Siirry sisältöön


- - - - -

Hätäkeskusten tappolinja


8 vastausta tähän aiheeseen

#1 **Vesa**

**Vesa**
  • Vierailija

Lisätty 14 lokakuu 2007 - 20:03

Lehdessä mainittiin, että rahat riittäisivät vain viiteen laitokseen. Tekisi mieleni yllyttää teitä kirjekampanjaan hallituspuolueiden kansanedustajia kohtaan.
http://web.eduskunta...ndex.htx?lng=fi

#2 **Vierailija**

**Vierailija**
  • Vierailija

Lisätty 15 lokakuu 2007 - 01:51

LAINAUS
Kirjoitettu Eilen, 20.03
Lehdessä mainittiin, että rahat riittäisivät vain viiteen laitokseen.


Kertoisitko vielä lähteen tuollaiselle uutiselle. Kiitos.

Miljoona asukasta per hätäkeskusalue. Yliopistosairaalapiireittäin siis kutakuinkin häke. Voisi olla tietyin tavoin toimivakin.

Mutta... "rahat riittää viiteen laitokseen" = tarkoittanet viiteen hätäkeskukseen? Hätäkeskuslaitos = tällä hetkellä 15 hätäkeskusta. Mut jos tarkoitit viiteen hätäkeskukseen, niin tarkoittaneeko myös, että rahat riittäisi myös vain viiden hätäkeskuksen työntekijöiden palkkoihin? Tosin Suomessakin on hätäkeskuksien kokoero ainakin 29 - 75 noin operatiivisen henkilöstön osalta... mut jos vaikka 40 päivystäjää kertaa viisi ja Suomessa soitetaan, olikohan 3(?) miljoonaa hätäpuhelua vuodessa, tekee 15000 puhelua per päivystäjä per vuosi. Plus muut työt. Onnistuneeko...

Tuohon yllä esiteltyyn uutiseen osin liittyen, mutta muutoinkin, hätäkeskusten verkottumiselle olisi kyllä tarvetta. Tai jos sitä tarvetta ei nyt osata nähdä, niin sitä varmasti tulisi, jos ja kun häket saataisiin tosiasiallisesti pelaamaan keskenään kimppaan. Monien operatiivisten yksiköiden käyttö tehostuisi ja resurssien hyödyntäminen olisi paremmin mahdollista. Näin ainakin ensihdossa ja poliisitoimessa, ehkä pelastustoimenkin puolella. En siis tarkoita, että hätäkeskuspäivystäjät kasattaisiin kaikki Helsbyyhyn vaan työvoimaa käytettäisiin nykyisiltä paikkakunnilta, mutta fyysisesti eri paikkakunnilla toimivat häket toimisivat verkossa reaaliaikaisesti yhdessä, vaikka tietyltä maantieteelliseltä alueelta tulevat puhelut yhdistyisivätkin ensisijaisesti "omaan" hätäkeskukseen.

Ensihoidon osalta mainitsen esimerkiksi hoitolaitosten väliset (ensihoitoyksiköillä) suoritettavat siirrot. Yliopistosairaalapiirit voisi olla minimissään oikeita kokoja koordinoimaan ja tehostamaan siirtoja ajavien yksiköiden käyttöä. Nythän käytännössä nuo yksiköt, joilla ei ole ensijaista velvollisuutta huolehtia minkään tietyn alueen häken kautta tulevista keikoista, ajelevat tyhjillään paluumatkan. Siis jos vaikka yliopistosairaalasta siirretään ensihoitoyksiköllä potilas oman alueen keskus- tai aluesairaalaan, ei tuota yksikköä käytännössä ikinään (tai erittäin harvoin) käytetä tuolta keskussairaalasta tai aluesairaalasta, tai matkan varrelta tk:sta tms. yliopistosairaalaan siirtoihin. Tai olipa tuo lähtö- ja päätepysäkki miten päin vaan. Sitten ajelee tuo päivystysvelvoittamaton yksikkö ja jonkun tietyn alueen ensihoitovalmiudesta vastaava yksikkö peräkkäin yliopistosairaalaan... Toki ensihoitovalmiudesta vastaavan pitää tuo siirto toteuttaa, jos kerta alueella ei olisi muita, mutta kun tai jos, tuollainen siirtoauto on juuri alueella käymässä, pitäisi niitä voida käyttää hyväksi. Yliopistosairaalapiirin kokoinen hätäkeskus voisi jo tehostaa tuossa yksiköiden käyttöä kovastikin. Ja vielä tuohon, että vaikka siirtojen organisoimista on jossain selvityksissä ajettu muiden tahojen kuin häken järjestettäväksi, niin ainakin noiden siirtoyksiköiden, silloin kun täyttävät perus- tai hoitotason yksikön kriteerit, pitäisi olla hätäkeskustietojärjestelmässä reaaliaikaisesti paikantuvana (tilatietoineen) resurssina, jotta häkekin voi nakata niille sopivasti kohdalle osuvan siirron tai vaikka akuuttikeikankin. Olisko sitten siirtojen organisoimiseksi syytä järjestää MYK-toiminta yliopistosairaalapiireittäin. Nykyiselläänhän naapurialueen yksiköistä ei mitään tietoa, ainakaan keskussairaalapiireittäin toimivilla MYK:llä.

#3 **Vesa**

**Vesa**
  • Vierailija

Lisätty 15 lokakuu 2007 - 20:48

Lapin Kansa 13.10.07, Outi Torvinen. Hätäkeskuksia voidaan joutua lakkauttamaan rahapulan takia. Nykyrahoitus riittää tulevaisuudessa vain noin viidelle. Tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen budjetti on 54 miljoonaa euroa, ja jo nykyiseen toimintaan tarvittaisiin 4-5 miljoonaa euroa lisää vuosittain. Se ei kuitenkaan riitä, koska laitokselle olisi perustettava lisää virkoja, jotta tulossa olevat lisätehtävät pystytään hoitamaan. Uusia virkoja tarvittaisiin suunnittelukaudella 2009 - 2012 yli 100 vuosittain. Siitä kertyy noin 10 miljoonan euron lisärahoituksen tarve vuodessa. --- Hätäkeskuslaitos jättää omat laskelmansa sisäasiainministeriölle maanantaina. -- Eduskunnalle on tarkoitus marraskuussa antaa selonteko Hätäkeskuslaitoksesta, ja siinä yhteydessä tulee esille myös rahoitustilanne. --valtioneuvosto päättää hätäkeskusalueiden määrän ja sisäasiainministeriö hätäkeskusten sijainnin. --Jos hätäkeskuksia lähdetään vähentämään, se edellyttää muun muassa kokonaan uuden tietojärjestelmän.

#4 **Visio**

**Visio**
  • Vierailija

Lisätty 16 lokakuu 2007 - 21:27

LAINAUS(Vesa @ 15.10.2007 - 20.48) <{POST_SNAPBACK}>
Lapin Kansa 13.10.07, Outi Torvinen. Hätäkeskuksia voidaan joutua lakkauttamaan rahapulan takia. Nykyrahoitus riittää tulevaisuudessa vain noin viidelle. Tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen budjetti on 54 miljoonaa euroa, ja jo nykyiseen toimintaan tarvittaisiin 4-5 miljoonaa euroa lisää vuosittain. Se ei kuitenkaan riitä, koska laitokselle olisi perustettava lisää virkoja, jotta tulossa olevat lisätehtävät pystytään hoitamaan. Uusia virkoja tarvittaisiin suunnittelukaudella 2009 - 2012 yli 100 vuosittain. Siitä kertyy noin 10 miljoonan euron lisärahoituksen tarve vuodessa. --- Hätäkeskuslaitos jättää omat laskelmansa sisäasiainministeriölle maanantaina. -- Eduskunnalle on tarkoitus marraskuussa antaa selonteko Hätäkeskuslaitoksesta, ja siinä yhteydessä tulee esille myös rahoitustilanne. --valtioneuvosto päättää hätäkeskusalueiden määrän ja sisäasiainministeriö hätäkeskusten sijainnin. --Jos hätäkeskuksia lähdetään vähentämään, se edellyttää muun muassa kokonaan uuden tietojärjestelmän.

Kaksi keskusta riittää. Toinen Kuopioon ja toinen Vaasaan. Molemmille järjstelmä jolla voidaan hoitaa koko maa. Toinen varmistaa toista vuoroöin. Varmistavassa voi olla pienempi miehitys. Kylät ovat riittävän etäällä toisistaan, ettei päällekkäistä tietoliikennereititystä esiinny, mutta kyllin lähellä, että totaalistopissa toisen henkilöstön voi kohtuu kustannuksin siirtää toiseen ja kun ovat identtiset niin homma myös pelaa. Hätäkeskusyksikkö siirretään Porista Haltikin sivukonttoriksi Rovaniemelle säästyy matkarahoja, kun pähkäilevät samoja asioita.

#5 **häkestä**

**häkestä**
  • Vierailija

Lisätty 17 lokakuu 2007 - 21:57

LAINAUS(Vierailija @ 15.10.2007 - 1.51) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS
Kirjoitettu Eilen, 20.03
Lehdessä mainittiin, että rahat riittäisivät vain viiteen laitokseen.


Kertoisitko vielä lähteen tuollaiselle uutiselle. Kiitos.

Miljoona asukasta per hätäkeskusalue. Yliopistosairaalapiireittäin siis kutakuinkin häke. Voisi olla tietyin tavoin toimivakin.

Mutta... "rahat riittää viiteen laitokseen" = tarkoittanet viiteen hätäkeskukseen? Hätäkeskuslaitos = tällä hetkellä 15 hätäkeskusta. Mut jos tarkoitit viiteen hätäkeskukseen, niin tarkoittaneeko myös, että rahat riittäisi myös vain viiden hätäkeskuksen työntekijöiden palkkoihin? Tosin Suomessakin on hätäkeskuksien kokoero ainakin 29 - 75 noin operatiivisen henkilöstön osalta... mut jos vaikka 40 päivystäjää kertaa viisi ja Suomessa soitetaan, olikohan 3(?) miljoonaa hätäpuhelua vuodessa, tekee 15000 puhelua per päivystäjä per vuosi. Plus muut työt. Onnistuneeko...

Tuohon yllä esiteltyyn uutiseen osin liittyen, mutta muutoinkin, hätäkeskusten verkottumiselle olisi kyllä tarvetta. Tai jos sitä tarvetta ei nyt osata nähdä, niin sitä varmasti tulisi, jos ja kun häket saataisiin tosiasiallisesti pelaamaan keskenään kimppaan. Monien operatiivisten yksiköiden käyttö tehostuisi ja resurssien hyödyntäminen olisi paremmin mahdollista. Näin ainakin ensihdossa ja poliisitoimessa, ehkä pelastustoimenkin puolella. En siis tarkoita, että hätäkeskuspäivystäjät kasattaisiin kaikki Helsbyyhyn vaan työvoimaa käytettäisiin nykyisiltä paikkakunnilta, mutta fyysisesti eri paikkakunnilla toimivat häket toimisivat verkossa reaaliaikaisesti yhdessä, vaikka tietyltä maantieteelliseltä alueelta tulevat puhelut yhdistyisivätkin ensisijaisesti "omaan" hätäkeskukseen.

Ensihoidon osalta mainitsen esimerkiksi hoitolaitosten väliset (ensihoitoyksiköillä) suoritettavat siirrot. Yliopistosairaalapiirit voisi olla minimissään oikeita kokoja koordinoimaan ja tehostamaan siirtoja ajavien yksiköiden käyttöä. Nythän käytännössä nuo yksiköt, joilla ei ole ensijaista velvollisuutta huolehtia minkään tietyn alueen häken kautta tulevista keikoista, ajelevat tyhjillään paluumatkan. Siis jos vaikka yliopistosairaalasta siirretään ensihoitoyksiköllä potilas oman alueen keskus- tai aluesairaalaan, ei tuota yksikköä käytännössä ikinään (tai erittäin harvoin) käytetä tuolta keskussairaalasta tai aluesairaalasta, tai matkan varrelta tk:sta tms. yliopistosairaalaan siirtoihin. Tai olipa tuo lähtö- ja päätepysäkki miten päin vaan. Sitten ajelee tuo päivystysvelvoittamaton yksikkö ja jonkun tietyn alueen ensihoitovalmiudesta vastaava yksikkö peräkkäin yliopistosairaalaan... Toki ensihoitovalmiudesta vastaavan pitää tuo siirto toteuttaa, jos kerta alueella ei olisi muita, mutta kun tai jos, tuollainen siirtoauto on juuri alueella käymässä, pitäisi niitä voida käyttää hyväksi. Yliopistosairaalapiirin kokoinen hätäkeskus voisi jo tehostaa tuossa yksiköiden käyttöä kovastikin. Ja vielä tuohon, että vaikka siirtojen organisoimista on jossain selvityksissä ajettu muiden tahojen kuin häken järjestettäväksi, niin ainakin noiden siirtoyksiköiden, silloin kun täyttävät perus- tai hoitotason yksikön kriteerit, pitäisi olla hätäkeskustietojärjestelmässä reaaliaikaisesti paikantuvana (tilatietoineen) resurssina, jotta häkekin voi nakata niille sopivasti kohdalle osuvan siirron tai vaikka akuuttikeikankin. Olisko sitten siirtojen organisoimiseksi syytä järjestää MYK-toiminta yliopistosairaalapiireittäin. Nykyiselläänhän naapurialueen yksiköistä ei mitään tietoa, ainakaan keskussairaalapiireittäin toimivilla MYK:llä.


Mitenkähän kirjoittaja oikeasti arvelee, että asia toteutusi? Nykyäänkin yritetään häken kautta "organisoida" sairaalasiirtoja, mutta yrittäjillä on tehtynä tietyt sopimukset: Tää sieltä tuonne, mutta tuo sieltä tänne, paitsi jos tuo tuo tuonne niin tää vie sieltä sinne, jos tämä on tehny näin...

Okei! Onhan se varma, että häket vähenee ainakin kymmeneen tulevaisuudessa, mutta vanhojen työntekijöiden työmatkat taas pitenisivät; kuinka moni valmis siihen... taas uusia paniikki kursseja käyntiin; poistuma ei riitä korvaamaan kaikkia päivystäjiä. Ensinnäkin koko järjestelmä ollaan vasta saamassa käyntiin ja heti ollaan karsimassa keskuksia. Luvataan ettei virkoja vähennetä, mutta eihän ketään pakotetta kulkemaan 200-300km työmatkoja, joten itse saa erota! Käytännössä varmaan tulevat vähennykset/yhdistymiset kartan ylhäältä alkaen: ROI+OULU= Oulu, JOENSUU+KUOPIO=Kuopio, MIKKELI+KYME=Kouvola, HÄMEENLINNA+KERAVA=Kerava, TAMPERE+PORI=Tampere, VAASA+JYVÄSKYLÄ=Jyväskylä, LOHJA+TURKU=Turku, HESA=Helsinki.

Ongelmat: 1) Kaikki tietty tappelee keskustensa puolesta, eniten hurrit, jos Turku jäisi ainoaksi "ruotsalaiseksi" keskukseksi hesan lisäksi. Okei turku ja vaasa ne sitten yhteen passaa ja silleen. 2) Eri alueilla kovastikin erilaiset toimintakulttuurit kentällä alasta riippumatta. 3) Tekniikka (els) ei nytkään taivu tehtäväkuorman kanssa ajan kanssa (historia tallentuu järjestelmään tietyn ajan) mitä enemmän keikkaa ja kohdetietoja sitä hitaampana kone ja kartta lähinnä konetta kuormittaa. Nyt sitä parennetaan, mutta riittääkö salatun koneen suorituskyky? 4) Tietty hesa on aina hesa, kukaan ei voi sitä kauenpaa hoitaa ko on nämä lähetystöt, metrot ja muut jutut, mitä ei osaa ko hesalainen? 5) Ehkäpä henkilöstökin oikeasti tuskastuu ajatukseen supistuksista, kun juuri saatiin koko homma alkuun ja heti uhataan vähennyksillä... puskaradio kertoi että vapaaehtoisia lähtijöitä riittää sen verran, että häken tuottavuusohjelma toimii, kun keskuksia yhdistetään! Koulutetaan päivystäjiä kortistoon, niin kuin poliiseja ja kyllä niille työ kelpaa, kun virat aukeaa...

#6 **Vierailija**

**Vierailija**
  • Vierailija

Lisätty 19 lokakuu 2007 - 00:33

LAINAUS(häkestä @ 17.10.2007 - 21.57) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS(Vierailija @ 15.10.2007 - 1.51) <{POST_SNAPBACK}>


Ensihoidon osalta mainitsen esimerkiksi hoitolaitosten väliset (ensihoitoyksiköillä) suoritettavat siirrot. Yliopistosairaalapiirit voisi olla minimissään oikeita kokoja koordinoimaan ja tehostamaan siirtoja ajavien yksiköiden käyttöä. Nythän käytännössä nuo yksiköt, joilla ei ole ensijaista velvollisuutta huolehtia minkään tietyn alueen häken kautta tulevista keikoista, ajelevat tyhjillään paluumatkan. Siis jos vaikka yliopistosairaalasta siirretään ensihoitoyksiköllä potilas oman alueen keskus- tai aluesairaalaan, ei tuota yksikköä käytännössä ikinään (tai erittäin harvoin) käytetä tuolta keskussairaalasta tai aluesairaalasta, tai matkan varrelta tk:sta tms. yliopistosairaalaan siirtoihin. Tai olipa tuo lähtö- ja päätepysäkki miten päin vaan. Sitten ajelee tuo päivystysvelvoittamaton yksikkö ja jonkun tietyn alueen ensihoitovalmiudesta vastaava yksikkö peräkkäin yliopistosairaalaan... Toki ensihoitovalmiudesta vastaavan pitää tuo siirto toteuttaa, jos kerta alueella ei olisi muita, mutta kun tai jos, tuollainen siirtoauto on juuri alueella käymässä, pitäisi niitä voida käyttää hyväksi. Yliopistosairaalapiirin kokoinen hätäkeskus voisi jo tehostaa tuossa yksiköiden käyttöä kovastikin. Ja vielä tuohon, että vaikka siirtojen organisoimista on jossain selvityksissä ajettu muiden tahojen kuin häken järjestettäväksi, niin ainakin noiden siirtoyksiköiden, silloin kun täyttävät perus- tai hoitotason yksikön kriteerit, pitäisi olla hätäkeskustietojärjestelmässä reaaliaikaisesti paikantuvana (tilatietoineen) resurssina, jotta häkekin voi nakata niille sopivasti kohdalle osuvan siirron tai vaikka akuuttikeikankin. Olisko sitten siirtojen organisoimiseksi syytä järjestää MYK-toiminta yliopistosairaalapiireittäin. Nykyiselläänhän naapurialueen yksiköistä ei mitään tietoa, ainakaan keskussairaalapiireittäin toimivilla MYK:llä.


Mitenkähän kirjoittaja oikeasti arvelee, että asia toteutusi? Nykyäänkin yritetään häken kautta "organisoida" sairaalasiirtoja, mutta yrittäjillä on tehtynä tietyt sopimukset: Tää sieltä tuonne, mutta tuo sieltä tänne, paitsi jos tuo tuo tuonne niin tää vie sieltä sinne, jos tämä on tehny näin...


Niin, "yritetään". Ongelma siinä, että nykyisellään vielä sallitaan palveluntuottajien omien "hälytysnumerojen" käyttö, viljely ja mainostaminen. Tuossa lukuisasti ongelmia, mutta yhtenä suurena mm. oikeiden riskinarvioiden tekeminen ja myöskin, että yksiköitä ei, ainakaan nykyisellä menolla, näytetä pystyvän hallitsemaan riittävästi, yksiköt haalii niitä omia keikkojaan ja ajavat niitä, myös todella kiireettömiäkin, omia aikojaan ja ALUEEN valmiuden ylläpito ontuu, kun vaikka hätäkeskuksella tietyllä tavalla päivittäistoiminnassa siitä onkin viime kädessä vastuu, ei välttämättä häkellä ole mahdollisuutta kontrolloida ja järjestellä tehtäviä järkevästi. Päivystysvelvoitetutkin yksiköt ajelevat surutta davekeikkaa, vaikka KOKO ALUEEN muutkin yksiköt juuri sillä hetkellä varattuna. Eli siis kontrolli ja "lankojen käsissä pysyminen" jollakin tietyllä taholla ei onnistu nykysysteemillä. Lisäksi davesiirrot ja osin jopa paikallisdavet voisi olla järkevää suorittaa alueen yhteisten millekään tietylle alueelle sitomattomien, päivystysvelvoittamattomien yksiköiden toimesta.

KAIKKI ensihoitoyksiköiden suorittamat tehtävät, mukaanlukien sairaaloiden väliset siirrot, kulkemaan joko hätäkeskuksen kautta TAI ainakin niin, että MYK (matkojen yhdistelykeskus tai vastaava) voisi jollain etä-ELSsillä tai vastaavalla tehdä siirtokeikkalaput ja häken TESE-päivystäjä pistää nuo keikat jakoon, jos ALUEEN tilanne sen mahdollistaa ja samalla siirron perähikiän tk:sta keskussairaalaan saisi jo sielläpäin muutenkin oleva siirtoyksikkö, kun reaaliaikainen paikannus ja tietysti osin tietojärjestelmäkin (tehtävänhallinta) sen yksikön sieltä bongaisi. Näin myös nuo siirtoyksiköt olisi häken kontrollissa ja käytettävissä, joiden avulla voitaisiin paikata eri alueiden valmiuden alenemia. Ison alueen häkessä voisi olla mahdollista jo paremmin käyttää pelisilmää, kun miettii, mitä yksiköitä ja mahdollisesti milloin laittaa ytimestä siirrolle sinne alueen koilliskulmaan, kun sillä hetkellä juuri koilliskulman ainoa päivystävä ehy joutuu poistumaan omalta alueeltaan. Näin tuo siirtoyksikkö olisi vapautuessaan juuri paikkaamassa alueen tyhjiötä jne.


Tuo edellä kerrottu toki vaatisi myös ensihoidon uudelleen organisointia, mutta sitähän parhaillaan ollaan valmistelemassa. Kaikilla ensihoidon yksiköillä, olipa ne

- päivystysvelvoitettuja (ENSISIJAISESTI jonkun tietyn alueen yksikkö, ENSISIJAISESTI A-C keikat, tarvittaessa häken/ensihoidon kenttäjohtajan harkinnan mukaan tilannekohtaisesti myös davet)
tai
- siirtoyksikkö (ei minkään tietyn alueen päivystysvelvollisuutta, mutta tietenkin asemapaikka ainakin seutukunnallisesti määritettynä, D-keikat; siirrot + paikallisdavet, myös muut keikat lähimpinä yksiköinä ollessaan)

olisi näillä yksiköillä velvollisuus toimia hätäkeskuksen ja ensihoidon kenttäjohtajan ohjeiden mukaan, tarkoittaen myös tarvittaessa päivystyspaikan tilapäinen siirto valmiuden ylläpitämiseksi. Ja mikä tärkeintä, suoria, yksikön omaan puhelimeen suoraan kansalaiselta/hoitolaitokselta tulevia puheluita ei enää tulisi minkäänlaiselle yksikölle, jolloin yksiköiden tehokkaampi ja tarkoituksenmukaisempi käyttö olisi mahdollista ja kaikkien tehtävien asianmukainen riskinarvio tulisi tehtyä oikein, puhelut tallennettua jne. Yliopistosairaalapiireittäin MYKit huolehtisivat hoitolaitoksista tulevien siirtojen riskinarviosta ja tehtävälappujen teosta, jotka siirtyisi sitten häken tese-päivystäjän (/tarv. vuoromestarin) harkittavaksi, milloin ja miten toteutetaan. MYKit huolehtisivat tietenkin myös muiden hoitolaitoksista tapahtuvien siirtojen organisoinnista, siis kyydit, joihin ei tarvitse sitoa ensihoitoyksikköä (yhdistelykyydit ja yksittäiskyydit takseilla, pyörätuoli- ja paarivarustelluilla takseilla jne.) ja MYKillä voisi olla joko suora linja "hälyttää" paaritaksi tai sitten vastaavanlainen "tehtävälapuntekomahdollisuus" takseille kuin mitä tekevät ensihoitoyksiköille hätäkeskukseen, mutta taksien, paaritaksien jne. "tehtävälaput" MYK lähettäisi alueelliseen taksikeskukseen, joka huolehtisi kyydin välittämisen taksille. Taksien puolella olisi optimaalista, että taksit olisi ns. yhteisliikenteessä, johon tosin jo elokuun alussa voimaantullut taksilaki periaatteessa ohjaa, mutta taitaa tuo olla niin punainen vaate sillä puolen, että lakia ei taideta ihan niin soveltaa... mutta se taksipuolesta, olennaista, että kyytejä voisi noin sujuvasti välittää ja työnjakoa hieman olisi. Tuo Häken ja MYKin työnjako olisi myös mahdollista niinkin, että jos häkeen tulee puhelu, jonka perusteella tehdyssä riskinarviossa ei ensihoitoyksikön käytön indikaatiot täyty, voisi häke siirtää tehtävän MYKin tai siihen liittyvän terveydenhuollon puhelinneuvontapalvelun (call center) käsiteltäväksi, josta voitaisiin tilata paaritaksi ja aika/ennakkotieto päivystysvastaanotolle tai sitten call centerin kautta puhelimessa hoidon tarpeen arviointi ja mahdollisesti ajanvarausaika omalle lääkärille. Näin saataisiin myös paikattua tuo reikä, kun häkellä nykyisellään ei juuri keinoja sellaisten soittajien kohdalla, jotka eittämättä (tai jotain sinne päin) jotain hoitoa tarvitsevat, mutta eivät ensihoitopalvelun apua tahi ensihoitopalvelun toimesta suoritettua siirtoa tarvitse JA joille tuntuu olevan mahdotonta järjestää itse kyytiä tai soittaa tk:seen tms. ja häke joutuu käytännössä sitten uhraamaan ensihoitoyksikön, kun eihän häke mikään taksikeskus ole, tälläisen potilaan vähintäänkin tarkistamiseksi ja monesti nykymallilla sitten vielä ehy sitoo itsensä tälläisen taksipotilaan siirtämiseen. Niin siis tuollaisessa tapauksessa puhelun voisi heittää call centeriin, joka tekee hoidon tarpeen arvion ja tarv. järjestää MYK:n kanssa yhteistyössä paaritaksin tms.


En ole nykyaikaisen hätäkeskustoiminnan asiantuntija, kun en ole edes nykyaikaisessa hätäkeskuksessa ikinään sisällä käynytkään, muinoisessa AHK:ssa joskus tiuhaankin kyllä vieraillut, mutta en näkisi mitenkään tuota siirtojenkaan hallinnoimista erityisen suureksi ongelmaksi. Nuo edellä kuvatut toimijat (Häke, MYK, taksikeskus, joillain alueilla myös noita terveydenhuollon call centereitä) on jo olemassa, edellä karkeasti kuvatulla toimintamallilla saataisiin työnjakoa selkiytettyä ja häke keskittymään kansalaispuhelujen riskinarvion tekoon. Apuna yksiköiden käytössä ensihoidon puolella voisi olla ensihoidon kenttäjohtaja (jonkinlainen alue-L4 tai tarvittaessa myös alueen päivystävä L3 eli ensihoitolääkäri) hieman poliisin kenttäjohtaja tai pelastustoimen alue-P3 malliin. Vaatisi tietenkin tietojärjestelmien kehittämistä ja yhteensovittamista, MUTTA sitä taitaa joka tapauksessa olla edelleenkin aika paljon edessä, joten siinäpä sitä samalla saisi kerralla tuollaisetkin liitynnät toteutettua.

Vaikka on hätäkeskus(laitos)kin käymistilassa, niin on sitä parhaillaan ensihoitojärjestelmäkin (TOIVOTTAVASTI, lopultakin!), kuin myös poliisi-, pelastus, ja sosiaalitoimikin. Nyt vaan pitäisi löytyä ennakkoluulottomuutta (nii-i, myös itseltä, vaikka mielestäni hyviä ideoita päissäni kehittelenkin wink.gif ) ja tahtoa kehittää järjestelmä(t) parhaiten toimintaa tukeviksi ja yhteen puhaltaviksi.

Anteeksi hienoinen off-topic rolleyes.gif mutta tässä pitäisi kyllä osata nyt katsoa myös kokonaisuutta, myös hätäkeskuksenkin puolelta ja -asiassa.

#7 **häkebööna**

**häkebööna**
  • Vierailija

Lisätty 22 lokakuu 2007 - 00:11

Tämä on niin näitä valtion touhuja. Jos niitä keskuksia jo nyt suunnitellaan supistettavan, niin miksi hemmetissä edes aloitettiin juuri rakentamaan uusia tiloja Joensuuhun?? Eikö tämä ole ihan hölmöläisten hommaa?
Taitaa tulla joukkopako henkilökunnan keskuudessa vielä kunhan ne paremmat suunnitelmat lyödään tiskiin.

#8 ****päivystäjä****

****päivystäjä****
  • Vierailija

Lisätty 08 maaliskuu 2010 - 10:24

Uudeksi hätäkeskuslaitoksen iskulauseeksi lienee sopisikin erään mainoksen tapaan "Siinä teille team spirittiä! ..... mad.gif

Kun tulevien hätäkeskusten sijainnit huomenna paljastetaan, odotettavissa lienee joukkopako lakkautettavista? Nyt jo havaittavissa oleva suuntaus ollut. Eikä avoinna oleviin virkoihin liiemmin ole hakijoita. Ne jotka jäävät, saavat sitten painaa ylitöitä niska limassa, kun joka vuorossa on vajetta. Tämä taas todennäköisesti tulee johtamaan pitkiinkin sairaslomiin tulevaisuudessa? Koulutuskapasiteetti ei riitä täyttämään odotettavissa olevaa pulaa päivystäjistä ja olemassa oleva kokemus katoaa taloista. Selvää lienee, ketkä tästä tulevat kärsimään?

Ja toisin kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää, tietääkseni yhdenkään päivystäjän mielipidettä tai toiveita tulevan muutokseen suhteen ei ole kysytty? blink.gif

Kaikesta huolimatta, jaksamisia kolleegoille ympäri Suomen! help.gif

#9 marjaleena112

marjaleena112

    Nuorempi jäsen

  • Jäsen
  • Pip
  • 6 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Pohjanmaa

Lisätty 14 lokakuu 2017 - 11:37

Kyllä se niin hölmötä tuntuu..





Vastaa tähän aiheeseen



  


0 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 0 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää