Siirry sisältöön

- - - - -

Ensihoidon koulutuksesta

• Et voi vastata tähän aiheeseen
42 vastausta tähän aiheeseen

#1 Jörmy

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 25 toukokuu 2006 - 18:26

Morjesta pöytään!
Loin käyttäjätunnuksen ja uuden threadin oikeestaan vain yhtä kysymystä varten, mutta toisaalta järkevintä olis ehkä laittaa kaikki ensihoidon koulutukseen liittyvät kysymykset tän saman otsikon alle. Taisi olla tuolla palo-puolellakin samanlainen toteutus.

Oma kysymykseni suuntautuu eniten tällä hetkellä ensihoidon AMK tutkintoa suorittaville tai sen askettäin suorittaneille. Ala kiinnostaa, mutta ainoa mikä tällä hetkellä koulutukseen lähtemisessä mietityttää on matematiikan/fysiikan osaaminen. Oon lukenu ensihoidon koulutusohjelmaa ja sielä vaastaan tuli ainoastaan lääkematematiikka. Kuitenkin muistan jostain lukeneeni että mm. kuljetustekniikkaa käsiteltäessä laskettaisiin paljon myöskin fysiikan laskuja ym. Pitäneekö paikkansa?

Itse lyhyen matikan lukeneena (muttei kirjottaneena) on juuri laskupää ollut aina erittäin huono, ja sen takia en halua ryhtyä n. 4 vuoden opiskeluun, jossa näistä osa-alueista voi tulla jopa liian suuri ongelma.

Kertokaahan miten se opiskelu näiden osalta oikeasti menee, niin tiedän harkita päätöksiäni vielä uudelleen. Koulutuspaikka johon hakisin on Stadia.

#2 Takapenkin kiva kaveri

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 25 toukokuu 2006 - 20:06

Älä ole huolissasi, hyvät fysiikan ja kemian taidot kyllä helpottavat opiskelua mutta vähemmälläkin pärjää... Farmakodynamiikan -ja kinetiikan jaksoissa ed. opinnoista on hyötyä, enkä itse ole ainakaan mitään kuljetuopin laskareita koskaan kuullutkaan muuten kun C-korttia ajaessa. Kaikki opetettavat aineet ovat ihan normaalilla omaksumiskyvyllä varustetulla opiskelijalle opittavissa. Tarkoitushan on muutenkin ymmärtää asioita ja niiden taustoja, eikä vain opetella ulkoa menetelmiä asioiden tekemiseen.

#3 Jörmy

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 26 toukokuu 2006 - 13:31

Tuo olikin erittäin mukava kuulla. Ja matemaattiset aineet sisältyykin varmaan juuri niinkuin sanoit niin tiettyihin asiakokonaisuuksiin niiden omissa jaksoissaan. Ei siis tarvi taistella kaavojen (ja tenttiuusintojen) kanssa koko neljää vuotta.. smile.gif

#4 ikiliikkuja

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 26 toukokuu 2006 - 14:56

Lääkelaskut on oikeesti ainakin mun mielestä ihan simppeleitä ja maalaisjärjellä eli päättelyllä pärjää oikein hyvin. Ainakin mä pärjäsin. Jos osaat sen taidon tai osaat käyttää verrantoa, pääset kyllä laskut läpi. Peruslaskutaidolla pääsee pitkälle. Itse en ole myöskään mikään matikkanero, lukion olen jättänyt kesken aikoinaan (tokana vuonna) eli peruskoulumatikalla olen oikeastaan ollut liikkeellä. Meillä lääkelaskutenttejä on ollut useita ja itse olen joutunut uusimaan vain kerran, omaa tyhmyyttäni tehdessäni vain päässälaskuvirheen. Työelämässä päässälaskuvirheitä ei sitten saisi sattuakaan, eli laskujen tuplavarmistus olisi paikallaan! Eikä meillä ole mitään fysiikan laskuja koskaan ollutkaan blink.gif .

#5 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 27 toukokuu 2006 - 14:15

Joop, ei tuolla mitään hankalia korkeamman asteen yhtälöitä ole ollut, lääkelaskut pääsee läpi jos vaan omaa normaalin päättelykyvyn ja osaa laskea paperille.

Kemiasta ja fysiikasta on kyllä hyötyä, meillä oli etenkin terveydenhuollon kemia & fysiikka -kurssi melko hankala näille jotka ei ollu lukiota käynyt. Mutta läpi hekin pääsivät. Tämänkin kurssin toteutus tietty riippuu koulusta ja opettajasta.

Mitään fysiikoita ei sillai o tullu vastaan muutenkuin tuossa kurssissa kun oli juttua esim sädehoidosta, mutta siinäkään ei mitään laskeskeltu.

Kyllä ne haastavimmat aiheet löytyy ihan anatomian ja fysiologian puolelta, ja näistä hoitotyön/lääketieteen opinnoista.

#6 Jörmy

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 27 toukokuu 2006 - 21:19

Voiko muuten eri oppilaitosten koulutusohjelma poiketa millään tavalla toisistaan, vai onko ohjelma valtakunnallisesti kaikille sama? Samaan liittyen esim. fyysisen kunnon testejä ei varmaankaan voida hakutilaisuudessa järjestää enään missään koulussa?

#7 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 28 toukokuu 2006 - 12:20

LAINAUS(Jörmy @ 27.05.2006 - 21.19) <{POST_SNAPBACK}>
Voiko muuten eri oppilaitosten koulutusohjelma poiketa millään tavalla toisistaan, vai onko ohjelma valtakunnallisesti kaikille sama? Samaan liittyen esim. fyysisen kunnon testejä ei varmaankaan voida hakutilaisuudessa järjestää enään missään koulussa?

Nyt en aivan tajunnut. Opetusohjelmat ovat pääpiirteittäin samanlaiset, mutta esimerkiksi painotukset, opetusmetodit ja välineet ovat erittäin paljon erilaisia. Joissain kouluissa laitteet ja menetelmät ovat ihan viimeistä huippua potilassimulaattoreineen, kun jossain vielä saatetaan säädellä resuskiannella joka osaa hädintuskin piirtää painelukäppyrää, näin kärjistäen.

Fyysisen kunnon testejä voidaan järjestää ja järjestetäänkin. Tämä, sekä muutkin testit mitä pääsykoe sisältää, on täysin riippuvainen koulusta. Esimerkiksi Stadia ei näitä siksi järjestä, koska koulu on ihan PA ph34r.gif

#8 Jörmy

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 28 toukokuu 2006 - 13:46

Ootko itse käyny Stadian vai jonkun muun opiston? Onko opetuksen taso, opettajien asenne, laitteisto vai joku muu mikä ensihoidon linjasta tekee pa:n? Oon kuullu kyllä Stadian muiden linjojen erittäin huonosta tasosta. Valitettavasti joudun Stadiaan kuitenkin tyytymään, vaikka mieli tekis esim. Tampereelle.

#9 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 28 toukokuu 2006 - 14:17

LAINAUS(Jörmy @ 28.05.2006 - 13.46) <{POST_SNAPBACK}>
Ootko itse käyny Stadian vai jonkun muun opiston? Onko opetuksen taso, opettajien asenne, laitteisto vai joku muu mikä ensihoidon linjasta tekee pa:n? Oon kuullu kyllä Stadian muiden linjojen erittäin huonosta tasosta. Valitettavasti joudun Stadiaan kuitenkin tyytymään, vaikka mieli tekis esim. Tampereelle.

PA:lla (persaukinen) meinasin sitä, että niillä ei ole varaa järjestää pääsykokeissa muuta kuin tuo kirjatentti. Ei siis ole psykologisia soveltuvuuskokeita, kuntokoetta tai edes opettajan/työelämän edustajan haastattelua. Periaatteessa tuonne pääsee täysin alalle soveltumaton kunhan jaksaa päntätä kirjaa.. shok.gif

Itse en opiskele Stadiassa, mutta mitä olen kuullut niin opetuksen taso on siellä kohtuullisen hyvää ainakin ensihoidon osalta. smile.gif

#10 peeveli

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 2 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 30 toukokuu 2006 - 10:28

Kertokaapa viisaammat ja kokeneemmat että mitä sitä pääsee käytännössä oikeasti tekemään sen jälkeen, kun on käynyt läpi ensihoidon koulutuksen AMK:ssa? Olen yrittäny vähän sisäistää tietoa sivustolta ympäriinsä, mutta mielipiteet vaihtelevat enemmän kuin suomen kevätkelit. Sillä tähtäimellä kyselen kun itseäni myös kiinnostaa kyseinen linja.. On tullut kyllä harvinaisen selväksi mitä kuopion opiston käyneet ajattelevat kyseisistä opiskelijoista, mutta esimerkiksi itselläni alkaa pelastusopisto menettää mielenkiintoaan palopuolen takia. Olen ollut koko pienen ikäni oman paikkakunnan VeePeeKoossa ja tullut koko ajan enemmän selväksi että ne ensivaste-keikat on tuplasti mielenkiintosempia kuin muut. Tietenkään ei voi verrata tollasta toimintaa itse ammattiin, mutta antaa se pientä suuntaa ajatuksiin.. Tosin pelastusopisto on vieläkin varteenotettava vaihtoehto varsinkin jos sieltä pääsee ns. parempiin hommiin paremmin. Enkä tarkoita "nopeasti ja helposti", vaan tarkoitan sitä et johan siinä pää kuumenee jos loppuelämän niitä siirtokeikkoja tekee..(?) Lähinnä niiltä kyselen jos jotkut muutkin ovat näitä vaihtoehtoja samalla tavalla punninneet ja päätyneet sitten jompaankumpaan..

#11 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 30 toukokuu 2006 - 11:37

Mitähän ne palopojat meistä ajattelee siellä kalakukkomaassa? smile.gif

Sen kummemmin provosoitumatta tästä, Ensihoitaja (AMK) valmistuu myös Sairaanhoitajaksi (AMK) joten työtehtäviä on missä tahansa terveydenhuollon sektoreissa. Voit työskennellä halutessasi vaikkapa sairaalan leikkurissa tai vaikkapa pelastushelikopterissa ensihoitajana. Tai mikseipä vaikka toimiala-asiantuntijana hätäkeskuslaitoksella tai lääke-esittelijänä smile.gif

Ensihoidon puolella koulusta saa valmiudet työskennellä hoitotasolla (ei taas aloteta tästä mitään vääntöä jooko), jossa voidaan potilaalle antaa tehostettua hoitoa lääkkeineen.

Kyllä sitä siirtokuljetusta tulee missä tahansa, sekä perustasolla että hoitotasollakin. Se on vaan sairaankuljetuksen arkea. Ei se aina ole pillit-päällä-elvyttämään -keikkaa.

Se mitä paremmilla hommilla pelastusopistosta valmistuneena tarkoitat, en ihan ymmärrä, varsinkin kun tuo palopuoli ei niin kiinnostanut?

#12 peeveli

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 2 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 30 toukokuu 2006 - 12:45

Niin eihän itselläni mitään parempaa tietoa ole niiden ajatuksista, mutta mitä täällä nyt näitä juttuja lukee smile.gif
No ei kukaan varmasti tosissaan niitä tietysti lauo..
Tuokin vähän mietityttää että pitää olla varmasti motivaatiota sitten työskennellä monenlaisissa sairaanhoidon hommissa, jos aikoo kouluun pyrkiä. Tarkoittaen lähinnä sairaalassa työskentelyä ym. kaikkea paitsi ensihoitoa.
Noilla paremmilla hommilla nyt tarkotan sitä että esim. helsingissä kiireellisistä tapauksista vastaisi lähinnä pelastuslaitoksen lanssit? Tämäkin taas juttua mikä näiltä sivuilta on luettavissa.. Itselläni nyt ei ole kyllä mitään tietoa.
Mutta jos menee opistoon niin on ilmeisesti hoitotason paperit opiskeltava sitten jälkikäteen??
Kuinka paljon muuten sairaalan lansseissa on ei hoitotasoa omaavia henkilöitä työskentelemässä? Näkeekö sen hyötynä kuitenkin jossain jos on opiskellut ensihoidon linjan?
Kiitos vaan vastauksista ja anteeksi tyhmistä kysymyksistä. Toisin kuin ehkä suurin osa, itse ainakin uskon että sellaisia on olemassa. blink.gif

#13 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 30 toukokuu 2006 - 13:26

LAINAUS(peeveli @ 30.05.2006 - 12.45) <{POST_SNAPBACK}>
Tuokin vähän mietityttää että pitää olla varmasti motivaatiota sitten työskennellä monenlaisissa sairaanhoidon hommissa, jos aikoo kouluun pyrkiä. Tarkoittaen lähinnä sairaalassa työskentelyä ym. kaikkea paitsi ensihoitoa.

Voin sanoa että lähes jokaisesta harjoittelusta on hyötyä myös ensihoidon näkökannalta. Sairaalassa työskennellessä sitä oppii katsomaan ja arvioimaan ihmisiä ihan eri tavalla kuin jos sitä istuskelisi pelkästään siellä sprintterin takakontissa.

Ja edelleen, painotan, ensihoito on paljon muutakin kuin sitä akuuttihoitoa.
LAINAUS
Noilla paremmilla hommilla nyt tarkotan sitä että esim. helsingissä kiireellisistä tapauksista vastaisi lähinnä pelastuslaitoksen lanssit? Tämäkin taas juttua mikä näiltä sivuilta on luettavissa.. Itselläni nyt ei ole kyllä mitään tietoa.
Siellä stadissa istuskelee lansseissa niin pelastajia kuin ensihoitajiakin. Käsittääkseni päätoimisen sairaankuljettajan virkaan vaaditaan terveydenhuollon ammattitutkinto, ja hoitotason kaverit ovat siellä ilmeisesti näitä päätoimisia. He ovat voineet opiskella tutkinnon jo aikaisemmin, tai sitten työn ohella (eli esim pelastaja + ensihoitaja amk).
LAINAUS
Mutta jos menee opistoon niin on ilmeisesti hoitotason paperit opiskeltava sitten jälkikäteen??
Kuinka paljon muuten sairaalan lansseissa on ei hoitotasoa omaavia henkilöitä työskentelemässä? Näkeekö sen hyötynä kuitenkin jossain jos on opiskellut ensihoidon linjan?

Pelastusopistosta valmistutaan perustasolle. Mitä tarkoitat sairaalan lansseilla? Sairaanhoitopiirin omia lansseja jotka kuskaavat potilaita sairaalasta toiseen? Sellainen yksikkö miehitetään usein sellaisella porukalla kun tarvitaan (esim joku vaativa potilassiirto, mukana voi olla lääkäri + sairaanhoitaja jne). En tiedä millä porukalla muuten noissa toimitaan, ei sielläkään varmaan miinusta saa jos on opiskellut enemmän smile.gif

#14 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 30 toukokuu 2006 - 19:58

LAINAUS(203 @ 30.05.2006 - 13.26) <{POST_SNAPBACK}>
Käsittääkseni päätoimisen sairaankuljettajan virkaan vaaditaan terveydenhuollon ammattitutkinto, ja hoitotason kaverit ovat siellä ilmeisesti näitä päätoimisia.

Helsingin pelastuslaitoksella on vajaat 50 lääkeluvallista henkilöä, joista päätoimisia sairaankuljettajia on alle 10. Lisäksi sitten lääkintäesimiehet ja -mestarit (6 kpl), jotka toki toimivat tehtävissään päätoimisesti. Terveydenhuollon ammattitutkinto on nykyisin YHTENÄ muodollisena vaatimuksena hoitotasolle, mutta useita vuosia töissä olleita vielä löytyy, joilla ei ei ole tuota statusta. He ovat lääkelupansa saaneet jo lähes 10v sitten ja tenttivät sen vuosittain kuten muutkin.

Viestiä muokkasi Sedaatio, 30 toukokuu 2006 - 20:00

#15 Petu

turva-alan yleismies

• jäsen
  • PipPipPip
  • 390 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 31 toukokuu 2006 - 20:29

LAINAUS(203 @ 30.05.2006 - 13.26) <{POST_SNAPBACK}>
Pelastusopistosta valmistutaan perustasolle.

Ei vaan pelastusopisto antaa nimellisen valmiuden toimia perustasolla... Tosin ei myöskään terveydenhuolto-oppilaitoksista (vai millä nimellä nuo lähärikoulut nykyään kulkevat) valmistuta perustasolle eikä AMK:sta hoitotasolle...
si vis pacem, para bellum

#16 Jörmy

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 12 heinäkuu 2006 - 22:59

Ei varsinaisesti liity otsikkoon, mutta koulutuksen jälkimaininkeihin kylläkin. Minkälainen suhtautuminen ensihoidon amk tutkinnon suorittaneihin yleisesti on heidän astuessaan työelämään? Tuntuu ainakin foorumeilla olevan yleisnegatiivinen asenne vastavalmistuneisiin "pilvilinnoissa" eläviin keltanokkiin. Onko osasyynä ehkä se, että nykyään on todellakin mahdollista päästä alalle suoraan nimenomaisen koulutusohjelman kautta eikä tarvitse lukea esim. lähihoitajaksi ja siitä sitten erikoistua ensihoitoon. Tämä sitten luo mielikuvia että amk-opiskelijat pätevät omalla koulutuksellaan. Minkälainen suhtautuminen oikeasti työpaikalla?

Uskoisin suurimman osan ymmärtävän, että opiskelu on opiskelua ja todellinen osaaminen tulee kokemuksen kautta, mutta saahan sitä innostunut olla alastaan keskimäärin pitkän opiskelun jälkeen, vaiko..?

#17 mirge

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 367 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 14 elokuu 2006 - 08:11

Ei todellakaan saa olla innostunut tällä alalla.

Kaikkeen pitää suhtautua negatiivisesti ja sen pitää näkyä myös naamasta. rofl.gif

Eipä siellä helsingissäkään paljon lääkeluvallisia ole? entäs tuo päätoimisuus? alle kymmenellä droppi-lupa, kuinka paljon päätoimisia on koko laitoksella?

Viestiä muokkasi mirge, 14 elokuu 2006 - 08:14

Määrää pirtua, se auttaa aina

#18 lollero

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 26 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 12 tammikuu 2007 - 00:18

Kysytään nyt tässä kun en uutta aihetta viitsinyt luoda enkä ihan äkkiseltään itse vastausta löytänyt. Eli Stadiaan haettaessa vaikuttaa koulumenestys(max. 30p) ja ykköshakutoive (5p), joten millasilla pisteillä on tonne kokeeseen päässy ja (noin) kuinka moni pääsee näiden "esikarsentojen" jälkeen jatkoon... Kiitos ja kumarrus...

#19 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 12 tammikuu 2007 - 16:42

LAINAUS(LordTube @ 11.01.2007 - 23.18) <{POST_SNAPBACK}>
Kysytään nyt tässä kun en uutta aihetta viitsinyt luoda enkä ihan äkkiseltään itse vastausta löytänyt. Eli Stadiaan haettaessa vaikuttaa koulumenestys(max. 30p) ja ykköshakutoive (5p), joten millasilla pisteillä on tonne kokeeseen päässy ja (noin) kuinka moni pääsee näiden "esikarsentojen" jälkeen jatkoon... Kiitos ja kumarrus...

Varmimman vastauksen saat kun kysyt stadian hakutoimistosta. Normaalisti tuonne haettaessa tarttee olla melkoisen hyvät paperit että pääsee edes valintakokeeseen. Ala on niin "seksikäs" että moni monta L:ää ylppäreissä kirjoitellut hakee suoraan tuonne..

Lycka till.

#20 ranpo

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 2 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 09 helmikuu 2007 - 20:43

Itsekkin haen stadiaan eh. Soitin kouluun ja kysyin lähtöpisteistä, opo tms sanoi että vaihtelee vuosittain paljon. Kertoi että 19-30 pisteellä on päässyt valintakokeeseen. Joskus helposti 20pisteellä, joskus taas 30pistettä ei ole riittänyt. Itsellä 24 pistettä kun stadia 1.sijalla, toivottavasti käy flaksi tänä vuonna, jos kokeeseen pääsen niin sitten kyllä mennään opiskelemaan, kirjat hallussa kesäkuuhun mennessä.
Ei ehkä kuulu tähän aiheeseen, mutta kysyn silti Helsingin pelastuslaitoksen miehiltä: onko hel.laitoksella mahdollista tehdä töitä pelkällä ensihoitaja tutkinnolla pelkkää sairaankuljetusta? Vaiko onko ainoastaan palomiehillä asiaa laitokselle?

#21 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 09 helmikuu 2007 - 21:33

LAINAUS(ranpo @ 09.02.2007 - 19.43) <{POST_SNAPBACK}>
Ei ehkä kuulu tähän aiheeseen, mutta kysyn silti Helsingin pelastuslaitoksen miehiltä: onko hel.laitoksella mahdollista tehdä töitä pelkällä ensihoitaja tutkinnolla pelkkää sairaankuljetusta? Vaiko onko ainoastaan palomiehillä asiaa laitokselle?

Miksi haluat tehdä ensihoitotyötä juuri stadin laitoksella? Stadi arvostaa monitaitopelastajaa, joten siksi valtaosa sekä perus- että hoitotason henkilöistä tekee n. 50/50 palopuolen hommia ja sakua. Päätoimisia on luokkaa 20 eli marginaalisesti ja heistä vajaa puolet perustasolla.

#22 ranpo

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 2 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 10 helmikuu 2007 - 19:51

En tiedä haluaisinko edes työskennellä laitoksella. En tiedä alasta vielä juurikaan mitään. Kyselen mitä mieleen juolahtaa...
Voisiko joku kertoa ensihoidon pääsykokeesta, mm. kiinnostais tietää kumpaa painotetaan enemmän anatom.fys.logiaa vai etiikka hoitotyössä, vai kenties 50/50.
Muistelisin kuulleeni, että etiikka kirjasta kysymykset ovat esim väittämiä, merkitse tosi-epätosi, tai valitse kolmesta vaihtoehdosta.
täytyy mennä kattelee pelastajia!

#23 lady

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 1 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 12 helmikuu 2007 - 16:00

Vaikea päätellä onko täällä yhtään naista mukana keskustelemassa..mut nyt on ainakin yks.

Mua kiinnostaisi tietää paljon naispuolisia kolleegoja teillä on? Itse olen hakemassa ensihoitajan AMK koulutukseen Arcadaan.

Mitä muita opskelumahdollisuuksia (kuin Stadia) on jos jättää ton palomiespuolen väliin?

Viestiä muokkasi lady, 12 helmikuu 2007 - 16:01

#24 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 15 helmikuu 2007 - 21:16

LAINAUS(lady @ 12.02.2007 - 15.00) <{POST_SNAPBACK}>
Vaikea päätellä onko täällä yhtään naista mukana keskustelemassa..mut nyt on ainakin yks.

Mua kiinnostaisi tietää paljon naispuolisia kolleegoja teillä on? Itse olen hakemassa ensihoitajan AMK koulutukseen Arcadaan.

Mitä muita opskelumahdollisuuksia (kuin Stadia) on jos jättää ton palomiespuolen väliin?

Naisia on opiskelemassa keskimäärin alaa enemmän kuin miehiä. Omalla luokallakin on "akkavalta".

Ensihoitoa opetetaan ympäri suomessa ammattikorkeakouluissa, mm. Kotkassa, Lappeenrannassa, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä. Muita ei nyt heti tule mieleen.

Jos opiskelupaikka arveluttaa, kannattaa surffailla ja haeskella tietoa alan foorumeista, mm. http://foorumi.hoitajat.net/ ja http://www.sehl.fi/keskustelupalsta/

Kouluissa on eroja. Jotkin koulut hehkuttavat metodejaan ja välineitään, mutta unohtavat että asioita voi tehdä aivan samalla tavalla mutta edullisemmin, jolloin rahaa säästyy myös oleellisempaan. Kannattaa myös muistaa, että luennoitsijat ovat alalla tärkeitä, sillä koulun lehtorit eivät todellakaan voi opettaa kaikkea - siihen tarvitaan kentällä toimivia asiantuntijoita.

Onnea pääsykokeisiin. Jos löytyy vielä kysyttävää, kysele foorumilla tai paiskaa yksityisviestillä.

#25 cursus

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 1 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Joku muu viranomainen

Lisätty 26 helmikuu 2007 - 22:54

moikka!

ei ain ole "akkavalta" niinkuin tuos kerrottiin... meillä oli 7 tyttöö ja 13 poikaa elikä oli "äijävalta".. mukava ja kiinnostava ala smile.gif

#26 vehy

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 37 viestiä
  • Interests:Laitesukellus

• Pelastustoimialue:
    Pohjanmaa

Lisätty 13 maaliskuu 2007 - 23:32

No niin elikkäs onko perää kun kaveri puhui että piramk on alkanut huomioimaan aikaisempaa enemmän alan "kiinnostus" pisteitä. Elikkäs että jos on ensihoidosta työkokemusta niin kaverin mukaan piramkn eh linjalle on paljon paljon helpompi päästä kun sitten tavallisen tasamaan tallaajan. Eli hänen puheiden mukaan koulu todistus jää sitte jo sivu sijalle! Ja toinen kysmys vielä. Mitä harjoittelu jaksoja eh:amkssa on? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista....mahdolliset kirjotus virheet johtuu väsymyksestä....

#27 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 14 maaliskuu 2007 - 01:51

LAINAUS(vehy @ 13.03.2007 - 22.32) <{POST_SNAPBACK}>
No niin elikkäs onko perää kun kaveri puhui että piramk on alkanut huomioimaan aikaisempaa enemmän alan "kiinnostus" pisteitä. Elikkäs että jos on ensihoidosta työkokemusta niin kaverin mukaan piramkn eh linjalle on paljon paljon helpompi päästä kun sitten tavallisen tasamaan tallaajan. Eli hänen puheiden mukaan koulu todistus jää sitte jo sivu sijalle! Ja toinen kysmys vielä. Mitä harjoittelu jaksoja eh:amkssa on? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista....mahdolliset kirjotus virheet johtuu väsymyksestä....

No, asiahan selviää parhaiten ottamalla yhteyttä koulun opintotoimistoon ja kysymällä.

Harjoittelut ovat samat kuin sairaanhoitajilla, joskin vähän eripituisia ja hieman vaihtelevat kouluittain että miten ovat käytännössä järjestetty tai yhteen ympätty. Harjoittelut sisältävät perussairaanhoidon (jossain vuodeosastolla), sisätauti-kirurgisen hoitotyön, leikkaussaliharjoittelun, tehohoidon, päivystyspoliklinikkaharjoittelun, psykiatrian, avosairaanhoidon (esim ksh), ja lastentaudit/naistentaudit/synnärin.

Sekä toki ne lanssiharjottelut (perustaso + hoitotaso). Näihin kaikkiin käytännön harjoitteluihin kuuluu myös näiden asioiden teoriat, joten jos et vielä tiennyt, on eh amk-opiskelu PALJON muutakin kuin pelkkää elvytystä ja intubointia biggrin.gif

#28 vehy

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 37 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pohjanmaa

Lisätty 14 maaliskuu 2007 - 19:18

Kiitoksia. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja kaveri vaan alkoi vittuilla perussairaanhoidon harjoittelu jaksosta. "ookko pessy mummojen..." yms. tuumasin sille että vois olla ihan hiljaa vaan kun itse meinaa kans hoitoalaa lähteä lukemaan. No fiksu vastaus kaverilta "mutta mä meen suoraan eh amk:hon" sanoin vaan että samat harjoittelus sielläkin on....ja väittely oli kova mutta en antanu periks ja nyt oli pakko vielä varmistaa asia täällä! Eli jotkut luulee että se 4v on pelkkää ensihoidon opiskelua. good.gif Ja luultavasti pettymys on kova!

#29 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 15 maaliskuu 2007 - 00:07

LAINAUS(vehy @ 14.03.2007 - 18.18) <{POST_SNAPBACK}>
Eli jotkut luulee että se 4v on pelkkää ensihoidon opiskelua. good.gif Ja luultavasti pettymys on kova!

Joo näitä on. Monihan ei sitä snaijaa, että kun tuo tutkinto sisältää sairaanhoitajan koulutuksen perussisällön, ja tutkintona on myös laillistettu sairaanhoitaja, on tuohon kuuluttava ne EU:n asetusten mukaiset pakolliset harjoittelut tiettyine tuntimäärineen.

Siksipä myös amk-ensihoitajat menevät niitä vaippoja vaihtamaan ja pyllyjä puunaamaan. Ja sitä riittää myös muissakin harjoitteluissa kun siinä yhdessä perussairaanhoidon harjoittelussa.

Eli tukevasti vaan jalkoja maahan. Lisäksi kaverille kannattaa muistuttaa myös siitä että suurin osa keikoista on ihan kaikkea muuta kuin hätätilanteita. Ja että moni ensihoitaja työllistyy myös ihan muualle kuin ambulanssiin, kiitos nykyisten paskojen palkkojen. Ei paljoa nappaa tehdä hoitotason hommia 1600e/kk palkalla, kun sairaalasta saa hieman parempaa liksaa.

Viestiä muokkasi 203, 15 maaliskuu 2007 - 00:11

#30 vehy

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 37 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pohjanmaa

Lisätty 15 maaliskuu 2007 - 16:09

Joo tuo oli hyvä pointti. Ei kaverikaan sitä luultavasti tajua mitä lanssissa työ oikeasti on varsinkiin maalla. C keikkaahan ne kieltämättä on melkein kaikki. Ja palkkaus systeemistä sen verran että on todella typerää että yksityisellä saku firmalla ei ole kunnon lakia palkoista yms. useat yksityiset maksaa varallaolosta n.27% normaalipalkasta ja tiedän firmoja missä lääkintävaksilla on sama palkka kuin sairaanhoitajalla. Ei hyvä. Mutta toiveissa on että vielä se joskus muuttuu ja palkkoja yhtenäistetään sairaalan hoitajien palkkoihin! Luultavasti ei koskaan! Mutta aina voi haaveilla! good.gif

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää