Oon tällä hetkellä 18v nuorukainen porvoosta ja käyn lukioa vikaa vuotta. Tänä keväänä siis kirjotan ihan kohtapuoliin.
Olen nyt muutaman vuoden jo tosissani ajatellut haluavani hoitopuolelle töihin, etenkin sairaankuljetuksen puolelle.
Kysymys kuuluukin, että miten lähihoitajan (ensihoitoon erikoistunut) ja ensihoitajan (amk) työtehtävät/työllisyysmäärä eroaa toisistaan?
Sain käsityksen kun tutkiskelin eri matskuja, että lähärit voivat toimia ns. perustasolla (C-D keikat?) ja ensihoitajat hoitotasolla (a-b?)
Jos tässä vaiheessa joku jo huomaa että tästä on jossain ollut joku foorumi posti jo aikasemmin niin voisi ystävällisesti linkata sen, kiitos.
Mietityttää vain myös että jos en nyt sattumoisin pääse muutaman haun kautta AMK:iin ensihoitaja linjalle niin miten helposti alalle pääsisi lähäri tutkinnon kautta ja mahdollisen "jatkokoulutuksen" kautta. En haluis, että tapahtuis ikävästi ja lähäri tutkinnon suoritettuani en pääsekään haluamalleni alalle.
Olen hyvin tietämätän näissä asioissa ja varmaan tiedoissa on virheitä ja puutteita mutta sen takia ajattelinkin kysäistä teiltä ammattilaisilta.
Toki myös AMK-ensihoitajat joutuvat ensin hoitamaan kiireettömimpiä ajoja, selvähän se mutta myöhemmin heillä varmaan helpompi edetä "ylöspäin" jos niin voi sanoa.
Jos jollain on tietoa miten paljon paremmat mahikset ensihoitajilla on saada töitä lähäreiden yli? ja miten muutenkin sairaankuljettajien työllisyystilanne on?
Kiitos jokaiselle joka jakso lukea tän vaikka ei vastaiskaan mutta jos joku tietää vastauksia niin tänne vaan
Viestiä muokkasi Hyyry, 19 helmikuu 2008 - 23:06