Siirry sisältöön

* * * * * 2 Ääntä

Ammatiksi palomies?

468 vastausta tähän aiheeseen

#451 **Vieras**

**Vieras**
  • Vierailija

Lisätty 15 elokuu 2011 - 08:08

Onko tietoo millaisilla pisteillä pekoon on menty viime vuosina?

#452 **Pakkis**

**Pakkis**
  • Vierailija

Lisätty 31 elokuu 2011 - 21:15

Uinti vaatimus ei todellakaan ole paha. Tänään vetäsin sen kuukauden treenien jälkeen (pohjakunto keskinkertainen). Enemmän kyse on tekniikasta.

oon 16 v enkä oo reenannu uintia yhtään ja mulla on semmonen peruskunto. vetäsin kylmiltään 200 m 4,5 min. ei voi olla paha

#453 **hakija**

**hakija**
  • Vierailija

Lisätty 24 syyskuu 2011 - 13:32

Nousevatkohan sisäänpääsypisteet paljon tammikuussa 2012 alkavalle kurssille, kun aloituspaikkoja on puolet vähemmän, koska toinen kurssi on ruotsinkielinen? Onko kukaan täältä hakemassa? Onko vinkkeä haastatteluun tai kirjoitelmaan?

#454 **A-vierailija**

**A-vierailija**
  • Vierailija

Lisätty 11 lokakuu 2011 - 14:03

Nousevatkohan sisäänpääsypisteet paljon tammikuussa 2012 alkavalle kurssille, kun aloituspaikkoja on puolet vähemmän, koska toinen kurssi on ruotsinkielinen? Onko kukaan täältä hakemassa? Onko vinkkeä haastatteluun tai kirjoitelmaan?

Äkkiä ajateltuna sen pitäisi vaikuttaa vain valintakokeisiin pääsemisen osalta, mikäli valintakokeisiin otetaan edelleen 2 x aloituspaikkojenmäärän verran hakijoita.

#455 **Zorbas**

**Zorbas**
  • Vierailija

Lisätty 09 joulukuu 2011 - 16:45

Minkälainen pohjakoulutus täytyy olla jos haluaa opiskelemaan Helsinkiin? Lukio? Peruskoulu? Lähihoitaja?

#456 **Vierailija**

**Vierailija**
  • Vierailija

Lisätty 22 joulukuu 2011 - 19:28

Millaista sitten on itse opiskelu esim. tuolla Kuopion pelastusopistossa? Jostain luin että olis sisäoppilaitos tyyppistä meininkiä eli siis pääseekö sieltä pois koskaan tuon 1,5v aikana eli miten onnistuu parisuhteen hoito tuona aikana..? Anotaanko lomia intti tyyliin vai onko illat ja viikonloput vapaat(pois lukien tietysti koulutyöt) ihan niinkuin päivätyötä tekevälläkin?

Entäs pelastukoulu? Asutaanko siinä kotona (tai siis helsingin seudulla) ja mennään päiviksi opiskelemaan?

#457 **PeO**

**PeO**
  • Vierailija

Lisätty 28 joulukuu 2011 - 14:52

Millaista sitten on itse opiskelu esim. tuolla Kuopion pelastusopistossa? Jostain luin että olis sisäoppilaitos tyyppistä meininkiä eli siis pääseekö sieltä pois koskaan tuon 1,5v aikana eli miten onnistuu parisuhteen hoito tuona aikana..? Anotaanko lomia intti tyyliin vai onko illat ja viikonloput vapaat(pois lukien tietysti koulutyöt) ihan niinkuin päivätyötä tekevälläkin?

Entäs pelastukoulu? Asutaanko siinä kotona (tai siis helsingin seudulla) ja mennään päiviksi opiskelemaan?

Koulua on maanantaisin 9-17, Ti-To 8-16 ja perjantaisin on vähän lyhyempi päivä pitkämatkalaisten takia. Lukujärjestykset löytyvät opiston sivuilta. Koulun ulkopuolinen aika on täysin opiskelijan omaa aikaa pl. opiskelijan kuuluessa huoltoryhmään. Huoltoryhmä-nakkeja tulee n. kerran kahdessa kuukaudessa. Huoltoryhmän tehtäviin kuuluu kirjastopäivystys, kaluston huoltoa yms. Lisäksi jos opiskelija kuuluu oppilaskuntaan tulee silloin tällöin tarkoiluvuoro Letku-pubissa. Viikonloput ovat vapaita eli voi mennä kotiin tai olla opistolla. Lomaa pitää anoa jos aikoo olla tunneilta pois, pääsääntöisesti harjoittavasta opetuksesta ei myönnetä lomia.

Opiskelija voi majoittua ilmaiseksi Pelastusopiston asuntolassa tai hankkii ja maksaa itse jonkin muun asunnon. Muusta asunnosta Kela ei myönnä opintotuen asumislisää ilman hyviä perusteita.

Asuntolarakennus 4-kerroksinen "riemukaari". Asunnot ovat 6-hengen soluja ja niissä on kolme makuuhuonetta, suihku, wc, ja olohuone/keittiö. Itse suosittelen asuntolassa asumista, tutustuu paremmin muihin ihmisiin ja on jatkuvasti toiminnan ytimessä. Väitän myös että asuntolassa asuva treenaa enemmän kuin asuntolan ulkopuolella asuva (ryhmäpaine. punttisali ja lenkkipolut ovat lähellä).

Oppituntien aluksi tehdään opettajalle ilmoitus inttityyliin ja harjoitukset alkavat aina kolmirivistä. Tämä on lähinnä perinne ja mielestäni hyvä sellainen. Tästä huolimatta pelastusopisto ei ole mikään intti, päinvastoin ilmapiiri on äärimmäisen rento, opettajat ja opiskelijat motivoituneita.

PeKo:n opiskelijat majoittuvat kotonaan ja opiskelevat päivät. PeKo:n opiskelijalla on mahdollisuus vuokrata asunto Hoas:in kautta.

#458 **JHAZ**

**JHAZ**
  • Vierailija

Lisätty 25 tammikuu 2012 - 21:27

Terve!

Olen hakemassa Helsingin pelastuslaitokseen syksyllä alkavalle kurssille (kiire tulee)

Tässä hakupapereita väsäillessä heräsi muutama kysymys:

Tarkistetaanko hakijalta alkuperäiset paperit (lukion päättötodistus, työtodistukset yms...) jossain vaiheessa valintaprosessia? Itseltäni kun on lukion päättötodistus sekä muutama alkuperäinen työtodistus hävinnyt ja pelkästään kopiot jäljellä jotka skannasin viime keväänä hakiessani kouluihin.

Hakuojeesta lainattua:

"Työskentelyn on pitänyt olla kokopäivätoimista (säännöllinen työaika vähintään
35 tuntia/viikko)"

''Työn päätoimisuuden tulee selvästi ilmetä työtodistuksesta tullakseen huomioiduksi.''

Eli pitäisikö työtodistuksessa tulla ilmi, että on tehnyt 8 tuntisia päiviä 5 kertaa viikossa? Kuulostaa hölmöltä, eikä tällaisia todistuksia itselläni ainakaan yhtään ole. Vai tarkoitetaanko tuossa sitä, että todistukseen pitää olla painettuna ajanjakso, jonka on kyseisissä hommissa viettänyt?

Kiitos vastauksista!

#459 **sape**

**sape**
  • Vierailija

Lisätty 20 helmikuu 2012 - 13:27

Terve!

Olen hakemassa Helsingin pelastuslaitokseen syksyllä alkavalle kurssille (kiire tulee)

Tässä hakupapereita väsäillessä heräsi muutama kysymys:

Tarkistetaanko hakijalta alkuperäiset paperit (lukion päättötodistus, työtodistukset yms...) jossain vaiheessa valintaprosessia? Itseltäni kun on lukion päättötodistus sekä muutama alkuperäinen työtodistus hävinnyt ja pelkästään kopiot jäljellä jotka skannasin viime keväänä hakiessani kouluihin.

Hakuojeesta lainattua:

"Työskentelyn on pitänyt olla kokopäivätoimista (säännöllinen työaika vähintään
35 tuntia/viikko)"

''Työn päätoimisuuden tulee selvästi ilmetä työtodistuksesta tullakseen huomioiduksi.''

Eli pitäisikö työtodistuksessa tulla ilmi, että on tehnyt 8 tuntisia päiviä 5 kertaa viikossa? Kuulostaa hölmöltä, eikä tällaisia todistuksia itselläni ainakaan yhtään ole. Vai tarkoitetaanko tuossa sitä, että todistukseen pitää olla painettuna ajanjakso, jonka on kyseisissä hommissa viettänyt?

Kiitos vastauksista!

Mielestäni ainakin Kuopion päässä pitäisi varautua papereiden tarkastukseen. Äkkiseltään ajateltuna saattaisi se Helsingissäkin olla edessä.

Toisaalta vanhat todistukset luulisi tarvittaessa olla saatavilla edellisistä opiskelu- ja työpaikoista, varsinkin kun mainitset tarvitsevasi niitä tärkeään asiaan.

Suosittelisin lämpimästi soittamaan koululle ja tiedustelemaan, eipähän ainakaan jää arvailuiden varaa eikä kestä kauan.

#460 **Vieras**

**Vieras**
  • Vierailija

Lisätty 29 helmikuu 2012 - 19:55

Hei hei hei. Osaako joku kertoa minkälaisilla pisteillä on päästy jatkoon tämän kevään Pekon testeissä!? Itelleni tuli eilen (tiistai, 28.2.) kirje etten tullut valituksi ja siksi kiinnostaisi tietää kuinka kauas jäin.. Kiitos jo etukäteen :)

#461 **tietämätön**

**tietämätön**
  • Vierailija

Lisätty 22 huhtikuu 2012 - 20:59

Kuinka pitkään pelastaja(palomies) voi tehdä töitä? Kuulema 45-55 iässä alkaa väsy painamaan ja pitää hakeutua muihin hommiin... Itse olen olen suunitellut palomiehen uraa mutta eniten mietittyy toi työlistyminen ja eläköityminen. oisko lukion käyneellä ensin viisasta mennä amkkiin ja hankkia toinenkin ammatin varmuuden vuoksi ?

#462 **Palonaiseksi..**

**Palonaiseksi..**
  • Vierailija

Lisätty 23 kesäkuu 2012 - 17:20

Itsekin aion palokuntaan pyrkiä mutta ikää puuttuu... Oon nyt ollu palokerhossa vuoden. Ensimmäinen paloleiri on heinäkuussa... Kaikki veljet on käyny samassa kerhossa ja saman kerhon leireillä. Iskä ollu palomies ja äiti ollu kans palokerhos. Onko palo-opisto muuten lukiopohjanen?? Tarviiks mun käydä lukio et pääsen palo-opistoon??

P.S. täytän heinäkuus 11.. haluun vaan tietää asiaa etukäteen et sit osaan käydä tarvittavat koulut...

P.P.S. Tyttö olen :)

#463 Kuljettaja

Kuljettaja

Vanhempi Jäsen

• jäsen
  • PipPipPip
  • 572 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 24 kesäkuu 2012 - 00:55

Itsekin aion palokuntaan pyrkiä mutta ikää puuttuu... Oon nyt ollu palokerhossa vuoden. Ensimmäinen paloleiri on heinäkuussa... Kaikki veljet on käyny samassa kerhossa ja saman kerhon leireillä. Iskä ollu palomies ja äiti ollu kans palokerhos. Onko palo-opisto muuten lukiopohjanen?? Tarviiks mun käydä lukio et pääsen palo-opistoon??

P.S. täytän heinäkuus 11.. haluun vaan tietää asiaa etukäteen et sit osaan käydä tarvittavat koulut...

P.P.S. Tyttö olen :)

Pelastusopistoon voi hakea joko lukio tai ammattikoulupohjalta.

Valitset sitten lukion tai ammattikoulun, niin kannattaa suorittaa koulu mahdollisimman hyvin, sillä lopputodistuksen keskiarvolla on suuri merkitys pistemäärään hakiessa.
Näin siis nyt vuonna 2012, 2020 voi olla eri kuviot..

Tässä nyt hakuesite vuodelle 2013 josta voi lukea tarkemmin mistä hakupisteitä saa.
http://www.pelastusopisto.fi/pelastus/bulletin.nsf/bydate/95C7E35B1F538850C2257896003B3371/$file/pelastusopisto_2013_web.pdf

#464 **Jouni**

**Jouni**
  • Vierailija

Lisätty 17 heinäkuu 2012 - 12:50

Onko Kuopion pelastusopistoon yläikärajaa? Haku vaatimimuksissa ei ole ko asiasta mainintaa. Ikää nyt 38v niin kannattaako enää hakea?

#465 **VPK.....**

**VPK.....**
  • Vierailija

Lisätty 19 heinäkuu 2012 - 11:45

Ei ole yläikärajaa ja eihän tuo ole ikä eikä mikään jos on vaan fyysiseti kunnossa. Tuttavani haki pelastusopistoon kun oli 44v ja pääsi sisälle ja nyt vakituisessa virkasuhteessa keskisuomessa.
Eli haku vaan menemään jos on innostusta ja intohimoa alalle. Rahan takia tuota hommaa ei tehdä :fool:

#466 **TVO**

**TVO**
  • Vierailija

Lisätty 03 elokuu 2012 - 11:13

harkinnanvaraisessa valinnassa hakeneet? Onko ketään päässyt kuopion pelastuopistoon ilman ammattikoulua tai lukiota. Itse mietin jos hakisin mutta mietityttää toi koulu kun peruskoulun jälkeen töihin joten noita kouluja en ole käynyt. eli työkokemusta 5v josta tehdaspalokunnassa viimeiset 2v ja vpk hälytysosatosta myös 2v, mietin että ei taida pisteet riittää kouluun pääsyyn.

#467 **otso**

**otso**
  • Vierailija

Lisätty 14 tammikuu 2013 - 22:18

kelpaako c1 kortti opistoon vai pitääkö sen just olla c kortti?

#468 **Vieras**

**Vieras**
  • Vierailija

Lisätty 10 helmikuu 2013 - 12:06

Osaatteko sanoa mihin tuo pisteraja asettuu jatkotesteihin pääsyn suhteen tänä vuonna? ja mikä se oli viime vuonna?

#469 marjaleena112

marjaleena112

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 6 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Pohjanmaa

Lisätty 14 lokakuu 2017 - 11:36

Joskus oli ainakin 30

Vastaa tähän aiheeseen

0 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta