Siirry sisältöön

- - - - -

Uimataito VPK:ssa

8 vastausta tähän aiheeseen

#1 ***only4pro**

• Vierailija

Lisätty 29 huhtikuu 2008 - 08:44

Terve.

Kiinnostaisi toi VPK:n toiminta, mutta pitääkö olla uimataito? En nimittäin osaa uida metriäkään, tai ehkä nyt vedessä pystyy viisi metriä liikkumaan...

Muuten olen hieman ylipainoinen, mutta olen kuukausi sitten muuttanut ruokavalioita ja alkanut käymään salilla, joten eikö syksyyn mennessä jotain on jo tapahtunut (ja toivottavasti parempaan suuntaan).

Luin että ammattipalokuntalaiseksi pitää se uinti osata, mutta ei kai se yhtä tärkeätä ole VPK:ssa? Eniten kiinnostaisi kuljettajaksi, mutta onko VPK:ssa eri "aloja" vai onko kaikki palomiehiä? Ajan nyt viikonloppuisin bussia, ja välillä rekkaa (siis oikeaa rekkaa, eli veturi ja puoliperävaunu, 48t), joten raskaan kaluston kuljteus on tuttua hommaa...

Ikä on siis 24 ja paino on se 108kg, tosin vähän lihasmassaakin on kertynyt edellisestä työpaikasta, kun olin maansiirtofirmassa Fiskars-miehenä.

Tiedän että toi paino on pahaksi, ja teenkin työtä sen eteen...

#2 simpe

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 691 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Keski-Uusimaa

Lisätty 29 huhtikuu 2008 - 17:28

LAINAUS(*only4pro @ 29.04.2008 - 8.44) <{POST_SNAPBACK}>
Terve.

Kiinnostaisi toi VPK:n toiminta, mutta pitääkö olla uimataito? En nimittäin osaa uida metriäkään, tai ehkä nyt vedessä pystyy viisi metriä liikkumaan...

Muuten olen hieman ylipainoinen, mutta olen kuukausi sitten muuttanut ruokavalioita ja alkanut käymään salilla, joten eikö syksyyn mennessä jotain on jo tapahtunut (ja toivottavasti parempaan suuntaan).

Luin että ammattipalokuntalaiseksi pitää se uinti osata, mutta ei kai se yhtä tärkeätä ole VPK:ssa? Eniten kiinnostaisi kuljettajaksi, mutta onko VPK:ssa eri "aloja" vai onko kaikki palomiehiä? Ajan nyt viikonloppuisin bussia, ja välillä rekkaa (siis oikeaa rekkaa, eli veturi ja puoliperävaunu, 48t), joten raskaan kaluston kuljteus on tuttua hommaa...

Ikä on siis 24 ja paino on se 108kg, tosin vähän lihasmassaakin on kertynyt edellisestä työpaikasta, kun olin maansiirtofirmassa Fiskars-miehenä.

Uintitaito on etu, ei vaatimus. Tosin, jos kerran pystyt liikkumaan viisi metriä, niin nousujohteisella harjoittelulla pääset kyllä vuodessa 500 metriin. Rasva on tunnetusti vettä kevyempää, joten pinnalla pysyminen ei meille tukeville ole mikään ongelma. wink.gif VPK:ssa vain harvat ovat palomiehiä, sillä ko. termi tarkoittaa virassa olevaa, pelastajan tutkinnon tai vastaavan suorittanutta henkilöä. Sammutusmiehen koulutus muodostuu useista kursseista eikä ensimmäiset kurssit (perehdytys ja sammutustyö) anna vielä kunnollista pätevyyttä juuri muuhun kuin konemiehen (eli siis kuskin) hommiin ja maastopalojen sammutteluun. Ja siihen konemiehen hommaan vain sillä edellytyksellä, että ison auton ajotaito on jo hankittuna jostain muualta.

Paikallisista käytännöistä on sitten kiinni, miten tehtävät jaetaan. Olen itse nähnyt palokunnan, jossa sammutustyökurssin suorittanut ammattikuski istuu takapenkillä ja sammuttelee savuisissa tiloissa ilman paineilmalaitteita (ei saa käyttää, kun ei ole savusukeltaja) samalla kun siviilissä putkimiehenä toimiva yksikönjohtaja omii konemiehen hommat itselleen. Olen myös nähnyt palokunnan, jossa sama ammattikuski toimii lähes joka kerta keikalla ollessaan konemiehenä.

Lihaskunnon lisäksi kannattaa panostaa myös hapenottokykyyn. Erittäin hyviä lajeja ovat uinti, pyöräily ja lenkkeily (hölkkä, reipas kävely). Henk. koht. kokemuksen mukaan riittävällä ominaisuus valikoimalla varustettu sykemittari lisää harjoittelun mielekkyyttä olipa omat lajit mitkä hyvänsä. Pelkän sykkeen näyttävällä karvalakkimallillakin toki saa harjoittelun tehon pysymään järkevällä tasolla, mutta ainakin minä katselen mieluusti kaiken maailman yhteenvetoja ja ergometritestikäppyröitä.
Parempi tossun alla...

#3 veksu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 467 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Oulu-Koillismaa

Lisätty 29 huhtikuu 2008 - 20:53

ei muuta kuin mukaan vaan. liikaa miehiä on harvassa paikassa.
uintitaitoahan tarvii vain vesipelastuksissa yms. ja niihinhän on muutenkin omat kurssit, meilläpäin pinturikurssille jopa uintitesti, ja sitä kautti vain mahdollista saada pätevyys pintapelastukseen.
eikä todellakaan kaikkien tarvi kyetä kaikkia tekemään.

sasutestithän nyt ei ole lihaksikkaalle 108kg miehelle edes haaste. tosin ilmaa saattaa mennä pikkusen enempi kuin sillä 70kg heinäkepilläbiggrin.gif eli kansii kehittää hapenottokykyä ja miksei voi puottaa painookin sehän tuskin haittaa tekee.

Viestiä muokkasi veksu, 29 huhtikuu 2008 - 20:54

Alan miehille ei vittuilla...

#4 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 29 huhtikuu 2008 - 20:58

LAINAUS(*only4pro @ 29.04.2008 - 9.44) <{POST_SNAPBACK}>
Terve.

Suosittelisin kuitenkin miettimään, mikä toimii henkilökohtaisena motivaattoreina vpk-toimintaan. Ei pahalla, mutta noita "vakkarikuskeja", joiden ainoa motivaattori on ajaa kanki ojossa se hälytysajo, jonka jälkeen hanskat tipahtavat käsistä, löytyy joka palokunnasta. Toki ammattikuskeja tarvitaan, enempi vaan niitä työmiehiä.

VPK:ssa on periaatteessa jako: savusukelluskelpoiset ja ei sasu-kelpoiset. Hommat siis jakautuvat sen mukaan, mikä homma vaatii tuon kelpoisuuden ja mikä ei. Eli esim. pintapelastukseen, kemikaalisukellukseen ja luonnollisesti savusukellukseen vaaditaan sasu-kelpoisuus. Mutta jottei totuus unohtuisi, suurimmassa osassa tehtäviä pärjää ilman kelpoisuutta. Esim. paineilmalaitteen käyttö onnistuu vaikkapa heti sammutustyökurssin jälkeen. Siis vastaus kysymykseesi: kaikki tekevät vähän kaikkea.

Uinnista olen sitä mieltä, että opettele ihan oman itsesi vuoksi.

#5 only4pro

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 2 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 30 huhtikuu 2008 - 00:18

Tulipahan sitten rekisteröidyttyä tänne...

En minä niinkuin pelkästään kuskiksi ajatellut, vaan silloin jos se uimataito olisi muuten ollut pakollinen. Ihan mitä vaan saan tehtyä. Pitääkin tuossa loppukesästä ottaa yhteyttä VPK: varapalopäällikköön, kun on tuttu ja kysellä jos vähän saisi tulla mukaan keikalle kattomaan... tosin meillä on myös yksi valokuvaajaa/videokuvaajaa yhdessä VPK:ssa, josta onkin nähnyt vähän toimintaa...

Tänäänkin kävin taas salilla, nyt nousee jo 50kg penkistä 15 kertaa, joten eiköhän se parane kokoajan... kuukausi sitten nousi 40kg se 15 kertaa. Ja siellä on sellainen he**etillinen kone kun Cross-trainer, näytti että muka 450kaloria olisi palanut 15min käytöstä, mutta kyllä sen 15min jälkeen onkin poikki...

Ja kunhan aikaa nyt alkaa löytyä niin alkaa tämä omakotitalon pihatyöt, taas fiskars töihin...

Mutta se uimataito nyt tulikin vastattua, joten odotellaan syksyyn ja katsellaan se lihaskunto/yleinen kunto sitten...

#6 veksu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 467 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Oulu-Koillismaa

Lisätty 30 huhtikuu 2008 - 18:04

ei muuta kuin heti reeneihin mukaan. sitä tekniikkaa on kuiten sen verta että saa reenailla vähän aikaa niin ymmärtäkin sitten jotakin.
Alan miehille ei vittuilla...

#7 **Vierailija**

• Vierailija

Lisätty 06 toukokuu 2008 - 18:14

Opettele uimaan!! Siitä on aina hyötyä!! Lue tästä:

Paloesimies sukelsi hukkuvan Helsingissä

05.05. - 19:42 (Luotu: 19:42)

Vapaalla ollut paloesimies pelasti mereen pudonneen miehen hukkumasta maanantaina iltapäivällä Helsingin Säästöpankinrannassa.

Paloesimiehen vaimo näki Eläintarhanlahden toiselta puolelta miehen horjahtavan veteen ja painuvan upoksiin. Mies juoksi paikalle, riisui vaatteensa ja sukelsi pinnan alle vajonneen ylös.

Keski-iän ylittänyt mies oli hengissä, mutta paikalle ehtinyt pelastuslaitoksen henkilöstö joutui häntä vielä elvyttämään. Veteen pudonnut kuljetettiin ambulanssilla sairaalahoitoon.

STT

Helsinki

#8 veivari

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 72 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 20 toukokuu 2008 - 14:15

LAINAUS(veksu @ 29.04.2008 - 21.53) <{POST_SNAPBACK}>
ei muuta kuin mukaan vaan. liikaa miehiä on harvassa paikassa.
uintitaitoahan tarvii vain vesipelastuksissa yms. ja niihinhän on muutenkin omat kurssit, meilläpäin pinturikurssille jopa uintitesti, ja sitä kautti vain mahdollista saada pätevyys pintapelastukseen.
eikä todellakaan kaikkien tarvi kyetä kaikkia tekemään.

sasutestithän nyt ei ole lihaksikkaalle 108kg miehelle edes haaste. tosin ilmaa saattaa mennä pikkusen enempi kuin sillä 70kg heinäkepilläbiggrin.gif eli kansii kehittää hapenottokykyä ja miksei voi puottaa painookin sehän tuskin haittaa tekee.

Mitä jos se 108 kg ei ole lihasta vaan ehtaa läskiä? Joo, painoa kannattaa pudottaa, ellei sitten ole 210 cm pitkä.

#9 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 20 toukokuu 2008 - 16:50

LAINAUS(only4pro @ 30.04.2008 - 0.18) <{POST_SNAPBACK}>
Tulipahan sitten rekisteröidyttyä tänne...

En minä niinkuin pelkästään kuskiksi ajatellut, vaan silloin jos se uimataito olisi muuten ollut pakollinen. Ihan mitä vaan saan tehtyä. Pitääkin tuossa loppukesästä ottaa yhteyttä VPK: varapalopäällikköön, kun on tuttu ja kysellä jos vähän saisi tulla mukaan keikalle kattomaan... tosin meillä on myös yksi valokuvaajaa/videokuvaajaa yhdessä VPK:ssa, josta onkin nähnyt vähän toimintaa...

Tänäänkin kävin taas salilla, nyt nousee jo 50kg penkistä 15 kertaa, joten eiköhän se parane kokoajan... kuukausi sitten nousi 40kg se 15 kertaa. Ja siellä on sellainen he**etillinen kone kun Cross-trainer, näytti että muka 450kaloria olisi palanut 15min käytöstä, mutta kyllä sen 15min jälkeen onkin poikki...

Ja kunhan aikaa nyt alkaa löytyä niin alkaa tämä omakotitalon pihatyöt, taas fiskars töihin...

Mutta se uimataito nyt tulikin vastattua, joten odotellaan syksyyn ja katsellaan se lihaskunto/yleinen kunto sitten...

Suosittelen lämpimästi uimataidon hankkimista, kyllä se taito palokuntaan kuuluu ja harevmmin hommia kovin paljon saa "valkata" eli kaikki tekee kaikkea mahdollisuuksiensa rajoissa. Uimaan opit helposti ja otat tosta massasta sen 10kg pois, niin hyvä paketti koossa smile.gif Jos nyt olet 24v, niin olisin muutenkin huolissani kropastani, koska muuten se on 138kg ennenkuin huomaatkaan. Tsemppiä treeneihin !!!

Ja kuten jo joku mainitsikin, niin pidetään palomies titteli niiden käytössä keille se kuuluu...

Viestiä muokkasi Sedaatio, 20 toukokuu 2008 - 16:51

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää