Siirry sisältöön

"lellittelyä" tai syrjimistä?

23 vastausta tähän aiheeseen

#1 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä
  • Interests:Palokunta

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 08 joulukuu 2004 - 21:51

Syrjiikö teillä kouluttajat tai lellivätkö he esim. sukulaisia, sisaruksia, kavereita?
Miehet ovat välillä suhteessa, kuin norsu posliini kaupassa. Yrittävät, mutta kompastuvat.

#2 FireW

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 95 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 08 joulukuu 2004 - 22:09

No kauemman aikaa olleet tuntee tietysti kouluttajat paremmin....kouluttajat yrittää ainanki olla mahdollisimman tasapuolisia että ei syrji tai lelli ketään.

#3 A-103

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 615 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 09 joulukuu 2004 - 00:12

Ainakaan minun tietooni ei ole tullut moista. Nyt olen kouluttajan asemassa ja kaikkia yritetään tietenkin kohdella mahdollisimman tasapuolisesti. Myöskään nuoren asemassa ollessani en huomannut epätasa-arvoa.
Muuten, mistähän mieleesi tuli kysyä moista? Onko tiedossasi jotain aiheeseen liittyvää käytännön elämästä? Ja jos on, niin voisitko kertoa yleisellä tasolla että mistä on kysymys. Mitään yksityiskohtaisia tietoja palokunnasta, henkilöistä ym. ei missään nimessä tarvitse eikä kannatakaan kertoa.
Sähkömiehen TOP3-soittolista:
1.Neljä Ruusua: Tie ajatuksiin (...joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa...)
2.Janne Hurme: Sataa, tuulee ja salamoi (...myrsky repii puita, taivas salamoi...), menettelee myös palokuntalaiselle!
3.Teräsbetoni: Taivas lyö tulta (), ukkonen aiheuttaa joskus työtä sähkömiehille, palokuntalaisilla ehdottomassa soittokiellossa automaattihälytysten aiheuttaman turhaantumisen johdosta

#4 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 09 joulukuu 2004 - 09:27

No, omakohtaisia kokemuksia isoveljeni kanssa, kun hän on nuoriso-osaston johtaja, eikä aina päästäisi kouluttajien puuttuessa mua vanhimpana nuorena kouluttamaan, vaan ottaa nuoremman, kun ei halua muiden ajattelen että lellitään. Ei sen kummoisempaa. Mutta tuli vaan mieleen, jos jossain oikeasti tapahtuisi sellasta.
Miehet ovat välillä suhteessa, kuin norsu posliini kaupassa. Yrittävät, mutta kompastuvat.

#5 SilentSoul

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 672 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 09 joulukuu 2004 - 17:39

Eipä tuota ole, kouluttajat teettää töitä tasapuolisesti kaikille..

#6 Sepia

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 124 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 10 joulukuu 2004 - 22:37

No kyllä minä nuoriso-osaston vanhimmille pyrin koulutuksesta vastuuta hieman kaatamaan.Tosin ongelmana on se että sitten jonkun täytyy olla huolehtimassa siitä että nämä "pikkuriiviöt" wub.gif pitävät sen koulutuksen tason kurissa. Itsehän pyrin siihen että nuoriso-osaston vastuullisena kouluttajana on vähintään vanhempi sammutusmies. Niin sivuraitelillehan tämä hieman pomppii,mutta siis en pyri ketään syrjimään/suosimaan vaikka he erottuisivatkin joukosta. Kaikilla on sama taakka kannettavanaan. rolleyes.gif
Jotkut vain nuorista haluavat ottaa suurempaa vastuuta,mutta yllätys yllätys, he eivät ole niitä 15-16 vuotiaita, vaan noin 12-v. Ongelmahan meidän palokunnassa on ollut se että meillä nuo 15-16 vuotiaat tipahtaa lähes tulkoon aina pois. Minä henkilökohtaisesti olen viimeinen hälytysosastoon nuoriso-osaston kautta noussut, hälytysosaston tämänhetkinen jäsen. Itse koin myös tuon pois jäämisen samassa iässä, joten en oikein pysty noita meidänkään nuoria tallessa pitämään. Vastuuta antamalla he eivät sinne tule jäämään, eikä myöskään sillä että heille pidetään eri harjoitukset kuin muille. Minä olen pystynyt luomaan meidän 20 hengen porukkaan sellaisen hengen että en tahtoisi sitä ryhtyä hajoittamaankaan. Jollain tavalla kuitenkin täytyisi saada liika into pois mopoista ja tytöistä ja keskittää se takaisin palokuntatoimitaan.Miten? Kertokaa siitä minulle..
"Mä oon ihan kuumana Passeliin!!"

#7 Jiihaa!

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 4 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 19 heinäkuu 2005 - 18:48

Meidän nuoriso-osastossa on selkeä ero kouluttajien ja nuorten välillä. Vastakkainasetelma: pienet - isot. Ja tytöthän ei kuulema osaa yhtään mitään, vähintäänkin ovat pissaliisoja tai ammattiryyppäreitä. (?) Kuulema... huh.gif

#8 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 28 heinäkuu 2005 - 13:42

LAINAUS(Jiihaa! @ 19.07.2005 - 18.48)
Meidän nuoriso-osastossa on selkeä ero kouluttajien ja nuorten välillä. Vastakkainasetelma: pienet - isot.  Ja tytöthän ei kuulema osaa yhtään mitään, vähintäänkin ovat pissaliisoja tai ammattiryyppäreitä. (?) Kuulema... huh.gif

Jos et itse tiedä tuosta asiasta, niin ei kannata sellaista luulla. Mä olen itse käynyt vasta 3 vuotta n-o:ssa keväällä siirryin hälytysosastoon. En nyt sitä tarkoita et osaisin jotain. Mutta aina enemmän kuin osa 6vuotta n-o:ssa käyneistä pojista. Eivät kaikki tytöt ole pissaliisoja ja ammatti ryyppäreitä!! Että älä yleistä.

#9 **whatt??**

• Vierailija

Lisätty 16 syyskuu 2005 - 16:28

LAINAUS(kukkasi @ 28.07.2005 - 13.42)
Meidän nuoriso-osastossa on selkeä ero kouluttajien ja nuorten välillä. Vastakkainasetelma: pienet - isot.  Ja tytöthän ei kuulema osaa yhtään mitään, vähintäänkin ovat pissaliisoja tai ammattiryyppäreitä. (?) Kuulema... huh.gif

Jos et itse tiedä tuosta asiasta, niin ei kannata sellaista luulla. Mä olen itse käynyt vasta 3 vuotta n-o:ssa keväällä siirryin hälytysosastoon. En nyt sitä tarkoita et osaisin jotain. Mutta aina enemmän kuin osa 6vuotta n-o:ssa käyneistä pojista. Eivät kaikki tytöt ole pissaliisoja ja ammatti ryyppäreitä!! Että älä yleistä.

3v. junnuissa ja hälytysosastoon? smtk käyty..?

#10 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 20 syyskuu 2005 - 20:08

LAINAUS(kukkasi @ 28.07.2005 - 13.42)

Ei oo käyty stk. Mutta käyn kun vaan olisi ko. kurssi jossian lähellä.

#11 [AxxU]

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 145 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Pohjanmaa

Lisätty 20 syyskuu 2005 - 21:58

Niin siirryt hälytysosastoon vai miehistöön? Siis tarkoitan sitä että saatko osallistuahälytystehtäviin?

#12 Eviz

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 11 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 21 syyskuu 2005 - 15:03

LAINAUS([AxxU] @ 20.09.2005 - 21.58)
Niin siirryt hälytysosastoon vai miehistöön? Siis tarkoitan sitä että saatko osallistuahälytystehtäviin?

Mietin samaa.. dry.gif Kun (ymmärtääkseni..) ainakaan meillä ei voi alle 18-vuotiaana kuulua hälytysosastoon, vaiks olis stk käyty.. Miehistön riveissä kyl voi seisoo, ja keikoilleki lähtee (tyyliin "pikku-apulaiseks") jos ei ajeta hälytysajona.. Mites muilla??

#13 Jesse_

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 47 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 21 syyskuu 2005 - 16:43

Meillä siirrytään 16-vuotiaana hälytysosaston jäseneksi (/jos intoa riittää niin NOS:n apukouluttaja), jollon pääsee hälytysosaston harjoituksiin osallistumaan ja hakemaan kursseille kun sinne on tarvetta (esim. joskus 17-18 lykätään sitten smtk:lle jne jos kunto riittää niin 18v hujakoilla, tai miten järjestetään ALPEn puolelta, ni ss-kurssille). Sitten kun täyttää 18 vuotta, on meillä 2 vuotta hälytysosastossa ollut, sammutustyön (/ss-kurssin) käynyt (nuorempi) sammutusmies

Edit: Niin, ja hälytyksiin ei pääse kuin 18v täyttänyt smtk:n käynyt, tiettyjä poikkeuksia on ollut (esim. vähäinen miehitys ni sitte itse keikan jälkeen soitettu et "terve, kerkeetkö/haluutko lähtä huoltotoimiin" eli letkun keräys,pakkaus, kuivumaan laitto ja yms huoltoa)

Viestiä muokkasi Jesse_, 21 syyskuu 2005 - 16:45

Kotkan VPK
NSm, NOS VJ.

#14 [AxxU]

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 145 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Pohjanmaa

Lisätty 21 syyskuu 2005 - 18:22

Meillä on semmonen, että keikalle vissiin sais mennä, mutta ei hälyautolla. Mun mielestä homma on viel niin että ikäänkatsomatta mun on smtk käyty niin sais osallistua niihin tehtäviin mihin se oikeuttaa (PIENET TULIPALOT YMS.) mutta ei silti tosiaan lainmukaan saa hälyajossa olevaan autoon mennä, vähän on ristiriitaa.... :S

#15 **hähä**

• Vierailija

Lisätty 22 syyskuu 2005 - 18:51

LAINAUS([AxxU] @ 21.09.2005 - 18.22)
Meillä on semmonen, että keikalle vissiin sais mennä, mutta ei hälyautolla. Mun mielestä homma on viel niin että ikäänkatsomatta mun on smtk käyty niin sais osallistua niihin tehtäviin mihin se oikeuttaa (PIENET TULIPALOT YMS.) mutta ei silti tosiaan lainmukaan saa hälyajossa olevaan autoon mennä, vähän on ristiriitaa.... :S

ai ei sais paloauton kyyvissä mennä tulipalopaikalle? sitäkö toi hälyajo tarkottaa?

mun mielestä se on niin, että 16v. käydään se stk ja sitten hälytysosaston HARJOITUKSIIN, ei välttämättä mitenkään perusteellisemmin itse osastoon. kyllähän se jos on ensiapukurssi käytynä niin ensivastekeikoille pääsee meesiin, tietääkseni, siis 16v., ja samt käytynä pääsee paloihinkin... vähintään sit täysikäsenä, mikä siinä on niin vaikeeta. rattiin pääsee tietty vasta kun on täysikäne ja kortti hihassa ja eikös se konemieskurssikin oo pitäny sitten käydä... huh.gif

#16 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 22 syyskuu 2005 - 20:07

Hälytyksiin pääsen jos olen sopivasti asemalla. Mutta työsopimuksen saa vasta, kun on smtk käyty tai 18. Ja kesällä musta tuli NOJ.

#17 [AxxU]

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 145 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Pohjanmaa

Lisätty 22 syyskuu 2005 - 22:13

Hyvä, hyvä :-)

#18 heeva

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 21 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 13:19

Musta ensivasteisiin kuuluu ottaa vaan täysi-ikäisiä, ei siis 16vuotiaita.
Kala kuivalla maalla, kummallista.

#19 [AxxU]

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 145 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Pohjanmaa

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 14:23

Eit kait ne ensivasteisiin muita otakkaan. Meinaan ensivastekaikalle pääsy edellyttää sen ensivastekurssin, ja ensivastekurssi edellyttää/suosittaa että seuraavat kurssit olisivat suoritettu ennen kurssia: Smtk, palokuntien ea-kurssi, savusukelluskurssi (edellyttää 18 vuoden ikää) ja sitten se ev-kurssi.

#20 Laazio

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 128 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 14:48

Ei muuten tarvi olla mitään sammutus- eikä savukursseja käytynä, että pääse ensivastekurssille.. dry.gif

Viestiä muokkasi Laazio, 23 syyskuu 2005 - 14:49

#21 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 16:29

Puhuinkin hälytysoastosta, en evy porukoista biggrin.gif pienoinen ero. Ja sinne pitää olla se 18 ja kurssit käytynä.

#22 [AxxU]

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 145 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Pohjanmaa

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 17:32

LAINAUS(Laazio @ 23.09.2005 - 14.48)
Ei muuten tarvi olla mitään sammutus- eikä savukursseja käytynä, että pääse ensivastekurssille..    dry.gif

Soori, sori, sori, soori... Muistin väärän kurssin, ei siihen ev-kurssiin tarvinnu ku palokuntien ea-kurssin: "
Kurssille pääsyvaatimuksena on palokuntien ensiapukurssin hyväksytty suorittaminen. Kurssi täydentää ensiapukurssin antamia valmiuksia ja sen keskeisiä alueita porrastetun ensivastejärjestelmän toimintaperiaatteissa erilaisissa ensivastetilanteissa."

Se muuten oli pelastustyökurssi mihin piti olla: " Kurssille voidaan ottaa henkilö, joka on suorittanut sammutustyö-, savusukellus- ja ensiapukurssit tai vastaavat. "

#23 Laazio

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 128 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 18:00

Pelastustyönkurssikaan ei vaadi ainakaan savukurssia alle.. Ei kaikkien tarvi olla sukeltajia.. eikä sukelluskelpoisia..

#24 [AxxU]

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 145 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Pohjanmaa

Lisätty 23 syyskuu 2005 - 18:08

LAINAUS(Laazio @ 23.09.2005 - 18.00)
Pelastustyönkurssikaan ei vaadi ainakaan savukurssia alle..  Ei kaikkien tarvi olla sukeltajia.. eikä sukelluskelpoisia..

Tuo mun lainaus nyt oli popeli:n sivuilta.... Näin heillä sanotaan, mutta olipahan se vissiin tuossakin vaan suositus.

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää