Eli ensimmäisenä mietin tässä, että miten tämmösiin palokunnan nuorisotoimintajuttuihin (Kyllä, sana on hallussa ;
Kävin tutustumassa Nouhädän yhteydessä kahden joukkuetoverin kanssa Limingan paloasemaan, mutta siellä oli niin keskittynyt kaikkeen kuulemaansa ja kaikki piti katsoa läpi että unohdin sitten sieltä kysyä asiasta. En kyllä tiedä olisiko pokkaakaan, yleensä kun jollekin sanon palomiehenammatin olevan haaveena, ei oo vastaukset yleensä positiivisia. Serkkukin lyttäs armeijahaaveet, mutten anna sen häiritä kun on aikaakin tässä mietiskellä..
Pitääkö ylipäätään olla aiempaa kokemusta palotoiminnasta, jos aikoo Kuopioon? (Helsinki olisi aivan liian kaukana kotoakin..) Ittelläni ei tosiaan ole muuta kokemusta kuin tämä Nouhätä…
Sitten oon kuullut jotain semmoista, että onko tässä hommassa on pituusraja? En ole mikään hongankolistaja, niin menee touhut pipariksi heti alkuunsa jos semmoinen raja on olemassa.
Voimaa ja kuntoa yritän saada valmiiksi. En tosin aloittanut tätä kuntoilua tulevan ammatin toivossa, aluksi se lähti ihan omasta päähänpistosta. Käyn useimmiten juoksemassa semmoisen 6-8 km lenkin, joskus enemmän. (Juoksua olen noin 2 vuotta harrastellut) Kaksi kertaa viikossa käyn salilla. (Juoksemassa siis käyn noin 3 kertaa viikossa, 2 kertaa viikossa salilla. Suunnilleen.) Salille en voi päästä enempää, koska salivuoroja on naisille viikossa vain kaksi ja vuorot kestävät 2 tuntia. Kotona muina iltoina sitten punnerran, roikun tuossa leuanvetotangossa ja yritän kiskoa itseäni ylös… :’D Ja tietty vatsalihaksia ja jalkoja ja muitakin lihaksia yritän muutenkin vahvistaa. Usein salilta joudun lähtemään jo tunnin huhkimisen jälkeen, jos olen innostunut nostelemaan liian painavia (joille varmaan kunnon pumppikset nauraisivat) painoja, kun alan tutisemaan, varsinkin jaloista ja käsistä on menneet mehut jo silloin. Varmaan pitäisi pienemmillä painoilla aloittaa? Vai pitäisikö treenausta lisätä? Mulla kyllä saattaa olla tässä turhan kiirus, mutta miettii kun liikkatunnilla luokan poijat nostelee painoja ku vettä vaan niin ei tule kovinkaan ylpeä olo... Keneltäkään ammattilaiselta ei voi salillakaan kysellä hyvästä treeniohjelmasta kun siellä salilla ei ketään ammattilaista ole. Luettuani on kyllä käynyt selväksi ettei ilman voimaa ja kuntoa kannata haaveilla pelastajan ammatista…
Pohdin kait turhan aikaisin tämmöistä, mutta tuskin siitä mitään haittaakaan on… Vasta yli 20-vuotiaana olisi tarkoitus pyrkyriksi ruveta, että kerkeää voimaa saada ja saa sen armeijankin käytyä ja muuta… Pitäähän tuo 9. luokka ja lukiokin saattaa kunnialla päätökseen vaikkei millään jaksaisi.
Niin ja sitä vielä, että vaaditaanko palomieheksi ryhdyttäessä paljonkin matemaattista taitoa?

Vastaa tähän aiheeseen