Siirry sisältöön

- - - - -

Kumpaan autoon Ensivastevälineet

• Lukittu Aihe Tämä aihe on lukittu
30 vastausta tähän aiheeseen

#1 Extremefirefighter

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 15 viestiä

Lisätty 26 huhtikuu 2003 - 19:13

Niin kumpaan autoon kannattaa sijoittaa ensivaste varusteet?
Meillä on vain yksi deffa. Höökiin vai seiskaan (miehistönkuljetusauto)
kertokaa mielipiteenne. Plussat ja miinukset.
Hööki on scania crewcab -98 miehistönkuljetusauto on vw transporter -00
(Meillä ei ole vielä ensivastetoimintaa meillä on kyllä koulutettuja henkilöitä mut ei vielä välineitä)

Viestiä muokkasi Extremefirefighter, 30 huhtikuu 2003 - 20:23

#2 Tomppa

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 74 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 26 huhtikuu 2003 - 20:06

Ajatteko ensivastekeikkoja vai onko deffa mukana vaan varmuuden vuoksi?

Meillä on kaikki välineistö (ei deffaa) höökissä, mutta käyttöä niille yleensäkin on meillä aniharvoin. Meillä toimii paremmin näin, koska seiska ei aina lähde keikoille mukaan. Jos nyt sattuu ensivastekeikka tulemaan, niin sitten lähdetään höökillä, näin on laitoksen puolelta ohjeistettu. Seiska hakee sitten lääkärin, jos tarvitaan.

#3 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 26 huhtikuu 2003 - 20:45

Jos tehdään ensivastetta, niin silloin 17 on tietysti luonnollinen valinta ketteryytensä vuoksi (+ne muut syyt). Mutta mikäli olette kaupunki VPK, joka hälytetään evyille vain lennosta, niin silloin 11:een. 11:ssä on myös yleensä se innokkain, aktiivisin ja koulutetuin porukka (?), joten senkin puolesta se silloin sopii.

Meillä evy-kamat 17:ssa, koska ensivastetta suoritetaan aktiivisesti

Viestiä muokkasi Lord, 26 huhtikuu 2003 - 22:20

Olen puhunut.

#4 Kuljettaja

Vanhempi Jäsen

• jäsen
  • PipPipPip
  • 550 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 26 huhtikuu 2003 - 21:01

LAINAUS(Lord @ Sat 26.04.2003 - 20.45)
Jos tehdään ensivastetta, niin silloin 17 on tietysti luonnollinen valinta ketteryytensä vuoksi (+ne muut syyt). Mutta mikäli olette kaupunkin VPK, joka hälytetään evyille vain lennosta, niin silloin 11:een. 11:ssä on myös yleensä se innokkain, aktiivisin ja koulutetuin porukka (?), joten senkin puolesta se silloin sopii.

Meillä evy-kamat 17:ssa, koska ensivastetta suoritetaan aktiivisesti

Juuri näin.. Lyhyesti ja ytimekkäästi: Jos palokunta hälytetään evy-
keikoille piipparilla, seiskaan. Jos keikat ovat lennosta otettavia,
höökiin.

#5 LEKA

Paloneuvos

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 410 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 27 huhtikuu 2003 - 03:09

Niin... Ensivastekamat on 7:ssa kätevämmät siksi, että pakettiauto on ketterämpi ja huomaamattomampi (Jenkkiambulanssit vs. Suomalaiset). 7 on myös helpommin irrotettavissa kohteesta. Näin siis maalla silloin kun EVYä on paljon.

Kaupungissa höökiin em. syistä.
"LEKAn pääasiallinen ja oikeastaan ainoa käyttötarkoitus on esineiden rikkominen huomattavaa iskuvoimaa hyväksikäyttäen."

-LEKA-

#6 Maharazda

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

Lisätty 27 huhtikuu 2003 - 11:38

Jos nyt laitetaan evy-kamat 7:aan ja lähdetään sillä evy-keikalle. Mitä sitten jos tulee tavallinen keikka???? Riittääkö sitten vielä miehiä höökiin??

#7 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 27 huhtikuu 2003 - 13:45

LAINAUS(Maharazda @ Sun 27.04.2003 - 11.38)
Jos nyt laitetaan evy-kamat 7:aan ja lähdetään sillä evy-keikalle. Mitä sitten jos tulee tavallinen keikka???? Riittääkö sitten vielä miehiä höökiin??

Ensivastekeikoille ei varmaankaan kannata lähteä 1+5 vahvuuksilla. 1+2:lla luulisi pärjäävän ihan mukavasti. Ja näin jää sitä reserviä höökinkin miehittämiseen .

#8 Furesis

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 12 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 27 huhtikuu 2003 - 19:45

Joopa joo, meillä EVY kamat on 17:ssa. Näin ollen jos sattuu tulemaan palokeikka, kolari tms. niin hööki on heti asemalla lähtövalmiina. Nimittäin olisi aika ikävä tilanne alkaa laittamaan keikkoja tärkeysjärjestykseen. Eli olette menossa evynä bertta keikalle ja matkalla tulisi samaan aikaan tulipalo.
Sitten tuosta miehistön määrästä. Jos selkeästi joku potilaan siirrossa tai kantamisessa avustaminen niin 1+5 ei yhtään huono määrä. Siinä voi ylimääräiset jäädä autoon, jos ei tarvetta.
Jos taas joku sairaskohtaus, niin mielestäni 1+2, max 1+3.
Ja evy hommiin evy takit tms, ettei mennä nokisilla saappailla ja nomexeilla toisen kotiin. Monessa paikassa on ihmetelty kun pihaan tulee paloauto ja sieltä kävelee 6 miestä vyöt kolisten asuntoon. Panostetaan enemmin laatuun kuin määrään. smile.gif

#9 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 27 huhtikuu 2003 - 21:53

LAINAUS(Maharazda @ Sun 27.04.2003 - 11.38)

Niin, evy-keikoille tulisi hälyttää korkeintaan osalähtö. Ei voitane ryhtyä sellaiseen ajatusmalliin, että mitä jos tulisi toinen keikka. Silloinhan kaikki kamat pitäisi laittaa yhteen autoon tai joka äijän lähteä omalla pirssillä. Voiko tulipaloon lähteä 11:llä, jos samaan aikaan tuleekin pintapelastuskeikka? Silloinhan tulisi lähteä 17:lla jolla vedettäisiin pintapelastuslauttaa. Mutta 17:ssa ei ole taas sammutusvälineistöä. Ajatus itsessään on jo järjetön.
Vaikka järkevä varautuminen on tärkeää ei pidä ryhtyä liikaa vouhottamaan wink.gif . Suomessa on varauduttu tähän esim. siirtymällä 11:n osalta enemmän kohti monitoimipelastusautoa kuin perinteistä sammutusautoa.
Olen puhunut.

#10 Harri

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 68 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 28 huhtikuu 2003 - 12:11

LAINAUS(tubis @ Sun 27.04.2003 - 13.45)
Ensivastekeikoille ei varmaankaan kannata lähteä 1+5 vahvuuksilla. 1+2:lla luulisi pärjäävän ihan mukavasti. Ja näin jää sitä reserviä höökinkin miehittämiseen .

Varsinkin, kun aika harvoin vpk:ssa kaikilla miehistön jäsenillä edes on evy-koulutusta. Tällöin evy-ryhmän ja normaalin lähdön hälyttäminenkin usein tapahtuu erikseen, ja reserviä jää lähes automaattisesti.

Vahvuuksista puhuttaessa, kannattaa muistaa, että aina evy-keikoille tulee myös Saku, joten pelkällä 1+2 evylähdölläkin kohteeseen saadaan yhteensä 5 auttajaa.

#11 moska

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 243 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 28 huhtikuu 2003 - 12:21

LAINAUS(Lord @ Sun 27.04.2003 - 21.53)
Voiko tulipaloon lähteä 11:llä, jos samaan aikaan tuleekin pintapelastuskeikka? Silloinhan tulisi lähteä 17:lla jolla vedettäisiin pintapelastuslauttaa. Mutta 17:ssa ei ole taas sammutusvälineistöä. Ajatus itsessään on jo järjetön.

Niin ja voiko sille pintapelastuskeikallekkaan mennä jos tulee toinen, mistä sinne pinturit. Tuohan on sen lisäksi kiinni siitä missä se pintapelastuslautta on ja eipä tuota juurikaan pintapelastuskeikoilla ole tarvinnut.

Toiseen keikkaan varautuminen on syytä ottaa huomioon, jos on seutukunnan ainoa palokunta. Jos miehistöä ei riitä miehittämään yhtäaikaa sekä EVY:yn käytettävää yksikköä ja höökiä, niin mielestäni silloin käytettävän yksikön pitäisi olla hööki. Kyllä palokunnan pitää pystyä hoitamaan myös palokunnan tehtävät, vaikka kuinka olisi kipeitä ihmisiä.

Sitten toinen seikka: käytetäänkö 17 muuhun kuin hälytystehtäviin, kuskataanko sillä nuoriso-osastoa tai saunailtaväkeä, yksikkö on toki luonteva valinta noihin hommiin, mutta mitenkäs EVY:t silloin.

Alkuperäiseen kysymykseen ei kukaan voi antaa vastausta tuntematta tarkemmin palokuntaa, keskusteteluissa on esiintynyt monta tärkeää tekijää, jotka ovat joka palokunnassa erilaisia.

Viestiä muokkasi moska, 28 huhtikuu 2003 - 12:22

#12 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 28 huhtikuu 2003 - 18:13

LAINAUS(moska @ Mon 28.04.2003 - 12.21)
Sitten toinen seikka: käytetäänkö 17 muuhun kuin hälytystehtäviin, kuskataanko sillä nuoriso-osastoa tai saunailtaväkeä, yksikkö on toki luonteva valinta noihin hommiin, mutta mitenkäs EVY:t silloin.

Vaikka meillä 17 on ensivastepirssinä, käytetään sitä toki muuhunkin. Kun lähdetään pitemmälle, evy-kamat nostetaan pois autosta, ja jos ensivastekeikka tulee, kamat 11:een ja menoksi. Saunailtaväkeä 17:lla ei tosin kuljetella tongue.gif
Olen puhunut.

#13 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 28 huhtikuu 2003 - 22:09

LAINAUS
Sitten tuosta miehistön määrästä. Jos selkeästi joku potilaan siirrossa tai kantamisessa avustaminen niin 1+5 ei yhtään huono määrä. Siinä voi ylimääräiset jäädä autoon, jos ei tarvetta. Jos taas joku sairaskohtaus, niin mielestäni 1+2, max 1+3.

Mitä itse on sakupuolella ollut, niin yleensä kaikki yli 1+2 evyvahvuudet on lähinnä tiellä siis jaloissa pyörimässä. Jos taas saku pyytää lisäapua potilaan kantamisessa, niin tällöin tuskin on kyseessä evy-keikka.

#14 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 28 huhtikuu 2003 - 22:58

LAINAUS(tubis @ Mon 28.04.2003 - 22.09)
Mitä itse on sakupuolella ollut, niin yleensä kaikki yli 1+2 evyvahvuudet on lähinnä tiellä siis jaloissa pyörimässä. Jos taas saku pyytää lisäapua potilaan kantamisessa, niin tällöin tuskin on kyseessä evy-keikka.

Itse pitäisin tuota 1+2 miehitystä lähes miniminä, koska yleensä evy pyydetään silloin kun saku tulee kauenpaa tai on kyse elvytyksestä. Elvytyksessä tuo 5 äijää ei ole liikaa, jos yksi kirjaa, yksi pumppaa, 1 tai 2 ventiloi, 1 johtaa, 1 hoitaa tippaa, joku huolehtii yleisöstä ja antaa lisävälineistöä (hakee paarit, tippapussin jne.). Ja tulee muistaa että "pumppumiestä" tulee vaihtaa riittävän usein. Jos taas saku tulee kauenpaa ja sen tulo kestää esim. 30 min, kyllä soisi paikalla olevan ainakin neljä kaveria. On tietysti paljon ambulanssimiehestä kiinni miten suhtautuu evy henkilöstöön. Jotkut arvostavat, toiset pitävät turhina jaloissa pyöriöinä huh.gif
Olen puhunut.

#15 **Naapuri**

• Vierailija

Lisätty 29 huhtikuu 2003 - 21:38

Ainakin minä (jos olisin Kauniaisista) sijoittaisin ne evy-tarvikkeet "höökiin".

#16 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 30 huhtikuu 2003 - 17:40

LAINAUS(Lord @ Mon 28.04.2003 - 22.58)
LAINAUS(tubis @ Mon 28.04.2003 - 22.09)

Itse pitäisin tuota 1+2 miehitystä lähes miniminä, koska yleensä evy pyydetään silloin kun saku tulee kauenpaa tai on kyse elvytyksestä. Elvytyksessä tuo 5 äijää ei ole liikaa, jos yksi kirjaa, yksi pumppaa, 1 tai 2 ventiloi, 1 johtaa, 1 hoitaa tippaa, joku huolehtii yleisöstä ja antaa lisävälineistöä (hakee paarit, tippapussin jne.). Ja tulee muistaa että "pumppumiestä" tulee vaihtaa riittävän usein. Jos taas saku tulee kauenpaa ja sen tulo kestää esim. 30 min, kyllä soisi paikalla olevan ainakin neljä kaveria. On tietysti paljon ambulanssimiehestä kiinni miten suhtautuu evy henkilöstöön. Jotkut arvostavat, toiset pitävät turhina jaloissa pyöriöinä huh.gif

Yllättävää, että elvytys oli vastavetona ;-) Siellä missä itse evyä apuna olen käyttänyt, niin evy ei intuboi/laita tippaa. (btw. Itse olen hoitanut elvytyksiä ihan menestyksekkäästi 5 tyypilläkin... ei niillä paareilla mikään kiire ole ja tippatelineitäkin löytyy ympäristöstä.) Ei mulla mitään ensivastetta vastaan ole, mutta kun välillä kohteessa on niin paljon ensivastetyyppejä, ettei meinaa potilasta seasta löytää.

#17 Extremefirefighter

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 15 viestiä

Lisätty 01 toukokuu 2003 - 16:29

LAINAUS(Naapuri @ Tue 29.04.2003 - 21.38)
Ainakin minä (jos olisin Kauniaisista) sijoittaisin ne evy-tarvikkeet "höökiin".

??????? unsure.gif blink.gif

#18 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 03 toukokuu 2003 - 01:46

LAINAUS(tubis @ Wed 30.04.2003 - 17.40)
Yllättävää, että elvytys oli vastavetona ;-) Siellä missä itse evyä apuna olen käyttänyt, niin evy ei intuboi/laita tippaa. (btw. Itse olen hoitanut elvytyksiä ihan menestyksekkäästi 5 tyypilläkin... ei niillä paareilla mikään kiire ole ja tippatelineitäkin löytyy ympäristöstä.) Ei mulla mitään ensivastetta vastaan ole, mutta kun välillä kohteessa on niin paljon ensivastetyyppejä, ettei meinaa potilasta seasta löytää.

Ensivasteen päätarkoituksia on turvata potilaan avun saanti silloin kun saku tulee kaukaa. Olen samaa mieltä siinä, että kun kaksi sakumiestä on kohteessa, ei ole tarvetta suurelle Evy-miesten laumalle. Mutta kun saku tulee esim. 30min evyn jälkeen elvytystilanteeseen, ovat nuo toivomasi kolme kaveria aika puhki siinä vaiheessa...
Olen puhunut.

#19 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 04 toukokuu 2003 - 01:04

LAINAUS(Lord @ Sat 03.05.2003 - 1.46)
Mutta kun saku tulee esim. 30min evyn jälkeen elvytystilanteeseen, ovat nuo toivomasi kolme kaveria aika puhki siinä vaiheessa...

jep niinkuin sanoin, niin toi elvytys on mielestäni ääriesimerkki... ainakaan täällä uudellamaalla ei ensivasteen keikoista (tai yleensäkään sakun) kovinkaan moni ole elvytyksiä. Ne on ihan perus: B-0-2, B-0-3 ja B-7-0 jne...

ps. 30 min jälkeen ei vihannesta kannata paljoa elvytellä.

#20 P11

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 30 viestiä

Lisätty 04 toukokuu 2003 - 16:05

Mutta miten toimitaan liikenneonnettomuuksissa?? Otetaanko 17:stä EVY-kamat höökiin vai luotetaanko siihen, että asemalle tulee ukkoja???

#21 tubis

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 172 viestiä

Lisätty 04 toukokuu 2003 - 23:24

LAINAUS(P11 @ Sun 04.05.2003 - 16.05)
Mutta miten toimitaan liikenneonnettomuuksissa?? Otetaanko 17:stä EVY-kamat höökiin vai luotetaanko siihen, että asemalle tulee ukkoja???

Joko siirtää kamat, tai sitten höökin yksi äijä täkiltä nappaa 17:n EVY-kamoineen mukaan.

#22 KMT

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 537 viestiä
  • Interests:VPK, musiikki, rautatiet...

• Pelastustoimialue:
    Satakunta

Lisätty 16 syyskuu 2003 - 20:22

Olipas mielenkiintoinen aihe, meillä oli elokuun alussa liikenneonnettomuus ja
oltiin lähdössä 11:llä niin piti vähän keskustella että saadaan 17 varmasti lähtemään, no yks hyppäs 17:aan ja 4 miehellä lähdettiin 11:llä...

Siis meillä ensivasteet on 17:ssa, no kuitenkin heitetään kaikkea muutakin ajoa, nuorisoosastoa+kurssireissuja niin sitten ne siirretään 1:een ja kun 1 on yleensä
palomestarin käytössä 40km:n päässä niin laitteet voivat olla sitten 11:ssä
Joten joskus tuo on pelkkää siirtelyä, mun mielestä meidän vehkeet sais olla 1:ssä
kun aluemestareille on hankinnassa oma auto (vuodenvaihteessa saataneen).
Kai 17:ssakin voi olla, jos vaikka käytettäisiin vanhaa sammutusautoa noihin ylimääräisiin ajoihin...

Onhan jossakin erillinen ensivasteauto (Parkanossa ainakin)
Ja jos on asemalla X5 niin sitten laittaisin siihen...

Viestiä muokkasi KMT, 16 syyskuu 2003 - 20:46

Kaikki on hyvää=progressive=good

#23 yeba

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 403 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 16 syyskuu 2003 - 21:09

LAINAUS(KMT @ Tue 16.09.2003 - 20.22)
oltiin lähdössä 11:llä niin piti vähän keskustella että saadaan 17 varmasti lähtemään, no yks hyppäs 17:aan ja 4 miehellä lähdettiin 11:llä...

Joo no tuossa tilanteessa jos miehistön määrä on epävarmaa, niin on aika luonnollinen ratkaisu että yksi lähtee sillä jossa ev-kamat ja muut tulee perästä höökillä...

Jos taas seiskalla on muuta ajoa, niin tuo siirto ykköseen on mielestäni turha jos se on kaukana asemalta... eli jos ei seiska valmiudessa --> kamojen siirto 11

(mun mielipide)

#24 **yks vaan**

• Vierailija

Lisätty 13 lokakuu 2003 - 02:19

LAINAUS(tubis @ 04.05.2003 - 1.04)
LAINAUS(Lord @ Sat 03.05.2003 - 1.46)
Mutta kun saku tulee esim. 30min evyn jälkeen elvytystilanteeseen, ovat nuo toivomasi kolme kaveria aika puhki siinä vaiheessa...

jep niinkuin sanoin, niin toi elvytys on mielestäni ääriesimerkki... ainakaan täällä uudellamaalla ei ensivasteen keikoista (tai yleensäkään sakun) kovinkaan moni ole elvytyksiä. Ne on ihan perus: B-0-2, B-0-3 ja B-7-0 jne...

ps. 30 min jälkeen ei vihannesta kannata paljoa elvytellä.

Mielestäni kaikkiin luettelemiisi tehtäviin liittyy myös riski että kohteesta löytyykin eloton potilas. esim.meillä espoolaisena sopimuspalokuntana toimitaan niin että jos asemalla väkee on niin otetaan mukaan, opastakoon vaikka lanssin kohteeseen jos ei muuta tekemistä löydy. ikävämpi homma lähtee kohteeseen 1+2 ja jättää muut asemalle ja kun kohteeseen pääset niin siellä onkin eloton potilas... hups.
Aina kun ei espoossakaan se lanssi saavu kymmenessä minuutissa.
Niin ja jos ei elvytyksessä tarvita niin pitäähän jonkun ottaa vispiläkin alas.

#25 **toinen vaan**

• Vierailija

Lisätty 13 lokakuu 2003 - 20:16

Olen toiminut 2:n eri kunnan sopimuspalokunnassa ja molemmat ovat olleet ykköslähdön palokuntia. Varallaolo on myös järjestetty jollakin tavoin ympärivuorokauden ja vuoden. Evy-keikkoja molemmissa suurin osa keikoista. Kaikki pelastusvälineistö on sijoitettu 11:seen ja sen miehittää ns. päivystysryhmä. Muut jotka saapuvat asemalle jäävät odottamaan ja tarvittaessa tulevat muilla yksiköillä. 11:sen vahvuus on molemmissa ollut 1+3. Eli kaikki osalähdöt suoritetaan sillä vahvuudella, ellei tarvita lisämiehiä.
Tämä on ollut mielestäni selkeää, ei ole tarvinnut hajasijoittaa esim. evy kalustoa.

#26 313

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 5 viestiä

Lisätty 27 lokakuu 2003 - 01:01

Kyllä minä laittaisin noi seiskaan, melkein pakastavedetyllä Transporterilla pääsee pikkasen nopeammin kun höökillä sinne minne kiire sattuu olemaan. Tietenkin jos kyseessä on liikenneonnettomuus, rakennuspalo, tms olisi parempi että evy-vermeet olis höökissä. Meillä on vähän samantapainen ongelma, suurin osa meidän keikoista on evyja ja niille painetaan menien meitin autovanhuksella ( '79 Ford ) joka ei kauaa enää tuommoista kyytiä kestä. Tietenkin jos teiltä löytyy äijiä molempiin autoihin siten että kummatkin lähtee peräkanaa, niin ongelmaahan ei ole.

#27 **Vierailija_nuija**

• Vierailija

Lisätty 28 lokakuu 2003 - 00:42

mitäs jos kokeilisitte tehdä evykamoistanne yhden rontin joka olis tallissa sovitussa paikassa,ja sitten se auto joka lähtis ekana tallista ulos ottas nyytin kyytiin?

#28 peltsi

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 61 viestiä
  • Interests:Veneily.<br>Oluen juonti.

• Pelastustoimialue:
    Keski-Suomi

Lisätty 28 lokakuu 2003 - 08:03

Evykamat löytyy sekä 11, että 17. Yksykkösen kamat ei niin "täydelliset", kuin seiskan, mutta perusvälineet löytyy (happi, ambu ym.)
Deffa löytyy vain yksseiskasta. Kauhapaarit, tyhjiöpatja ja rankalauta taas vain yksykkösestä.

Lisäähän se aika lailla omaakin turvallisuutta, jos miehistö menee "heikkoon happeen" sukelluksessa.

#29 Lähihoitajaopiskelija

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 25 viestiä

Lisätty 28 lokakuu 2003 - 20:52

Paikkakunnallamme on toiset evy-välineet yksi-seiskassa ja toiset laadukkaammat kolmosessa/nelosessa. Vähän vaihtuu noiden välineiden sijainti kolmosen ja nelosen suhteen, kun on niin vähän evykeikkaa. Ensivastelähtöihin lähtee vakinaista porukkaa + VPK:laisia. No viimeisimpiin evyihin on tainnut lähteä x3.

#30 yeba

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 403 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 28 lokakuu 2003 - 21:57

Meillä ev-kamat on ykkösessä... Lähtee joka keikalle mukaan, tarvittaessa voidaan irroittaa palokeikalta ensivasteelle. Keikkoja ajetaan vuodessa ev-puolella noin 120-140 ja palopuolella about 40-60...

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää