Siirry sisältöön

- - - - -

Kannattaako?

22 vastausta tähän aiheeseen

#1 **Simo 91**

• Vierailija

Lisätty 18 lokakuu 2004 - 15:26

Kannattaako ryhtyä palomieheksi vai sairaankuljettajaksi??

Kummassa olis kivempaa?

Ja kummassa on parempi palkka?

Olen vasta 12-13 mutta haluan silti palomieheksi.

#2 **lk**

• Vierailija

Lisätty 18 lokakuu 2004 - 16:07

Taitaa olla jokaisella pojalla tuo vaihe, jolloin haluaa palomieheksi. En osaa sanoa, kumpi olisi "kivempaa". Molemmat ovat kuluttavia ja vaativia ammatteja, joista usein on hauskuus kaukana. Yleisesti ottaen kannattaa opiskella niin paljon kuin suinkin jaksaa. Opiskelu avaa ovia eri aloille ja mielekkäisiin työtehtäviin. Sitä ei sitten vanhempana kadu!!

#3 A-103

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 615 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 18 lokakuu 2004 - 17:16

Olisikohan mahdollista yhdistelmä, että hommaa palokunnan harrastukseksi ja kouluttautuu sairaankuljettajaksi? Olen tavannut parikin henkilöä, jotka ovat ammatiltaan sairaankuljettajia ja ovat vapaa-aikanaan VPK- toiminnassa mukana.

Viestiä muokkasi Tolppa-apina, 18 lokakuu 2004 - 17:17

Sähkömiehen TOP3-soittolista:
1.Neljä Ruusua: Tie ajatuksiin (...joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa...)
2.Janne Hurme: Sataa, tuulee ja salamoi (...myrsky repii puita, taivas salamoi...), menettelee myös palokuntalaiselle!
3.Teräsbetoni: Taivas lyö tulta (), ukkonen aiheuttaa joskus työtä sähkömiehille, palokuntalaisilla ehdottomassa soittokiellossa automaattihälytysten aiheuttaman turhaantumisen johdosta

#4 HaRaXz

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 18 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Joku muu viranomainen

Lisätty 18 lokakuu 2004 - 20:58

Eikös pelastajatkin (palomiehet) tee sairaankuljettajan työtä. Eli joka viides vuoro sairaankuljetuksessa? dry.gif

Kannattaa harkita työelämää tarkkaan mitä oikeasti haluaa tehdä, melkein koko elemän. Kumpikin työ on henkisesti ja fyysisesti todella raskaita.

#5 A-103

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 615 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Etelä-Karjala

Lisätty 18 lokakuu 2004 - 21:41

LAINAUS(HaRaXz @ 18.10.2004 - 20.58)
Eikös pelastajatkin (palomiehet) tee sairaankuljettajan työtä. Eli joka viides vuoro sairaankuljetuksessa?  dry.gif

Kannattaa harkita työelämää tarkkaan mitä oikeasti haluaa tehdä, melkein koko elemän. Kumpikin työ on henkisesti ja fyysisesti todella raskaita.

Ainakin kuulemani huhun mukaan minun alueellani joiltakin palomiehillä ei enää tiukentuneiden vaatimusten vuoksi riittä pätevyys ambulanssihommiin. Muistaakseni kyse oli nimenomaan palomies-sairaankuljettajista. Mutta mene ja tiedä. Huhuhan on huhu.

Viestiä muokkasi Tolppa-apina, 18 lokakuu 2004 - 21:42

Sähkömiehen TOP3-soittolista:
1.Neljä Ruusua: Tie ajatuksiin (...joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa...)
2.Janne Hurme: Sataa, tuulee ja salamoi (...myrsky repii puita, taivas salamoi...), menettelee myös palokuntalaiselle!
3.Teräsbetoni: Taivas lyö tulta (), ukkonen aiheuttaa joskus työtä sähkömiehille, palokuntalaisilla ehdottomassa soittokiellossa automaattihälytysten aiheuttaman turhaantumisen johdosta

#6 **Simo 91**

• Vierailija

Lisätty 19 lokakuu 2004 - 13:31

Mulla on jo harrastuksena vpk ja sielläkin on kivaa.
Siellä me harjoitellaan kaikkee perusjuttuja kuten varmaan tiedättekin.

Onko kannattavaa olla kummassakin?

Mun mielestä olis kiva valita kumpikin ammatti mutta meneeköhän siinä
kaikki sekaisin jos ei osaa ajatella "järkevästi"?

#7 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä
  • Interests:Palokunta

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 19 lokakuu 2004 - 15:16

LAINAUS(Simo 91 @ 18.10.2004 - 15.26)
Kannattaako ryhtyä palomieheksi vai sairaankuljettajaksi??

Kummassa olis kivempaa?

Ja kummassa on parempi palkka?

Olen vasta 12-13 mutta haluan silti palomieheksi.

Mun mielipide asiaan: Tekee sitä, mitä itse haluaa tehdä. Kumminkaan kukaan ei ole samanlainen, niin voi pitää ammatista, mistä joku toinen ei pidä. Ja tottakai palkalla on merkitystä, mutta minä itse en ainakaan olisi hyvä palkkaisessa työssä, josta en ite pitäisi.
Miehet ovat välillä suhteessa, kuin norsu posliini kaupassa. Yrittävät, mutta kompastuvat.

#8 AndyL

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 19 lokakuu 2004 - 16:27

LAINAUS(HaRaXz @ 18.10.2004 - 20.58)
Eikös pelastajatkin (palomiehet) tee sairaankuljettajan työtä. Eli joka viides vuoro sairaankuljetuksessa? dry.gif

Vähän menee pilkun viilaamiseksi, mutta ainakin käsittääkseni laitoksissa missä myös sairaankuljetusta, ovat brankkarit puolet vuorokaudesta lanssissa ja toisen palopuolella. Näin se ainakin on ollut Helsingissä... Käsittääkseni myös muualla.

Vastauksena itse ensimmäiseen kysymykseen: kannattaa tosiaan miettiä ihan rauhassa ja klaarata ensin yläaste kunnolla läpi ja toivottavasti myös lukio, miksei ammattikoulukin, mutta jompikumpi pitää olla suoritettuna jos palomieheksi eli pelastajaksi haluat. Hyviä ehdotuksia kaikki joita muut ovat jo kirjoittaneet. Kannattaa liittyä paikalliseen palokunnan nuoriso-osastoon ja tutustua toimintaan. Ja loppujen lopuksi, vaikka työ olisi raskasta ja huonosti palkattuakin (kuten molemmat ovat), parhaiten jaksaa työssä josta todella pitää. Joten mieti rauhassa, vielä sinun ei päätöstä tarvitse tehdä ja ainahan ammattia voi vaihtaa...
Diagnoosi: G93.5 Aivojen puristustila

#9 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 19 lokakuu 2004 - 18:27

Nythän ne suunnittelee opistolla pelastaja-lähihoitaja koulutusta. 1,5 vuotta opistolla pelastajaksi ja 1,5 vuotta työn ohessa opiskelua lähäriksi.

#10 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 20 lokakuu 2004 - 14:53

Mä harrastan jo vpk:ta ja siellä on kivaa ja muutenkin mielenkiintoista.

Auttaako vpk:ssa oleminen jossakin vaiheessa elämää pääsemään "kunnon"
paloasemalle?

#11 bifaasinen

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 74 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 20 lokakuu 2004 - 22:14

Itse olen ollut vpk:ssa pienestä pitäen, ja ammatti on ollut viimeiset viisi vuotta päätoiminen sairaankuljettaja.
Vielä ammattikoulussa olin menossa pelastusopistoon, mutta lopuksi opiskelin ensihoitoon suuntautuneen lähihoitajan tutkinnon, ja eipä tuosta vpk harastuksesta ainakaan haittaa ole työssä ollut. wink.gif ja päinvastoin.

#12 eh-neito

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 16 viestiä

Lisätty 20 lokakuu 2004 - 22:34

LAINAUS(aal @ 19.10.2004 - 16.27)
Vähän menee pilkun viilaamiseksi, mutta ainakin käsittääkseni laitoksissa missä myös sairaankuljetusta, ovat brankkarit puolet vuorokaudesta lanssissa ja toisen palopuolella. Näin se ainakin on ollut Helsingissä... Käsittääkseni myös muualla.

Näin ei kyllä toimita joka paikassa. Esim. Vantaalla kyseistä systeemiä kyllä on kokeiltu, mutta nykyään ollaan taas siinä "samassa vanhassa", eli yhtä vuoroa ei jaeta palo-/sakupuolen välillä.

#13 AndyL

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 21 lokakuu 2004 - 10:47

LAINAUS(eh-neito @ 20.10.2004 - 22.34)
LAINAUS(aal @ 19.10.2004 - 16.27)

Näin ei kyllä toimita joka paikassa. Esim. Vantaalla kyseistä systeemiä kyllä on kokeiltu, mutta nykyään ollaan taas siinä "samassa vanhassa", eli yhtä vuoroa ei jaeta palo-/sakupuolen välillä.

OK, hyvä tietää. Aina sitä oppii uutta. Ja varsinkin kun ei ole noiden sairaankuljetusta suorittavien vakilaitosten kuvioihin niin tullut perehdyttyä... Kiitos täsmennyksestä!

#14 Saku

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 203 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pohjois-Karjala

Lisätty 21 lokakuu 2004 - 15:51

Ei taida mistään edes pystyä valmistumaan puhtaaksi palomieheksi, se on pelastajan tai palomies-sairaankuljettajan tutkinto.

Meilläpäin 24h:n työvuoro menee yleensä puoliksi sakussa ja toinen puoli jossain muussa pelastusyksikössä. Kierrossa ovat tietenkin mukana vain ne joilla on yhdistelmäkoulutus.

Tuosta palomies-sairaankuljettaja-lähihoitaja systeemistä...

Palomies-sairaankuljettaja ei ole hoitoalan tutkinto ja nyt en ole ihan varma onko olemassa jo joku asetus vai ollaanko sitä suunnittelemassa, että sairaankuljettajilla pitäisi olla hoitoalan tutkinto (eli pelastusopisto ei riittäisi). Tästä syystä pelastusopiston penkiltä päässeitä laitetaan suoraan terveydenhoito-oppilaitoksiin lukemaan lähihoitajiksi.

#15 Sepia

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 124 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 25 lokakuu 2004 - 21:04

Imatralle jos tulet töihin, niiin on pelkästään "palopuolella". Eli eli Imatralla sairaankuljetuspuolen työnantaja on Imatran kaupungin sosiaali- ja terveystoimi. Ja palo- ja pelastuspuolen EKP. Korjausta sallitaan jos olen väärässä.
"Mä oon ihan kuumana Passeliin!!"

#16 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 26 lokakuu 2004 - 08:29

Mitä kaikkea sitä sitten tarvitsee opiskella, että tulee ensihoitajaksi?
Miehet ovat välillä suhteessa, kuin norsu posliini kaupassa. Yrittävät, mutta kompastuvat.

#17 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 26 lokakuu 2004 - 10:44

LAINAUS(kukkasi @ 26.10.2004 - 8.29)
Mitä kaikkea sitä sitten tarvitsee opiskella, että tulee ensihoitajaksi?

Neljä vuotta (yleensä) ammattikorkeakoulussa Ensihoidon koulutusohjelmassa. Ja tietysti valmistua siitä. Ammattikorkeakouluun pääsemiseksi pohjana täytyy olla 2.asteen koulutus
Olen puhunut.

#18 Kai Vinkone

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 239 viestiä
  • Interests:VPK, splättis, vaellus, karting (Intercontinental 80cc)

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 26 lokakuu 2004 - 20:03

LAINAUS(Lord H @ 26.10.2004 - 10.44)
Neljä vuotta (yleensä) ammattikorkeakoulussa Ensihoidon koulutusohjelmassa. Ja tietysti valmistua siitä. Ammattikorkeakouluun pääsemiseksi pohjana täytyy olla 2.asteen koulutus

Entäs tuo ammattikoulu? Kyllähän sieltäkin ensihoitajia tulee...?
Siinä meni omat ja varaastetut - sanoo entinen miäs kun tupa paloo.

#19 kukkasi

sihteeri

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 26 lokakuu 2004 - 21:09

LAINAUS(Kai Vinkone @ 26.10.2004 - 20.03)
LAINAUS(Lord H @ 26.10.2004 - 10.44)

Entäs tuo ammattikoulu? Kyllähän sieltäkin ensihoitajia tulee...?

Niin, miten se sitten jos lukee lähihoitajaksi ensivaste linjalla?

#20 nass-

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 68 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 26 lokakuu 2004 - 22:15

LAINAUS

Ensihoitaja nimikettähän ei oikeasti ole olemassa, vaan on ensihoitoon erikoistuneista lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Eli amitsusta voi valmistua ensihoitoon suuntautuneena lähihoitajana ja ammattikorkeasta taaseen ensihoitoon suuntautuneena sairaanhoitajana.
"Luulen, että vastaus naiseuden mysteeriin löytyy jostain keskustelun ja suklaan välimaastosta."

#21 AndyL

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 27 lokakuu 2004 - 11:19

LAINAUS(nass- @ 26.10.2004 - 22.15)
LAINAUS

Ensihoitaja nimikettähän ei oikeasti ole olemassa, vaan on ensihoitoon erikoistuneista lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Eli amitsusta voi valmistua ensihoitoon suuntautuneena lähihoitajana ja ammattikorkeasta taaseen ensihoitoon suuntautuneena sairaanhoitajana.

No näistä nimikkeistähän on väännetty iät ja ajat. Forumilla löytyy kyllä lisää väittelyä aiheesta. Koittakaa hakua.

Käsittääkseni ensihoitaja (AMK) -nimekettä ollaan rekisteröimässä omaksi nimikkeekseen "terveydenhuoltoalan ammattilaislistalle", aivan kuten sh, lh, th, lääkäri jne.. En tiedä onko asia edennyt.

Ja koulutuksesta sen verran, että ainakin aikanaan kun tutkin Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian ensihoitaja(amk) -tutkintoa, sieltä sai sellaisen käsityksen että ensihoitajilla on mahdollisuus suorittaa MYÖS sairaanhoitajan tutkinto (oliko se joku lopputentti tai lisää opiskelua, en muista), mutta tutkinnot kyllä eroavat aika paljon verrattuna lähihoitajaan, jossa erikoistutaan lopuksi ensihoitoon. AMK-tutkinnossa taas kaikki on suunniteltu ensihoitoa ajatellen...

Menipä taas vaikeaksi (vai menikö?), no jokatapauksessa oli tarkoitus sanoa, että lause
LAINAUS
amitsusta voi valmistua ensihoitoon suuntautuneena lähihoitajana ja ammattikorkeasta taaseen ensihoitoon suuntautuneena sairaanhoitajana.

ei sinällään pidä paikkaansa. Ammattikorkeassa ei siis _erikoistuta_ ensihoitoon _vaan_ opiskellaan ensihoidon koulutusohjelmassa ekasta päivästä lähtien...

Viestiä muokkasi aal, 27 lokakuu 2004 - 11:20

#22 **Vierailija**

• Vierailija

Lisätty 11 helmikuu 2007 - 20:19

LAINAUS(AndyL @ 27.10.2004 - 10.19) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS

No näistä nimikkeistähän on väännetty iät ja ajat. Forumilla löytyy kyllä lisää väittelyä aiheesta. Koittakaa hakua.

Käsittääkseni ensihoitaja (AMK) -nimekettä ollaan rekisteröimässä omaksi nimikkeekseen "terveydenhuoltoalan ammattilaislistalle", aivan kuten sh, lh, th, lääkäri jne.. En tiedä onko asia edennyt.

Ja koulutuksesta sen verran, että ainakin aikanaan kun tutkin Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian ensihoitaja(amk) -tutkintoa, sieltä sai sellaisen käsityksen että ensihoitajilla on mahdollisuus suorittaa MYÖS sairaanhoitajan tutkinto (oliko se joku lopputentti tai lisää opiskelua, en muista), mutta tutkinnot kyllä eroavat aika paljon verrattuna lähihoitajaan, jossa erikoistutaan lopuksi ensihoitoon. AMK-tutkinnossa taas kaikki on suunniteltu ensihoitoa ajatellen...

Menipä taas vaikeaksi (vai menikö?), no jokatapauksessa oli tarkoitus sanoa, että lause
LAINAUS
amitsusta voi valmistua ensihoitoon suuntautuneena lähihoitajana ja ammattikorkeasta taaseen ensihoitoon suuntautuneena sairaanhoitajana.
ei sinällään pidä paikkaansa. Ammattikorkeassa ei siis _erikoistuta_ ensihoitoon _vaan_ opiskellaan ensihoidon koulutusohjelmassa ekasta päivästä lähtien...

Mun käsittääkseni Ensihoitaja AMK koulutukseen sisältyy AINA myös sairaanhoitajan tutkinto eli kyseessä on kaksi tutkintoa. Ja kuten sanoit itsekkin ensihoitajaksi opiskellaan alusta asti. Eli kyseessä ei ole mikään ensihoitoon suuntautuva sairaanhoitajan koulutus.

#23 **vierailija**

• Vierailija

Lisätty 11 helmikuu 2007 - 20:36

LAINAUS(AndyL @ 27.10.2004 - 10.19) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS

LAINAUS

Niin ja palkoistakin tässä ajattelin..
Eli jos verrataan sairaanhoitajan ja ensihoitajan töitä. Kummatkin ovat todella vaativia. Tällä hetkellä varmaankin aloitteleva sairaanhoitaja/ensihoitaja tienaa suht samankokosta palkkaa eli jtn 1600-1800e välillä(peruspalkka)..siis julkisella puolella. Mun mielestä jos puhutaan nyt ambulanssissa työskentelevistä sh/eh tyypeistä niin palkkojen pitäisi olla korkeammat. Okei onhan sairaalassakin rankkaa varmasti. Mutta ambulanssissa sä tuut ensimmäisenä usein paikalle ja näät sen kaiken..pahimmillaan aivan järkyttäviä asioita. Ja onhan se jatkuva häsääminen joka paikkaankin varmasti rankkaa ympäri vuorokauden. Varmasti on myös sairaalassakin. Itse ehdottaisin tälläistä palkkapakettia. Eli sairaanhoitaja joka työskentelee ambulanssissa tienaisi alkaen 1800e/kk. Ensihoitaja AMK ambulanssissa alkaen 1900(2000)e/kk. Sairaalassa vastaavat luvut voisivat olla 1700-1900e/kk. Moni tienaa tällä hetkellä sairaalassa paljon enemmän kuin ihmiset tien päällä. Ei ole musta aina kyllä reilua varsinkin jos ko. hlö tekee sairaalassa lähinnä paperihommia niinkuin moni tekee,varsinkin yksityisellä puolella.

Itse en ole mikään yllä mainituista alojen asiantuntijoista. Joten antakaa anteeksi jos jotakin hlöä tällä loukkaan. Mutta ensihoitajaksi ammattikorkeaan olen nyt hakemassa. Moni nuori varmasti jättää hakematta ko. koulutukseen koska palkka on niin huono työn vaativuuteen nähden. Itse ainakin katson että suurin osa ensihoitajista tulee lopulta työskentelemään ambulanssissa,ei ehkä heti mutta lopulta. Sairaanhoitajat puolestaan lähes aina työskentelevät sairaalassa. Ja onhan tuossa eh ja sh koulutuksissakin varmasti eroja. Eli ensihoitajalle kuuluu parempi palkka ansaitusti. Ärsyttää kun aina saa lukea kuinka lähihoitajat,sairaanhoitajat ja ensihoitajat tappelevat ties millä sivustoilla siitä kelle kuuluu parempi palkka ja miksi. Mielestäni se nyt vaan menee ihan suoraan sen koulun mukaan. Jos oot opiskellut lähihoitajaksi,saat lähihoitajan palkkaa. Jos oot sairaanhoitaja saat sairaanhoitajan palkan. Jos oot ensihoitaja,ei sun kuulu saada pelkästään sairaanhoitajan palkkaa koska sulla on sillon "isompi" koulutus takanas. Eli saat parempaa palkkaa.

Nyt meni kyllä ihan sekaiseksi koko juttu mutta pistäkään unen puutteet ja liiallisen kofeiinin piikkiin rofl.gif

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää