Komposiitti pullot
Lisätty 05 lokakuu 2003 - 00:29
Kaupungissamme on ainakin kolmella sopparilla Drägerin komposiittipulloin varustettuja paineilmalaitteita. Meillä olleet käytössä v. 97 asti. Harppaus AGA:n teräspulloista kevyempiin Drägereihin oli valtava. (Vaan hyvin niillä vanhoillakin toimeen tultiin)
Lisätty 05 lokakuu 2003 - 11:34
Meillä on ollut nyt 2 kuukauden ajan komposiittipullot. Saatiin PL:n vanhat kun sinne ostettiin uudet Drägerin laitteet. Ykkösellä ja kakkosella on olikohan 6.8 litraiset 1-pulloiset komposiitit ja YKJ:lla 2-pulloiset komposiitit
yskä
paska
paha olo!
Lisätty 06 lokakuu 2003 - 12:16
Laitteina meillä on Drägerin PA80+ (300bar*6l tai 6,8l*1pullo) ja antiikkilaitteina jauheautossa Dräger PA 38 (200bar*4l*2pulloa)...
Lisätty 06 lokakuu 2003 - 12:35
Mutta, asiaa voi ajatella oman terveytensä kannalta. Esim. pitkissä sukelluksissa Esim. selkä rasittuu paljon vähemmän ja näin ollen voi keskittyä työtehtävään enemmän. Itse valitsisin komposiittipullon, teräspullon sijaan.
Lisätty 06 lokakuu 2003 - 13:45
Mutta, asiaa voi ajatella oman terveytensä kannalta. Esim. pitkissä sukelluksissa Esim. selkä rasittuu paljon vähemmän ja näin ollen voi keskittyä työtehtävään enemmän. Itse valitsisin komposiittipullon, teräspullon sijaan.
Vaikka itse pullo onkin kevyempi, niin pitäisin selkälevyn ja hihnaston rakennetta vähintään yhtä tärkeänä. Esim. Dräger PA 94:ssa suurin osa painosta kohdistuu lantiovyölle, ja näin ollen olkapäiden yli menevät hihnat lähinnä pitävät laitteen suorassa selässä. Samalla olkapäihin kohdistuu siis todella vähän rasitusta ja veri kiertääkin paremmin --> enemmän työtehoa käsissä pidemmän aikaa. Vanhoissa AGA:n laitteissa paino kohdistui juuri olkapäihin, ja näinollen rasittivat myös käsivarsia erittäin paljon, ja TURHAAN!
6,8 litraisessahan on ilmaa 2040 litraa. Vaikka ilmamäärä on vähäisempi, kuin esim. AGA:n rautapulloissa (2x4x300=2400 litraa), niin tuo pienempi paino aiheuttaa pienemmän ilman kulutuksen osaltaan. Siten ainakin henkilökohtaisesti minulla kevytpullosta riittää ilmaa huomattavasti pidempään kuin toisessa versiossa.
Makuasioista voi vain kiistellä...
Lisätty 06 lokakuu 2003 - 14:10
Vanhoissa AGA:n laitteissa paino kohdistui juuri olkapäihin, ja näinollen rasittivat myös käsivarsia erittäin paljon, ja TURHAAN!
Oliko (onko?) vanhoissa Aga:n laitteissa mitään hyväksihavaittua? Kasvo-osa? Selkälevy?
Nimim. aina Drägeriä käyttänyt...
Lisätty 06 lokakuu 2003 - 18:20
Lisätty 07 lokakuu 2003 - 15:05
Esim. maskia purkaessa ei ole kuin 6 osaa mitkä pitää irrottaa (nova maski)
Kuinka monta osaa mahtaakaan olla AGA:n palapelissä?
Itse en edes enää muista paljonko osia on AGA:n maskissa?
Lisätty 07 lokakuu 2003 - 17:24
Lisätty 08 lokakuu 2003 - 07:58
Esim. maskia purkaessa ei ole kuin 6 osaa mitkä pitää irrottaa (nova maski)
Kuinka monta osaa mahtaakaan olla AGA:n palapelissä?
Itse en edes enää muista paljonko osia on AGA:n maskissa?
Voihan sitä verrata kahta erilaista laitetta. Eihän sitä Agan pelkässä kasvo-osassa ole osia yhtään sen enempää (jopa vähemmän ilman hengitysventtiiliä). Siinä vain sattuu olemaan hengitysventtiili samassa paketissa.
Pitäähän se Drägerinkin hengitysventtiili purkaa ja huoltaa. se vain kun ei ole kasvo-osassa kiinni, niin ei tarvitse laske osia siihen mukaan...
Muutenkin kohtuullisen älytöntä vertailla 10-15v vanhoja Aga spiromatic-, tai airi-laitteita nykyaikaisiin Drägereihin. Kuinka monella on kokemusta uusista Interspirolaitteista kevytpulloilla ja kunnolisilla kantolaitteilla??? Kyllähän nekin vehkeet alkaa olla aika kohdallaan. http://www.interspiro.com/
En itsekkään laittaisi vanhenpaa Spiromaticia selkääni kovin helpolla, kun nykyään käytössä Dräger PSS100 laitteet 6.8l kevytpullolla.
Hyviä laitteita on varmasti yhtä monta, kuin on käyttäjiäkin. Itse en lähtisi väittämään yhtään laitevalmistajaa toisen edelle. Hyviä varmasti kaikki, mutta kuka mistäkin tykkää....
Lisätty 09 lokakuu 2003 - 07:23
Tuosta löytyikin taas yksi asia josta ainakaan minä henkilökohtaisesti en agoissa pidä...
Johtuuko pitämättömyytesi siitä, että ei voi laittaa maskia naamalle valmiiksi ja hengitellä raitista ulkoilmaa?? Uudemmissa Aga-laitteissa asia on korjattu vakiona olevalla raitisilmaventtiilillä. Ks. kuvassa näkyvä vipunen "lasin" alareunassa.
Ja saahan vahempiinkin raitisilmaventtiilin laitettua puhekalvon tilalle.
Ja makuasiaoistakin voi kiistellä loputtomiin....
Liitetiedostot
-
Spiro.jpg (36,3K)
Latauksia: 5
Lisätty 09 lokakuu 2003 - 18:19
Joo ainakin minun mielestäni on helpompaa laittaa maski (jos on "remmillinen") aikaisemmin päähän ja kytkeä hengitysventtiili vasta myöhemmin kiinni... Jos taasen on pikakiinnikkeillä oleva maski, niin silloinhan sillä ei ole paljoa väliä onko venttiili kiinteä vai ei...
Lisätty 10 lokakuu 2003 - 07:13
Joo ainakin minun mielestäni on helpompaa laittaa maski (jos on "remmillinen") aikaisemmin päähän ja kytkeä hengitysventtiili vasta myöhemmin kiinni... Jos taasen on pikakiinnikkeillä oleva maski, niin silloinhan sillä ei ole paljoa väliä onko venttiili kiinteä vai ei...
Puhut asiaa. Sillä on aika merkittvä vaikutus asiaan, että käyttääkö remeli,- vai pikakiinnityskasvo-osaa.
Testasin turvamessuilla noin vuosi sitten Scotin pa-laitetta. Ei ollu hullunmpi vekotin sekään. Varsinkin kasvo-osa remmit, mitkä oli korvattu "kevlariverkolla". Vastaavanlainen näyttäis olevam Agan uudenmissa vehkeissä (näkyy kuvassa). Kyseisen kaltainen hässäkkä on huomattavasti miellyttävämpi ja helpompi pukea, kuin kuin perinteinen kuminen "hämähäkki". Luulis noita vastaavia olevan tarjolla kaikilla valmistajilla. Moitetta Scotin laite saa hankalasta hengitysventtiilin kiinnittämisestä. Drägerissä on huomattavsti helpompi. Tietenkin.......
Lisätty 01 joulukuu 2003 - 14:23
Porin alueen sopimuspalokunnista sen verran, että ainakin Porilla ja pihlavalla on gallet-maskit samoin kuin laitoksilla.
Reposaarelta ja Uudeltakoivistolta löytyy myös gallet-yhteensopivat maskit.
Ahlaisissa ei laitteita enää muuten ole lainkaan, Lyttylästä ja Lattomerestä puhumattakaan... Kenelläkään VPK:lla ei taida olla käytössä komposiittipulloja.
Lisätty 02 joulukuu 2003 - 17:34
Vähän aikaa sitten oli "huhua", että Ahlaisista on haettu/haetaan kaikki laitteet pois, koska vahvuuksista ei löydy yhtään savusukelluskelpoista äijää...
Eikös se vanha miehistöauto oo niitten oma? En oo silti varma...
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen