Elikkästä, olen jäämässä työttömäksi ja toimin sopimuspalokunnassa vanh.sammutusmiehenä. Niin mitä sanoo työkkäri taikka ammattiliitto asiasta ?
Pitääkö minun jättäytyä kokonaan pois hälytystehtävistä ja harjoituksista koska niistähän maksetaan palkka ? Kannattaako noille tahoille puhua mitään koko harrastuksesta, saavatko selville muuten jos ei itse kerro. Jos jollakin on tietoa asiasta niin laittakaahan tänne.
Työtön vpk:ssa
Aloittaja: **TYÖTÖN**, heinä 10 2007 11:40
9 vastausta tähän aiheeseen
Lisätty 10 heinäkuu 2007 - 20:32
Tuosta asiasta on keskusteltu eduskuntaa myöten, tämän hetkinen tulkinta taitaa valitettavasti olevan se että nuo lasketaan palkkatuloksi.
Tuo Turun Sanomissa ollut SSPL:n kannanotto taitaa olla uusin mitä aiheesta löytyy...
Tuo Turun Sanomissa ollut SSPL:n kannanotto taitaa olla uusin mitä aiheesta löytyy...
si vis pacem, para bellum
Lisätty 10 heinäkuu 2007 - 22:06
LAINAUS(TYÖTÖN @ 10.07.2007 - 11.40) <{POST_SNAPBACK}>
Elikkästä, olen jäämässä työttömäksi ja toimin sopimuspalokunnassa vanh.sammutusmiehenä. Niin mitä sanoo työkkäri taikka ammattiliitto asiasta ?
Pitääkö minun jättäytyä kokonaan pois hälytystehtävistä ja harjoituksista koska niistähän maksetaan palkka ? Kannattaako noille tahoille puhua mitään koko harrastuksesta, saavatko selville muuten jos ei itse kerro. Jos jollakin on tietoa asiasta niin laittakaahan tänne.
Kyseessä on työvoimaviranomaisten näkökulmasta osa-aikainen työsuhde. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saamasi palkat huomioidaan ansiosidonnaisen päivärahan määrässä. Käytännössä jokaisesta palokunnasta saamaasi euroa kohti ansiosidonnaiset päivärahat pienevät 50 sentillä. Käytännössä siis tulet työttömänä saamaan käteen noin puolet niistä VPK-palkoista kuin minkä saat töissä ollessasi. Osa-aikatyön vaikutukset maksatuspäivään saattavat vaihdella liittokohtaisesti, mutta aikakaan omalla kohdallani joitakin vuosia sitten hakemuksen käsittely ei kestänyt sen pidempään kuin kokonaan työmällä. Työmarkkinatuen varaan tippuneiden tilanteesta en osaa sanoa mitään. En ole koskaan ollut tarpeeksi pitkään työttömänä.
Jos jostakin syystä (mahdollisuus koulutukseen tms.) näyttää siltä, että täydellinen työttömyys on parempi vaihtoehto kuin osa-aikatyö palokunnassa, sinulla on aina mahdollisuus ilmoittaa palokunnallesi, että haluat työskennellä ilmaiseksi esim. yhdistyksen saunailtarahaston kartuttamiseksi. Tällöin kyse ei enää ole osa-aikatyöstä vaan harrastuksesta. Niihin on jopa työttämällä oikeus.
Sosiaalietuuksien nostamisessa en suosittele petoksia. Niistä jää kovin usein kiinni ja seuraamukset ovat hyötyyn nähden aika kovat. Moinen ei liioin sovi pelastusalan eettisiin arvoihin.
Parempi tossun alla...
Lisätty 11 heinäkuu 2007 - 00:03
No tuosta työmarkkinatuesta on kokemusta. Monenlaistakin
Aluks,i kun kela maksoi päivärahan 4 viikon jaksoissa, niin joka hemmetin kuukausi oli sit liikamaksua kelalta jota olivat tottakai heti perimässä, koska palokunnan tili tuli kuukauden jaksolta. Ja toinen, mikä mielestäni on jo hankala ongelma, ainakin alussa. Oli se, että korvaukset laahas sen kuukauden myöhässä ja aina piti odottaa palokunnan palkka.
Sit sain kelassa puhuttua tilanteeni niin, että täytin koko KUUKAUDEN kerrallaan, niin ei ollut liikamaksuja.
PS. kela ei huomioinut lakisääteisiä lisiä (yö, yms) , varallaoloa ja verottomia tuoloja millääntavalla päivärahoja laskiessaan. Varallaolohan tapahtuu virka-ajan ulkopuolella ja kelassa olivat sitä mieltä että olen virka-aikana normaalisti työmarkkinoiden käytettävissä. Näin tulkittiin minun kohdalla.
Sit sain kelassa puhuttua tilanteeni niin, että täytin koko KUUKAUDEN kerrallaan, niin ei ollut liikamaksuja.
PS. kela ei huomioinut lakisääteisiä lisiä (yö, yms) , varallaoloa ja verottomia tuoloja millääntavalla päivärahoja laskiessaan. Varallaolohan tapahtuu virka-ajan ulkopuolella ja kelassa olivat sitä mieltä että olen virka-aikana normaalisti työmarkkinoiden käytettävissä. Näin tulkittiin minun kohdalla.
#5 **Juristi**
Lisätty 12 heinäkuu 2007 - 08:11
LAINAUS(TYÖTÖN @ 10.07.2007 - 11.40) <{POST_SNAPBACK}>
Ongelma on parhaiten kierrettävissä laillisesti siten, että palokuntasopimuksen mukaiset korvaukset maksetaan VPK-yhdistykselle (ei toimi siis puolivakinaisen tapauksessa). Yhdistys yksityisoikeudellisena yhteisönä tekee sopimukset (työsopimus) palkan maksusta jäsenistönsä kanssa, ts. maksaa palkkaa tehtyjen tuntien mukaan, maksaa palkkaa muulla perusteella tai ei maksa palkkaa. Sopimus voi olla henkilökohtainen ja kunkin elämäntilanteeseen sopiva.
kuntatyönantaja on julkisoikeudellisena yhteisönä varsin hankala sopimuskumppani räätälöidyissä sopimuksissa.
Tämä onnistuu vain, jos palokunnalle maksetaan kaikki sopimuskorvaukset ja palokunta huolehtii palkanmaksusta jäsenilleen. Jos pelastuslaitos toimiipalkanmaksajan, katsotaan ansion saaja osa-aikaiseksi työntekijäksi ja päivärahaa sovitellaan ansioiden mukaan jälkikäteen..
#7 **!rusakko!**
Lisätty 14 helmikuu 2011 - 02:44
Asioihin tulossa parannuksia asian suhteen.
Sosiaali- ja terveysministeriö
16.12.2010 14.06 TIEDOTE
Vapaaehtoiseen pelastustoimintaan osallistumista edistetään
Hallitus esittää, että vapaaehtoiseen pelastustoimintaan osallistumisesta olisi oikeus ansaita sovittelujakson aikana enintään 300 euroa ilman, että se vaikuttaisi työttömyysetuuden määrään.
Oikeus koskisi pelastuslaitoksen sivutoimista henkilöstöä sekä sopimuspalokunnan tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön pelastustoimintaan osallistuvia jäseniä.
Vapaaehtoisuuteen perustuvat sopimuspalokunnat ja sivutoimisen sopimushenkilöstön käyttö on tärkeää tehokkaan pelastustoiminnan järjestämiseksi erityisesti harvaan asutuilla seuduilla. Muutoksen tavoitteena onkin edistää vapaaehtoiseen pelastustoimeen osallistumista.
Hallitus päätti lakiesityksen sisällöstä torstaina 16. joulukuuta, ja tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle perjantaina. Laki tulisi voimaan 1.7.2011.
Sosiaali- ja terveysministeriö
16.12.2010 14.06 TIEDOTE
Vapaaehtoiseen pelastustoimintaan osallistumista edistetään
Hallitus esittää, että vapaaehtoiseen pelastustoimintaan osallistumisesta olisi oikeus ansaita sovittelujakson aikana enintään 300 euroa ilman, että se vaikuttaisi työttömyysetuuden määrään.
Oikeus koskisi pelastuslaitoksen sivutoimista henkilöstöä sekä sopimuspalokunnan tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön pelastustoimintaan osallistuvia jäseniä.
Vapaaehtoisuuteen perustuvat sopimuspalokunnat ja sivutoimisen sopimushenkilöstön käyttö on tärkeää tehokkaan pelastustoiminnan järjestämiseksi erityisesti harvaan asutuilla seuduilla. Muutoksen tavoitteena onkin edistää vapaaehtoiseen pelastustoimeen osallistumista.
Hallitus päätti lakiesityksen sisällöstä torstaina 16. joulukuuta, ja tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle perjantaina. Laki tulisi voimaan 1.7.2011.
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen