Estääkö sairaudet?
Lisätty 30 heinäkuu 2005 - 17:21
Tuosta ylipainosta en olisi niinkään samaa mieltä; kunhan kuntotestit menee läpi (savusukeltajilla) niin sehän riittää. Tietty oikein reilu ylipaino on haitaksi ja vaikuttaa toimintakykyyn. Mutta jos olet opistoon hakemassa ei paino ole karsiva tekijä!
Kts. Tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijavalinta 2005-2006 (.pdf)
Lisätty 31 heinäkuu 2005 - 23:38
Viestiä muokkasi _Baros_, 31 heinäkuu 2005 - 23:39
Lisätty 01 elokuu 2005 - 18:50
Lääkärintarkastuksessa sanottiin, että jos painoindeksi on yli 30 niin se saattaa olla este kurssille pääsyyn.
Lisätty 02 elokuu 2005 - 09:08
Nykyään ei enää ole karsiva. Itse olen ko. asiaa kysellyt sitä noin vuosi sitten ja sain vastauksen että ei ole. Tiedä jos määräykset muuttunut...
Lisätty 02 elokuu 2005 - 09:11
Lääkärintarkastuksessa sanottiin, että jos painoindeksi on yli 30 niin se saattaa olla este kurssille pääsyyn.
#12 **latvakakkonen**
Lisätty 09 elokuu 2005 - 16:52
Ai miten niin muka? Itse aion palomieheksi ja minulla on psykoosi, luultavasti juuri tuo skitsofrenia. Mitään haittaa tästä ei ole, ainut vaan että yöunet on pari tuntia pitemmät koska lääkkeet väsyttää jonkin verran.
Mistä ne edes tietää että joku on ollut hoidossa psykiatrisessa sairaalassa? Itse kun olen ollut hoidossa on aina sanottu että siitä ei mene kenellekkään tietoa.
Jos ne ei edes rikosrekisteriä tarkista (löytyy muuten multa myös
Haluaisin tietää mistä olet moista saanut päähäsi?
Lisätty 08 syyskuu 2005 - 16:23
[/quote]
No sitä varten se onkin "saattaa".
Musta vähän tuntuu, että ei ole mitään sairauksia, paitsi tietysti nuo fobiat, jotka estävät suoraan opistoon pääsyn, vaan jos läpäisee kunto- ja psykologiset testit niin kelpaa palomieheksi.
Lisätty 11 lokakuu 2005 - 19:51
Lisätty 11 lokakuu 2005 - 21:47
Lainaus keskustelusta "Ammatiksi palomies" eräältä sivulta, vastus on PVPK:n käsialaa:
Haluaisin tietää että vaaditaanko palomiehen toimeen armeijan käyminen vai ei ? Kysyy 27v äijä joka on saanut armeijasta vapautuksen, muttei näe sen olevan este jos ala kiinnostaa.
VPK:sta on kokemusta hyvin vähän, mutta aina on mahdollisuus liittyä mukaan tiimiin uudelleen hankkimaan kokemusta. Tätä pidän ehdottomana harrastuksena ennen mitään muita suunnitelmia.
Ei vaadita aikanaan Pelastusopistoon Kuopijoon. Helsingin omasta pelastajakursista en tiedä. Riippuu vähän pelastusopistoonpääsyyssä mikä sulla on se syy, miksi vapautettu. Ei muutakun lihaskunto kohdalleen, testit tekeen ja paperit sisään. Vpk kokemuksesta on varmasti hyötyä käytönnössä ja jos olet ollut riitävän kauan niin jopa pisteissäkin.
Näin on ainakin aiemmin todettu.
1.Neljä Ruusua: Tie ajatuksiin (...joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa...)
2.Janne Hurme: Sataa, tuulee ja salamoi (...myrsky repii puita, taivas salamoi...), menettelee myös palokuntalaiselle!
3.Teräsbetoni: Taivas lyö tulta (), ukkonen aiheuttaa joskus työtä sähkömiehille, palokuntalaisilla ehdottomassa soittokiellossa automaattihälytysten aiheuttaman turhaantumisen johdosta
Lisätty 12 lokakuu 2005 - 18:11
Lisätty 13 lokakuu 2005 - 12:38
Jos tosissaan kiinnostaa niin kilauta esim johonkin opistoon hakevien terveystarkastuksia tekevään laitokseen (löytyy tod näk opiston sivuilta). Tai sitten suoraan opistoon. Eiköhän siellä osata neuvoa.
Lisätty 29 marraskuu 2005 - 01:48
No jos olet tämän ketjun lukenut niin huomaat että täältä et siihen vastausta saa.
#23 **Vierailija**
Lisätty 10 lokakuu 2006 - 20:04
Sehän on nyt päivänselvä asia että ellet erota punaista ja vihreää liikennevaloa ei ole opistoon mitä asiaa.
Hakijoita on, joten kurssille valitaan ns. terveet yksilöt, mikä on luonnollista.
Laitoksella on nyt jo tarpeeksi sairauslomia, kun autotalli täytyy saada valmiiksi, kipeytyy olkapää...
#24 **Punavihersokea**
Lisätty 11 lokakuu 2006 - 22:55
Hakijoita on, joten kurssille valitaan ns. terveet yksilöt, mikä on luonnollista.
Laitoksella on nyt jo tarpeeksi sairauslomia, kun autotalli täytyy saada valmiiksi, kipeytyy olkapää...
HöpöHöpö! Ensinnäkin kyllä punavihersokea erottaa liikennevalot toisistaan, ko. sokeudessa on lähinnä kyse tiettyjen värisävyjen erottamisen vaikeudesta. Toisekseen punavihersokeus EI ole karsiva tekijä, se kyllä testataan mutta tuloksella ei ole valinnan kannalta merkitystä. Opistolla on vaikka kuinka paljon punavihersokeita opiskelijoita.
Lisätty 17 tammikuu 2007 - 23:27
Jälleen, kuten monasti on todettu, kannattaa varmistaa opistosta opintosihteeriltä tämäkin asia. Jos hommaan liittyy jotain mussutusta, auttanee erikoislääkärin kannanotto asiaan (joko puolesta tai vastaan - tässä asiassa kannattaa olla itselleen rehellinen)
#28 **Vierailija**
Lisätty 01 helmikuu 2007 - 02:52
Lisätty 05 helmikuu 2007 - 13:56
Punavihersokeus ei ole esteenä, kurssilla oli aikanaan sellainen ja on nykyään HelPel virassa.
Toisaalta toinen tyyppi ei kurssille päässyt kun oli nuorena tehty joku astmadiagnoosi. Lääkitystä siihen ei ollu ollut pariinkymmeneen vuoteen ja polkupyöräergometriassa tuloksena n. 3000 cooper-tulos... hän ei päässyt edes kurssille.
Liikuntaelinongelmista sen verran, että niitä syynätään tarkasti (jotta siis saataisiin mahd. pitkään työkykyisiä pelastajia), mutta esim. selän operointi ei välttämättä ole karsiva tekijä, jos vaiva on saatu kuntoon ja uusimisriski arvioidaan olemattomaksi.
Tosta sairausanamneesista sen verran että haettaessa kurssille saatat 'joutua' antamaan suostumuksen sairaushistorian lukemiseen, jolloin siis selviää ainakin osa vanhoista "taudeista". Tosin lupaahan ei ole pakko antaa, mutta voi olla ettei silloin kutsuakaan kurssille saa. Samaten pissanäytteessähän näkyy kaikenlaisia ainepitoisuuksia.
Viestiä muokkasi tubis, 05 helmikuu 2007 - 13:58
#30 **Nuori aikuinen**
Lisätty 09 huhtikuu 2007 - 20:19
Minulla on lääkitys jota nyt on ruvettu vähentämään - sain lääkäriltä lausunnon että saan ajaa henkilöauto ajokortin ja että todennäköisesti minullä ei ole enää lääkitystäkään kun olen 18 v. Se on jo nyt todettu että minulta on epilepsia hävinnyt melkeen kokonaan, mutta sehän on niin että vaikka epilepsiasta todetaan ns parantuneeksi siitä jaa jälkiä - että sellainen on ollut siis aivoihin.
Niin jos minulla on lääkärin todistus että olen parantunut epilepsiasta, voiko se estää silti minulta koulutuksen mahdollisuuden kun minulla se nyt on kuiteskin olut eli jos olen ns terve kun pääsen ammattikoulusta ja muuten valmis kaikkeen niin voiko tuo että minulla on ollut epilepsia evätä mahdollisuuden saada palomies ammatin....?
Viestiä muokkasi admin, 10 huhtikuu 2007 - 00:15
Muutettu hieman helpommin luettavaan muotoon
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen