Siirry sisältöön

- - - - -

PÄÄTTÖTYÖN AIHEENA: KUOLEMA

• Et voi vastata tähän aiheeseen
13 vastausta tähän aiheeseen

#1 hoitsu.06

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Lappi

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 15:15

hEI!

opiskelen viimistä vuotta ensihoitajaksi ja nyt pitäis alkaa tekemään päättötyötä. Aiheena olis ihmisen kuolema ja elottomuus. oisko vinkkejä miten sen tekisin ja mistä sais hyvää tietoa?en edes osaa aloittaa sitä ja muutenki koko päättötyön tekeminen tuntuu toivottamalta. sad.gif

#2 rollikka

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 693 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 18:38

Eikö ollut helpompaa aihetta tarjolla? Ainakin haastatteluvaihe tuottaa melkoisia ongelmia. Kannattaisi etsiä laitoksia, jotka hoitavat kuolettavasti sairaita. Sairaanhoitopiirit pystyvät varmasti neuvomaan oikealle taholle. Ehkä joku pienen paikkakunnan pappikin voisi kertoa asiasta. Varsinkin vanhemmat sellaiset. He ovat joutuneet kokemaan "asiakkaan" kuoleman ja siihen liityvät jälkiseremoniat, montakin kertaa. Vaitiolovelvollisuus vaan saattaa vaikeuttaa, niin sairaala- kuin kirkonkin työntekijöiden kertomuksia. Aika vaikea aihe.

#3 hoitsu.06

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Lappi

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 18:58

LAINAUS(rollikka @ 23.02.2006 - 17.38) <{POST_SNAPBACK}>
Eikö ollut helpompaa aihetta tarjolla? Ainakin haastatteluvaihe tuottaa melkoisia ongelmia. Kannattaisi etsiä laitoksia, jotka hoitavat kuolettavasti sairaita. Sairaanhoitopiirit pystyvät varmasti neuvomaan oikealle taholle. Ehkä joku pienen paikkakunnan pappikin voisi kertoa asiasta. Varsinkin vanhemmat sellaiset. He ovat joutuneet kokemaan "asiakkaan" kuoleman ja siihen liityvät jälkiseremoniat, montakin kertaa. Vaitiolovelvollisuus vaan saattaa vaikeuttaa, niin sairaala- kuin kirkonkin työntekijöiden kertomuksia. Aika vaikea aihe.

niin no mutta mun pitäski lähinnä tehdä sellainen kaavake ambulansseihin käytettäväksi jossa tulis ilmi esim. seuraavat seikat:kuolonkankeus, lautumat ym jäykkyydet. ja sitten siihen kaavakkeeseen liite ohjeet. Sitten vielä kirjottaa itse kuolemasta kaikkee. Ope anto tän aiheen mulle kun en itse keksinnyt mitään järkevää minkä olisin itse voinut tuottaa ja vieläpä yksin.

#4 Hiski

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 46 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Joku muu viranomainen

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 19:05

LAINAUS(hoitsu.06 @ 23.02.2006 - 14.15) <{POST_SNAPBACK}>
opiskelen viimistä vuotta ensihoitajaksi ja nyt pitäis alkaa tekemään päättötyötä. Aiheena olis ihmisen kuolema ja elottomuus. oisko vinkkejä miten sen tekisin ja mistä sais hyvää tietoa?en edes osaa aloittaa sitä ja muutenki koko päättötyön tekeminen tuntuu toivottamalta. sad.gif

Koita nyt hyvä ihminen rajata tuota juttua jotenkin... Tee esim. joku selkeä kysymys, johon haluat vastauksen. Esim. miten sairaankuljettajat kokevat potilaan kuoleman, elvytyksen aloittamiseen ja lopettamiseen liittyvä päätöksenteko ja sen järjestelyt eri alueilla tai käytännöt potilaan kuollessa sairaalan ulkopuolella (esim. kuka kuljettaa vainajat?)

Elottomuudessa nyt ei ole mitään ihmeellistä, elottomia elvytetään hoitoprotokollan mukaisesti. Kuolleita ei, ja siinä rajavedossa se vaikeus juuri piilee.

#5 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 19:45

LAINAUS(hoitsu.06 @ 23.02.2006 - 17.58) <{POST_SNAPBACK}>
niin no mutta mun pitäski lähinnä tehdä sellainen kaavake ambulansseihin käytettäväksi jossa tulis ilmi esim. seuraavat seikat:kuolonkankeus, lautumat ym jäykkyydet. ja sitten siihen kaavakkeeseen liite ohjeet. Sitten vielä kirjottaa itse kuolemasta kaikkee. Ope anto tän aiheen mulle kun en itse keksinnyt mitään järkevää minkä olisin itse voinut tuottaa ja vieläpä yksin.

Missähän ensihoitoraamatussa oli tää helsingin kuolintapausilmotuskaavake. Siinä on sellainen jana, mihin voi merkkailla lautumia ja jäykkyyksiä eri puolilla kroppaa jne. Kannattanee kaivaa se esiin ja vähän miettiä miten sitä kaavaketta voisi parannella.

#6 hoitsu.06

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Lappi

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 19:50

LAINAUS(Hiski @ 23.02.2006 - 18.05) <{POST_SNAPBACK}>

Koita nyt hyvä ihminen rajata tuota juttua jotenkin... Tee esim. joku selkeä kysymys, johon haluat vastauksen. Esim. miten sairaankuljettajat kokevat potilaan kuoleman, elvytyksen aloittamiseen ja lopettamiseen liittyvä päätöksenteko ja sen järjestelyt eri alueilla tai käytännöt potilaan kuollessa sairaalan ulkopuolella (esim. kuka kuljettaa vainajat?)

Elottomuudessa nyt ei ole mitään ihmeellistä, elottomia elvytetään hoitoprotokollan mukaisesti. Kuolleita ei, ja siinä rajavedossa se vaikeus juuri piilee.

No se onki musta tuntunut niin vaikeelta aiheelta mutta opettaja on ehkä ajatellut asian jotenki yksinkertasemmin kuin minä ja päässään osannut itse rajata sen sellaiseksi minkä yksi opiskelija voi toteuttaa. Aihe sinänsä on kiinnostava ja vielä kun omassa suvussa on ollut niin paljon kuolemia. Nyt oiskin vaan se, miten sen rajaan sellaiseksi minkä yksin voin toteuttaa!

#7 Hörökorva

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 203 viestiä

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 20:22

Kannattaa ensin selvittää miten tehtävänantaja näkee asian.
Eli pyydä opettajaltasi täsmennyksiä miten hän on aiheen ajatellut käsiteltävän lopputyössä.
Itse voisin ajatella käsitteleväni aihetta sen kautta että johtaako elottomuus aina kuolemaan? Tai elottomuus ja kuolema, sama asia?Miten eroittaa eloton kuolleesta kenttätoiminnassa? näin muutamia tapoja mainitakseni.
Kysymys kaavakkeeseen peruskysymyksiä montako elotonta olette kohdaanneet viimeisen 2 vuoden aikana?missä tilanteissa?mitä hoitotoimenpiteitä on tehty?moniko heistä on kuollut?moniko on palannut normaali elämään?, entä työelämään? jne jne
Vastauksien ja haastatteluiden jälkeen sitten tekemään koostetta ja pohdintoja loppu kevät meneekin mukavasti,eikä ole vapaa-ajan vietto ongelmia.

Viestiä muokkasi Hörökorva, 23 helmikuu 2006 - 20:25

#8 Saku

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 203 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pohjois-Karjala

Lisätty 23 helmikuu 2006 - 22:35

LAINAUS(203 @ 23.02.2006 - 18.45) <{POST_SNAPBACK}>
Missähän ensihoitoraamatussa oli tää helsingin kuolintapausilmotuskaavake. Siinä on sellainen jana, mihin voi merkkailla lautumia ja jäykkyyksiä eri puolilla kroppaa jne. Kannattanee kaivaa se esiin ja vähän miettiä miten sitä kaavaketta voisi parannella.

Sen raamatun minäkin olen nähnyt ja ihan äskettäin vieläpä. Muistelen, et se on suht uusi. Ulkoasu kirkkaan keltainen... Kerron huomenna mikä se on nimeltään.

#9 kuokka

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 168 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 24 helmikuu 2006 - 00:10

Kuolemantapaustiedot (KTT)-lomake löytyy esim. Uusi ensihoidon käsikirja sivu 217 ja Ensihoito-opas sivu 275.
Ensihoitoitokirjoista löytyy mukavasti tekstiä elottomuudesta ja kuolemasta joten kannattaa suunnata sinne koulun kirjastoon. Samalla kannattaa tutustua Oikeuslääketiede, Duodecim (2000) kirjaan.
Pikkuisen tuntuu että nyt haukataan liian suurta kakkua jos tarkoituksena on lähihoitaja? opinnäytetyön sivutuotteena tehdä uusi KTT-kaavake.
Käytössä olevan kaavakeen on tehnyt Helsingin oikeuslääketieteenlaitos ja rikospoliisin väkivaltatoimisto yhteistyössä joten onko päättötyö oikea instannssi tekemään kaavaketta? Onkohan poliisin mielipidettä kyselty uudesta kaavakkeesta ja sen mahdollisesta tarpeesta?
KTT-lomakkeen tarkoitus on auttaa poliisia ja oikeuslääkäriä kuolemansyyn selvittelyssä ja äkkiä tuntuisi että uuden kaavakkeen teko olisi poliisi-opiskelijoiden eikä terveydenhuolto-opiskelijoiden tehtävä.

#10 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 24 helmikuu 2006 - 11:39

opiskelen viimistä vuotta ensihoitajaksi

Minuakin askarruttaisi kovasti, mitä opiskelet ja missä. Tuleeko susta isona ENSIHOITAJA vai LÄHIHOITAJA ??

Vaikka titteleillä ei oliskaan niin hirveästi väliä, niin yllämainituilla tutkinnoilla on esim. tuon opinnäytteen suhteen aika vähän tekemistä toistensa kanssa.

#11 hoitsu.06

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Lappi

Lisätty 25 helmikuu 2006 - 20:33

LAINAUS(Sedaatio @ 24.02.2006 - 10.39) <{POST_SNAPBACK}>

opiskelen viimistä vuotta ensihoitajaksi

Minuakin askarruttaisi kovasti, mitä opiskelet ja missä. Tuleeko susta isona ENSIHOITAJA vai LÄHIHOITAJA ??

Vaikka titteleillä ei oliskaan niin hirveästi väliä, niin yllämainituilla tutkinnoilla on esim. tuon opinnäytteen suhteen aika vähän tekemistä toistensa kanssa.

lähihoitaja ja suuntaus on ensihoito. Munki mielestä aihe ei ole kovin siihen liittyvä, mutta toisaalta, jos ajattelee esim. vaikka niin miten kuolema vaikuttaa ensihoidon työntekijöihin ym. se olisi jotenki asiaan liittyvämpää. noh, vähän masentaa...huhtikuussa pitis olla valmis ja en oo saanu alotettuakaan sad.gif

#12 fire medikki

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 1 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 28 helmikuu 2006 - 15:40

branun työkokemuksella sanoisin, että ota lähestymisaiheeksi kuolleen omaisten kohtaaminen

Joskus oon törmännyt perheisiin, joille ei aloitettu kriisihoitoa ja kuolleen lapsen suru sekoitti perheen elämän. loput skidit saaneet katella vanhempien sekoilua. ois voinu välttää...

Itse soitan aina soster kriisipalveluun. jos eivät tuu, kysyn omaisilta, onko ok että srk;n pappi tulee ja soitan niiden päivystäjän paikalle.

Elvytyksen jälkeen selostan, mitä hoitoa annettiin, että tätä parempaa ei medi-helikään pysty antamaan ja että kaikki voitava todella tehtiin.

Jos kohteessa oli x-1, tapana on sanoa, että lähtö oli taatusti kivuton ym...

siis, ota lähestymiskohdaksi omaisten kriisihoito ja miten tärkeää se on suru ym prosessien kannalta. mulkkumainen lanssari tai m-h lekuri karkaa ovesta ulos eikä hoida omaisten pollaa. sitten alkaa seuraavien vuosien intox ym D8-5 lanssikeikka kierre samaan osoitteeseen.

#13 öllöP

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 188 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 24 heinäkuu 2008 - 21:53

Olen saanut käsiini sähköisen version opinnäytetyöstä, joka käsittelee lapsen menettämistä. Työn aiheena on arvioida vertaistukiryhmien toimintaa, mutta siinä on varsin hyvin käsitelty lapsensa menettäneiden äitien suruprosesseja, kirjattu kommentteja tarpeista ja puutteista. Kirjoittaja on itse menettänyt lapsensa, ja näin päässyt haastattelemaan muita äitejä tavalla, joka tavalliselle opinnäytetyön tekijälle tuskin olisi mahdollista.

Teksti on varsin mukavasti kirjoitettua ja palaute on ollut aika positiivista.

Jos joku haluaa saada työn (n. 1,3 Mt) itselleen, laittakoon privaattiviestinä sähköpostiosoitteensa. Käyn varsin harvoin tällä palstalla, mutta keikkaan jonkun päivän päästä viestit ja laitan työn tulemaan halukkaille. Työn jakamiseen on tekijän lupa.

#14 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 28 heinäkuu 2008 - 20:52

Poistin vastauksen, olikin noin vanha viestiketju..

Viestiä muokkasi Hipsu, 28 heinäkuu 2008 - 20:54

"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää