Defi koulutuksesta vielä; Olen samaa mieltä ppa:n kanssa siitä, että hänen kuvailemallaan tavalla asioita EI SAA hoitaa. Täsmennettäköön vielä, että pitämäni 4-5 h defi koulutuksen pohjalle vaadin hyväksytysti suoritetun palokuntien EA-kurssin (25h), jossa peruselvytys opetetaan kertaalleen ja ko. opetusmoduli sisältyy ensivastekurssiin (25h),jossa peruselvytys kerrataan ja siihen lisätään opetuksen ja harjoitusten kautta puoliautomaattisen defibrillaattorin käyttö. Vuosittainen testaus tapahtuu teoria- ja käytännön testeillä (laadittu yhteistyössä vastuulääkärin kanssa). Olen todella kiitollinen, että asia on herättänyt keskustelua, koska valtakunnallisesti ensivastetoiminta,koulutus,laadunvalvonta,sopimusasiat
jne.. ovat todella kirjavasti järjestettyjä. Yhteneväistä valtakunnallista toimintamallia kaivattaisiin kipeästi, tosin ainahan meillä on olosuhde eroja olemassa joihin asioita pitää soveltaa ja sopeuttaa, mutta silti...
Eteenpäin ollaan toki mentykin, Spek:n ensivastekurssi, palopäällystöliiton ensivastesopimusmalli, jne..., vielä kun saataisiin ensivastetoiminta lakiin (pelastustoimen tai terveydenhuollon puolelle), muutoinkin kun sivulauseeseen, niin siitä se pikkuhiljaa muokkautuisi.
Defi koulutuksesta vielä...
Aloittaja: Wall, maalis 09 2003 11:16
3 vastausta tähän aiheeseen
#2 **kyytijulli**
Lisätty 20 maaliskuu 2003 - 23:07
Jos meikäläinen(PM-SK,SH-AMK pohjak.) pitäisi ensivasteporukalla DEFFA-koulutuksen, niin kertoilkaas mitä teidän koulutuksesta puuttui tai mitä olisi pitänyt tehdä paremmin?
Olen kokoilemassa koulutuksen runkoa, joten jos haluaisi jotenkin vaikuttaa, niin laittakaa mielipiteitä
Olen kokoilemassa koulutuksen runkoa, joten jos haluaisi jotenkin vaikuttaa, niin laittakaa mielipiteitä
#3 **Toinen kyytijulli**
Lisätty 17 huhtikuu 2003 - 15:49
Oma versioni defibrillaattorikoulutuksesta sopimusmiehille:
Pitää olla käytynä palokuntien ensiapu- ja ensivastekurssit.
Kurssin sisältö suurinpiirtein:
-8 h teoriaa sisältäen anatomiaa, fysiologiaa, hieman sydämen sähköisestä toiminnasta, rytmihäiriöistä yleensä ja varsinkin elvytetyn potilaan hoidosta.
-6 h käytännön harjoituksia
-Lopuksi käytännön ja teoriankokeet.
Teoriankokeeni ovat olleet melko vaativia,yleensä ensimmäisellä kerralla on läpäissyt n. 60 % kurssilaisista.Eli lupaa ei todellakaan tule jos et koetta läpäise.
Ja vielä käytännön neuvo:tee ensin kunnon runko koulutukselle ja hae johtavalta lääkäriltä lupa järjestää ko. koulutus ja kurssin hyväksytysti suorittaneita vaan suosittele johtavalle lääkärille joka sitten myöntää luvat.
-8 h teoriaa sisältäen anatomiaa, fysiologiaa, hieman sydämen sähköisestä toiminnasta, rytmihäiriöistä yleensä ja varsinkin elvytetyn potilaan hoidosta.
Teoriankokeeni ovat olleet melko vaativia,yleensä ensimmäisellä kerralla on läpäissyt n. 60 % kurssilaisista.Eli lupaa ei todellakaan tule jos et koetta läpäise.
Ja vielä käytännön neuvo:tee ensin kunnon runko koulutukselle ja hae johtavalta lääkäriltä lupa järjestää ko. koulutus ja kurssin hyväksytysti suorittaneita vaan suosittele johtavalle lääkärille joka sitten myöntää luvat.
Lisätty 18 huhtikuu 2003 - 14:47
LAINAUS(Toinen kyytijulli @ Thu 17.04.2003 - 15.49)
Oma versioni defibrillaattorikoulutuksesta sopimusmiehille:
Olen ollut tovin pois keskusteluista, mutta tuossa "toisen kyytijullin" defi- koulutuksen ohjelmarungossa olisi mielestäni esimerkkiä laajemminkin. Kun itse vedin ensimmäisen defi koulutuksen se kesti 16h ja on nyt aikojen saatossa sitten hioutunut tuohon ensivastekurssin sisälle, noin 5h osioksi. Kontakti ja yhteistyö toimintaa valvovaan terveysviranomaiseen tulee tehdä juuri tuolla hänen esittämällään tavalla. Kyytijullin koulupohja on ihan hyvä ja riittävä opetettaessa puoliautomaattisen deffan käyttöä kammiovärinän defibrilloimiseen, olettaen, että teet itse ensihoidon saralla töitä. Ei muuta kun tsemppiä kurssin pitoon !
1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää

Tämä aihe on lukittu