Siirry sisältöön

- - - - -

17 v. kiinnostunut palokunnan toiminnasta, mitä tehdä nyt?

12 vastausta tähän aiheeseen

#1 **pihalla**

• Vierailija

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 01:49

Tässä tulevaisuutta suunittelen, ja nyt yhä enemmän kiinnostaa pelastusala. Olen nyt lukion 2. vuosiasteen opiskelija (17v.). Minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta pelastusalasta, ja kyselisin nyt erilaisista mahdollisuuksista osallistua esim. palokuntien toimintaan. Aion hakea Helsingin pelastuskouluun käytyäni ensin armeijan, jonne taas aion mennä vasta 19-20 vuotiaana. En nimittäin katso olevani henkisesti valmis 18 vuotiaana tyttösenä sinne sekaan. Jonkunsortin elämänkokemusta haluaisin ensin, en osaa tarkemmin selittää. Luonteenlujuutta ja vähän paksumpaa nahkaa kaipaan, ette poikien hurtti huumori rassaisi/siihen osaisi suhtautua.

Olen lukenut Pelastusopiston sivut useampaan otteeseen, selannut tätä foorumia ja käynyt alueemme vpk:den sivuilla, mutta silti muutamia kysymyksiä on joihin en oikein ole löytänyt vastausta.

Mihin minun kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä? Lähimpään vpk:aan? Esim. Leppävaaran vpk:n sivuilla esitellään nuorisotoimintaa, mutta niissä puhutaan 10-16 vuotiaista. Mihin 17 vuotias sijoittuu? Onko hankala tämänikäisenä aloittaa, ja onko jotenkin outoa että kiinnostus herää vasta nyt? Pitäisikö käydä joitain kursseja ennenkuin ajattelen ottavani yhteyttä johonkin (minne..) esim. sammutustyökurssi tmvs? Vai onko kurssit tarkoitettu aikuisille, tai jo palokunnasta jotain tietäville? Toisin sanoen olen kerrassaan pihalla mitä mun pitäisi nyt tehdä. Marssia vaan paloasemalle ja iloisesti kertoa että terve, tää juttu kiinnostaa, mitäs teen? Sitten siellä palomiehet kummissaan tuijottaa että mitä toi tyllerö ny höpäjää?

Ja tosiaan, kun hakee pelastuskouluun, työkokemuksesta on hyötyä. Se onkin toinen ongelma, pitäisikö minun opiskella ensin joku toinen ammatti ennen armeijaan menoa ja pelastuskoulua? tuntuu jotenkin turhalta, jos pelastajan ammatti on se mikä kiinnostaa. Mitä tehdä ne pari vuotta ennen inttiä, ja pelastuskouluun hakemista, jolloin olen luultavasti 21-22. Onko suositeltavaa hakea vasta vanhempana?Tai no, ehkä vähän hölmö kysymys sillä onhan elämänkokemus aina plussaa, ja 21 vuotiaana sitä ei löydy niin paljon kun joillain jotka esim. vaihtavat ammattia tai ovat hakeneet vasta paljon myöhemmin.

No nyt tuli vähän pitkänpuoleinen selostus, tulevaisuudensuunitelmista lähtien.. Lähinnä pyytäisin vastauksia noihin mitä nyt- kysymyksiin smile.gif

No, kai se on pakko sekin kysyä, kun tyttö olen, että onko se joku "ongelma", tai vaaditaanko naisilta jotenkin enemmän? Valmistuneita pelastaja naisia ei tosiaan ole huimia määriä? Rankkaa työtä varmasti, niin henkisesti kuin fyysisestikkin, mutta jos on valmis opiskelemaan ja työskentelemään ahkerasti siinä missä muutkin, niin eikö pelastaja nainen ole ihan samanarvoinen kuin pelastaja mies?

#2 SilentSoul

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 672 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 11:40

Tuossapa tulikin aika paljon kysymyksiä, mutta voisin koettaa tuohon VPK -puoleen vastata, pelastuskoulusta kun allekirjoittaneella ei ole hajuakaan.

LAINAUS(pihalla @ 03.02.2008 - 1.49) <{POST_SNAPBACK}>
Mihin minun kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä? Lähimpään vpk:aan? Esim. Leppävaaran vpk:n sivuilla esitellään nuorisotoimintaa, mutta niissä puhutaan 10-16 vuotiaista. Mihin 17 vuotias sijoittuu? Onko hankala tämänikäisenä aloittaa, ja onko jotenkin outoa että kiinnostus herää vasta nyt?

Lähin palokunta, tai semmoinen palokunta joka kiinnostaa. Aina se lähin ei ole välttämättä semmoinen missä tuntee olonsa mukavaksi tms. Palokuntien nettisivuilta näkee aika hyvin millaista toimintaa niillä on. Katsele ja pohdi rauhassa.
Tuo ikä on aika paha, itse sanoisin että jos palokuntakokemusta ei ole yhtään niin kannattaa melkein palokunnan päälliköltä tai hälytysosaston päälliköltä kysyä, mihin sinun olisi hyvä mennä mukaan seuraamaan toimintaa. Alussa kannattaa kysella paljon, vanhat parrat eivät välttämättä muista selittää asioiden taustoja. Aktiivisuus on plussaa ja auttaa pitkälle eteenpäin!
Se ei ole ollenkaan outoa että tuossa vaiheessa elämää herää kiinnostus palokuntaan, se on pelkästään vain hyvä juttu. Uudet harrastajat ovat pelkästään plussaa palokunnalle kuin palokunnalle.

Pitäisikö käydä joitain kursseja ennenkuin ajattelen ottavani yhteyttä johonkin (minne..) esim. sammutustyökurssi tmvs? Vai onko kurssit tarkoitettu aikuisille, tai jo palokunnasta jotain tietäville? Toisin sanoen olen kerrassaan pihalla mitä mun pitäisi nyt tehdä. Marssia vaan paloasemalle ja iloisesti kertoa että terve, tää juttu kiinnostaa, mitäs teen? Sitten siellä palomiehet kummissaan tuijottaa että mitä toi tyllerö ny höpäjää?

Palokunta kurssittaa, sinun tarvitsee vain ilmoittautua mukaan. Perehdyttämisjakson aikana sinulle opetetaan ne olennaisimmat palokuntataidot. Jakson pituus voi vaihdella palokunnasta ja heidän systeemeistään riippuen. Sitten kun taitoja on kasassa tarpeeksi, palokunta ilmoittaa sinut sammutustyön kurssille jonka jälkeen pääset hälytyksiin mukaan nuorempana sammutusmiehenä. Siiten siitä voit alkaa käydä kurssiputkea läpi kuten tuossa uudenmaan Pelastusliiton sivuilla olevasta kaaviosta näkee: http://www.upl.fi/index.phtml?s=203 . Kaikkia kursseja sinun ei ole pakko käydä läpi ellet halua. Sitten tuolta samoilta sivuilta löytyy muutenkin hyvää infoa Uudenmaan alueen palokuntakoulutukseen, suosittelen että sitä hieman selailee läpi.
Periaatteessa tuo asemalle marssiminen onnistuu, mutta kannattaa aina kuitenkin ottaa vaikka palokunnan päällikköön yhteyttä ja kertoa että homma kiinnostaisi, voiko tulla seuraamaan muutamia treenejä? Tässäkin asiassa avainsanoja ovat aktiivisuus ja kiinnostuneisuus.

Ja tosiaan, kun hakee pelastuskouluun, työkokemuksesta on hyötyä. Se onkin toinen ongelma, pitäisikö minun opiskella ensin joku toinen ammatti ennen armeijaan menoa ja pelastuskoulua? tuntuu jotenkin turhalta, jos pelastajan ammatti on se mikä kiinnostaa. Mitä tehdä ne pari vuotta ennen inttiä, ja pelastuskouluun hakemista, jolloin olen luultavasti 21-22. Onko suositeltavaa hakea vasta vanhempana?Tai no, ehkä vähän hölmö kysymys sillä onhan elämänkokemus aina plussaa, ja 21 vuotiaana sitä ei löydy niin paljon kun joillain jotka esim. vaihtavat ammattia tai ovat hakeneet vasta paljon myöhemmin.

Töitähän voi tehdä ilman mitään peruskoulutusta. Esimerkiksi joku kaupan kassa tai muu osa-aikainen duuni on työtä. Työkokemusta voi hankkia ennen tai jälkeen armeijan. Sinulla naisena on helpompaa koska sinun ei tarvitse anoa lykkäystä palveluksen aloittamiseen. wink.gif

No, kai se on pakko sekin kysyä, kun tyttö olen, että onko se joku "ongelma", tai vaaditaanko naisilta jotenkin enemmän? Valmistuneita pelastaja naisia ei tosiaan ole huimia määriä? Rankkaa työtä varmasti, niin henkisesti kuin fyysisestikkin, mutta jos on valmis opiskelemaan ja työskentelemään ahkerasti siinä missä muutkin, niin eikö pelastaja nainen ole ihan samanarvoinen kuin pelastaja mies?

Aina löytyy uunoja joiden mielestä naisten paikka ei ole ainakaan sammutusauton täkillä (suomeksi: paloauton takapenkillä). Itse olen naisten kanssa palokuntahommissa toununnut ja voin sanoa että kun naisella on sisua ja päättävaisyyttä niin siinä kyllä karisee miehiltä turhat luulot poies. Naisia on pelastustoimessa jonkin verran, tarkkoja lukuja minulla ei ole, mutta kyllä pelastuskoulusta on minun muistaakseni yksi pelastaja valmistunut. Periaatteessahan hälytystilanteessa se on yksi ja se sama kuka sinulla toimii työparina, kunhan se toinen voi luottaa siihen, että kaveria ei jätetä.

Ai niin, kuorma-autokortti ei ole pakollinen ellet sitten sitä halua itse ajaa ja joskus mahdollisesti pyöritellä paloautoa harjoituksissa.

Tsemppiä, toivottavasti löydät tästä uuden harrastuksen! cool.gif

#3 **pihalla**

• Vierailija

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 12:51

Kiitos paljon vastauksesta smile.gif Tosiaan pitää varmaan tarkemmin etsiä noita yhteystietoja, ja vaikka soitella sinne vpk:aan ja kysellä. Vähän jännittää vaan, kun ei tosiaan mitään hajua tästä alasta ole. Pitää vaan kerätä rohkeutta ja alkaa kyselemään, sillä kiinnostusta löytyy kyllä.

Tuosta ajokortista, että aion kyllä hommata ton C-kortin, siitä on hyötyä varmasti muutenki tulevaisuudessa. smile.gif

Sanoit että palokunta kurssittaa, onko se vain täysi-ikäisille? Tai siis pääseekö kursseille ennenkun on 18?

#4 veksu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 467 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Oulu-Koillismaa

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 13:01

juu no jos ei kokemuksia ole mistään niin kansii hankkia jostakin lähialueen vpk:sta ehdottomasti.
tohon ajokortti asiaan, ehdottomasti aja BC kortti.
sit selaa tuolta pelastustoimi.fi palvelusta pelastussukellusohje ja katsele läpi ne kuntovaatimukset. samoin opiston sivuilla mahtoi olla ne niiden vaatimukset. niiden ylärajoilla kun tähtää niin ei oo ongelmia.

toi etä jos menet johki osastoon mukaan hälyihin siis niin kansii miettiä nyt vielä että kuljetko samalla vaikka junnuosaston mukana. siellä kuitenkin tehdään paljoonpaljoon perustyötä ja kulkemalla sielläkin saat paljon tietoa ja taitoa mitä varmasti kaipaat.
Alan miehille ei vittuilla...

#5 **pihalla**

• Vierailija

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 21:09

Noniin, nyt lähti sähköpostia yhden vpk:n nuoriso-osaston johtajalle, varmaan hän osaa neuvoa mihin ottaa yhteyttä jos en "kuulu" nuoriso-osastoon.. (: Nyt vain vastausta odotellessa.

Mietin sellaista, että jos lukiosta lähtisin opiskelemaan ensihoitajaksi, siinä menee n. 4 vuotta, ja sen jälkeen pelastusopistoon. Siitä saa lisäksi 6 pistettä helsinkiin hakiessa. Ja joku ammatti jos ei pääsekkään sisään. Ongelmana vaan se armeija, jonka haluaisin käydä. En nimittäin haluaisi sinne suoraan lukiosta, ja jos/kun olen valmistunut ensihoitajaksi, olen jo n. 23, ehkä vähän myöhäinen ikä armeijaan, vai? Hankalaa tää tulevaisuuden suunittelu.

Kiitos vastauksista, lisää saa laitella ja kokemuksia ammatista muutenkin (:

#6 webari21

Vanhempi Jäsen

• jäsen
  • PipPipPip
  • 217 viestiä
  • Interests:Kalastus, lukeminen, viskit, rommit

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 21:13

Meillä ensisijaisesti 17 vuotias pääsisi hälytysosastoon mutta kun tulee "pystymetsästä" mukaan niin kehottaisin häntä mukaan myös junnujen treeneihin, siellä kuitenkin oppii juuri niitä "perusjuttuja". Tosin meidän palokunnassa pääsee hälytysosastoon mukaan harjoittelijaksi 16 vuotiaana joten jos kiinnostusta piisaa niin voisi käydä kaksissa treeneissä viikossa. Tälläkin hetkellä meillä käy kaksi poikaa ja yksi tyttö molemmissa treeneissä viikossa (ja tietysti me kouluttajat, mutta me ollaankin jo menetettyjä tapauksia biggrin.gif)

Sammutustyökurssille pääsee kun on täyttänyt 16 vuotta ja saanut perehdytyskoulutuksen palokunnalta. Kuten SilentSoul kirjoitti perehdytyskoulutuksen järjestäminen vaihtelee hyvin paljon palokunnittain. Periaatteessa parissa viikonlopussa saa tarvittavat tiedot sammutustyökurssille, mutta on hyvin paljon kiinni omasta mielenkiinnosta miten "asia" uppoaa päähän. Joten jos vain paikkoja löytyy niin voit mahdollisesti päästä kurssille lähes samantien.

Itse en näkisi 17 vuoden ikää niin pahana jos asennetta löytyy, tosin se vaatii sitä oma aloitteesuutta.

Tsemppiä vaan, palokunta kuin palokunta on varmasti kiinnostunut uudesta tulokkaasta. Ja ainakaan meillä ei ole ollut ongelmia naispuolisten immeisten kanssa, nuoriso-osastossakin yleensä ollut aina enemmän tyttöjä kuin poikia.

Jos asut Espoossa kuten viestistäsi voisi päätellä voisin kertoa myös paikallisista olosuhteista ja mikäli kiinnostusta löytyy niin huomen illalla on treenit. webari21@mbnet.fi

Viestiä muokkasi webari21, 03 helmikuu 2008 - 21:32

#7 **pihalla**

• Vierailija

Lisätty 03 helmikuu 2008 - 22:25

Laitoin mailia sinulle, webari21, joten nyt odotellessa, ja kiitos vastauksesta smile.gif

#8 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 04 helmikuu 2008 - 10:05

Tässä tulevaisuutta suunittelen, ja nyt yhä enemmän kiinnostaa pelastusala. Olen nyt lukion 2. vuosiasteen opiskelija (17v.). Minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta pelastusalasta, ja kyselisin nyt erilaisista mahdollisuuksista osallistua esim. palokuntien toimintaan. Aion hakea Helsingin pelastuskouluun käytyäni ensin armeijan, jonne taas aion mennä vasta 19-20 vuotiaana. En nimittäin katso olevani henkisesti valmis 18 vuotiaana tyttösenä sinne sekaan. Jonkunsortin elämänkokemusta haluaisin ensin, en osaa tarkemmin selittää. Luonteenlujuutta ja vähän paksumpaa nahkaa kaipaan, ette poikien hurtti huumori rassaisi/siihen osaisi suhtautua.

Olen lukenut Pelastusopiston sivut useampaan otteeseen, selannut tätä foorumia ja käynyt alueemme vpk:den sivuilla, mutta silti muutamia kysymyksiä on joihin en oikein ole löytänyt vastausta.

Mihin minun kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä? Lähimpään vpk:aan? Esim. Leppävaaran vpk:n sivuilla esitellään nuorisotoimintaa, mutta niissä puhutaan 10-16 vuotiaista. Mihin 17 vuotias sijoittuu? Onko hankala tämänikäisenä aloittaa, ja onko jotenkin outoa että kiinnostus herää vasta nyt? Pitäisikö käydä joitain kursseja ennenkuin ajattelen ottavani yhteyttä johonkin (minne..) esim. sammutustyökurssi tmvs? Vai onko kurssit tarkoitettu aikuisille, tai jo palokunnasta jotain tietäville? Toisin sanoen olen kerrassaan pihalla mitä mun pitäisi nyt tehdä. Marssia vaan paloasemalle ja iloisesti kertoa että terve, tää juttu kiinnostaa, mitäs teen? Sitten siellä palomiehet kummissaan tuijottaa että mitä toi tyllerö ny höpäjää?

No nyt tuli vähän pitkänpuoleinen selostus, tulevaisuudensuunitelmista lähtien.. Lähinnä pyytäisin vastauksia noihin mitä nyt- kysymyksiin smile.gif

Muutama lisäys ja hieman omaa näkökulmaa asioihin... Meilläpäin 17-vuotiaat otetaan riemuiten vastaan VPK-toimintaan. Ikähän on otollinen, koska se ei aiheuta esteitä kurssiputken kahlaamiselle. Meidän hälyryhmään on n. kolmasosa tullut "pystymetsästä", mikä ei ole mikään ongelma. Vaatii vaan sitä perehdyttämistä. 17-vuotias kuuluu minusta miehistön harjoituksiin, eli nuoriso-osastossa touhuaminen tuskin on kovin mielekästä.

Sitten tuohon ammattiasiaan. Niinkuin itse totesit, työkokemus on koulutodistuksen ohella se, mistä ropisee eniten pisteitä (ja psykologisista jos sinne asti selviää). Mikään ei tietysti estä hakemasta ilman työkokemusta, mutta itselle ainakin ne pisteet oli kullan arvoisia. Ja se elämänkokemus totta tosiaan on plussaa sitten kun pääsee työelämään alalle. BC-kortti on OLTAVA kun koulun aloittaa!

Naisilta vaaditaan samat asiat kuin miehiltä. Naisena kannattaa kuntopuoleen kiinnittää tietty erityistä huomiota, koska ovat jo lähtökohtaisesti pienempiä/heikompia. Kannattaa muistaa, että kuntotesteistä saatavat pisteet näyttelee aika pientä osaa koko paletissa, joten ei hätää jos ei yllä maksimisuorituksiin.

#9 nega_47

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 48 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Keski-Suomi

Lisätty 04 helmikuu 2008 - 15:39

Mä itse liityin vasta palokuntaan 16 vuotiaana. Naisena ei ole aina helppoa olla mukana. Mutta kun on sisukas ja oma-aloitteinen kykyjensä mukaan niin pärjää smile.gif. Itse olen savusukellustestit läpi saanut, niin samassa rivissä olen poikien kanssa. Mut jos haluat kuulla lisää ja laajemmin, niin laita sähköpostia, niin voin kertoa lisää asiasta naisnäkökulmasta. fire_142@city.fi

#10 Shuttle

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 32 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 05 helmikuu 2008 - 00:47

Espoosta löytyy tosiaan useampi VPK.
Yleisesti ottaen hälytystoimintaan osallistumisen tukena on että palokunta on lähellä kotia ja/tai koulua.
Listaanpa tähän Espoolaiset VPK:t ja nettiosoite jos löytyy

Kauniaisten VPK. Hiekkapohjaista urheilukenttää vastapäätä, alakoulun vieressä. http://www.grfbk.fi/
Sökö-Sommarö FBK VPK. Etelä-Espoosta Matasaaren kupeessa. http://www.ssvpk.net/
Espoon VPK. Espoon keskustassa, vanhan kirkon kupeessa. http://www.espoonvpk.fi/
Kauklahden VPK. Kauklahdessa, Bassenmäellä. http://www.kauklahdenvpk.fi/
Tuomarilan VPK. Tuomarilassa, Tuomarilan juna-asemalta n. 700m itään. http://www.tuomarilanvpk.net/
Leppävaaran VPK. Leppävaarassa keskeisellä paikalla Sellon, EVTEKin ja Läkkitorin ympäröimänä. http://www.leppavaaranvpk.fi/
Pitkäjärven VPK. Jupperissa, vanhan Spar-marketin lähistöllä. http://www.pitkajarvenvpk.net/
Kilon VPK. Kilossa lähellä Kilon juna-asemaa. En löytänyt www-sivuja, mutta jotain yhteystietoja täältä: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;...051;39054;40327
Vanhankylän seudun VPK. Niipperissä, Juvanmalmin vieressä. http://www.vanhankylanseudunvpk.fi/ - en saanut sivuja Firefoxilla toimimaan joten http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;...051;39054;44538 auttannee tässäkin tapauksessa.

Palokunta kuten ihmisiä on moneen junaan. Toiset ovat jollain saralla aktiivisempia kuin toiset, jollain saattaa olla kalusto parempaa kuin muilla. Yleensä se ruoho on jollain saralla vihreämpää aidan toisella puolella.
Omassa palokunnassa on nuoria jotka muuttivat naapuripalokunnan takapihalle - mutta eivät ole liittyneet siihen palokuntaan.
Tärkeintä on se omassa palokunnassa viihtyminen. Ja muuton jälkeen ei välttämättä tahdo vaihtaa palokuntaa.

Toivottavasti tämä ei pistänyt päätäsi aivan pyörälle - mutta vaihtoehtoja on. Joku Helsinkiläinen voinee listata vastaavalla tavalla Helsinkiläiset palokunnat tai vantaalainen Vantaalta.

#11 **pihalla**

• Vierailija

Lisätty 06 helmikuu 2008 - 16:09

Kiitos paljon vastauksista, löysinkin vpk:n jossa ryhdyn "perehtymään alaan" (:

#12 **Vierailija_Palomies_***

• Vierailija

Lisätty 08 huhtikuu 2008 - 22:19

soittelepa sinne leppävaaran vpk:hon,tai lähimpään vpk:hon missä sitten asutkin, niin pääset sinne palokuntaan varmasti tutustumaan sieltä sitten eteenpäin varmasti pääset kursseille jne...koulun jälkeen olisi hyvä olla työkokemusta ei tarvitse välttämättä olla alaan liittyvää,b,c kortin tarvitset ajaaksesi paloautoja tulevassa työssäsi.

vpk toiminnasta saat vähän esitietoja mitä ammatti pitää sisällään ja yhden hakupisteen koulua ajatellen..Tervetuloa paloalalle.

#13 **pihalla**

• Vierailija

Lisätty 09 huhtikuu 2008 - 23:03

kiitos tosiaan kaikille vastanneille, nyt olen jo pari kuukautta ollut mukana hommissa ja mielenkiintosta puuhaa ja koko ajan oppii lisää smile.gif

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää