Siirry sisältöön

- - - - -

Estääkö sairaudet?

44 vastausta tähän aiheeseen

#1 **pohdiskelija**

• Vierailija

Lisätty 29 heinäkuu 2005 - 16:05

Olen miettinyt, että mitkä sairaudet estää palomiehenä toimisen kokonaan tai osittain? En tiedä, joten kaipaisin jelppiä. Onko palomiehiä, joilla on jokin pysyvä sairaus?

#2 HJ310

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 4 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kanta-Häme

Lisätty 29 heinäkuu 2005 - 18:56

Itsellä ainakin syntymähumala.. noh leikki leikkinä..

Onhan noita vaikka mitä sairauksia mikä estää opistoon pääsemisen mutta vapaaehtoispuolella voi toiminnassa olla mukana vaikka olisikin jokin sairaus mikä estää täysipainoisen toiminnan.

#3 YKJ

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 260 viestiä
  • Interests:VPK, kuntosali, radioamatööritoiminta, laitesukellus, ulkoilu ym.

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 30 heinäkuu 2005 - 11:34

No esim: Sydänsairaudet, astma, allergiat, diabetes, muut hengityselinsairaudet, reuma, korkea verenpaine, epilepsia, mielisairaudet, ylipaino ym..
"Rehellisyys, rohkeus, luottamus
ja luja tahto!"

#4 AndyL

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 30 heinäkuu 2005 - 17:21

Lisäksi ne "perinteiset" eli korkeanpaikan- ja/tai ahtaanpaikan kammo ei ole kovin toivottavia ominaisuuksia.

Tuosta ylipainosta en olisi niinkään samaa mieltä; kunhan kuntotestit menee läpi (savusukeltajilla) niin sehän riittää. Tietty oikein reilu ylipaino on haitaksi ja vaikuttaa toimintakykyyn. Mutta jos olet opistoon hakemassa ei paino ole karsiva tekijä! wink.gif Ai niin ja eikös aikaisemmin silmälasit olleet myös karsiva tekijä; voin olla kyllä väärässäkin...

Kts. Tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijavalinta 2005-2006 (.pdf)
Diagnoosi: G93.5 Aivojen puristustila

#5 **pohdiskelija**

• Vierailija

Lisätty 30 heinäkuu 2005 - 22:58

No onkohan sitten sillä merkitystä miten ns. paha sairaus on? Jos on vaikka todettu joku, mutta siitä ei ole ollu aikoihin yhtään minkäänlaista haittaa?

#6 Sepia

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 124 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 31 heinäkuu 2005 - 14:32

Mielisairauksiakin on montaa eri sorttia..Kyllä nyt esim. Kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia estää opistoon pääsyn, mutta jos oleet ollut normi depression vuoksi hoidossa, ei ole mikään este.
"Mä oon ihan kuumana Passeliin!!"

#7 _Baros_

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 8 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 31 heinäkuu 2005 - 23:38

juu muutenkin kuulosti aika "suoralta" tekstiltä YKJ:n kommentti... tongue.gif itselläni tästä asiasta ei paljoakaan tietoa ole, joten varmaksi en voi sanoa, mutta ihan mutu-tuntumalta esimerkiksi kaikki allergiat tai "pieni" astma eivät voi aina estää koulutukseen pääsyä...(?)

Viestiä muokkasi _Baros_, 31 heinäkuu 2005 - 23:39

#8 pvpk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 745 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 01 elokuu 2005 - 12:25

LAINAUS
Ai niin ja eikös aikaisemmin silmälasit olleet myös karsiva tekijä; voin olla kyllä väärässäkin...

Nykyään ei enää ole karsiva. Itse olen ko. asiaa kysellyt sitä noin vuosi sitten ja sain vastauksen että ei ole. Tiedä jos määräykset muuttunut... smile.gif

#9 Smäge

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 1 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kanta-Häme

Lisätty 01 elokuu 2005 - 18:50

LAINAUS
Tuosta ylipainosta en olisi niinkään samaa mieltä; kunhan kuntotestit menee läpi (savusukeltajilla) niin sehän riittää. Tietty oikein reilu ylipaino on haitaksi ja vaikuttaa toimintakykyyn. Mutta jos olet opistoon hakemassa ei paino ole karsiva tekijä!  Ai niin ja eikös aikaisemmin silmälasit olleet myös karsiva tekijä; voin olla kyllä väärässäkin...

Lääkärintarkastuksessa sanottiin, että jos painoindeksi on yli 30 niin se saattaa olla este kurssille pääsyyn.

#10 AndyL

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 elokuu 2005 - 09:08

LAINAUS(pvpk @ 01.08.2005 - 12.25)
LAINAUS
Ai niin ja eikös aikaisemmin silmälasit olleet myös karsiva tekijä; voin olla kyllä väärässäkin...

Nykyään ei enää ole karsiva. Itse olen ko. asiaa kysellyt sitä noin vuosi sitten ja sain vastauksen että ei ole. Tiedä jos määräykset muuttunut... smile.gif
No en sitten muistanut väärin! smile.gif Hyvä että tuollainen "jämäpykälä" on poistettu vaatimuksista - moni brankkarihan saa lasit ammatissaankin kun näkö alkaa heiketä... Alkais muuten olla pelastajat aika hemmetin vähissä...

#11 AndyL

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 elokuu 2005 - 09:11

LAINAUS(Smäge @ 01.08.2005 - 18.50)
LAINAUS
Tuosta ylipainosta en olisi niinkään samaa mieltä; kunhan kuntotestit menee läpi (savusukeltajilla) niin sehän riittää. Tietty oikein reilu ylipaino on haitaksi ja vaikuttaa toimintakykyyn. Mutta jos olet opistoon hakemassa ei paino ole karsiva tekijä!  Ai niin ja eikös aikaisemmin silmälasit olleet myös karsiva tekijä; voin olla kyllä väärässäkin...

Lääkärintarkastuksessa sanottiin, että jos painoindeksi on yli 30 niin se saattaa olla este kurssille pääsyyn.
Ai saattaa olla karsiva tekijä... Pikaisella laskutoimituksella esim. 180cm pitkän ihmisen painoindeksi ylittää 30:n kun henkilö painaa 98 kg. Onhan se reilusti mutta jos kaveri on pelkkää "papua ja rautaa" niin ei kai sitä nyt repuuteta!?!?

#12 **latvakakkonen**

• Vierailija

Lisätty 09 elokuu 2005 - 16:52

LAINAUS(Sepia @ 31.07.2005 - 14.32)
Mielisairauksiakin on montaa eri sorttia..Kyllä nyt esim. Kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia estää opistoon pääsyn, mutta jos oleet ollut normi depression vuoksi hoidossa, ei ole mikään este.

Ai miten niin muka? Itse aion palomieheksi ja minulla on psykoosi, luultavasti juuri tuo skitsofrenia. Mitään haittaa tästä ei ole, ainut vaan että yöunet on pari tuntia pitemmät koska lääkkeet väsyttää jonkin verran.

Mistä ne edes tietää että joku on ollut hoidossa psykiatrisessa sairaalassa? Itse kun olen ollut hoidossa on aina sanottu että siitä ei mene kenellekkään tietoa.

Jos ne ei edes rikosrekisteriä tarkista (löytyy muuten multa myös laugh.gif), niin millähän ne saa tietoon että jollakin on jokin sairaus?

Haluaisin tietää mistä olet moista saanut päähäsi?

#13 Harri84

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 23 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Satakunta

Lisätty 08 syyskuu 2005 - 16:23

[quote=AndyL,02.08.2005 - 10.11][/quote]Ai saattaa olla karsiva tekijä... Pikaisella laskutoimituksella esim. 180cm pitkän ihmisen painoindeksi ylittää 30:n kun henkilö painaa 98 kg. Onhan se reilusti mutta jos kaveri on pelkkää "papua ja rautaa" niin ei kai sitä nyt repuuteta!?!?

[/quote]

No sitä varten se onkin "saattaa".

Musta vähän tuntuu, että ei ole mitään sairauksia, paitsi tietysti nuo fobiat, jotka estävät suoraan opistoon pääsyn, vaan jos läpäisee kunto- ja psykologiset testit niin kelpaa palomieheksi.

#14 dvortex

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 129 viestiä
  • Interests:KP-PELA & POH-PELA

• Pelastustoimialue:
    Pohjanmaa

Lisätty 11 lokakuu 2005 - 17:44

Mielisairauksiakin on montaa eri sorttia... Pyromanialla ei pääse kovin pitkäkään... Itse pelkän kaalikeittoa, mutta en pidä siitä estenä wacko.gif

Jos pääset armejan läpi ( kuitenkin vaatimus? ), niin se tarkoita että nyt vähän jo kestät.

#15 SilentSoul

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 672 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 11 lokakuu 2005 - 19:51

Mutta entäs jos saa armeijasta vapautuksen? Mites silloin suu pannaan?

#16 A-103

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 615 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 11 lokakuu 2005 - 21:47

LAINAUS(SilentSoul @ 11.10.2005 - 19.51)
Mutta entäs jos saa armeijasta vapautuksen? Mites silloin suu pannaan?

Lainaus keskustelusta "Ammatiksi palomies" eräältä sivulta, vastus on PVPK:n käsialaa:
LAINAUS
LAINAUS
QUOTE (Janne. @ 27.04.2005 - 22.47)
Haluaisin tietää että vaaditaanko palomiehen toimeen armeijan käyminen vai ei ? Kysyy 27v äijä joka on saanut armeijasta vapautuksen, muttei näe sen olevan este jos ala kiinnostaa.
VPK:sta on kokemusta hyvin vähän, mutta aina on mahdollisuus liittyä mukaan tiimiin uudelleen hankkimaan kokemusta. Tätä pidän ehdottomana harrastuksena ennen mitään muita suunnitelmia.

Ei vaadita aikanaan Pelastusopistoon Kuopijoon. Helsingin omasta pelastajakursista en tiedä. Riippuu vähän pelastusopistoonpääsyyssä mikä sulla on se syy, miksi vapautettu. Ei muutakun lihaskunto kohdalleen, testit tekeen ja paperit sisään. Vpk kokemuksesta on varmasti hyötyä käytönnössä ja jos olet ollut riitävän kauan niin jopa pisteissäkin.

Näin on ainakin aiemmin todettu.
Sähkömiehen TOP3-soittolista:
1.Neljä Ruusua: Tie ajatuksiin (...joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa...)
2.Janne Hurme: Sataa, tuulee ja salamoi (...myrsky repii puita, taivas salamoi...), menettelee myös palokuntalaiselle!
3.Teräsbetoni: Taivas lyö tulta (), ukkonen aiheuttaa joskus työtä sähkömiehille, palokuntalaisilla ehdottomassa soittokiellossa automaattihälytysten aiheuttaman turhaantumisen johdosta

#17 SilentSoul

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 672 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 12 lokakuu 2005 - 18:11

Ai perskeles, tuoltahan se löytyi.. *lahopää* wacko.gif

#18 pmsk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 208 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 13 lokakuu 2005 - 12:38

LAINAUS(pohdiskelija @ 29.07.2005 - 16.05)
Olen miettinyt, että mitkä sairaudet estää palomiehenä toimisen kokonaan tai osittain? En tiedä, joten kaipaisin jelppiä. Onko palomiehiä, joilla on jokin pysyvä sairaus?

Jos tosissaan kiinnostaa niin kilauta esim johonkin opistoon hakevien terveystarkastuksia tekevään laitokseen (löytyy tod näk opiston sivuilta). Tai sitten suoraan opistoon. Eiköhän siellä osata neuvoa.

#19 Harri84

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 23 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Satakunta

Lisätty 13 lokakuu 2005 - 20:54

Joo ja kerro tänne, mitä sait selville.

Mutta kyllähän se siinä vaiheessa viimeistään selviää kun tehdään lääkärintarkastusta kuntotestien yhteydessä.

#20 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 28 marraskuu 2005 - 00:38

Onkohan punavihervärisokeus karsiva tekijä?

#21 Harri84

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 23 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Satakunta

Lisätty 29 marraskuu 2005 - 01:48

LAINAUS(Guest @ 28.11.2005 - 1.38)
Onkohan punavihervärisokeus karsiva tekijä?

No jos olet tämän ketjun lukenut niin huomaat että täältä et siihen vastausta saa.

#22 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 29 marraskuu 2005 - 20:17

Joo. Tuntuu vaan vähän oudolta jos sen takia ei opistoon pääsis. Tälläki hetkellä oon 5v ollut sähkömiehenä joka on ns. kiellettyjen ammattien listalla.

#23 **Vierailija**

• Vierailija

Lisätty 10 lokakuu 2006 - 20:04

LAINAUS(Guest @ 29.11.2005 - 19.17) <{POST_SNAPBACK}>
Joo. Tuntuu vaan vähän oudolta jos sen takia ei opistoon pääsis. Tälläki hetkellä oon 5v ollut sähkömiehenä joka on ns. kiellettyjen ammattien listalla.

Sehän on nyt päivänselvä asia että ellet erota punaista ja vihreää liikennevaloa ei ole opistoon mitä asiaa.
Hakijoita on, joten kurssille valitaan ns. terveet yksilöt, mikä on luonnollista.
Laitoksella on nyt jo tarpeeksi sairauslomia, kun autotalli täytyy saada valmiiksi, kipeytyy olkapää... cool.gif

#24 **Punavihersokea**

• Vierailija

Lisätty 11 lokakuu 2006 - 22:55

LAINAUS(Vierailija @ 10.10.2006 - 19.04) <{POST_SNAPBACK}>
Sehän on nyt päivänselvä asia että ellet erota punaista ja vihreää liikennevaloa ei ole opistoon mitä asiaa.
Hakijoita on, joten kurssille valitaan ns. terveet yksilöt, mikä on luonnollista.
Laitoksella on nyt jo tarpeeksi sairauslomia, kun autotalli täytyy saada valmiiksi, kipeytyy olkapää... cool.gif

HöpöHöpö! Ensinnäkin kyllä punavihersokea erottaa liikennevalot toisistaan, ko. sokeudessa on lähinnä kyse tiettyjen värisävyjen erottamisen vaikeudesta. Toisekseen punavihersokeus EI ole karsiva tekijä, se kyllä testataan mutta tuloksella ei ole valinnan kannalta merkitystä. Opistolla on vaikka kuinka paljon punavihersokeita opiskelijoita.

#25 **Motivoitunut**

• Vierailija

Lisätty 16 tammikuu 2007 - 22:10

Mietin, että estääkö lapsena todettu astma opiskelemaan pääsyn kaikissa tapauksissa?

Oireita ei ole ollut yli 10 vuoteen ja coopperissakin juoksen 2900-3000. Muutenkin yleinen kunto on hyvä ja kammoja ei ole.

#26 Hipsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 177 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 17 tammikuu 2007 - 14:03

No ei välttämättä estä.
Ja coopperissakin juokset hyvän tuloksen.
Ainoa asia on, että voiko paineilmalaitteiden käyttö raskaissa työtehtävissä provosoida astmasi takaisin?
"riemuiten kuljin kuin kuningas mä oisin
maantiellä herra oon..."

#27 203

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 70 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 17 tammikuu 2007 - 23:27

*pilknus* ja sillai. Nykyään suurin osa astmaa sairastavista pystyy elämään aivan täydellisen normaalia elämää sairautensa kanssa kunhan käyttävät säännöllistä lääkitystä. Säännöllisen lääkityksen kera on melko epätodennäköistä että tilanne provosoituisi yhtäkkiä totaaliseen akuuttiin astmakohtaukseen.

Jälleen, kuten monasti on todettu, kannattaa varmistaa opistosta opintosihteeriltä tämäkin asia. Jos hommaan liittyy jotain mussutusta, auttanee erikoislääkärin kannanotto asiaan (joko puolesta tai vastaan - tässä asiassa kannattaa olla itselleen rehellinen)

#28 **Vierailija**

• Vierailija

Lisätty 01 helmikuu 2007 - 02:52

Mitähän tarkottaa tuo, että ei voi sydänsairaat? Itselläni 1vuotiaana peruskorjattiin sydän, jonka jälkeen ei ole ollut komplikaatioita. Nykyään 3100m cooperissa ja fyysinen kuntokin erittäin hyvä? Mutta ei ilmeisesti pääse koska sydänleikkaus on tehty? sad.gif

#29 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 05 helmikuu 2007 - 13:56

Sekalaisia kommentteja ketjussa esitettyihin kysymyksiin... eikä pelkästään mutua vaan aikoinaan 'real-life' koettua. Mikään alla esitetty ei ole ehdoton totuus ne vaan ovat ainakin tapahtumahetkellä olleet käytäntöinä.

Punavihersokeus ei ole esteenä, kurssilla oli aikanaan sellainen ja on nykyään HelPel virassa.

Toisaalta toinen tyyppi ei kurssille päässyt kun oli nuorena tehty joku astmadiagnoosi. Lääkitystä siihen ei ollu ollut pariinkymmeneen vuoteen ja polkupyöräergometriassa tuloksena n. 3000 cooper-tulos... hän ei päässyt edes kurssille.

Liikuntaelinongelmista sen verran, että niitä syynätään tarkasti (jotta siis saataisiin mahd. pitkään työkykyisiä pelastajia), mutta esim. selän operointi ei välttämättä ole karsiva tekijä, jos vaiva on saatu kuntoon ja uusimisriski arvioidaan olemattomaksi.

Tosta sairausanamneesista sen verran että haettaessa kurssille saatat 'joutua' antamaan suostumuksen sairaushistorian lukemiseen, jolloin siis selviää ainakin osa vanhoista "taudeista". Tosin lupaahan ei ole pakko antaa, mutta voi olla ettei silloin kutsuakaan kurssille saa. Samaten pissanäytteessähän näkyy kaikenlaisia ainepitoisuuksia.

Viestiä muokkasi tubis, 05 helmikuu 2007 - 13:58

#30 **Nuori aikuinen**

• Vierailija

Lisätty 09 huhtikuu 2007 - 20:19

Elikkä Olen 15 vuotias nuori jolla aina ollut ammattihaavena palomies. Mutta kun nyt törmäsin tähän foorumiin olisi kiva tietää että kun olen sairastanut epilepsiaa 1 v lähtien ja epilepsia on aiheutettu elikkä se ei ole perinöllistä eikä syntyessä olevaa kohtauksiea en ole saanut sitten sen jälkeen kun täytin 4v.

Minulla on lääkitys jota nyt on ruvettu vähentämään - sain lääkäriltä lausunnon että saan ajaa henkilöauto ajokortin ja että todennäköisesti minullä ei ole enää lääkitystäkään kun olen 18 v. Se on jo nyt todettu että minulta on epilepsia hävinnyt melkeen kokonaan, mutta sehän on niin että vaikka epilepsiasta todetaan ns parantuneeksi siitä jaa jälkiä - että sellainen on ollut siis aivoihin.

Niin jos minulla on lääkärin todistus että olen parantunut epilepsiasta, voiko se estää silti minulta koulutuksen mahdollisuuden kun minulla se nyt on kuiteskin olut eli jos olen ns terve kun pääsen ammattikoulusta ja muuten valmis kaikkeen niin voiko tuo että minulla on ollut epilepsia evätä mahdollisuuden saada palomies ammatin....? unsure.gif

Viestiä muokkasi admin, 10 huhtikuu 2007 - 00:15
Muutettu hieman helpommin luettavaan muotoon

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää