Yksikönjohtajan ikä
Lisätty 28 heinäkuu 2006 - 12:37
Nuortelta myös puuttuu auktoriteetti, jonka ainut rakentumispohja on oma osaaminen, jota taas vanhat "parrut" pitävät nuoruuden intoiluna, ja luottavat enemmän omiin vanhoihin toiminta malleihinsa, eli eipä sitä auktoriteettia tule sitäkään kautta. Hierarkinen auktoriteetti on sama kuin pyyhkeisit postimerkillä takapuolta kebab-illallisen jälkeen.
Luonnollisesti kurssin käyminen yleensäkin on vain pohja alkaa opetella tiettyä asiaa kokeneemman parina keikoilla. Enpä vain ole ikinä nähnyt yksikönjohtamista aktiivisena parityöskentelynä. Silloin tällöin se uusi kaveri joutuu siihen kartturin paikalle kuin muita tulijoita ei ole, tällöin ei myöskään tukea ole paljoa tulossa. Jos taas autoon hyppää se vanha kessu, niin siinä tuore kaveri singahtaa takapenkille, eikä varmasti saa kertoa omia näkemyksiään tilanteesta, eikä ainakaan sen johtamisesta, joka kuitenkin olisi mitä parhaimpia oppimistilanteita, sitoen kuitenkin yhden miehen muutenkin pienestä vahvuudesta.
Lisätty 28 heinäkuu 2006 - 22:53
Siinäpä taisit itse kirjoittaa syyn siihen, miksi moni menee nuorena yksikönjohtajakurssille. Jos riittävästi kokeneita johtajia löytyisi, ei varmaankaan nuoria laitettaisi kurssille.
Hyvä edes niin että siihen etupenkille menee sellainen nuori, joka on saanut perustiedot yksikönjohtamisesta. Jonkun se on kuitenkin johdettava yksikön toimintaa.
Lisätty 28 heinäkuu 2006 - 23:12
Lisätty 29 heinäkuu 2006 - 01:52
Joo just silleen menee ihan samalla tavalla kun eurajoen varastopalossa. Sielläkin miehistö toimi omatoimisesti ja hajaantui toimimaan omatoimisesti ilman johtoa. Ja tulokset tiedetään. Totuus on se että ei ole vaikeampaa johdettavaa kuin suomalainen vähän vaille viisikymppinen sammutusmies, joka on varustettu kyllä minä tiedän asenteella.Sanoisin,että varma yksikönjohtaja Luo varmuutta koko yksikköön ja epävarma kessu luo epävarmuutta koko yksikköön. Se ei ole kiinni iästä.Ehkä ennemminkin pitäsi miettiä sitä ketä sinne ykj kurssille päästetään.Kaikista muodolisesti pätevistä ei kuitenkaan löydy ainesta kessun hommiin
Lisätty 01 elokuu 2006 - 17:58
Tuohon ikä-asiaan sitten kommenttia vakinaisen puolelta: Luulisin että nuorille ja tuoreille kessuille vaikein asia ei ole työtehtävien hoitaminen ja tilanteissa johtaminen, vaan kaikki muu mikä liittyy ns. ihmisten johtamiseen, henkilöiden kanssa toimeentulemiseen ja päivittäisten asemapalvelutehtävien hoitamiseen (tai nakittamiseen). Vanhemmat parrut kuittailevat vasta opistosta tulleelle kessulle helposti ja manailevat "nuoruuden intoa". Kyse ei kuitenkaan ole luottamuspulasta vaan siitä perisuomalaisesta jänkkäys-meiningistä. Auktoriteetti-asia on tietty laitoksen puolella selvä: pääsääntöisesti pomoa täytyy töissä totella...
VPK:n puolella taas ikä/kokemus voi näytellä suurempaa osaa, mutta jokaisen on oppirahat maksettava ja arvostus ansaittava.
Lisätty 10 elokuu 2006 - 17:41
Eli kommentoikaa palokuntienne johtamiskulttuuria! Käyttääkö yksikönjohtaja/palokunnan päällikkö enemmän ehdotonta auktoriteettia vai enemmänkin ns. "eiköhän äijät pestä noi letkut niin päästään kahville" -tyyliä. En tarkoita nyt pelkästään keikoilla johtamista vaan muitakin tilanteita jossa jonkunlainen käskytys tai organisointi on perusteltua, kuten esim. huollot ja harjoitukset.
Mitä nyt itsellä on kokemuksia VPK:n puolelta, niin tuo jälkimmäinen on lähempänä totuutta ainakin meidän palokunnassa. Koska homman perustana on vapaaehtoistoiminta, pitää johtamistyylinkin olla hiukan "pehmennettyä". Siinä onkin monesti vaikea paikka kun pitäisi löytyä se keskitie jolla tehtävät saadaan hoitumaan mutta touhussa on kuitenkin sopivasti sitä vapaaehtoista talkoomeininkiä.
Lisätty 10 elokuu 2006 - 22:09
Lisätty 14 elokuu 2006 - 07:35
Lisätty 14 elokuu 2006 - 09:59
Lisäksi: hyvä johtaja ei voi olla ennen kuin on itse hyvä johdettava. Hyvä johtaja = hyvä johdettava.
Lisätty 14 elokuu 2006 - 13:32
Lisäksi: hyvä johtaja ei voi olla ennen kuin on itse hyvä johdettava. Hyvä johtaja = hyvä johdettava.
Villi veikkaus: Mirge tarkoitti varmaan "pätevämpää" ja "tilanteen paremmin tietävää", runsain heittomerkein.. Eli helppohan sieltä takapenkiltä on huudella. Toisaalta on totta, että yksikön jäseneltä voi tulla käyttökelpoisiakin ideoita tehtävän suorittamiseen, etenkin kun kessulla on kädet täynnä kokonaispaletin hoitamisessa. Mutta jos jokainen yksittäinen käsky kyseenalaistetaan niin aika menee tosiaankin siihen vänkäämiseen.
En tiedä käykö armeijan tarjoamaan johtajakoulutukseen vertaaminen tässä yhteydessä, mutta siellä opettivat, että parempi antaa terävä käsky ja aloittaa toiminta vaikka olosuhteet on epäselvät/toiminta ei ole täysin selvillä.. Siis karrikoiden: Parempi antaa väärä käsky terävästi ja aloittaa toiminta kuin jahkailla ja loppupeleissä toiminta ei ala ollenkaan tai se viivästyy
Ja hyvä pointti tuo viimeinenkin mutta kunhan yksiköllä on kerrallaan vain yksi johtaja niin se voi jopa toimia.
Viestiä muokkasi pmsk, 14 elokuu 2006 - 13:37
Lisätty 14 elokuu 2006 - 22:39
kyllä se varmaan se varmuus siinä hommassa ratkasee.
ja juurikin se miten hommat aloitta alkaako arpoon 15minuutiksi vai käskeekö porukan tekemään jotakin jota jo tietää että pitää tehdä kuitenkin.
selvitykset yms. pitää käytännössä aina tehdä.
siinä jää jo aika itselle selvittää tilannekuvaa paremmaksi jos ei ole.
Lisätty 17 elokuu 2006 - 20:22
Mielestäni kylläkin ikä tuo "hieman" kokemuksia. puhttaisiinko ei fyysiestä iästä, vaan ennemminkin henkisestä iästä, sekä palokuntavuosista. pidempi kokemus takana takaa varman ja päämäärältään tasaisen johtamisen, ja turha "elvistely" on myös silloin jo karissut. eikä tälläisen henkilön useinkaan tarvitse kuunnella "takapenkin huutoja" saatikka kommentteja jotka ovat tyyliin "jäitä hattuun".
Tokihan on myös muistettava se että jostain se yksikönjohtaja on mallinsa saanut johtamiseen, hyvällä tuurilla jo vuosia ennen saamaansa YJ-koulutusta.
Materiaali on tarra. Tuotenumero: 51001. Hinta:
2,35 € (13,97 mk) ALV: 22% (0,42 €) Varastoitava tuote.
Lisätty 18 lokakuu 2006 - 02:40
Puolustusvoimain oppien mukaan ihmisten johtaminen perustuu:
*Iän tuomaan arvostukseen
*Ammattitaitoon
*(arvomerkkien luomaan) Asemaan
*Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin
*Luotettavuuteen
Tämän mukaan -itse pidän listaa melko hyvänä- iällä siis on merkitystä. Ikä ei kuitenkaan ole ehdoton edellytys, toki henkilö voi olla hyvä johtaja vaikka joku/jotkut em. asioista puuttuukin. Tällöin muiden osa-alueiden on kompensoitava puutetta.
Toisaalta pelkkään johtamiseen riittää yksikin asia listalta, tällöin johtajuus ei liene kovinkaan mallikasta...
Esimerkki:
Esiintymistaidoton kaveri omaa huonon tietotaidon mutta onnistuu läpäisemään AUK:n saaden kaksi kulmarautaa. Nämä hassut metallinpalat tulevat kuitenkin antamaan hänelle mahdollisuuden käskeä ihmisiä jotka eivät normaalisti edes huomioisi häntä.
Lisätty 18 lokakuu 2006 - 10:16
*Iän tuomaan arvostukseen
*Ammattitaitoon
*(arvomerkkien luomaan) Asemaan
*Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin
*Luotettavuuteen
eipä nyt ole PV:n johtamiskansio käden ulottuvilla mutta minusta tais sielläkin olla se neljä kohtaa. kuten esim. kouluttajan oppaassa. mutta noita siinä vaaditaan varmasti kaikkia jollakin tapaa.
mutta tosiaan yleensähän vanhempi kaveri on iän takia arvostetumpi. mutta en kyllä silti itse osaa arvostaa sitä että 40v. kaveri vain sanoi niin. toki jos kaverilla on tietopohja kunnossa niin sitten mutta se voi ja yleensä onkin sillä nuoremmallakin kaverilla.
kuitenkaan se tiedot määrä eikä laatu ole iästä kiinni. se että onko nähnyt kuinka paljon paskaa ja muutoksia elämänsä aikana niin ei minusta vaikuta siihen kuinka hyvin osaat tehdä homman tänäpäivänä.
asiat muuttuu ja niitä tehdään eripäin kuin ennen.
Lisätty 18 lokakuu 2006 - 12:21
kuitenkaan se tiedot määrä eikä laatu ole iästä kiinni.
Ei ole iästä kiinni se mitä kurssilla on opittu. Kyse vaan on siitä millainen on kokemus. Nykyäänhän ku kessu kurssille taitaa päästä jo savukurssin jälkeen. Ennenhän piti olla vähintään öt- tai vak-kurssi käytynä ennenko ykj kurssille mitään asiaa... Olikohan vielä aktiivisia palvelus vuosia oltava joku tietty määrä?
Jokainen tekee duuninsa niin hyvin kuin osaa, taitaa ja kuinka on kokemus osoittanut sen tehtävän suorittamisen parhaaksi palokunnassa, kuin siviilissäkin. Joten kyllä sillä iän tuomalla kokemuksella on merkitystä. Jää turha höntyily pois.
Lisätty 18 lokakuu 2006 - 19:28
Lisätty 18 lokakuu 2006 - 22:10
Enkä siis väitä että ikä on välttämätön edellytys hyvälle johtamiselle. Mutta iän tuoma "arvokkuus" on yksi osatekijä johtamisen edellytysten "yhtälössä".
Ja vertailu 40v. perusjannun ja 25v. "provebarin" välillä ei liene tarkoituksenmukainen jos halutaan puhua pelkästään iän vaikutuksesta johtajuuteen?
Lisätty 20 lokakuu 2006 - 12:09
Yksikönjohtajakurssille pääsee nykyisin ilman savusukelluskurssiakin.
Lisätty 20 lokakuu 2006 - 19:56
Lisätty 20 lokakuu 2006 - 21:00
Lisätty 20 lokakuu 2006 - 23:45
Eli siis jos jostain asiasta keskustellaan niin se on typerää, kateutta tai muutenvaan paskan jauhantaa.
Ikä ei ole edelleenkään este. Mutta kuinka monesta +20.V jannusta on oikeesti kessun pallille? Miksi nuoria ei ole valittu suuryritysten.... tai hieman pienempien johtoon? Olisiko jotain tekemistä kokemuksen kanssa????
Itse olen sitä mieltä et kessun hommat niille jotka oikeesti ne osaa (lue koko kurssijärkestelmä käytynä) ja on edellytyksiä ja auktireteetiä suorittukseen.
PS. Itsellä ei ole mitään hinkkua oikeelle eteen. Jos edessä nii vasemmalla. Tai kaikkein mieluiten täkillä. Ei se puoleen, ei ole viel riittävästi kurssejakaan käytynä ykj:tä varten.
Lisätty 21 lokakuu 2006 - 13:31
Lisätty 21 lokakuu 2006 - 14:34
Jokaisella "oma erikoisala" you know what i mean...
#27 **Erkki**
Lisätty 21 lokakuu 2006 - 21:54
Lisäisin tuohon, että itse ainakin olen sopparina pelastusalan ammattilainen, koska olen suorittanut pelastusalan ammattitutkinnot (pel,ap,pääl) Pelastusopistolla. Olen vain toisella alpella töissä ja kotikunnassani soppari! Revi siitä!
Lisätty 22 lokakuu 2006 - 20:31
Lisäisin tuohon, että itse ainakin olen sopparina pelastusalan ammattilainen, koska olen suorittanut pelastusalan ammattitutkinnot (pel,ap,pääl) Pelastusopistolla. Olen vain toisella alpella töissä ja kotikunnassani soppari! Revi siitä!
Enpähän jaksa.
Lisätty 25 lokakuu 2006 - 15:26
onneksi keskuudessamme on kaltaisesi suursankari. Luulin lueskellessani tätä aiempaa osaa mielenkiintoiseksi, mutta onneksi kerroit että se onkin ihan vitun tyhmä. Olen tosi katkera ja kateellinen, sekä vittuuntunut. Kerro vähän mainitsemastasi kokemuksesta?
Viestiä muokkasi Mellilä P4/L4, 25 lokakuu 2006 - 15:26
Lisätty 26 lokakuu 2006 - 17:51
varmasti saadaan ajettua ennemmin tai myöhemmin pelastustoimi valtiolle.
itse kuuluu tähän alle 25v. katekoriaan ja käyn tällä hetkellä yksikönjohtajakurssia.
toki tähän on takana jo lähempänä 10 vuotta hälytystoimintaa ja kaikki tarpeelliset kurssit ja kaikenlaista muuta pientä ja isompaa äksiisiä eri paikoissa.
ja eipä tänäänkään katsoneet "vanhemmat jermut, vakituisetkaan" ihmeemmin kummastellen minua muitten joukossa kurssituksessa joka on tarkoitettu yksikönjohtajille.
kyllä alalle pitää pistää nuorta verta kehiin, toki järki mukana kaikista ei ole edes 30v. päältä johtamaan mutta se on päällikön tehtävä karsia ne miehet siihen hommaan.
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen