Olen ollut Nuoriso-osasto toiminnassa nyt noin kymmenisen vuotta,
ensimmäistä kertaa lueskelin nuoriso-osaston johtosääntöä
"Hyväksytty vuonna 1993 Pieksamäellä nuorosotyö ohjaajien kokouksessa"
ja huomasin yhden kohdan joka herätti kummastusta.
14.1 Nuorisotyötoimikunta
Jäsenet
1. Hallituksen edustaja
2. Nuoroso-osaston johtajat
3. KAKSI NUORTEN EDUSTAJAA, jotka nuorten kokous valitsee omista ehdokkaistaan.
Onko missään päin käytössä moista toimintatapaa jossa nuoret osallistuvat nuorisotyötomikunnan kokouksiin?
Nuoriso-osaston johtosääntö
Aloittaja: eepi69, marras 22 2004 19:19
6 vastausta tähän aiheeseen
Lisätty 23 marraskuu 2004 - 21:53
Mikä nuorisotyötoimikunnan kokous, ei meillä semmosia hienouksia pidetä ollenkaa..?!? Siis kyllä meillä on valittuna nuorisotyötoimikunta, ja siihen kuuluu kaikki osaston kouluttajat ja johtajat, mutta ei me mitää kokouksia pidetä..
Turvallisuus on tunne, joka sinulla on ennen kuin olet tajunnut tilanteen.
Lisätty 23 marraskuu 2004 - 23:54
Meillä on ihan oikeasti ollut käytössä tuo toimikunta, mutta siten, että siihen on valittuna yksi varsinainen jäsen nuorista ja hänelle sitten varajäsen. Tuossa ollaan mm. päätetty leireille osallistumisista, kilpailuihin lähtemisistä, muistamisista, jne.
"Luulen, että vastaus naiseuden mysteeriin löytyy jostain keskustelun ja suklaan välimaastosta."
Lisätty 24 marraskuu 2004 - 00:14
Onhan tuo hyvä asia, varsinkin jos toimikunnan nuoret jäsenet ovat motivoituneita asiaan. Kuulee nuorten omat mielipiteet asiasta ja heidän omia ehdotuksia.
Nuoria pitää kuunnella mitä he haluaisivat ja mitä he ovat mieltä. Olen kuullut eräästä palokunnasta jossa ei juuri muuta tehty kuin vedetty letkuja, nuoret kyllästy ja porukka vaihtui usein tuon takia. Heidän omia toivomuksia ja mielipiteitä ei juurikaan kuunneltu, joten ykstoikkosten reenien takia moni lopetti.
Nuoria pitää kuunnella mitä he haluaisivat ja mitä he ovat mieltä. Olen kuullut eräästä palokunnasta jossa ei juuri muuta tehty kuin vedetty letkuja, nuoret kyllästy ja porukka vaihtui usein tuon takia. Heidän omia toivomuksia ja mielipiteitä ei juurikaan kuunneltu, joten ykstoikkosten reenien takia moni lopetti.
Sotiminen rauhan puolesta on kuin naiminen siveyden puolesta.. siis täh?
Lisätty 26 marraskuu 2004 - 02:16
Meillä on toimikunnassa ollut nuorten edustaja tai kaksikin niin kauan kuin mukana olen pyörinyt (siis ainakin nämä reilu 8 vuotta). Nuoret tosin eivät valitse edustajia missään ihme kokouksissa vaan keskustelevat keskenään valinnasta tavallisten treenien päätteeksi. Virallisesti sitten edustajat "valitaan" syyskokouksessa, mutta aina on tullut valituksi ne nuorten itse ehdottamat nimet. Tällä hetkellä, sääntöjen uusimisen jälkeen, nuorilta on toimikunnassa kaksi edustajaa.
Toimikunta käsittelee lähinnä toimintasuunnitelmia, viikkoharjoitusohjelmia, oheistoimintaa, leirejä ja rahankäyttöä. Palokunnan hallitus tosin katsoo, ettei rahaa käytetä ihan miten sattuu. Ja onhan meillä toimikunnassa hallituksenkin edustaja mukana. Erityisen hyvältä tuntui, kun nuoret olivat vuosi sitten itse mukana uusimassa osaston johtosääntöä. Ei ainakaan tullut ylhäältä käsin käskytettyä vaan säännöt olivat pikemminkin yhteinen sopimus - ja siksi niistä on kaikkien myös helpompi pitää kiinni.
Toimikunnan lisäksi kyselemme nuorilta säännöllisesti parin kuukauden välein toimintaideoita ja fiiliksiä jo tehdyistä jutuista. Osastomme on aika pieni (noin 10 aktiivijunnua), joten yritämme parhaamme mukaan tehdä toiminnasta mielenkiintoista ja pitää kiinni niistä, keitä mukana vielä on. Erityisen vilkasta palautteen ja ideoitten keruu on puolivuotisharjoitussuunnitelmien teon vaiheilla.
Käytäntö on tuntunut toimivan hyvin, joten suosittelen lämpimästi muillekin! Ainoa ongelma on ollut, ettemme ole pystyneet resurssien puutteessa kaikkia nuorten esittämiä toiveita toteuttamaan...
Toimikunta käsittelee lähinnä toimintasuunnitelmia, viikkoharjoitusohjelmia, oheistoimintaa, leirejä ja rahankäyttöä. Palokunnan hallitus tosin katsoo, ettei rahaa käytetä ihan miten sattuu. Ja onhan meillä toimikunnassa hallituksenkin edustaja mukana. Erityisen hyvältä tuntui, kun nuoret olivat vuosi sitten itse mukana uusimassa osaston johtosääntöä. Ei ainakaan tullut ylhäältä käsin käskytettyä vaan säännöt olivat pikemminkin yhteinen sopimus - ja siksi niistä on kaikkien myös helpompi pitää kiinni.
Toimikunnan lisäksi kyselemme nuorilta säännöllisesti parin kuukauden välein toimintaideoita ja fiiliksiä jo tehdyistä jutuista. Osastomme on aika pieni (noin 10 aktiivijunnua), joten yritämme parhaamme mukaan tehdä toiminnasta mielenkiintoista ja pitää kiinni niistä, keitä mukana vielä on. Erityisen vilkasta palautteen ja ideoitten keruu on puolivuotisharjoitussuunnitelmien teon vaiheilla.
Käytäntö on tuntunut toimivan hyvin, joten suosittelen lämpimästi muillekin! Ainoa ongelma on ollut, ettemme ole pystyneet resurssien puutteessa kaikkia nuorten esittämiä toiveita toteuttamaan...
#6 **NSO:n johtaja**
Lisätty 29 marraskuu 2004 - 00:37
LAINAUS(Santeri @ 22.11.2004 - 18.19)
14.1 Nuorisotyötoimikunta
Jäsenet
1. Hallituksen edustaja
Onko missään päin käytössä moista toimintatapaa jossa nuoret osallistuvat nuorisotyötomikunnan kokouksiin?
Jäsenet
1. Hallituksen edustaja
Meillä on toimittu juuri näin, sillä lukeehan miedän johtosäännössä jo niin. Mitä järkeä olla sääntöjä jos niitä ei noudateta?
Eli nuoret valitsesvat nuorten omassa kokouksessa kaksi edustajaa nuorisotyötoimikuntaan. Ja tietysti myös kaksi varaedustajaa.
Tällöin on saatu hyvin tietoa ja mielipiteitä nuorilta itseltään ja myös vastaavasti viestit kulkevat itse nuorille päin. Kuten edellä jo kerrottiin, että on hyvä kuunnella myös nuorien mielipiteitä. Hyvin on tämä järjestely toiminut.
Lisäksi minua ihmetyttää, jos ei nuorisotyötoimikunnan kokousia pidetä ensinkään? Miten asioita voi silloin päättää? Meillä lähes kaikki asiat päätetään siellä tai edes tiedotetaan asioista. Edes osastonjohtajalla ei ole valtuuksia ns. "suurempiin" päätöksiin.
Vastaa tähän aiheeseen

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Vastaa tähän aiheeseen