Saattaa tulla monille yllätyksenä, että nehän tuleekin jo valmiiksi julkisesta palvelusta(112 info).
Varmasti tulee, ja eipähän ole ensimmäinen kerta kun mediassa munaavat, tai suorastaan nolaavat itsensä ainakin juuri tällaisten aiheiden käsittelyssä. Loruillaan mitä on sattunut löytymään ekalla Googletuksella vaikkapa Suomi24:sta, ei tarkisteta oikeita faktoja... Mutta kaikkien jotka tietävät esimerkiksi juuri radion tuputtamasta höpönpömpöstä yhtä paljon kuin radion henkilöstö itse, on helppo asiat uskoa.
Niin harva ikoni Tilannehuoneessa on tarkka, ettei tuo onnettomuusturismi pääse käsistä karkaamaan. Mielestäni tarkka paikka olisi vain hyvä lisä joka keikkaan (varsinkin tieliikenneonnettomuudet, mutta ei evyt). Näin ihmiset osaisivat varautua tapahtuneeseen ja mahdollisesti lisäonnettomuuksien ja muiden pienenpien harmien syntyminen olisi vähäisempää(esim: onnettomuuspaikka voitaisiin kiertää, jos oma kämppä palaa voisi mennä paikalle selvittämään asioita viranomaisten kanssa, tai jos myrskyn aikana sattuu kaatumaan puu omilla mailla tielle, niin voisihan isänta käydä tien raivaamassa ja palolaitos pääsisi muihin tehtäviin).
Ööh, eli siis kun lähden reissaamaan niin katsoisin aina ensin Tilannehuoneesta missä on vaikkapa autoilla otettu yhteen..? Ok, teoriassa ihan hyvä mutta media tiedottaa edelleen suht nopeasti ja hyvin sattuneista isommista mälleistä. Tosin tietysti hyvin usein vasta siinä vaiheessa kun tiet ovat jo tukossa, mutta minkäs teet. Myöskin jos lähdet niillä Tilannehuoneen ensimmäisten tietojen mukaan suunnittelemaan ajoreittiäsi, saatat tehdä helvetillisen määrän turhia kiertoja ja koukkauksia, mikäli harrastat vastaavanlaista useamminkin. Jos talosi palaa, eiköhän se selviä sinulle aikanaan ja saat varmasti selvitettyä tarvittavat asiat viranomaisten ja virkailijoiden kanssa sen verta hyvin, että ehkä sinne tilannepaikalle ei aina kaivata sitä hysteeristä eukkoa paapattamaan, mikäli sinne on tarvetta tulla juuri sillä hetkellä, se varmasti järjestyy ja ilmoitus hoituu muutakin kautta. Jos se puu kaatuu myrskyn aiheuttamana, isännällä saattaa olla maillaan muutakin tehtävää kuin seurailla Tilannehuonetta. Se 112:een soittaminen on sitten sen
moka, joka ei selkeästikään ymmärrä että sen voi hoitaa siviili yksinkin, jos kerran isäntä siihen tarinasi mukaan kykenee.
Itse kannatan palvelun jatkumista, kehittymistä ja mainosten avulla rahoittamista(eipähän tarvii käyttajien maksaa).
Käyttäjien helliminen ilmaisella palvelulla on hyvä, itse käytän harvaa ilmaista sivustoa/palvelua joka toimii noinkin hyvin, ja josta saa minun mielestäni kaikkien tarpeisiin kattavan tiedon. Ne jotka tarvitsevat enemmän tietoa, saavat sen kyllä muualta.

Edit: Tulitko muuten ajatelleeksi kirjoittaessasi, että jos Tilannehuonetta kehitettäisi haluamaasi suuntaan, ja siitä tulisi niinki kattava kuin ehdotit, että säilyisiköhän se sivusto maksuttomana. Itse epäilen vahvasti, että ei.
Viestiä muokkasi pystyputki, 25 heinäkuu 2008 - 03:31