Siirry sisältöön

Pelastusopisto "FAQ"

151 vastausta tähän aiheeseen

#1 **Vierailija_Utelias**

• Vierailija

Lisätty 21 kesäkuu 2004 - 11:55

Haen pelastusopistoon pelastajakurssille ja mietinkin millaisia mahtaa olla siellä järjestettävät fobia ja psyykkiset testit. mellow.gif

#2 **Asiasta kiinnostunut**

• Vierailija

Lisätty 25 kesäkuu 2004 - 19:03

Onko mahdollista pyrkiä pelastusopistoon, jos ei ole minkäänlaista palokuntataustaa? Ja minkälainen koulutus pitäisi olla, jotta pyrkiminen olisi helpompaa?

#3 Ensihoitsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 533 viestiä

Lisätty 25 kesäkuu 2004 - 20:49

Suosittelisin lukemaan Pelastusopiston nettisivuilta pääsyvaatimukset ynnä muut tiedot mitä tarvitset.

Palokuntataustaa ei tarvitse olla muihin Pelastusopiston koulutusohjelmiin, kuin alipäällystön koulutusohjelmaan. Alipäällystökoulutukseen vaaditaan aiempi pelastusalan miehistötutkinto.

Lisäksi tulevat fyysiset testit (miehistö- ja alipäällystö) ja psyykkiset testit. Pohjakoulutusvaatimuksena miehistötutkintoon on vähintään lukio ammatillinen koulutus. Palopäällystön koulutusohjelmaan yleinen ammattikorkeakoulukelpoisuus.

Miehistötutkinto (pelastaja)
Hätäkeskuspäivystäjätutkinto
Palopäällystön koulutusohjelma
Hoitotyö hoitotyönä - taksihommat takseille!

#4 **VA25**

• Vierailija

Lisätty 02 syyskuu 2004 - 09:26

Sut laitetaan huoneeseen ja ovi säppiin, hetken kuluttua sinne tulee sellanen kaapin kokonen prätkä jannu mad.gif ja kysyy sulta "oliks kiva nukkua mun muijan kanssa samassa sängyssä!" ja samalla se naksuttelee rystysiä, siinä sit katotaan miten ragoit tilanteeseen ja arviodaan sun fobiat. tongue.gif

#5 *paramedic*

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 1 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Kanta-Häme

Lisätty 04 helmikuu 2005 - 19:11

Oon aiankin kuullu sellasta että siellä testattas korkeen- ja ahtaanpaikan kammot.

Psyykkisessä testissä kolme kaveria kyselee sulta asioita ja sun pitää olaa valpaana ja saada vastaukste kaikkiin kysymyksiin, minkä jälkeen sun soveltuminen testataan... ph34r.gif
[FONT=Courier][SIZE=7][COLOR=green]Tuli on vain yksi lämmityskeino, sitä ei pidä pelätä!

#6 pvpk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 745 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 04 helmikuu 2005 - 21:13

LAINAUS(Vierailija_Utelias @ 21.06.2004 - 10.55)
Haen pelastusopistoon pelastajakurssille ja mietinkin millaisia mahtaa olla siellä järjestettävät fobia ja psyykkiset testit. mellow.gif

Käy kattoo tästä linkistä opiston sivuja. Tuolta otat Koulutus -> Perukoulutus -> Pelastajatutkinto

Siitäkun rullaat sivuu niin alkaa löytyy testejä mitä on luvassa

#7 **Mitokondrio**

• Vierailija

Lisätty 25 helmikuu 2005 - 16:58

[FONT=Arial] ph34r.gif Mä vaan uteliaisuuttani kysyn, että onko Pelastusopistoon hakemisen esteenä hyvälaatuinen extrasystolia-taipumus? Mulla on lääkkeenä niihin Propral 10 mg, jota otan tarvittaessa lisälyöntisyysoireisiin. Mua kiinnostaisi hakea hätäkeskuspäivystäjälinjalle.

Kiitos vastauksista. smile.gif

#8 Jerkku

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 73 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Keski-Suomi

Lisätty 02 maaliskuu 2005 - 18:47

Uskoisin ettei siitä ole suuremmin haittaa jos HäKe-päivystäjälinjalle halajat. Kertokoot tarkemmin ne ketkä tietää, mutta näin luulisin!
A.P.P-taktiikalla kaikki palot on saatu sammumaan!
(Antaa Paskan Palaa)

#9 P4/12

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 36 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 02 maaliskuu 2005 - 23:05

LAINAUS(Mitokondrio @ 25.02.2005 - 15.58)
ph34r.gif Mä vaan uteliaisuuttani kysyn, että onko Pelastusopistoon hakemisen esteenä hyvälaatuinen extrasystolia-taipumus? Mulla on lääkkeenä niihin Propral 10 mg, jota otan tarvittaessa lisälyöntisyysoireisiin. Mua kiinnostaisi hakea hätäkeskuspäivystäjälinjalle.

Kiitos vastauksista. smile.gif

Neuvoisin näissä asioissa kääntymään suoraan pelastusopiston puoleen ja kysymään sieltä. Saat ainakin 100 % varmasti oikeaa tietoa.

#10 **Häkepässi**

• Vierailija

Lisätty 03 maaliskuu 2005 - 02:02

Ainakaan omana aikanani fyysistä terveyttä ei testattu millään tavalla ennen koulutusta eikä sen aikanakaan.

Eikä hätäkeskuspäivystäjiä ole kai yleensä vaadittu esittämään lääkärintodistusta ennen viran vastaanottamista ja työterveystarkastus seuraa vasta virkaan valinnan jälkeen.

Mutta jos stressi, kiire, tunteenpurkaukset tms. henkinen rasitus saa tykyttelemään niin kannattaa ehkä harkita happy.gif mutta jos pysyy lääkityksellä täysin kurissa niin tervetuloa joukkoon.

#11 **Mitokondrio**

• Vierailija

Lisätty 12 maaliskuu 2005 - 21:29

rolleyes.gif Kiitoss vastauksista. Hyvä tietää noista jutuista. Mulla ei oo ongelmia minkään ylireagoinnin osalla. Mulla alkoi viime talvena noi lisälyönnit. Ihmettelin, ku oli sillon koko ajan paha olo ja pyörrytti. Kävin tutkimuksissa ja rasitusergometriassa. Mulla oli niitä lepo-EKG: ssa ja sitten se extrataipumus lähti sen jälkeen, ku mä aloin polkemaan sitä ergometriä. Mulla ei onneks ollu delta-aaltoa siinä. Muuten olis ollu tosi vakavasta varmasti kysymys. Ne oli hyvälaatuisia kammiolisälyöntejä onneksi.

#12 **Vierailija_Mika**

• Vierailija

Lisätty 21 huhtikuu 2005 - 08:10

Terve. Osaako joku sanoa millaiset opistolla on psykotestit,korkeus ja ahtaanpaikankammon testit. Entäpä kuinka paljon pelastajatutkinnossa on esim. laskeutumiskoulutusta?

#13 pvpk

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 745 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 21 huhtikuu 2005 - 11:08

Tästä linkistä aukee pdf. tiedostona. Toi ensihoitsun pelataja linkki kun ainakaan mulla ei toiminut.

#14 Dave

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 9 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 21 huhtikuu 2005 - 23:08

Psyk. testit ovat kuulemma aika pala kakkua kuulemma... itse en ole moisia kokeillut mutta kuulin luotettavalta kaverilta joka on tehnyt testin... korkean paikan kammoa testataan kuulemma tikapuilla jossa käsi ja jalka otetaan puolista irti, ja suljetun paikan kammoa taas jossain ahtaassa pienessä pimeässä kammiossa about 30 sek ajan, et ei pitäis olla mitkään yli pahat...

#15 monika

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 153 viestiä
  • Interests:vpk

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 22 huhtikuu 2005 - 12:11

itseäni on myös kiinnostan et millaset noi psykologiset testit on... kork.ja ahtaanpaikan testit ei oo pahat... joku on puhunu myös jostain ns"palikka testistä" kellään mitään tietoa?
Palomies on erimies, kaikesta huolimatta...

#16 Lord H

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 228 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 22 huhtikuu 2005 - 17:55

Yllättävää kyllä, testit osoittautuivat aika toimiviksi tässä taannoin. Sieltä tulosten perusteella karsiutui sopimatonta ainesta kyllä pois... Voivathan toki vaihdella eri vuosina
Olen puhunut.

#17 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 15 toukokuu 2005 - 17:05

LAINAUS(monika @ 22.04.2005 - 12.11)
itseäni on myös kiinnostan et millaset noi psykologiset testit on...

Psykologi kyselee sulta asioita. Esimerkiksi että "ootko homo?" ja seuraa sun reaktioita. siinä samalla pitää tehdä jotain pientä älykkyyttä vaativaa logiikkatehtävää..

#18 monika

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 153 viestiä
  • Interests:vpk

• Pelastustoimialue:
    Kymenlaakso

Lisätty 16 toukokuu 2005 - 12:10

Kiitoksia.. valasi se nyt ainakin vähän!
Palomies on erimies, kaikesta huolimatta...

#19 **testattu**

• Vierailija

Lisätty 18 toukokuu 2005 - 19:27

LAINAUS(Guest @ 15.05.2005 - 17.05)
LAINAUS(monika @ 22.04.2005 - 12.11)
itseäni on myös kiinnostan et millaset noi psykologiset testit on...

Psykologi kyselee sulta asioita. Esimerkiksi että "ootko homo?" ja seuraa sun reaktioita. siinä samalla pitää tehdä jotain pientä älykkyyttä vaativaa logiikkatehtävää..

No juu ei todellakaan kysy että ootko homo! Hölmöä edes väittää tuollaista.

Testit kestää n. 8 tuntia ja niissä on kirjallisia, numeraalisia, piirtämis, keskustelu ja teknisiä osioita, muutama haastattelu ja lisää kysymyksiä. Eikä niihin pysty juurikaan etukäteen valmistautuun......on vaan oma itsensä!

#20 **???**

• Vierailija

Lisätty 07 syyskuu 2005 - 17:18

siis tarkottaako toi istumaan nousu että istutaan penkille ja noustaan ylös? ja entäs käsinkohonta? eikö noi pitäs selittää tuol sivul vähä paremmi kun ei ees tiiä mitä noi liikeet on..

#21 Palosotilas

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 113 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 08 syyskuu 2005 - 07:54

LAINAUS(??? @ 07.09.2005 - 17.18)
siis tarkottaako toi istumaan nousu että istutaan penkille ja noustaan ylös? ja entäs käsinkohonta? eikö noi pitäs selittää tuol sivul vähä paremmi kun ei ees tiiä mitä noi liikeet on..

istumaan nousu = vatsalihasliike maataan lattialla jalat 90 asteenkulmassa,
noustaan istumaan ,kädet niskan takana.
käsinkohonta = leuanveto, selkokielellä. riiputaan suorana tangosta, vedetään leuka tangon yli ja laskeudutaan alas, vartalon pitää olla suorana koko suorituksen ajan.

dry.gif

#22 **Vierailija_Opiskelija_***

• Vierailija

Lisätty 11 syyskuu 2005 - 00:12

Olen hakemassa pelastusopistoon. Käytän piilolinssejä, onko niistä haittaa opiskellessa/työssä? Pitäisikö mennä laserleikkaukseen? dry.gif

#23 admin

Administrator

• Ylläpito
  • PipPipPip
  • 201 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 11 syyskuu 2005 - 01:49

Aiempaa keskustelua silmälaseista/piilolinsseistä:

http://www.paloforum.net/index.php?showtopic=1188
http://www.paloforum.net/index.php?showtopic=2116
Niklas Läckström
PaloForum ylläpito

#24 **Vierailija_Opiskelija_***

• Vierailija

Lisätty 11 syyskuu 2005 - 15:59

Kiitos smile.gif . Eipähän tarvi leikkaukseen mennä, piilolinssit vaa päähän.

#25 **Vierailija_Opiskelija_***

• Vierailija

Lisätty 12 syyskuu 2005 - 00:00

Miten tuossa lihaskuntotestissä tapahtuu istumaannousu, pitääkö joku jaloista kiinni? Vai pitääkö itse huolehtia että jalat pysyvät maassa suorituksen ajan? (Aika hankalaa minulle, jalat tuppaavat aina nousemaan maasta...)

#26 nec

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 49 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 12 syyskuu 2005 - 15:26

LAINAUS(Vierailija_Opiskelija_* @ 12.09.2005 - 0.00)
Miten tuossa lihaskuntotestissä tapahtuu istumaannousu, pitääkö joku jaloista kiinni? Vai pitääkö itse huolehtia että jalat pysyvät maassa suorituksen ajan? (Aika hankalaa minulle, jalat tuppaavat aina nousemaan maasta...)

Kyllä pidetään jaloista kiinni.

#27 **ouman**

• Vierailija

Lisätty 12 syyskuu 2005 - 19:59

LAINAUS(108 @ 12.09.2005 - 15.26)

Saako jalat olla koukussa vai pittääkö olla suorina..?

#28 nec

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 49 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 13 syyskuu 2005 - 14:13

LAINAUS(ouman @ 12.09.2005 - 19.59)
LAINAUS(108 @ 12.09.2005 - 15.26)

Saako jalat olla koukussa vai pittääkö olla suorina..?

Koukussa, kulma 90 astetta.

#29 **Vierailija_Opiskelija_***

• Vierailija

Lisätty 13 syyskuu 2005 - 14:39

Kiitti vastauksista smile.gif

#30 **ouman**

• Vierailija

Lisätty 16 syyskuu 2005 - 16:24

haittaako jos on pää punasena?

Vastaa tähän aiheeseen

Moderaattorin täytyy hyväksyä tämä viesti ennenkuin se julkaistaan.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää