskus ongelmat ratkeaa jo kohteessa, esim. matalan sokerin nosto, tällöin lääkärin puhelinkonsultaation jälkeen ei välttämättä ole tarvetta päivystyspalveluille ollenkaan.

Soita rohkeasti hätäkeskukseen. Se ei ole turhaa silloin kun vähänkin itsestä siltä tuntuu.
Hätäkeskus tekee ensimmäisen riskinarvion. Aina sinne soitto ei johda edes kenenkään hälytykseen.
Hätäkeskus hälyttää sopivan avun tarpeelliseksi näkemällään kiireysluokituksella.
Johtuen tehtävien suurista määristä, pienen kiireysluokituksen saanut ei välttämättä edes saa kyytivaunua kovinkaan nopeasti.
Mutta korkeariskisiin se auto otetaan sitten väkisin jostain, vaikka sitten naapurikunnasta.
Kannattaa pitää riittävää kotiapteekkia, esim. panadolia ja buranaa..
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#3 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 01 syyskuu 2008 - 21:33

LAINAUS(Hipsu @ 01.09.2008 - 21.02) <{POST_SNAPBACK}>
Toit kirjoituksessasi esille useita virhelähteitä. Keskustelu muiden ihmisten, kuin potilaan kanssa usein helpottaa työtä, mutta välillä vie väärille urille.
Keskustelu itse potilaan kanssa on tärkeää, potilas se on paras kertomaan tuntemuksistaan. Hoitajien työ kentällä on vaikeaa, pitäisi osata hakea ja seuloa se tarpeellinen informaatio usein suuresta määrästä informaatiota. Humalatila on toinen virhelähde, hoitajien on vaikea seuloa se ongelma esille. Usein humalaiset huijaavat jonkin verran. 1.5 promillen humalatila on jo kova, naiselle vielä kovempi. Humalaistenkin jutut otetaan todesta, niin kauan kun tulee mieleen epäillä jotain muuta. Aina hommat ei mene putkeen, mutta onneksi tapauksessasi sitten pääsit onnelliseen loppuun.

Soita rohkeasti hätäkeskukseen. Se ei ole turhaa silloin kun vähänkin itsestä siltä tuntuu.
Hätäkeskus tekee ensimmäisen riskinarvion. Aina sinne soitto ei johda edes kenenkään hälytykseen.
Hätäkeskus hälyttää sopivan avun tarpeelliseksi näkemällään kiireysluokituksella.
Johtuen tehtävien suurista määristä, pienen kiireysluokituksen saanut ei välttämättä edes saa kyytivaunua kovinkaan nopeasti.
Mutta korkeariskisiin se auto otetaan sitten väkisin jostain, vaikka sitten naapurikunnasta.

Mulla valitettavasti ei täsmälääke ees auta ja noista tavallisista särkylääkkeistä ei oo senkään vertaa apua kun omasta huonosti auttavasta lääkkeestäni.Mulla on niin paha migreenikohtaus päälle useasti nykyään.Kiitos ystävällisestä vastauksestasi.Kyllä onneksi pääsin onnelliseen loppuun päästiin.Helpotti omia ajatuksiani paljon.

Viestiä muokkasi henu82, 01 syyskuu 2008 - 21:35

#4 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 00:31

LAINAUS(henu82 @ 01.09.2008 - 22.33) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS(Hipsu @ 01.09.2008 - 21.02) <{POST_SNAPBACK}>

Mulla valitettavasti ei täsmälääke ees auta ja noista tavallisista särkylääkkeistä ei oo senkään vertaa apua kun omasta huonosti auttavasta lääkkeestäni.Mulla on niin paha migreenikohtaus päälle useasti nykyään.Kiitos ystävällisestä vastauksestasi.Kyllä onneksi pääsin onnelliseen loppuun päästiin.Helpotti omia ajatuksiani paljon.

Hipsulta tyhjentävä tietoisku! Kysymys kaiketi kulminoituu siihen, onko tiedossa oleva migreeni "riittävä" syy ambulanssikuljetukselle. Erotusdiagnostiikka migreeniin vs. akuuttiin päänsärkyyn lienee kuitenkin melko selvä. Itselläni herää väistämättä kysymys: mihin tarvitset ambulanssin jos vaiva on sinulle entuudestaan tuttu ja tiedossa? Mitä helpotusta ja "parempaa hoitoa" oletat saavasi ambulanssissa? Mitään ihmelääkettä migreeniin ei ambulansseissa ole ja ainakin itse migreenistä kärsivänä valitsisin mielummin oman kyydin (kotiin lepäämään) kuin pomppuisen kyydin ambulanssin paareilla. Ja vielä jatkojatkokysymys: Saitko ylipäätään sairaalassa jotain helpostusta tai parempia droppeja kuin omasi (oletettavasti reseptin varaisia täsmälääkkeitä?)?

Näillä tiedoilla toimisin todennäköisesti täysin samoin kun em. sairaankuljettajat. Kokemus on osoittanut, että potilaan "paska olo" on hyvin subjektiivinen käsitys ja se ei välttämättä korreloi sairaankuljetuksen tarvetta millään lailla. Kivun hoito on oleellinen osa ensihoitoa mutta tässä tapauksessa sekään ei ole peruste.

Viestiä muokkasi pmsk, 02 syyskuu 2008 - 00:38

#5 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 09:12

En tarkoittanut tuota mitä sinä kirjoitit,pmsk.tarkoitin aivan muuta eli esim.että kotiinlepo ei auta kun paha kohtaus menos,omat täsmälääkkeeni ei auta,istuminen autos tekee yhtä helvettiä.Makuuasento olisi kaikista paras ja kaikki äänet pois.Tuntu siltä,et taju lähtee huimauksen,pahanvoinnin ja kovan kivun vuoksi.En pystynyt kyseisiä asioita hoitajille kertomaan kun silmis oli näköhäiriöitä ja kova kipu pääs.En todellakaan odota ambulanssista mitää ihme,siinä kivus ei vaan pystymatkustus muuta tee kuin pahemman ja ikävämmän.Serkkuni kans olen keskustellut migreenistäni ja hän on kehoittanut kutsuu ambulanssin.Serkkuni on itse ensihoitaja.Et ymmärtänyt juttuani ja tilannettani,pmsk!

#6 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 12:20

LAINAUS(henu82 @ 02.09.2008 - 10.12) <{POST_SNAPBACK}>
En tarkoittanut tuota mitä sinä kirjoitit,pmsk.tarkoitin aivan muuta eli esim.että kotiinlepo ei auta kun paha kohtaus menos,omat täsmälääkkeeni ei auta,istuminen autos tekee yhtä helvettiä.Makuuasento olisi kaikista paras ja kaikki äänet pois.Tuntu siltä,et taju lähtee huimauksen,pahanvoinnin ja kovan kivun vuoksi.En pystynyt kyseisiä asioita hoitajille kertomaan kun silmis oli näköhäiriöitä ja kova kipu pääs.En todellakaan odota ambulanssista mitää ihme,siinä kivus ei vaan pystymatkustus muuta tee kuin pahemman ja ikävämmän.Serkkuni kans olen keskustellut migreenistäni ja hän on kehoittanut kutsuu ambulanssin.Serkkuni on itse ensihoitaja.Et ymmärtänyt juttuani ja tilannettani,pmsk!

En vieläkään saanut vastausta siihen, mitä ambulanssi tai sairaala pystyy tarjoamaan vs. kotihoito?! Tai pohjimmillaan tässä taisi olla kyse ambulanssin tarpeellisuudesta tai tarpeetomuudesta ko. vaivaan Noh, okei, ampparissa pääsee pitkälleen, mutta niin myös (tai ainakin lähes) henkilöautossa kun kääntää selkänojan alas. Äänistä sen verran, että et liene matkustanut ambulanssissa aikaisemmin. Henkilöauto hakkaa mennen tullen mukavuudessa kolisevan ja tärisevän ambulanssin takaosan. Pahoivointiin hoitaja olisi antanut sinulle yrjöpussin käteen.

Tuo "paska olo" -juttu ei ollut suoranaisesti tähän kohdistettu vaan yleinen asia johon on törmännyt.

#7 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 13:13

Ambulanssin tarve ja sen tarpeen määrittäminen on aika hankala asia.
Monesti yksittäinen kyytimies pääsee helpommalla, kun vaan kuljettaa.
Potilaan kokemien tuntemusten ja todellisten tarpeitten selvittäminen on vaikeaa.
Usein potilas kokee tulleensa petetyksi tai muuta sellaista, kun sairaankuljettajat päätyvät jättämään kuljettamatta.
Jos on pelkoa tilanteen pahenemisesta, niin silloin kyyti on perusteltua.
Kyllähän pahoinvointia voidaan lääkkein hoitaa, mutta aina ei siihenkään lähdetä.
maantiellä herra oon..."

#8 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 13:46

Tuota juuri yritin sanoa,et mun tilani oli huono ensihoitajien tullessa jo,mut en saanut sitä kerrottua ja et pelkään tilan huononemista.Tilani oli alkuillasta keskivaikean ja lievän sekainen migreeni.Ja yöllä se oli niitä pahoja kohtauksia,joita mul nyt on ollut enempi kun keskivaikeita.Todella pelottavaa oli ja säikähtivät lopulta mun ympärilläni olevat tututkin ku aluksi nauroivat mul.Mulle ei sovi ollenkaa tuollaises kohtaukses kallistettu penkki tai kotihoito,koska kohtaus pahenee pahenemistaan.olen sen jo todennut kokemuksesta moneen.Nyt päivystykses saivat sen ohi 7,5tunnis monen tunnin kärvistelyn jälkee.mul ei mene pahat kohtaukset ohi omil täsmil eikä unil.ne vaatii järeämmät aseet ja ammattitaitoisen hoidon.tila paheni mul vielä sairaalas ekan lääkesatsin jälkee.mua suoraan sanoen pelottaa pahat kohtaukseni ja mul on vieläpä aurallinen migreeni,jos on muiden sairauksien rirki kasvanut.

#9 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 14:48

LAINAUS(Hipsu @ 02.09.2008 - 13.13) <{POST_SNAPBACK}>
Potilaan kokemien tuntemusten ja todellisten tarpeitten selvittäminen on vaikeaa.
Usein potilas kokee tulleensa petetyksi tai muuta sellaista, kun sairaankuljettajat päätyvät jättämään kuljettamatta.
Kyllähän pahoinvointia voidaan lääkkein hoitaa, mutta aina ei siihenkään lähdetä.

En tunne i tseäni oikeastaan petetyksi enkä syytä hoitajia tilanteeni suhteen tehdystä ratkaisusta.Minähän en itse kyennyt antamaan heille kaikkia tarpeellisia tietoja ja tärkeimpiä asioita jäi myös sanomatta.Syytän itseäni todella kovasti siitä,et menin ottamaan mitään ja varsinkin siitä,etten osannut tai muistanut kertoa kaikkea oleellista niille ensihoitajille,jotja mua kävivät katsomas.Ja senkää takia eivät varmaa osanneet ymmärtää täysin tilannettani.Harnittaa,etten orannut antaa kaikkea tietoa ulos omasta tilastani.Olivat erittäin mukavia ja ystävällisiä.Sanoivat,et hyvä et ambulanssi soitettiin katsomaan.Ymmärrän,et työ on kentäl vaikeaa hoitajille ja saada selkoa kunnolla kuljetuksen suhteen.Suvussani on ensihoitaja ja on ollut palomiehäkin muutama kipale.vaikea työ ja arvostan suuresti palomiehiä ja ensihoitajia.Heitä tarvitaan!

#10 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 14:52

LAINAUS(Hipsu @ 02.09.2008 - 14.13) <{POST_SNAPBACK}>

Potilashan ei soita turhaan ambulanssia itselleen. Taustalla on aina kipu, pelko, huoli omasta terveydestä tai sitten vain yksinäisyys. Potilaan tuntemaa hätää ja ahdistusta aliarvioimatta meidän tehtävä on ammattilaisina määritellä juurikin tuo sairaankuljetuksen tarve usein potilaan puolesta, oli se potilaan mieleen tai ei.

Meidän tehtävä on myös perustella potilaalle miksi hänet jätetään kuljettamatta. Se, että osalla "äksätyistä" kääntyy naama välittömästi nurinpäin vaikka latelee kuinka kermalla kuorrutellut perustelut, ei voi mitään.

Siinäkin olet oikeassa, että joskus pääsisi helpommalla kun vaan kuljettaisi, mutta palveleeko se järjestelmää? Ainoa missä voin katsoa hieman läpi sormien, on joskus vanhusten tai lasten kohdalla. Ei sillä ettenkö olisi äksännyt heitäkin. Itse ainakin huolehdin osaltani siitä, minkälaista "signaalia" annan veronmaksajille ja pidän mieluusti infon potilaalle siitä, miten kannattaisi vast. tilanteessa jatkossa toimia (esim. oma kyyti, taxi..). Näinä uusavuttomuuden aikoina ns. turhaa ambulanssikyytiä on jo tarpeeksi.

Tuli taas asiaa aiheesta ja vierestä. Ei taaskaan kohdistettu suoranaisesti em. juttuun..

#11 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 17:58

Eli jos mulla olisi ollut tajunnantason laskua tai olisin ollut selvinpäin ja ois ollut samantapainen migreenikohtaus mikä nyt,mutta oisin osannut selittää kaikki oireet tai olisin ollut kyvytön tekee mitään kohtauksen vuoksi tai jopa pahimmassa tapauksessa migreenin jälkeinen halvaantuminen niin olisin raakkaantunut sinulta pois kuljetettavista jos en mielestäsi olisi sitä tarvinnut?Tai minulla olisi ollut omainen vierellä niin olisitko ottanut riskin tilan pahentumisesta matkalla sairaalaan omalla kyydillä?Nyt onneksi kävi minun tapauksessani onnellisesti,vaikka tulikin omien selitysteni vuoksi väärinkäsitystä hoitajille tilastani.Minulla on paha tilanne vaan siksi,että omat lääkkeeni eivät tehoa ja taustalla piilee aivohalvausriski ja veri-sydänsuonitautiriski,joten minun pitää odottaa tilan pahentumista tai jopa kumpaa jompaa noista,että sinä veisit hoitoon jos olisit ensihoitajana.Kummalliselta tuntuu!Oma mokani,ettei ensihoitajat ymmärtäneet migreenikohtaukseni tilaa ja varmasti humalallakin on vaikutusta ollut siihen,etten ole osannut esittää asiaani niinpäin kuin olisin halunnut hoitajille.Eli minulle soitettiin turhaan ambulanssi katsomaan lauantaina tilannettani,vaikka oli todella paha kohtaus.Mielestäsi olin ilmeisesti niitä ensihoitajien turhia potilaita lauantain ja sunnuntain välisenä yönä,niinkö? sad.gif

#12 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 23:26

LAINAUS(henu82 @ 02.09.2008 - 18.58) <{POST_SNAPBACK}>
Eli jos mulla olisi ollut tajunnantason laskua tai olisin ollut selvinpäin ja ois ollut samantapainen migreenikohtaus mikä nyt,mutta oisin osannut selittää kaikki oireet tai olisin ollut kyvytön tekee mitään kohtauksen vuoksi tai jopa pahimmassa tapauksessa migreenin jälkeinen halvaantuminen niin olisin raakkaantunut sinulta pois kuljetettavista jos en mielestäsi olisi sitä tarvinnut?

Olipas epäselvä lause.. mutta siis, perustaisin päätökseni havaitsemiini löydöksiin, oireisiin ja perusarvojen mittauksiin sekä tietty haastatteluun. Jos tilanne olisi esim. yhtäkkiä alkanut raju päänsärky takaraivolla, tajunnantason laskua ja verenpaine 210/-, olisi tilanne toinen. Got the point? Usko tai älä, sairaankuljettat eivät tee äksäämispäätöstä pelkästään fiilispohjalta.
Tai minulla olisi ollut omainen vierellä niin olisitko ottanut riskin tilan pahentumisesta matkalla sairaalaan omalla kyydillä?Nyt onneksi kävi minun tapauksessani onnellisesti,vaikka tulikin omien selitysteni vuoksi väärinkäsitystä hoitajille tilastani.Minulla on paha tilanne vaan siksi,että omat lääkkeeni eivät tehoa ja taustalla piilee aivohalvausriski ja veri-sydänsuonitautiriski,joten minun pitää odottaa tilan pahentumista tai jopa kumpaa jompaa noista,että sinä veisit hoitoon jos olisit ensihoitajana.

Omaisen läsnäolo ei sinänsä vaikuta siihen "uskallanko" jättää kuljettamatta. Yleensä se helpottaa tilannetta, koska potilas jää silloin valvontaan/saa kyydin sairaalaan tms. Muuten minusta ajaudutaan vähän asiasta ulos jos aletaan puhumaan tässä yhteydessä sydän- ja verisuonisairauksista.
Kummalliselta tuntuu!Oma mokani,ettei ensihoitajat ymmärtäneet migreenikohtaukseni tilaa ja varmasti humalallakin on vaikutusta ollut siihen,etten ole osannut esittää asiaani niinpäin kuin olisin halunnut hoitajille.Eli minulle soitettiin turhaan ambulanssi katsomaan lauantaina tilannettani,vaikka oli todella paha kohtaus.Mielestäsi olin ilmeisesti niitä ensihoitajien turhia potilaita lauantain ja sunnuntain välisenä yönä,niinkö? sad.gif

Niinkuin aikaisemmin todettu, potilasta ei ruoskita siksi että hän on tilannut hätäänsä ambulanssin, mutta ensihoitajien suoritettua tarvittavat tutkimukset, ei vältämättä päädytä kuljettamaan.

Muttamutta. Turha tässä enempää herjata kun en ole paikalla ollut enkä tilannetta nähnyt eli elä ota turhia herneitä!

#13 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 02 syyskuu 2008 - 23:51

Minä menin yhtä sivuun aiheesta kuin sinäkin olet mennyt.Minulla on siis riski sairastua veri-sydänsuonitauteihin aurallisen migreenin vuoksi helpommin.Tälläinen uusi tutkimus on asiasta tullut.Ja suvussani on ollut sitä riskiä.
Korostan edelleenkin sitä pointtia,etteivät minua katsomaan tulleet ensihoitajat tienneet kaikkea minun tilanteestani kun en osannut kertoa.Minä en ole loukkaantunut siitä,että minua ei kuljetettua sairaalaan vaan olen ihmeissäni siitä.Ja siksi,että mutsini sotki ensihoitajia jutuillaan ja itse en saanut kerrottua kaikkea.Miksi sitten puhut asian sivusta ja annat minun käsittää,että mieheni soitti minua turhaan katsomaan ensihoitajat?
Hipsu,on ainoastaan ymmärtänyt pointtini ja kysymykseni koko ajan ja yrittänyt auttaa mua ymmärtämään asiaa.Mielestäni sinä olet vaan herjannut minun pelkojani ja ajatuksiani asian suhteen.En jaksa käsittää miten pystyt siihen,pmsk.Minulla on ollut vaikeaa tämän migreenin kanssa viime aikoina ja noita pahoja kohtauksia on ollut minulla nyt viime aikoina aivan liikaa.Mua on kehoitettu soittamaan pahoissa kohtauksissa ambulanssi paikalle.En väitä,että minun kuljettamispäätökseni oli repäisty tunnepohjalta vaan tarkoitan sitä,että kun itse en saanut annettua tai en osannut antaa kaikkea tarpeellista tietoa ensihoitajille niin päätöksen teko on voinut olla vaikeampaa.En saanut kerrottua kaikkea tarpeellista asiaa siitä migreenistä hoitajille,johtuu osittain varmaan minun kovasta kännitilastani,etten osannut kertoa kaikkea.Syytän tässä itseäni koko ja en todellakaan ollut valvotussa kyydissä.Mieheni nukkui vieressäni ja äitini sekä mieheni työkaveri loksutti leukojansa minulle koko matkan,saivat minut hermostumaan ja oloni pahenemaan.Ja sitten se matka oli täyttä tuskaa kun valot vilkkui eikä päässyt mitenkään makuuasentoon autossa.

Tiedän,että ensihoitajat on perustaneet päätöksensä saamiinsa tietoihinsa,mutta pointti onki se,että he eivät saaneet kaikkea informaatio,joka heidän olisi tullut saada.Johtuen omasta humalastani.Nyt harmittaa ylipäänsä,että join mitään.Ja se suuresti,etteivät he saaneet monta tärkeää tietoa tilastani kun en saanut kerrottua enkä muistanut.Ymmärtäväisiä ensihoitajia kumminkin olivat ja sanoivat,että oli hyvä kun heidät soitettiin paikalle sekä jatkossa pitää soittaa myös jos tulee samanlaisia kohtauksia.Olisin heille halunnut paljon enemmän kertoa,mutta en vaan osannut kertoa tai sanoa kaikkea tarpeellista. sad.gif

Minulle ei ole avunsoittaminen ollut koskaa helppoa ja ei tule jatkossakaan olemaan,vaikka migreeni menis miten pahaksi.Olen välttänyt soittamasta ambulanssia paikalle,vaikka 3-4kertaa minulla on ollut jopa melkein pahempi kohtaus kuin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.Ja ne ovat olleet oikeasti todella pelottavia ja kauheita sekä ikäviä.Mietin kahdesti tai jopa kolmesti ennenkun soitan ambulanssin paikalle,vaikka olisi paha kohtaus eikä omat lääkkeet tehoaisi.Sitten ainakin vältymme turhilta hälytyksiltä minun osaltani,vaikka ehkä kohtaukset vaatisivatkin apua ja ammattitaitoista.Mutta jotenkin en vaan enää uskalla soittaa sitä,kun sain täällä tuollaista vastaan,että on paljon turhia ajoja ja ynnä muuta vastaavaa.Toivottavasti ei tule koskaa enää pahoja kohtauksia niin ei tarvitse kutsua ambulanssia.

Olen aika sekaisin nyt,että mitä minun tulisi tehdä sitten kun tulee paha kohtaus niinkuin viikonloppuna tai niinkun aikaisemmin on tullut.En tiedä uskallanko ja kannattaako soittaa hätäkeskukseen pahassa kohtauksessa.

Viestiä muokkasi henu82, 02 syyskuu 2008 - 23:54

#14 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 03 syyskuu 2008 - 08:26

Soitaa vaan sinne hätäkeskukseen.
Vähän se vaatii, mutta paljon se antaa..
Et sinä saa turhaa keikkaa vaivoillasi aikaiseksi.
Oikeasti turhat keikat ovat aivan jotain muuta...
Sairaankuljettajat ovat sitä varten töissä, että kyydeillä käydään.
Sinun kannattaisi jutella jossain hoitajien kanssa ongelmistasi, vaikka siellä omassa terveyskeskuksessa.
maantiellä herra oon..."

#15 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 03 syyskuu 2008 - 08:41

Olen mä yrittänyt jutella migreenini aiheuttamista peloista vaikka missä.mut ei mua oo otettu tosissani,paitsi nyt otti ensihoitajat.huomenna oon menos neurologin juttusille,joka varmaan osaa selventää tilannettani.hyvä tietää,et voin soittaa kun paha kohtaus niin hätäkeskukseen ja pyytää apua,koska itse en niitä kohtauksia oo voittanut kertaakaan kunnolla kun ylittämällä täsmälääkkeiden suositusannokset,jota ei saisi tehdä eikä kait oo edes kovin turvallista ylittää edes niitä.tästä eteenpäin kyllä soita hätäkeskuksesta apua.kiitos mukavasta avustasi ja vinkeistäsi.helpottivat oloani aika paljon kun tiedän,et voin soittaa apua.vaikka äitini sanookin,et se on turhaa.isäni mukaan kyllä ei,mut onki entinen paloesimies,joka on jäänyt pois työstään yli kymmenen vuotta sitten.ja toisaalta serkultani on tullut samat neuvot hätäkeskukseen soittamisen suhteen pahassa migreenikohtauksessa,joita sinäkin.on itsekin ensihoitaja.Suuret kiitokset, Hipsu sinulle neuvoistasi!Keskustelun aloittaessani olin aika hätääntynyt,koska se kohtaus pelästytti.mut nyt olen paljon huojentuneemmin mielin ja tiedän,et voin soittaa hätäkeskukseen aina kun kohtaus on paha enkä saa sitä itse aisoihin millää.sellaisia on tullut usein yksin ollessani enkä oo uskaltanut soittaa hätäkeskukseen pyytääkseni apua,mut jatkossa uskallan.Vielä kerran suuret kiitokset sinulle,Hipsu!

Viestiä muokkasi henu82, 03 syyskuu 2008 - 20:09

#16 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 06 syyskuu 2008 - 15:00

Hätäkeskukseen saa ja PITÄÄ soittaa siinä vaiheessa kun itse subjektiivisesti kokee, että omat resurssit ja voimavarat asian hoitamiseen eivät riitä.

Mutta yksittäisen tapahtuman käsittely ei kuulu julkiselle keskustelupalstalle. Jos sinulla on asian suhteen mitä tahansa kysyttävää, ota yhteyttä ko. sairaankuljetuksen palveluntuottajaan, sairaalaan, hätäkeskukseen tai vastuuviranomaisiin. Kysyä saa ja valituksiakin tehdä jos kokee tuleensa kohdelluksi väärin. Nettipalsta on tähän kuitenkin aivan väärä paikka.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 06 syyskuu 2008 - 15:02

#17 henu82

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 06 syyskuu 2008 - 23:50

halusin vaan kysellä asioita. ehkä oli väärä paikka,mut enpä keksinyt muutakaan paikkaa kysellä ja ajattelin,ettei se haittaa. jatkossa tiedän,ettei kannata täältä ainakaan kysellä asiasta. sedaatio,kiitos vastauksestasi. Olen jo yrittänyt kysellä muualtakin,mut vastausta ei ole tullut eikä mitään vastauksia oikein. Ja halusin jotain vastauksia asian suhteen.

#18 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 07 syyskuu 2008 - 02:13

LAINAUS(henu82 @ 06.09.2008 - 23.50) <{POST_SNAPBACK}>
halusin vaan kysellä asioita. ehkä oli väärä paikka,mut enpä keksinyt muutakaan paikkaa kysellä ja ajattelin,ettei se haittaa. jatkossa tiedän,ettei kannata täältä ainakaan kysellä asiasta. sedaatio,kiitos vastauksestasi. Olen jo yrittänyt kysellä muualtakin,mut vastausta ei ole tullut eikä mitään vastauksia oikein. Ja halusin jotain vastauksia asian suhteen.

Eihän asia minulle kuulu mutta ethän sä täällä voi tietää yhtään kuka sulla vastailee, millä koulutuksella ja millä asiantuntemuksella. Aika kriittisesti kannattaa siis suhtautua nettipalstoilta tulevaan informaatioon. Vastaaja voi yhtä hyvin olla kokenut ammattilainen, 17v teinipoika, jolla ei mitään kokemusta sairaankuljetuksesta tai mitä tahansa siltä väliltä.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 07 syyskuu 2008 - 02:14

#19 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 07 syyskuu 2008 - 15:20

Sedu on oikeassa. Meikäläiseltä pieni ylilyönti ko. nimimerkin kanssa. Sori vaan.

Viestiä muokkasi pmsk, 07 syyskuu 2008 - 15:32

#20 nass-

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 68 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 18 lokakuu 2008 - 18:45

Migreenipotilaana kannattaa aina kantaa mukanaan opasta, jossa kerrotaan millainen migreeni sinulla on (diagnoosi), omat lääkkeesi joita otat kohtaukseen, auttava lääkitys sairaalassa sekä mistä sinua koskevia tietoja saa. Näitä kortteja saa migreeniyhdistykseltä tilattua ja usein neurologian poleilla on myös näitä kortteja, jotka sitten yhdessä lääkärin kanssa täytetään.

Itse olen hemipleginen migreenikko, eli menetän kohtauksissa usein kokonaan toisen puolen toiminnan. Kasvot roikkuvat, en pysty puhumaan selkeästi, käsi ei toimi, jalka ei toimi, jne. Tämä herättää hätää helposti, mikäli mukanani ei tuota korttia olisi. Sen avulla saatan pystyä jäämään sittenkin kotiin tai saan heti oikeaa hoito, eikä päätä kuvata miljoonatta kertaa. Taustalla kuitenkin jos yksi aivoinfarkti, joka hoidettiin migreeninä, jonka seurauksena jäi toiselle puolelle heikompi voima. Eli toisaalta ylihoitamistakaan ei kannata kritisoida..

Yksittäiset tapaukset sopii käsitelläasianmukaisten tahojen kanssa, yleisesti voi asioista toki täälläkin puhua.
"Luulen, että vastaus naiseuden mysteeriin löytyy jostain keskustelun ja suklaan välimaastosta."

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää