Siirry sisältöön

- - - - -

Gallet vs. Rosenbauer

• Lukittu Aihe Tämä aihe on lukittu
17 vastausta tähän aiheeseen

#1 **-YkJ-**

• Vierailija

Lisätty 03 elokuu 2003 - 13:48

Mielipiteitä kypärien ominaisuuksista, heikoista ja vahvoista puolista. Itselläni on tällä hetkellä Gallet. Vahvuuksina ainakin kasvo-osan pikakiinnikkeet.

#2 LEKA

Paloneuvos

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 410 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 03 elokuu 2003 - 19:11

Mielestäni Galletin Etuna on myös parempi istuvuus. Ainakin kun pää on vesimelonin kokoinen kuten itselläni... Gallet on myös hienomman näköinen tongue.gif .

Rosenbauerin visiiri on parempi. (Ei sula, ei osu nenään)
"LEKAn pääasiallinen ja oikeastaan ainoa käyttötarkoitus on esineiden rikkominen huomattavaa iskuvoimaa hyväksikäyttäen."

-LEKA-

#3 Furesis

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 12 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 03 elokuu 2003 - 19:45

Itselläni ei ole käyttökokemuksia kuin Galletista, Rosea olen vain sovittanut päähäni. Kypärästäni olen kyllä tykänny. Meillä on käytössä malli, jossa on pienempi sisävisiiri suojaamaan silmiä esim. moottorisahalla työskennellessä.

#4 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 04 elokuu 2003 - 00:40

Meillä on töissä käytössä rosenbauerit. Se on mun mielestä hiukan ison tuntunen kypärä. Hyvä puoli on se, että kypärän takaosassa on pääkiristys "ruuvi"

Mutta taas mitä olen toisessa palokunnassa koittanut gallettia, se on paras sekä ulkomuodoltaan ja pikakiinnitysten vuoksi (drägerin) Nova maskilla.

#5 Tulitaistelija

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 452 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 04 elokuu 2003 - 00:42

Meillä on töissä käytössä rosenbauerit. Se on mun mielestä hiukan ison tuntunen kypärä. Hyvä puoli on se, että kypärän takaosassa on pääkiristys "ruuvi"

Mutta taas mitä olen toisessa palokunnassa koittanut gallettia, se on paras sekä ulkomuodoltaan ja pikakiinnitysten vuoksi (drägerin) Nova maskilla.
"Ennemmin koiralta puskankasteluaine loppuu, kuin palomieheltä konstit"

#6 **Kalle Kekäle**

• Vierailija

Lisätty 04 elokuu 2003 - 12:04

Drägerin uusi kypärä on parhaiten istuva, päässäni pitämä. Siinä on yhdistetty molempien valtamerkkien hyvät puolet ja paljon muuta. Ainoa haitta tuntuisi olevan siitä nousevat mielikuvat elokuvasta "avaruusboltsit".

#7 **Boltsi**

• Vierailija

Lisätty 04 elokuu 2003 - 15:49

Itelläni on Galletin kypärä pikasääto sisuksella ja se tuntuu istuvan hyvin, eikä pyöri päässä vaikka ei mikkihiirtä käyttäisikään. Olen myös kokeillut Drägerin "uutta" jota oli ensin vaikea saada sopivaksi ja sitten se painoi takaraivoa.

#8 Kimmo210

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 235 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 04 elokuu 2003 - 17:10

Meillä autossa 2 rosenbaueria, paljon tulessa olleita, mutta ei ole sulanu! Yhden tyypin gallet oli ekaa kertaa talossa sisällä ja visiiri suli heti!!
C 7-4
yskä
paska
paha olo!

#9 Tome

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 81 viestiä
  • Interests:Vpk ja Autot

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 09 elokuu 2003 - 16:40

Joo meikälläkin on gallet ja on ainaki omast mielestä parempi sopii päähän paremmin

#10 Tomppa

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 74 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 11 elokuu 2003 - 18:39

Galletit on ihan hyviä, paitsi visiiri osuu helposti nenään, ei yhtään kivaa jos kunnolla lämmin... Meiltä on yksi galletti kärvähtänyt keikalla pistoliekistä ja toinen muutti kontisssa väriään, joten kohtuullisen arkoja ilmeisesti ovat. Hyvät päässä, paitsi että mitään ei kyllä kuule sisälle, ainakaan jos joku huutelee selän takaa. (Normaalimalli, matalassa mallissa ei ongelmia).

#11 **Kansalainen**

• Vierailija

Lisätty 12 elokuu 2003 - 16:06

LAINAUS(Tomppa @ Mon 11.08.2003 - 18.39)
Meiltä on yksi galletti kärvähtänyt keikalla pistoliekistä

Uteliaisuuteni heräsi, millaisia vaurioita pistoliekki sai gallettin?

#12 **Kypärä on pääasia**

• Vierailija

Lisätty 12 elokuu 2003 - 23:52

Eikös jossakin tämän vuoden Pelastustietolehdessä ollut kypärän kestävyystesti, jossa tutkittiin onko paljon käytetty ja kärventynyt kypärä huonompi kuin uusi. Itse voin kokemuksesta sanoa, ettei varmaan mistään Suomen kolkasta löydy enemmän iskuja ja lämpöä kokeneita kypäriä kuin PEO:n savusukellusopettajilta, joita testissäkin oli vertailtu. Kuitenkaan Gallettien suojaavat ominaisuudet eivät olleet heikentyneet juuri lainkaan, joten täytyy olla hyvä kypärä siltä osin. Peo:n opettajathan käyttävät ainoastaan gallettia.

Hyvää ja huonoa (oma mielipiteeni):

Gallet:
+maskin pikakiinnitys
+niskan suojaus
-visiiri ja silmäsuoja ovat aivan liian lähellä naamaa
-säädöt

Rosenbauer:
+hyvä ja nopea säätö
+parempi pleksi
-niska avonainen
-sisäpuolen "pikakiinnityslipareissa" kehitystyötä jäljellä

Itselläni Gallet, jota olen käyttänyt enemmän. Rosenbauer ollut vain lyhyillä keikoilla satunnaisesti, joten en tiedä miltä kypärä tuntuu tuntien yhtämittaisen päässäpidon jälkeen. Rosenbauerista jäi kuitenkin hyvä "fiilis" ja testaisin mielelläni pitempäänkin.

#13 Tomppa

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 74 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 13 elokuu 2003 - 11:25

LAINAUS(Kansalainen @ Tue 12.08.2003 - 16.06)
LAINAUS(Tomppa @ Mon 11.08.2003 - 18.39)
Meiltä on yksi galletti kärvähtänyt keikalla pistoliekistä

Uteliaisuuteni heräsi, millaisia vaurioita pistoliekki sai gallettin?

Kypärän muovipinta meni yläosastaan kupruille melko pahan näköisesti ja samalla muutti väriään keltaisesta laikukkaan ruskeaksi ja mustaksi. Toisin sanoen kärventyi. Otsassa olevasta kullanvärisestä härpättimestä hilseili/kupruili pinnote pois ja visiiri menetti muotonsa siltä osin kun sitä on näkyvissä kypärän reunan alta. Sisäpuolella ei vaurioita ole näkyvissä joten sinänsä kypärä kyllä suojasi hyvin.

Kaverit olivat tikkailla, juuri kun saivat ikkunan rikki niin vesi loppui. Eivät saaneet ajoissa tietoa vesikatkosta.

#14 **Petteri**

• Vierailija

Lisätty 14 elokuu 2003 - 20:33

LAINAUS
[COLOR=gray]Hyvää ja huonoa (oma mielipiteeni):

Gallet:
+maskin pikakiinnitys
+niskan suojaus
-visiiri ja silmäsuoja ovat aivan liian lähellä naamaa
-säädöt [/COLOR
]

Oheiseen kommenttiin tiedoksi että Galletilta on saanut jo yli vuoden ajan kypäriä "Ratchet"-pikasäätösisuksilla sekä mallia F1E, jossa visiiri kulkee huomattavasti ulompana, eli ei ole nenässä kiinni.
Tsekkaa: www.gallet.fr

#15 #410

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 522 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Hätäkeskus

Lisätty 15 elokuu 2003 - 08:28

LAINAUS(Petteri @ Thu 14.08.2003 - 20.33)
Oheiseen kommenttiin tiedoksi että Galletilta on saanut jo yli vuoden ajan kypäriä "Ratchet"-pikasäätösisuksilla

Meille niitä pikasäädettäviä Galletteja hankittiin v. 2001 yksikönjohtajille, ja hyvin ovat kestäneet/hommansa täyttäneet. Muoviset säätöklipsit arveluttivat jonkun verran, mutta jatkossa jos ko. merkkisiä kypäröitä vielä hankitaan, niin kaikki on ehdottomasti pikasäädettäviä.

Viestiä muokkasi #410, 15 elokuu 2003 - 08:29

#16 **Kypärä on pääasia**

• Vierailija

Lisätty 17 elokuu 2003 - 11:17

Kiitoksia tiedoista Galletin suhteen, pitää laittaa korvan taakse. Itselleni ulommasta visiiristä olisi hyötyä koska käytän silmälaseja, en nyt kuitenkaan niin paljon kypärää käytä, että silmäsuojaa vahvuuksilla alkaisin hankkimaan ja mahtuuhan ne nykyäänkin kun hieman asettelee.

Vielä tuosta kypärän palamisesta. Epäilen vahvasti, että ko. vaurioit ovat vain kosmeettisia. Peo:n savuopettajien kypärät ovat vuosikausia olleet kuumassa ja palaneet aivan kekäleen mustaksi. Hyvin vain suojaavat edelleen.

#17 Andy

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 114 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 18 elokuu 2003 - 21:59

Rosenbauer on kyllä mun mielestä istuu paremmin päähän! Riipumatta onko sulla mikkiä alla vai ei niin saat sen aina kunnolla päähän eikä loiski!

Tosinaan niin kyllä oli mukaava päästä eroon vanhasta peltikypärästä ja saada Galletin tillalle! Onhan siinä kans hyvät ominaisuudet!

Käyttän itse mielummin Rosenbauerin!

#18 Puke

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 270 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 20 elokuu 2003 - 15:26

Oikeastaa en ole ikinä koittanut muuta kuin Gallettia... se on hyvä päässä, kestää ja vaimentaa iskut hyvin (tippui katosta hirren pätkä päähän eikä muuta kuin pikkasen kolautti) pikakiinnikkeet maskeissa ovat käytännölliset, tosin ei sovellu kemikaalisukellukseen...

Kaikki kun on sanonut että visiiri ottaa nenään kiinni, niin onhan noihin galletteihin saatavilla niitä pehmusteita jotka loitontavat viisiiriä (jotta silmälasit mahtuu alle) ja samallahan se nöösinkin tuuppaantuu "taakse päin" Itse en pehmustetta käytä mutta sanovat sitä käytännölliseksi...

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää