Siirry sisältöön

- - - - -

Palovyön käyttö

12 vastausta tähän aiheeseen

#1 mirge

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 367 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 09 joulukuu 2003 - 11:33

laugh.gif

Viestiä muokkasi mirge, 06 maaliskuu 2008 - 11:56

Määrää pirtua, se auttaa aina

#2 Puke

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 270 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 09 joulukuu 2003 - 15:13

Joo jos on asuun liitetyt valjaat enpä minäkään tuolle vyölle keksi mitään käyttöä...

mutta onhan se retee! biggrin.gif

#3 Kimmo210

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 235 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 09 joulukuu 2003 - 22:36

joo ja sen kilinähän kuuluu olellisena osana hommaan biggrin.gif valjaat vai vyö, makuasia sano koira ku muniasa nuoli.
C 7-4
yskä
paska
paha olo!

#4 Pete

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 212 viestiä
  • Interests:Saattaa löytää hinausauton lisäksi myös Lanssin tai paloauton ratin takaa....

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 10 joulukuu 2003 - 00:06

Vyö on hyvä, meinasin kerran omakotitalon palossa kompuroida niin että olin syöksyä rappusia alas yläkerrasta, pari kerkes napata vyöstä kiinni.
Ja se on makee ja kilinä on rock.

#5 MPH43

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 473 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 10 joulukuu 2003 - 10:03

Ja mulla ainakin, niin se antaa tietyn ryhdikkyyden sammutusasul, ja olokin on paljon ryhdikkäämpi ja mukavampi. Ja miettikää niitä kavereita joil ei oo lihaksia, mikä pitäis äijän pystys biggrin.gif

... no vakavasti sanoen, niin eihän sitä ikän tiiä, milloin sitä tarvitsee, vaikkakin alkaa kohta noi palonarutkin jäämään jo autoon happy.gif

#6 Tulitaistelija

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 452 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 11 joulukuu 2003 - 11:00

Eiköhän lähdetä siittä liikkeelle että, hyvä kun monikaan ei ole joutunut käyttämään palovyötä tositilanteessa. Muistakaa että, palovyö on oman itsenne turvana! Ja toki se tukee hyvin sammutusasua pelastajan päällä. Sammutusasuun "upotetut" valjaat toimivat hyvin pelastautumistilanteessa, elikkä kumpikin turvaa pelastajaa yhtä hyvin.. ph34r.gif
"Ennemmin koiralta puskankasteluaine loppuu, kuin palomieheltä konstit"

#7 MPH43

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 473 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 11 joulukuu 2003 - 12:03

Tuli tästä mieleen vielä eräs palovyön hyöty. Tullut käytettyäkin, ja hyväksi todettu.

Miettikää kun löydätte uhrin, nostatte hänet paareille. Laitatte ne ohkaset narut kiinni, mutta sitten pitäisi vielä nostaa jonkun rotkon yli, tai sitten uhri pitäisi nostaa jollekkin korkealle paikalle. Eivät ne paarien narut paljoa kestä.

Tällöin palovyöstä on erittäin paljon hyötyä. Kiristät ja sidot uhrin paareihin palovyön avulla. Ja ei varmasti pääse tippumaan. Tämä on tullut testattua, ja siitä on tullut kiitosta. happy.gif

Muistakaa, että palovyöstä voi joskus olla hyötyä myös muille biggrin.gif

#8 Andy

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 114 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 12 joulukuu 2003 - 04:20

Jos sinulla on valjaat niin mikään säänös ei pakota suoa enään käytämään vyötä!

Itse käyttäisin enemmän vyötä kun valjaita ja jos tulee tilanne niin teen siten vaika naruvaljaat itseleni kun sen että ne mitkä olen pukenut sammutusasun alle käyttäisin.

#9 MPH43

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 473 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 12 joulukuu 2003 - 09:45

LAINAUS(Andy @ 12.12.2003 - 3.20)
!!!Jos sinulla on valjaat niin mikään säänös ei pakota suoa enään käytämään vyötä!!!!

Itse käyttäisin enemmän vyötä kun valjaita ja jos tulee tilanne niin teen siten vaika naruvaljaat itseleni kun sen että ne mitkä olen pukenut sammutusasun alle käyttäisin.

Minulla ei ole valjaita nomexeissa, vaan aito ja alkuperäinen vyö biggrin.gif

#10 P11

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 30 viestiä

Lisätty 29 tammikuu 2004 - 01:00

LAINAUS(MPH43 @ 11.12.2003 - 11.03)
Tuli tästä mieleen vielä eräs palovyön hyöty. Tullut käytettyäkin, ja hyväksi todettu.

Miettikää kun löydätte uhrin, nostatte hänet paareille. Laitatte ne ohkaset narut kiinni, mutta sitten pitäisi vielä nostaa jonkun rotkon yli, tai sitten uhri pitäisi nostaa jollekkin korkealle paikalle. Eivät ne paarien narut paljoa kestä.

Tällöin palovyöstä on erittäin paljon hyötyä. Kiristät ja sidot uhrin paareihin palovyön avulla. Ja ei varmasti pääse tippumaan. Tämä on tullut testattua, ja siitä on tullut kiitosta. happy.gif

Muistakaa, että palovyöstä voi joskus olla hyötyä myös muille biggrin.gif

No nyt on ollut vaarallista touhua, kun paareja on nosteltu... Opistossa muistaakseni oli pamahtanut paskaksi kesken noston, joten ei nosteltu paareja sen jälkeen.(siis normaaleja)
Laivapaarit eli koripaarit ovat melkeinpä ainoa inhimillinen nosto/laskuväline potilaalle. Sekin vaatii, tietyissä tapauksissa,että osaatte yksikkönä tehdä köysiradan ja vieläpä käyttää sitä oikein.
tietysti on olemassa nostokolmio, mutta sen käytöstä ei kokemuksia.

Mutta aiheeseen. Yhdyn edellisiin: Ei ole mitään tarvetta vyölle, jos on valjaat.

#11 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 29 tammikuu 2004 - 11:59

LAINAUS(Andy @ 12.12.2003 - 3.20)

Käyttökokemusten perusteella itse laskeudun mieluummin housujen sisään integroiduilla valjailla kuin palovyöllä.

#12 **mursu**

• Vierailija

Lisätty 29 tammikuu 2004 - 18:08

Ehdottomasti sammutusasussa kiinteästi olevat valjaat on parhaat mukaavuudellaan ja ominaisuuksillaan, mutta monissa paikoissa ei ole riittävää koulutus/kalustoa/käyttöä että olisi perusteltua hankkia valjaita joka papalle. Kunnalle/kaupungille motivointiväline VPK:laisille, jos suoritat savusukellustestit, kattotyöskentelykoulutuksen ja korkeanpaikankoulutuksen niin saat valjaat. Mutta itse asiaan jokaisella pitää olla vyö tai valjaat henkilökohtaisena suojavälineenä jos et käytä et ole savusukeltaja etkä nouse maantasoa ylemmä etkä laskeudu maantason alle.

#13 243

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 163 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 29 tammikuu 2004 - 19:32

valjaatkin on tottumuskysymys
kuitenkin suosin vyötä.. johan näyttää iha pälliltä ilman sitä(tosin sivuseikka)
olen yhtä palovyöni kanssa biggrin.gif
No one can force me to save hot chicks out of the burning building... I´m a volunteer

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää