Tuossapa tulikin aika paljon kysymyksiä, mutta voisin koettaa tuohon VPK -puoleen vastata, pelastuskoulusta kun allekirjoittaneella ei ole hajuakaan.
Mihin minun kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä? Lähimpään vpk:aan? Esim. Leppävaaran vpk:n sivuilla esitellään nuorisotoimintaa, mutta niissä puhutaan 10-16 vuotiaista. Mihin 17 vuotias sijoittuu? Onko hankala tämänikäisenä aloittaa, ja onko jotenkin outoa että kiinnostus herää vasta nyt?
Lähin palokunta, tai semmoinen palokunta joka kiinnostaa. Aina se lähin ei ole välttämättä semmoinen missä tuntee olonsa mukavaksi tms. Palokuntien nettisivuilta näkee aika hyvin millaista toimintaa niillä on. Katsele ja pohdi rauhassa.
Tuo ikä on aika paha, itse sanoisin että jos palokuntakokemusta ei ole yhtään niin kannattaa melkein palokunnan päälliköltä tai hälytysosaston päälliköltä kysyä, mihin sinun olisi hyvä mennä mukaan seuraamaan toimintaa. Alussa kannattaa kysella paljon, vanhat parrat eivät välttämättä muista selittää asioiden taustoja. Aktiivisuus on plussaa ja auttaa pitkälle eteenpäin!
Se ei ole ollenkaan outoa että tuossa vaiheessa elämää herää kiinnostus palokuntaan, se on pelkästään vain hyvä juttu. Uudet harrastajat ovat pelkästään plussaa palokunnalle kuin palokunnalle.
Pitäisikö käydä joitain kursseja ennenkuin ajattelen ottavani yhteyttä johonkin (minne..) esim. sammutustyökurssi tmvs? Vai onko kurssit tarkoitettu aikuisille, tai jo palokunnasta jotain tietäville? Toisin sanoen olen kerrassaan pihalla mitä mun pitäisi nyt tehdä. Marssia vaan paloasemalle ja iloisesti kertoa että terve, tää juttu kiinnostaa, mitäs teen? Sitten siellä palomiehet kummissaan tuijottaa että mitä toi tyllerö ny höpäjää?
Palokunta kurssittaa, sinun tarvitsee vain ilmoittautua mukaan. Perehdyttämisjakson aikana sinulle opetetaan ne olennaisimmat palokuntataidot. Jakson pituus voi vaihdella palokunnasta ja heidän systeemeistään riippuen. Sitten kun taitoja on kasassa tarpeeksi, palokunta ilmoittaa sinut sammutustyön kurssille jonka jälkeen pääset hälytyksiin mukaan nuorempana sammutusmiehenä. Siiten siitä voit alkaa käydä kurssiputkea läpi kuten tuossa uudenmaan Pelastusliiton sivuilla olevasta kaaviosta näkee:
http://www.upl.fi/index.phtml?s=203 . Kaikkia kursseja sinun ei ole pakko käydä läpi ellet halua. Sitten tuolta samoilta sivuilta löytyy muutenkin hyvää infoa Uudenmaan alueen palokuntakoulutukseen, suosittelen että sitä hieman selailee läpi.
Periaatteessa tuo asemalle marssiminen onnistuu, mutta kannattaa aina kuitenkin ottaa vaikka palokunnan päällikköön yhteyttä ja kertoa että homma kiinnostaisi, voiko tulla seuraamaan muutamia treenejä? Tässäkin asiassa avainsanoja ovat aktiivisuus ja kiinnostuneisuus.
Ja tosiaan, kun hakee pelastuskouluun, työkokemuksesta on hyötyä. Se onkin toinen ongelma, pitäisikö minun opiskella ensin joku toinen ammatti ennen armeijaan menoa ja pelastuskoulua? tuntuu jotenkin turhalta, jos pelastajan ammatti on se mikä kiinnostaa. Mitä tehdä ne pari vuotta ennen inttiä, ja pelastuskouluun hakemista, jolloin olen luultavasti 21-22. Onko suositeltavaa hakea vasta vanhempana?Tai no, ehkä vähän hölmö kysymys sillä onhan elämänkokemus aina plussaa, ja 21 vuotiaana sitä ei löydy niin paljon kun joillain jotka esim. vaihtavat ammattia tai ovat hakeneet vasta paljon myöhemmin.
Töitähän voi tehdä ilman mitään peruskoulutusta. Esimerkiksi joku kaupan kassa tai muu osa-aikainen duuni on työtä. Työkokemusta voi hankkia ennen tai jälkeen armeijan. Sinulla naisena on helpompaa koska sinun ei tarvitse anoa lykkäystä palveluksen aloittamiseen.

No, kai se on pakko sekin kysyä, kun tyttö olen, että onko se joku "ongelma", tai vaaditaanko naisilta jotenkin enemmän? Valmistuneita pelastaja naisia ei tosiaan ole huimia määriä? Rankkaa työtä varmasti, niin henkisesti kuin fyysisestikkin, mutta jos on valmis opiskelemaan ja työskentelemään ahkerasti siinä missä muutkin, niin eikö pelastaja nainen ole ihan samanarvoinen kuin pelastaja mies?
Aina löytyy uunoja joiden mielestä naisten paikka ei ole ainakaan sammutusauton täkillä (suomeksi: paloauton takapenkillä). Itse olen naisten kanssa palokuntahommissa toununnut ja voin sanoa että kun naisella on sisua ja päättävaisyyttä niin siinä kyllä karisee miehiltä turhat luulot poies. Naisia on pelastustoimessa jonkin verran, tarkkoja lukuja minulla ei ole, mutta kyllä pelastuskoulusta on minun muistaakseni yksi pelastaja valmistunut. Periaatteessahan hälytystilanteessa se on yksi ja se sama kuka sinulla toimii työparina, kunhan se toinen voi luottaa siihen, että kaveria ei jätetä.
Ai niin, kuorma-autokortti ei ole pakollinen ellet sitten sitä halua itse ajaa ja joskus mahdollisesti pyöritellä paloautoa harjoituksissa.
Tsemppiä, toivottavasti löydät tästä uuden harrastuksen!