Siirry sisältöön

- - - - -

perus ja hoitotason tentit

• Et voi vastata tähän aiheeseen
17 vastausta tähän aiheeseen

#1 **Sairaanhoitaja**

• Vierailija

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 10:27

hei!
kertokaapa juuri valmistuneelle Sh:lle, et voiko/kannattaako perus ja hoitotason tentit suorittaa ns.etukäteen, vaikka ei ole työpaikkaa ambulansissa? Hoitotason tenttiä ennen täytyy vissiin olla työkokemusta???
Ja täytyykö ne olla suoritettu ennekuin voi olla töissä lanssissa? (ajatuksena hoitotason lanssi)
Paikkana VaSu, tarkemmin Turku ja lähikunnat...

#2 Ensihoitsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 533 viestiä

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 11:10

VaSun alueelle jos aiot niin aloitappa vaikka tuosta: Varsinais-Suomen shp:n ensihoidon toimintaohje

Mutta realistisesti ajatellen, jos et ole Ensihoitaja AMK ja et aiemmin ole esim. aiemman tutkinnon perusteella työskennellyt päätoimisesti ensihoidossa, niin pidäpä tassut vielä hetken tantereessa ja suunnista ihan suosiolla ensin perustason ensihoitoyksikköön töihin hankkimaan kokemusta sairaalan ulkopuolisesta hoitotyöstä. Olet valmistunut sairaanhoitajaksi. Itsekin sh-koulun käyneenä voin kokemuksesta sanoa, että sen anti sairaalan ulkopuoliseen hoitotyöhön (ensihoitoon) on, no, ei vähäinen mutta siitä saadun tiedon soveltaminen käytäntöön ei ole ihan sormien napsautushomma. Ensihoidossa pätee periaatteessa toki aivan samat hoitotyön periaatteet kuin sairaalassakin mutta toimintaympäristö on tyystin erilainen ja toimintatapakin - lääkäri ei ole määräämässä tekosiasi vaan hoitajan on itse pystyttävä tekemään tutkimukset ja itsenäinen tilannearvio ja hoito-ohjeiden/-velvoitteiden perusteella itse suoritettava mahdolliset hoitotoimet. Toki lääkäriin saa VIRVE-yhteyden ja VaSussa onneksi myös tarv. paikanpäälle lääkäri saattaa tulla, mutta tosiaan suosittelisin ensin hankkimaan työkokemusta perustasolta. Se on ihan terveellistä muutenkin nähdä ja kokea itse. Ensihoito perustuu porrasteiseen järjestelmään ja sen hahmottaminen on paljon helpompi kun itse on toiminut eri tasoilla.
Hoitotyö hoitotyönä - taksihommat takseille!

#3 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 11:19

TODELLA vaarallista porukkaa nämä nuoret ja innokkaat "hoitotasolle" pyrkijät. En sanoisi henkilöä hoitotason sairaankuljettajaksi jos auton kyljessä lukee hoitotaso, vaikka kuinka olisit suorittanut jonkun tentin !! Näihin tyyppeihin törmää erityisen usein EH-AMK opiskelijoissa, jotka päässeet kouluun suoraan lukiosta vailla minkäänlaista käsitystä ensihoitotyön realiteeteista. Ollaan opiskelemassa muka suoraan hoitotasolle !!
Hoitotasolle EI voi opiskella missään koulussa, vaikka tekisi mitä testejä ja kävisi sairaanhoitopiirin tentissä. Muodollinen pätevyys on vain muodollinen, joka tietysti vaaditaan mutta mielestäni perusvaatimus tulisi lisäksi olla riittävä kokemus perustasolta.
Tsemppiä vaan sinulle sairaanhoitaja jos ensihoito kiinnostaa mutta en suosittele puuhun menoa perse edellä wink.gif Lue myös ensihoitsun kirjoitus ajatuksella läpi !

Viestiä muokkasi Sedaatio, 07 kesäkuu 2004 - 11:19

#4 **vierestä seurannut**

• Vierailija

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 13:06

Niin ja ainoa oikea ensihoidon koulutus oli lv-sk, joka pystyi toimimaan lääkkeiden kanssa heti valmistumisen jälkeen... vai?

#5 Ensihoitsu

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 533 viestiä

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 19:27

LAINAUS(vierestä seurannut @ 07.06.2004 - 13.06)
Niin ja ainoa oikea ensihoidon koulutus oli lv-sk, joka pystyi toimimaan lääkkeiden kanssa heti valmistumisen jälkeen... vai?

No, josko nyt tässä topicissa maltettaisiin jättää koulutuksien repostelu vähemmälle, onhan niitä jauhettu jo niin paljon tuolla muualla ja jatkakoon niissä aiemmissa topiceissa juttua ken haluaa.

Pointti oli nyt että ensihoidossa pitää aloittaa nöyrästi jalat maassa. Kokemusta kannattaa jokatapauksessa hankkia (alkuun) perustason ensihoidosta ja kokemuksen/näkemyksen ja kentälle sopivan toimintavarmuuden löytyessä, koulutuksen ja itseopiskelun myötä siirtyä kohti hoitotasoa. Näin ainakin jos oma koulutus ei ole suunniteltu hoitotasolle (=muu kuin Ensihoitaja AMK) ja etenkin jos koulutus ei varsinaisesti ollut ensihoitoon suunnattu (=muut kuin lh/eh, lvm-sk).

Ja taitaahan shp:t edellyttääkin perustasolla toimimista ennen hoitotason lupia. Muilta kuin Ensihoitaja AMK (ja lääkäri) tutkinnon suorittaneilta.
Hoitotyö hoitotyönä - taksihommat takseille!

#6 moska

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 243 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Helsinki

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 19:53

LAINAUS(Ensihoitsu @ 07.06.2004 - 19.27)
Ja taitaahan shp:t edellyttääkin perustasolla toimimista ennen hoitotason lupia. Muilta kuin Ensihoitaja AMK (ja lääkäri) tutkinnon suorittaneilta.

Stadissa vaaditaan kaikilta lääkeluvallisilta sairaankuljettajilta vähintään kahden vuoden työkokemus perustasolta stadissa, lisäksi on sitten vielä rehy ja nolla harjoittelu.

#7 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 20:28

Sen verran piikitän (sori ensihoitsu....), että lääkintävaksit kuuluvat perustasolle !!

#8 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 07 kesäkuu 2004 - 20:30

Vaksit kuuluvat perustasolle ! Älä ole katkera, vaikka oletkin ilmeisesti eh-amk opiskelija tai juuri valmistunut sellainen. Itse olen myös mutta omaan lisäksi alemman tutkinnon ja pitkän työkokemuksen. Uskon, että tiedän mistä puhun.

#9 **-Sairaanhoitaja-**

• Vierailija

Lisätty 08 kesäkuu 2004 - 11:42

Heips!
Kiitos Ensihoitsulle asiallisesta vastauksesta. Joo, en ole heti menossakaan hoitotasolle, olin vain harjoittelussa hoitotason autossa, ja sanoivat että voisin hyvin toimia siellä, kokeneemman parina. Juuri näin, KOKENEEMMAN parina. Enkä todellakaan haluaisi kenenkään yhtä "tumpelon" pariksi! Itselläni on hyvin realistiset käsitykset tiedoistani ja taidoistani!!!!

Ajattelin nyt alkuun aloittaa tosiaan ihan ruohonjuuri tasosta, vaikka alkuun harjoittelijana, kolmantena autossa, jos tämä vain käytännössä mahdollista.....välillä vaan tulee sellainen olo, etteivät ensihoidossa jo työskentelevät halua "uutta verta" työpaikoilleen, ainakaan NAISIA ja juuri valmistuneita!! Millä h...tillä sitä sitten voi mitään koskaan oppia kun ei pääse mihinkään töihin?????

#10 -Sairaanhoitaja-

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 3 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 08 kesäkuu 2004 - 13:18

eipä nyt tunnu tekstini tulevan näytölle...
eli kiitoksia vaan kommenteista. Itse olen hyvinkin realistinen tietojeni ja taitojeni suhteen! Eli en ole välttämättä heti juoksemassa hoitotasolle! Kunhan nyt kysyin, jotta tiedän sitten kun tulee ajankohtaiseksi!!
Ajatukseni hoitotasosta tuli, kun olin harjoittelussa hoitotason autossa ja sanoivat, että tulisin siellä toimeen KOKENEEMMAN parina. Enkä todellakaan itse haluaisi edes vielä olla kenenkään yhtä "tumpelon" parina!
Mikä siinä muuten on, ettei naisia oikein tahdota saku puolelle? Johtuuko fyysisyydestä? itsellä hyvä fyysinen kunto, ja painan p...kele-asenteella sitten kun tuntuu ettei voimat riitä!

#11 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 09 kesäkuu 2004 - 11:47

LAINAUS(-Sairaanhoitaja- @ 08.06.2004 - 13.18)
eipä nyt tunnu tekstini tulevan näytölle...
eli kiitoksia vaan kommenteista. Itse olen hyvinkin realistinen tietojeni ja taitojeni suhteen! Eli en ole välttämättä heti juoksemassa hoitotasolle! Kunhan nyt kysyin, jotta tiedän sitten kun tulee ajankohtaiseksi!!
Ajatukseni hoitotasosta tuli, kun olin harjoittelussa hoitotason autossa ja sanoivat, että tulisin siellä toimeen KOKENEEMMAN parina. Enkä todellakaan itse haluaisi edes vielä olla kenenkään yhtä "tumpelon" parina!
Mikä siinä muuten on, ettei naisia oikein tahdota saku puolelle? Johtuuko fyysisyydestä? itsellä hyvä fyysinen kunto, ja painan p...kele-asenteella sitten kun tuntuu ettei voimat riitä!

Mukavaa jos olivat sitä mieltä, että pärjäisit. Tosin suomesta ei vielä kovin montaa hoitotaon yksikköä löydy eli olen yhä vähän skeptinen näiden autojen suhteen, joissa lukee hoitoyksikkö. TÄMÄ EI SIIS HENKILÖKOHTAISTA ! Useimmin "hoitoyksiköiksi" omaa autoaan haluavat kutsua pienen kylän omat ambulanssipalvelut, jotka pyörittävät kylän ainoaa autoa...onhan se silloin OLTAVA hoitoyksikkö........ tongue.gif
No ei siitä sen enempää. Ja mitä tulee naisiin, niin ainakin minun parikseni olette tervetulleita kunhan asenne on oikea ja paarit liikkuu. Tosin laitoksille naisten on aika vaikea päästä mutta teretulemast vaan........ wub.gif

Viestiä muokkasi Sedaatio, 09 kesäkuu 2004 - 11:50

#12 **Tsuge**

• Vierailija

Lisätty 09 kesäkuu 2004 - 11:52

Ei kai tossa ole ongelmaa jos sh-piiri määrittelee hoitoyksikön tason??
Esim. Uudellamalla ens vuoden alusta tarttee kait olla kummatkin henkilöt
hoitotasolla (HUS/Arcada käytynä tai AMK Eh).
Mutta kyllä sitä voi tumpeloita tietenki edelleen olla, jos ei ole kenttäkokemusta - ainoastaan yo-lakki ja AMK-todistus!! laugh.gif

#13 -Sairaanhoitaja-

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 3 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 09 kesäkuu 2004 - 15:59

jep jep. Kyseessä yksityinen ambulanssi, joka toimii ainona ambulanssina usean kunnan alueella, välimatkat pitkiä ym. joten käytännön pakosta hoitotason auto...
Ja mihis päin suomea sitten pitäis lähteä töitä tekemään, että törmää tuonlaisen asenteen omaaviin??? wub.gif Asennetta, luonnetta ja voimaakin löytyy!!

#14 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 09 kesäkuu 2004 - 16:38

Näin juuri. Se, että on ainoa auto ja paljon välineitä ei tee hoitotason sairaankuljettajaa !

#15 -Sairaanhoitaja-

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 3 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 09 kesäkuu 2004 - 17:13

Tässä tapauksessa firman kaikki työntekijät todella kokeneita ja osaavia. ite kutsuisin kaikkia ko. työntekijöitä hoitotason sairaankuljettajiksi! (itseäni en kuitenkaan laske tähän tongue.gif )Kaikki luvat ok. liuotuslupia odottavat toistaiseksi.
että näin..alkaa taas oleen vähän eri asiassa kuin mistä alotettiin??

#16 **TdP**

• Vierailija

Lisätty 11 kesäkuu 2004 - 16:53

Pääseekö HUS:n tentteihin ilman Ensihoitaja AMK /Arcada koulua.
Olen SH AMK ja on PPKL -kokemusta ja REHY -kokemusta parin vuoden takaa.

#17 Sedaatio

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 336 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 12 kesäkuu 2004 - 15:00

LAINAUS(TdP @ 11.06.2004 - 16.53)
Pääseekö HUS:n tentteihin ilman Ensihoitaja AMK /Arcada koulua.
Olen SH AMK ja on PPKL -kokemusta ja REHY -kokemusta parin vuoden takaa.

Mitäs tuo REHY-kokemus tarkoittaa ??
Asiaan: Tämänhetkisten tietojen valossa hoitotasolle vaaditaan arcada koulutus + hoitotason testi. AINOA poikkeus tästä jos sinulla EH-AMK ja olet töissä HUS alueella, voit päästä suoraan tenttiin. Työnantajakin vaikuttaa.....

#18 **Guest**

• Vierailija

Lisätty 13 kesäkuu 2004 - 10:25

HUS tentteihin pääsee ymmärtääkseni kaikki joilla vaan on joku hoitoalankoulutus esim. lähihoitaja,lvm,sairaanhoitaja...jne. (ja rahat kurssiin). Koska kurssien idea on että ne jotka nyt jo on kentällä ja ei ole sairaanhoitajan tai ensihoitajan tutkintoa ei niitä tarvitsi käydä sitten kun niitä joskus tulevaisuudessa vaaditaan hoitotasolle. Eli ne jotka nämä viisi kurssia on käynyt niin saa olla hoitotasolla riippumatta koulutuksesta. biggrin.gif . Viimeiset kurssit järjestetään nyt syksyllä 2004 ja ne loppuu vuonna 2006 jos muistan oikein, eli syksyn jälkeen ei ole enää mahdollista käydä näitä HUS kursseja, jos nyt olen oikein ymmärtänyt! Ja sitten pitää muistaa että ne ivät vaan ole tenttejä, ensin on kirjoitettava alku tentti että pääsee kurseille ja sitten on paljon etätehtäviä jotka pitää tehdä ja kurssit on aina viikon pitkiä jossa on teoria ja käytännön harj. ja sitten tottakai lopputentti joka kursissa ja jos muistan oikein niin viimeisessä kursissa piti joku työkin tehdä.

1 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää