Siirry sisältöön

- - - - -

Kuka kouluttaa evy?

• Lukittu Aihe Tämä aihe on lukittu
11 vastausta tähän aiheeseen

#1 mauno

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 8 viestiä

Lisätty 04 kesäkuu 2003 - 15:41

Kysymyksiä evy-toimintaa suorittaville.

Kuka/ketä kouluttaa teitä evy-asioissa?
Oletteko tukeutuneet koulutuksessa paikallisiin palveluntuottajiin tongue.gif , vai onko koulutus tapahtunut enempi mutu pohjalta ? Käsittääkseni nyt aluepelastuslaitosten tullessa niidenkin henkilökuntaa voisi käyttää.(lähinnä tarkoitan koulutettua saku-porukkaa)
Tapahtuuko suoritettu koulutus koordinoidusti ja suoritetaanko seurantaa siitä, kuka osallistuu ja kuinka useasti?
Eli tässä pari kysymystä näin kesähelteille lähettääpi Mauno

#2 mauno

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 8 viestiä

Lisätty 03 heinäkuu 2003 - 19:12

LAINAUS(mauno @ Wed 04.06.2003 - 15.41)

Oletteko tukeutuneet koulutuksessa paikallisiin palveluntuottajiin  tongue.gif , vai onko koulutus tapahtunut enempi mutu pohjalta ? Käsittääkseni nyt aluepelastuslaitosten tullessa niidenkin henkilökuntaa voisi käyttää.(lähinnä tarkoitan koulutettua saku-porukkaa)
Tapahtuuko suoritettu koulutus koordinoidusti ja suoritetaanko seurantaa siitä, kuka osallistuu ja kuinka useasti?

Eikö missään ole koordinoitua evy-koulutusta? biggrin.gif
Peräti mielenkiintoista ....

Mauno Lomalainen

#3 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 03 heinäkuu 2003 - 23:30

Erikseen ensivastekurssin käyneet saavat kerran kuussa koulutusta. Kouluttajina sairaankuljettajat (joita löytyy omasta takaa). Kerran vuodessa käytännön ja teorian tasokoe, jonka läpäisseet voivat toimia ensivastehenkilöinä.

#4 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 04 heinäkuu 2003 - 16:35

LAINAUS(mauno @ Wed 04.06.2003 - 15.41)

Oletteko tukeutuneet koulutuksessa paikallisiin palveluntuottajiin tongue.gif , vai onko koulutus tapahtunut enempi mutu pohjalta ? Käsittääkseni nyt aluepelastuslaitosten tullessa niidenkin henkilökuntaa voisi käyttää.(lähinnä tarkoitan koulutettua saku-porukkaa)

Olin juuri pari päivää sitten alueemme ensivastekoulutus -vastaavaan. Suunnittelu on kovaa vauhtia käynnissä ja yhtenäistämistä yritetään. Laitoksesta tulee kerran kuussa materiaali, joka on tarkoitus opetella. Kouluttajista ei ollut vielä tarkenpaa tietoa, suunnitelmissa ovat sairaaloiden ja terveyskeskusten henkilökunta. Nykyään hommaa pyöritetään oman aseman väellä
Olen puhunut.

#5 defi

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 12 viestiä

Lisätty 27 elokuu 2003 - 23:19

Itse toimin evy-kouluttajan (sh: ppkl/saku) yhden kunnan alueella. Pidän luennon/harjoitukset noin kerran kuussa. Meillä sairaanhoitopiiri tulevaisuudessa ottaa vastuu ensivastetoiminnastakin ja koulutusjärjestelmiä aletaa nyt onneksi yhtenäistää.

#6 yeba

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 403 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 syyskuu 2003 - 10:11

Evy-koulutus meillä pääasiassa järjestetty kolmen hoitotason ensihoitajan voimin, jotka löytyvät omasta palokunnasta. Ensihoidon vastuulääkäri pistäytyy välillä pitämässä jotain luentoja, jos aihetta löytyy.

Viestiä muokkasi yeba, 02 syyskuu 2003 - 10:11

#7 **x-mies**

• Vierailija

Lisätty 02 syyskuu 2003 - 15:04

ENSIHOITAJAN ??? Ovatko Ensihoitaja AMK tutkintonimikkeen omaavia ? Eli käyneet AMK:n ?
En millään jaksa lakata ihmettelemästä mikä ihme siinä Ensihoitaja nimikkeessä vetää ? Jos olet sairaanhoitaja tai lähihoitaja ei se mielestäni alenna ihmistä yhtään.Miksi siis väkisin kutsua itseään ensihoitajaksi ? Siksikö että on ambulanssissa töissä ? Kertokaa jo hyvät ihmiset ! mad.gif

Sinänsä itse asiasta totean että loistavaa jos EVYjen koulutukseen satsataan.Vaatimukset kun kovenevat koko ajan.Tsemppiä vaan.

#8 **HÖ**

• Vierailija

Lisätty 03 syyskuu 2003 - 11:06

LAINAUS(x-mies @ Tue 02.09.2003 - 15.04)
ENSIHOITAJAN ??? Ovatko Ensihoitaja AMK tutkintonimikkeen omaavia ? Eli käyneet AMK:n ?
En millään jaksa lakata ihmettelemästä mikä ihme siinä Ensihoitaja nimikkeessä vetää ? Jos olet sairaanhoitaja tai lähihoitaja ei se mielestäni alenna ihmistä yhtään.Miksi siis väkisin kutsua itseään ensihoitajaksi ? Siksikö että on ambulanssissa töissä ? Kertokaa jo hyvät ihmiset ! mad.gif

Sinänsä itse asiasta totean että loistavaa jos EVYjen koulutukseen satsataan.Vaatimukset kun kovenevat koko ajan.Tsemppiä vaan.

Älkää kehatko tuosta nimikkeestä vouhottaa. Se on ihan sama nimikkeen kannalta, kunhan potilas saa hyvän ja turvallisen hoidon. Ja se ei ole nimikkeestä kiinni. Minun puolesta kaikki halukkaat saisivat käyttää ensihoitaja nimikettä, kuvaahan se toimintaa jota ampparissa tehdään. HUOM! myös perustason hoito on ensihoitoa. Pilkun tuijottamista etteen sanois. Ite oon lähihoitaja, käytän nimikettä sairaankuljettaja. Voi teitä kun nämä asiat näyttävät näin paljon joitakin vaivaavan... blink.gif

#9 AED

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 34 viestiä

Lisätty 03 syyskuu 2003 - 15:27

Kait se ensihoitaja kuulostaa osan mielestä paljon "heroistisemmalta" kun sairaankuljettaja. Kun vaan nyt muistettaisiin että tekemiset ja tekemättä jättämiset sen ammattiarvostuksen tuo- ei suinkaan nimikkeet. Loppupeleissä kaikki on vaan pakketiauton kuljettajia tai apumiehiä eiks niin.

#10 yeba

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 403 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 03 syyskuu 2003 - 15:48

LAINAUS(x-mies @ Tue 02.09.2003 - 15.04)

Korjataanpa hieman; kaksi heistä on AMK:n käyneitä ensihoitajia (sairaanhoitajia jos tarkkoja ollaan...) ja yksi (ja samalla kokonein) on lääkäriyksikössä toimiva muuntokoulutuksen "hoitotasolle" käynyt sairaankuljettaja...

#11 **Meikäpoka..**

• Vierailija

Lisätty 29 lokakuu 2003 - 09:53

Meidän palokunnassamme ensivastekoulutuksen saaneet miehet järjestävät itse kukin vuorollaan ensivasteharjoitukset muulle porukalle. Homma on toiminut kohtuu hyvin.

#12 yeba

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 403 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 29 lokakuu 2003 - 17:56

LAINAUS(Meikäpoka.. @ 29.10.2003 - 9.53)
Meidän palokunnassamme ensivastekoulutuksen saaneet miehet järjestävät itse kukin vuorollaan ensivasteharjoitukset muulle porukalle. Homma on toiminut kohtuu hyvin.

Tämäkin idea voi ihan hyvä olla, jos ei ole käytettävissä "ylemmän" tutkinnon suorittaneita.. ja riippuen hieman ensivasteen hoidollisista mahdollisuuksista..

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää