Siirry sisältöön

esteitä opistoon pääsyyn!

21 vastausta tähän aiheeseen

#1 **tuleva palomies toivon ainakin**

**tuleva palomies toivon ainakin**
  • Vierailija

Lisätty 11 maaliskuu 2006 - 03:57

Eli itse olen noita vaatimuksia katsellut ja ei niiltä osin ole juurikaan ongelmaa. kuntotestit menee ja työ sekä koulutodistuksista tulee maksimit. ja sikäli jos nuo fobiatestit ovat tuollaiset mitä täällä on kerrottu no broblem.

Yksi asia vain on mietityttänyt, että haittaako jos historiasta löytyy yksi törkeä rattijuopumus. Ja muutenkin monia varmaan askaruttaa nuo rikosasiat. niitähän on niin monenlaisia.
Kiitos.

#2 **jurristi**

**jurristi**
  • Vierailija

Lisätty 11 maaliskuu 2006 - 10:42

LAINAUS(tuleva palomies toivon ainakin @ 11.03.2006 - 2.57) <{POST_SNAPBACK}>
Yksi asia vain on mietityttänyt, että haittaako jos historiasta löytyy yksi törkeä rattijuopumus. Ja muutenkin monia varmaan askaruttaa nuo rikosasiat. niitähän on niin monenlaisia.
Kiitos.

Ei se mikään Poliisikoulu ole..

Pelastusopiston sivuilta ilmenee seuraavaa:

"7.4.1. Valintaperusteet

Pelastajatutkintoa opiskelemaan valittavan tulee olla:
- täyttänyt 18 vuotta hakuajan päättymiseen mennessä.
- suorittanut lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon tai vähintään toisen asteen ammatillisen tutkinnon
- terve, sekä henkiseltä että fyysiseltä kunnoltaan pelastajan tehtävään sopiva.
- suorittanut voimassa olevan BC –luokan ajokortin (viimeistään kurssin aloituspäivänä)."

Eli mitään Suojelupoliisilta tilattavia turvallisuusselvityksiä ei todellakaan tehdä.

Opiskelijavalintoihin vaikuttaa vain ne asiat, jotka on julkaistu hakuohjeissa. Pelastusopistokin on viranomainen ja viranomainen noudattaa lakia. Mitään ei julkaisemattomia vaatimuksia ei tässä asiassa voi olla olemassa ja toisaalta Pelastusopisto ei voi saada tietoja ajokorttirekisteristä tai mahdollisesta rikosrekisteristä.

Tietysti ajokieltosi pitää olla jo loppunut ennen kuin sinut valitaan opiskelijaksi.

#3 Asystole

Asystole

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 14 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 11 maaliskuu 2006 - 11:36

Esteitä opistoon pääsyyn ovat ainakin: mahd. rikosrekisteri, diabetes sekä tietääkseni myös astma

#4 Päivystäjä

Päivystäjä

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 39 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Hätäkeskus

Lisätty 11 maaliskuu 2006 - 12:54

Supon suppea turvallisuusselvitys vaaditaan ainoastaan häkekurssilaisilta. Käytännössä toimii siten, että selvitykseen annetaan suostumus PeO:n pääsykokeiden yhteydessä. Mikäli tulet valituksi, selvitys tehdään, muuten ei. Muilta PeO:n ammatillisten opintojen kurssilaisilta selvitystä ei tehdä. Täysin hörhöjä voidaan sitten karsia soveltuvuustesteillä ja -arvioilla. Laki ja asetus Pelastusopistosta on tosin muuttumassa tämän vuoden aikana, jonka myötä mm. mahdollisuus päihdetestaukseen koulun toimesta laajenee huomattavasti.

Pienellä rikosrekisterilläsi ei näin ollen ole merkitystä, kunhan et ole muuten "pahassa maineessa". Sana kylläkin kiertää pienellä alalla, vaikka se ei virallinen menettely olekaan. Virkaan nimittämisten yhteydessä paikasta riippuen voidaan toki sitten tehdä selvityksiä ja riippuu tietenkin työnantajasta itsestään millaisia rikoksia he hyväksyvät työntekijöiltään. Tosin ehkä PeO:nkin olisi aika alkaa selvittämään paremmin opiskelijoidensa taustoja, sillä kaikki eivät ole aina osanneet erottaa omaa omaisuuttaan toisen omaisuudesta. Tämän vuoksihan paikat PeO:lla ovatkin nykyään paljon tiukemmin valvotut kuin aiemmin.

#5 320

320

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 22 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Keski-Uusimaa

Lisätty 12 maaliskuu 2006 - 11:25

ainakin helsingin pelastuskouluun valittavalla pitää olla puhdas menneisyys eli ei rikosrekisteriä...ap kysymys oli kuioiosta mut vastasin nyt vähän ohi aiheen

#6 **tuotajuu**

**tuotajuu**
  • Vierailija

Lisätty 22 tammikuu 2008 - 02:56

onko tähän mitään varmaa tietoa opistoon pääsyyn tai töihin jos menneisyydestä löytyy yksi ei törkeä rattijuopumus? Rikosrekisteriähän ei kai tule kuin törkeästä. Että pilaako menneisyyden varjo unelma-ammatin? Olen kiinnosunut pelastajantutkinnon suorittamisesta Kuopiossa mutta tämä kaivelee..

#7 **Vierailija**

**Vierailija**
  • Vierailija

Lisätty 23 helmikuu 2008 - 00:12

kyllä opiston videossa vaaditaan nuhteettomuutta.. en tiedä onko rattijuopomus paha sellainen mutta jos löytyy aivan nuhteettomia hyväkuntoisia niin ne valitaan mielummin...

#8 ViKiNGi

ViKiNGi

[Orja]

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 416 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 23 helmikuu 2008 - 15:29

Tuon rappijuopoumuksen ei pitäis olla este pääsyyn jos vain testit läpäisee.

Ainoa, että jos opistolla ratkee tai muuten möhlii opiskeluaikana -> maiharin kuva takapuoleen..

Pitää muistaa että tuolta valmistuu TURVALLISUUSALAN AMMATTILAISIA. esimerkillistä väkeä, sen mukaan eletään.

#9 **nonimi**

**nonimi**
  • Vierailija

Lisätty 13 toukokuu 2008 - 15:06

onko mahdollista päästä palomieheksi jos on saanut tuomion törkeästä rattijuopomuksesta?

Viestiä muokkasi admin, 13 toukokuu 2008 - 17:03
Viesti liitetty olemassa olevaan ketjuun.

#10 nigamic

nigamic

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 3 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 03 helmikuu 2009 - 17:37

LAINAUS(Asystole @ 11.03.2006 - 10.36) <{POST_SNAPBACK}>
Esteitä opistoon pääsyyn ovat ainakin: mahd. rikosrekisteri, diabetes sekä tietääkseni myös astma

Mutta eihän astma kait haittaa jos on saanut lääkäriltä lausunnon että voi savusukeltaa?

#11 **pelastaja81**

**pelastaja81**
  • Vierailija

Lisätty 05 helmikuu 2009 - 01:18

LAINAUS(nigamic @ 03.02.2009 - 16.37) <{POST_SNAPBACK}>

Mutta eihän astma kait haittaa jos on saanut lääkäriltä lausunnon että voi savusukeltaa?

EIKÖ! No ihan varmasti haittaa. Ensinnäkään kukaan terve lääkäri ei anna astmaatikolle lupaa savusukeltaa, toisekseen kukaan astmaatikko ei oikeesti voi haluta savusukeltaa. Riskit ovat ihan järjettömän isot, ei pelkästään yksilölle vaan myös työkavereille ja etenkin pelastettaville. Mitäs jos henkeä alkaa ahdistaan kesken savusukelluksen? Vai laitetaanko astmaattikko savusukeltajille PI-pulloon jo valmiiksi salbutamolia ja ipratropiinia??

#12 nigamic

nigamic

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 3 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 15 helmikuu 2009 - 21:28

LAINAUS(pelastaja81 @ 05.02.2009 - 0.18) <{POST_SNAPBACK}>

EIKÖ! No ihan varmasti haittaa. Ensinnäkään kukaan terve lääkäri ei anna astmaatikolle lupaa savusukeltaa, toisekseen kukaan astmaatikko ei oikeesti voi haluta savusukeltaa. Riskit ovat ihan järjettömän isot, ei pelkästään yksilölle vaan myös työkavereille ja etenkin pelastettaville. Mitäs jos henkeä alkaa ahdistaan kesken savusukelluksen? Vai laitetaanko astmaattikko savusukeltajille PI-pulloon jo valmiiksi salbutamolia ja ipratropiinia??

No jos astma on alkava rasitus astma niin sillä ei ole merkitystä.lääkäri sanoi noin!

#13 **pelastaja 81**

**pelastaja 81**
  • Vierailija

Lisätty 16 helmikuu 2009 - 01:34

LAINAUS(nigamic @ 15.02.2009 - 20.28) <{POST_SNAPBACK}>
LAINAUS(pelastaja81 @ 05.02.2009 - 0.18) <{POST_SNAPBACK}>

No jos astma on alkava rasitus astma niin sillä ei ole merkitystä.lääkäri sanoi noin!

Astma ja "alkava" rasitusastma on kaksi eriasiaa. Muista että lääkäri voi sanoa mitä vaan, ei se siellä sinun kanssa savusukella, tuskin tietää mitä se edes tarkoittaa. Miten ajattelit savusukeltaa rasittamatta itseäsi, eli miten rasitusastmasi käyttäytyy rasituksessa. Vaikka olen hengityselimistöltäni terve, niin välillä tuntuu ettei ilmaa saa millään tarpeeksi kun kunnolla painaa duunia tai vaikka aikanaan opiston 100% testissä letkutorni osiolla

#14 ****Samppa****

****Samppa****
  • Vierailija

Lisätty 05 heinäkuu 2009 - 23:27

Kysäisempä tässä näistä fobioista. Mietityttää vain vähän tuo korkeanpaikan testi :/ kuinkahan korkealle siinä mahdetaan nousta? biggrin.gif
AIVAN hirveää korkeanpaikan kammoa minulla ei ole, mutta kumminkin jotain pientä....

#15 simpe

simpe

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 691 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Keski-Uusimaa

Lisätty 15 heinäkuu 2009 - 11:53

LAINAUS(**Samppa** @ 05.07.2009 - 23.27) <{POST_SNAPBACK}>
Kysäisempä tässä näistä fobioista. Mietityttää vain vähän tuo korkeanpaikan testi :/ kuinkahan korkealle siinä mahdetaan nousta? biggrin.gif
AIVAN hirveää korkeanpaikan kammoa minulla ei ole, mutta kumminkin jotain pientä....

Mietipä nyt saman tien asiaa työelämään asti. Onko sinulla sisua mennä pelkän narun varassa myrskyssä naulaamaan paikalleen Näsinneulan irtoamaisillaan olevaa peltikattoa? Vaatiiko fobian kurissa pitäminen liikaa psyykkisiä voimavaroja vai riittääkö sitä vielä työhön liittyviin ajatuksiin?

EDIT: poistettu ylimääräinen sana

Viestiä muokkasi simpe, 16 heinäkuu 2009 - 09:19

Parempi tossun alla...

#16 pystyputki

pystyputki

Jäsen

• Jäsen
  • PipPip
  • 41 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 16 heinäkuu 2009 - 18:49

LAINAUS(simpe @ 15.07.2009 - 12.53) <{POST_SNAPBACK}>
Onko sinulla sisua mennä pelkän narun varassa myrskyssä naulaamaan paikalleen Näsinneulan irtoamaisillaan olevaa peltikattoa?

Jos ei, voi olla parempi ettei kannata hakeutua Tampereelle töihin. rolleyes.gif
Ei vaiskaan, jos tuntee ettei omat pelot ole ns. terveitä ja luonnollisia, voi pahimmassa tapauksessa koitua vaaraksi muulle porukalle.

#17 **Vierailija**

**Vierailija**
  • Vierailija

Lisätty 31 elokuu 2009 - 14:05

Terve! Olen suunnitellut ryhtyväni palomieheksi ja tässä on pari pikaista minua huolestuttavaa kysymystä. Oletan, että palomiehen työhön kuuluu erilaisten valistusten ja neuvontojen pitämistä joskus hieman isommankin yleisön edessä. Ja jos valistaja tai neuvoja jännittää esitelmöidessään, niin häntä ei välttämättä pidetä uskottavana. Eli onko esiintymiskammo paha haittatekijä alalle?

Toinen ongelma on se, etten ole erityisen kätevä käsitäni. En osaa korjata autoja tai muitankaan koneita. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakin pienemmillä paloasemilla palomiehet korjaavat itse esimerkiksi jonkin pumpun, jos se on mennyt rikki.

Muuten pidän itseäni alalle sopivana, sillä olen fyysisesti ja psyykkisesti terve, luonteeltani rauhallinen, empaattinen ja kiltti, tykkään työskennellä ryhmässä, olen hyvässä kunnossa, järjen käyttökin pelaa hyvin suurimman osan ajasta, rehellinen, luotettava, jne.

Nämä kaksi alussa mainitsemaani asiaa kuitenkin hieman arveluttavat, joten olisin kiitollinen jos joku alalla työskennellyt voisi hieman auttaa kertomalla omia näkemyksiään.

#18 simpe

simpe

Vanhempi Jäsen

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 691 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Keski-Uusimaa

Lisätty 19 syyskuu 2009 - 09:48

LAINAUS(Vierailija @ 31.08.2009 - 14.05) <{POST_SNAPBACK}>
Terve! Olen suunnitellut ryhtyväni palomieheksi ja tässä on pari pikaista minua huolestuttavaa kysymystä. Oletan, että palomiehen työhön kuuluu erilaisten valistusten ja neuvontojen pitämistä joskus hieman isommankin yleisön edessä. Ja jos valistaja tai neuvoja jännittää esitelmöidessään, niin häntä ei välttämättä pidetä uskottavana. Eli onko esiintymiskammo paha haittatekijä alalle?

Toinen ongelma on se, etten ole erityisen kätevä käsitäni. En osaa korjata autoja tai muitankaan koneita. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakin pienemmillä paloasemilla palomiehet korjaavat itse esimerkiksi jonkin pumpun, jos se on mennyt rikki.

Muuten pidän itseäni alalle sopivana, sillä olen fyysisesti ja psyykkisesti terve, luonteeltani rauhallinen, empaattinen ja kiltti, tykkään työskennellä ryhmässä, olen hyvässä kunnossa, järjen käyttökin pelaa hyvin suurimman osan ajasta, rehellinen, luotettava, jne.

Nämä kaksi alussa mainitsemaani asiaa kuitenkin hieman arveluttavat, joten olisin kiitollinen jos joku alalla työskennellyt voisi hieman auttaa kertomalla omia näkemyksiään.

Molemmat mainitsemasi asiat ovat sellaisia, jotka on korjattavissa. Esiintymään oppii esiintymällä ja työkaluja käyttämään käyttämällä työkaluja. Jonkilaisesta valmentajasta on apua molempiin ja noita valmentajia löytyy sekä erilaisten harrastusporukoiden että virallisten oppilaitosten kautta.

Nimim. "Joskus esiintymistä jännittänyt"
Parempi tossun alla...

#19 ****Sakke****

****Sakke****
  • Vierailija

Lisätty 21 kesäkuu 2010 - 20:49

Tuo tuo, onkohan mahdollista hakea Helsingin Pelastuslaitokselle jos omaa vaan Brittipassin... Eli ei ole kaksoiskansalaisuutta vaan pelkästään Brittipassi.

#20 Arcana

Arcana

Nuorempi jäsen

• Jäsen
  • Pip
  • 1 viestiä

• Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 13 joulukuu 2011 - 11:54

Morjens! Täällä onkin jo hiukan keskusteltu rattijuopumuksen vaikutuksesta koulutukseen pääsyyn. Itse töppäilin muutama vuosi sitten sen verran että tuli tuomio rattijuopumuksesta, kyseessä EI siis ole törkeä rattijuopumus ja tuomio oli sakot ja ajokieltoa.

Haluaisin muutaman vuoden sisällä pyrkiä Helsingin Pelastuskouluun mutta mieltäni askarruttaa tuo parin vuoden takainen töppäys. Estääkö tuo kouluun pääsyn. Pelastuskoulun sivuilla sanottiin että ennen lopullista valintaa koulutukseen valittavien taustat tarkistetaan Oikeusministeriön oikeusrekisterikeskuksesta, poliisien rekisterissähän tuo merkintä kyllä näkyy mutta näkyykö oikeusrekisterikeskuksen tiedoissa?

#21 **jaakko**

**jaakko**
  • Vierailija

Lisätty 08 tammikuu 2013 - 19:36

Tutkitaanko poliisirekisteri opiskelun yhteydessä? olen narahtanut höpöheinän polttamisesta ja merkintä jäi ainoastaan poliisirekisteriin, onko tämä este?

Poliisirekisteri ja rikosrekisteri on aivan eri asia.

#22 **Manselainen**

**Manselainen**
  • Vierailija

Lisätty 17 marraskuu 2013 - 13:44

Vanha aihe, mutta pitkästä aikaa tänne eksyi niin kirjoitetaan.

Kun olette tuolla liikenteessä siviiliautonenne, haluaisitteko, että siellä seassa seikkailee hälytysajossa kuorma-autoja, joiden kuskeina on rattijuopumuksesta tuomittuja henkilöitä? Olisiko luottavainen olo alueen pelastustoimeen?

Entäpä "höpöheinän" polttaminen? Haluatteko itseänne auttamaan palomiehiä, joiden moraali taipuu huumausainerikoksiin (josta ainakin vielä on kysymys, oltiin laillistamisesta mitä mieltä hyvänsä), ja joista ette voi olla varmoja, mitä tämä kaveri on viimeksi tupakkahuoneessa poltellut ennen keikalle lähtöä? Ei kertakokeilu rikollista tai muuten hörhöä tietysti kenestäkään välttämättä tee, mutta se, että on narahdettu, kielii kyllä jo pitempiaikaisesta harrastamisesta.

Eipä sillä, jos nämä henkilöt, jotka tällä moisista asioista huolehtivat opistoonpääsyn suhteen, edustavat sitä väkeä, ketä varten tämä palsta on olemassa (veparit ja sopimuspalokunnat) niin huolestuttavaa sekin on. Taas yksi osoitus siitä, että turvallisuusviranomaisen toimintaa ei pitäisi antaa hoidettavaksi harrastuspohjalta.

Onneksi itse asun täällä vakiväen miehittämässä asutuskeskuksessa.

Vastaa tähän aiheeseen

0 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 0 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää