Pieniä mokia ja kantapään kautta opittuja juttuja.
Lisätty 20 tammikuu 2005 - 11:27
Niitä pikku mokailuja ja hauskoja tilanteita olisi mukava lueskella lisääkin, joten ei muuta kuin "muistojen arkku" vaan auki ja kerro muillekkin.
Aloitankin saman tien eräällä pikku mokalla, joka muistui ensimmäisenä mieleen.
Se sattui muutama vuosi takaperin erään varasto-/navettarakennuksen palon yhteydessä: Palon sammutus oli edennyt jo siihen vaiheeseen, että etsiskelin sisällä parini kanssa sopivaa paikkaa, mistä voisi aloittaa savutuuletuksen sumusuihkulla. Löydettiin sitten savun seasta ikkuna, joka lyötiin sirpaleiksi, että päästään sumusuihkun avulla siitä tuulettamaan savut pihalle. Aloitettiin sitten savutuulettaman sen kautta ja hämmästys oli valtava, kun ikkunasta puoli metriä vasemmalle avattiin lukitsematon ovi. Mahtoi se pihalla olevakin sammutusmies ihmetellä, että miksikähän se ikkuna piti särkeä, kun ovi on vieressä.
No, eipä se turha ikkunan rikkominen enää niissä palovahingoissa paljoa paina.
Niin ja yksi kantapään kautta opittu juttu: Kannattaa varmistaa, että välikatolla/vintillä ei ole savusukeltaja samassa paikassa alla, mihin ollaan
katolle tekemässä savutuuletusaukkoa. Meinas kerran saada eräs vintillä oleva savusukeltaja kirveestä päähänsä...
Lisätty 20 tammikuu 2005 - 14:54
#5 **Vierailija_Savu1**
Lisätty 22 tammikuu 2005 - 15:02
Nim: "Kokemusta on"
Lisätty 22 tammikuu 2005 - 17:40
Meillä on vahingontorjuntayksikön kanssa sama legenda. Harjoituksissa ja hälytyksissä tavarat on kuulemma olleet useammankin kerran kadulla. Itse en oman muistini mukaan ole kertaakaan ollut "kylvämässä" tavaroita.
Ja tuo PVPK:n kertoma jakoliitin-auki on sattunut minullekin, ellei jopa useampiakin kertoja.
1.Neljä Ruusua: Tie ajatuksiin (...joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa...)
2.Janne Hurme: Sataa, tuulee ja salamoi (...myrsky repii puita, taivas salamoi...), menettelee myös palokuntalaiselle!
3.Teräsbetoni: Taivas lyö tulta (), ukkonen aiheuttaa joskus työtä sähkömiehille, palokuntalaisilla ehdottomassa soittokiellossa automaattihälytysten aiheuttaman turhaantumisen johdosta
Lisätty 22 tammikuu 2005 - 19:31
Lisätty 22 tammikuu 2005 - 19:38
Ole onnellinen. Mulle taptahtu maaliskuussa ja pakkasta oli abuot -25. Koulutaja kyl vei asemelle vaihtaa kuivat vaatteet ettei tarvinnu paleltua. Oli nimittäin lauantai päivän sammutustyön kurssin eka reeni. Ja teitenkin aamusta. No kyl sillo heräs.
Lisätty 23 tammikuu 2005 - 00:02
Joskus olen tätä kaappi auki- juttua miettinyt, että kuinka ne tavarat sieltä putoavat, vaikka tuollainen rullakaappi voisi auki ollakkin. Meinaan vaan, että muutenhan ne putoaisivat aina silmille, kun kaapin avaa, jos ovat kerran irrallaan/huonosti kiinni
...ihan vaan oftopik
Lisätty 23 tammikuu 2005 - 00:07
Joskus olen tätä kaappi auki- juttua miettinyt, että kuinka ne tavarat sieltä putoavat, vaikka tuollainen rullakaappi voisi auki ollakkin. Meinaan vaan, että muutenhan ne putoaisivat aina silmille, kun kaapin avaa, jos ovat kerran irrallaan/huonosti kiinni
...ihan vaan oftopik
Olisko tollasella ku keskipakovoima mutkassa mitään tekemistä asian kanssa. Yleensä ne kamat levii mutkassa....
Lisätty 23 tammikuu 2005 - 17:00
Itelle kävi kerran harjoituksessa niin että pääjohtoa selvitettäesä konemies löi vähä liian aikaisin paineet letkuun. pääjohto oli jo liitetty jako liittimeen ja juoksin jakoliitin kädessäni kunnes paine tuli.. hups, selälleen ja jakoliittimen hanan kahva murtui ja jäi käteeni..
Viestiä muokkasi Ron^, 23 tammikuu 2005 - 17:00
Lisätty 24 tammikuu 2005 - 23:37
Lisätty 25 tammikuu 2005 - 10:33
Kolme kertaa olen ollut kyydissä, kun kuski on lähtenyt ajamaan hälytykseen jarrupaineletku ja lohkolämmittimen piuha paikallaan. Kaikki nämä kolme lähtöä onneksi eri palokunnissa ollessani.
Ja tietysti olen peruuttanut itsekseen laskeutuvaan nosto-oveen pahki. Oven piti olla manuaalisesti nostettava ja laskettava, mutta jostakin syystä se saattoi alkaa valumaan itsekseen kiinni.
Vain tekevälle voi sattua...
Lisätty 25 tammikuu 2005 - 17:01
Lisätty 25 tammikuu 2005 - 17:53
Kolme kertaa olen ollut kyydissä, kun kuski on lähtenyt ajamaan hälytykseen jarrupaineletku ja lohkolämmittimen piuha paikallaan. Kaikki nämä kolme lähtöä onneksi eri palokunnissa ollessani.
Onko se valomasto sähkömoottirilla nostettava?
Ihmettelen vaan miten voi lähtee paineilmaletku ja latausjohto on vielä autossa kiinni. Siitähän kulkee yli. Varsinkin tämän mallin Scaniassa. Olen kyl nähnyt kyseisen tilanteen kyydissä ollessa. En kyl meinannu uskoo itsekkään. Kuski ei keksinyt mitään selitystä minkätakia ei "huomannu" piuhoja.
Lisätty 25 tammikuu 2005 - 18:14
Tuo jarrupaineletkun ja lohkonpiuha kytkettynä on varsin helppo lähteä ainakin meidän vanhassa kontiosisussa, liittimet ovat sen verran edempänä ovea ja piuhatkin tulevat katosta auton etuosaan, eivätkä kulje ovien edestä. Yleensä pujotetaan piuha oven kahvaan niin kuski huomaa sen ennen lähtöä. Ja muutenkin kaikki ovat nuo muistaneet, jotenkin rutiinin omaisesti.
Lisätty 25 tammikuu 2005 - 19:12
Ihmettelen vaan miten voi lähtee paineilmaletku ja latausjohto on vielä autossa kiinni. Siitähän kulkee yli. Varsinkin tämän mallin Scaniassa. Olen kyl nähnyt kyseisen tilanteen kyydissä ollessa. En kyl meinannu uskoo itsekkään. Kuski ei keksinyt mitään selitystä minkätakia ei "huomannu" piuhoja.
Vai olisko ilmalla, mutta magneettiventtiilillä ohjattu? Eli kun laittaa virrat päälle, kela saa sähkön ja masto nousee (ja kolahtaa kattoon).
Eikös tuo tuossa kuvassa ole Merssu? Asian toki ymmärsin...
Lisätty 25 tammikuu 2005 - 21:59
Valomasto oli ilmalla ohjattava. Nousee pystyyn, jos maston paineilmaventtiili on jätetty auki ja käynnistää moottorin.
Yllättävän helpostikkin ne piuhat ja letkut tuntuvat jäävän autoon kiinni, jos kuskilla on liian kiire päästä ajamaan pillit ja vilkut päällä. Yksi tapauksista sattui vielä siten, että kuljettaja oli valmiiksi säiliöauton kuljettajan paikalla haaveilemassa jotakin, kun hälytys tuli. Lähti siitä sitten ajamaan kohteeseen todella nopealla vasteajalla
Lisätty 26 tammikuu 2005 - 18:26
Lisätty 26 tammikuu 2005 - 19:42
Koko kyläkö teillä pääsee asemalle?
#26 **se nuorempi sammutusmies**
Lisätty 10 lokakuu 2006 - 11:59
Etenkin toisten tekemistä, sillä kukaanhan meistä ei itse virheitä tee.. Vai olemmeko sittenkin erehtyväisiä? No, kertokoon ken uskaltaa, oppia ikä kaikki.
Itse mokasin tänään, onneksi ei pumppu hajonnut. Laitoin nimittäin pumpun päälle ilman kytkintä ajatuksissani. Kiva rusaus! No, mokahan ei nyt iso ollut, mutta katsotaan pääseekö aihe tästä käyntiin.
Lisätty 10 lokakuu 2006 - 17:57
Itsellä unohtui kerran maaliskuisella tehtävällä kaikki sukat. Yöllä ei huomannut herätessä laittaa jalkaan, ja asemallakin sukat olivat edellisen illan harjoitusten jäljiltä kaapin päällä kuivumassa -> pääsivät unohtumaan. Siinä sitten suurimman tohinan mentyä ohitse alkoi ihmetyttää, että varpaat ovat suhteellisen tunnottomat jo. Silloin vielä jalassa "se perinteinen" Nokialainen kumitossu.
Ja toinen mikä tuli mieleen,joskus auton säiliötä palopostista täytettäessä ollut automaattinen täytönkatkaisu päällä. Ja sen aiheuttama paineisku on saanut pystyputken irtomaan. Seurauksena pystyputki ottanut usean metrin ilmalentoa ylöspäin, ja paikalle on syntynyt läänin komein suihkulähde. Sitten arpomaan tikulla, että kuka käy vääntämässä postin kiinni. Tämä käynyt ainakin 2 kertaa. Vaatii 3" letkun.
Lisätty 10 lokakuu 2006 - 18:50
Viestiä muokkasi rollikka, 10 lokakuu 2006 - 18:51
Lisätty 31 lokakuu 2006 - 15:13
Nosto-ovien lamellit on ammuttu irti kerran, "joku" meni tönäsemään pöntön oven ylös, ja kuski ajo pihalle! Eipä muistanu sitä vesitykkiä katolla, mikä otti stoppareista kimmonneeseen oveen! Tykki ja ovi remonttiin!
Omakohtasena mokana voin kanssa toistaa ton 11 pumpun kiroamisen! Miks ei paineet nouse?
Lisätty 01 marraskuu 2006 - 20:30
Sama kaveri suoritti vieressä seisoneen sammutusauton miehistötilan sisäpesun olessaan konemiehenä. Hän avasi väärän hanan pumpusta ja vesi suihkusi viereisen auton avonaisesta ikkunasta sisään komeassa kaaressa.
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen