Siirry sisältöön


- - - - -

Kuinka toimit hälytysajoneuvon lähestyessä?


16 vastausta tähän aiheeseen

#1 **mummokuski**

**mummokuski**
  • Vierailija

Lisätty 21 kesäkuu 2004 - 19:36

HÄLYTYSAJONEUVON LÄHESTYESSÄ...


--------------------------------------------------------------------------------

OSOITA VILKULLA, ETTÄ OLET HAVAINNUT TAKAA TULEVAN HÄLYTYSAJONEUVON.
PIDÄ ALKUPERÄINEN NOPEUTESI YLLÄ JA ETSI SOPIVA KOHTA, JOSSA VOIT VÄISTÄÄ OIKEALLE - HIDASTA VASTA SITTEN.
HELPOTA OHITUSTA JARRUTTAMALLA VASTA KUN HÄLYTYSAJONEUVO TULEE RINNALLE.
ÄLÄ JARRUTA VOIMAKKAASTI!
Ambulanssi painaa 3500 - 4000 kg, paloauto enimmillään 15-18000 kg eikä pysähdy lyhyellä matkalla. Sen lisäksi uudelleen vauhtiin kiihdyttäminen kestää kauemmin kuin henkilöautolla, ja kalliita sekunteja tuhlaantuu.
Liikenteenjakajan kohdalle, mutkaan tai muuten mahdottomaan ohituspaikkaan pysäyttävä auto pakottaa ambulanssinkin pysähtymään.
ÄLÄ VAARANNA OMAA TAI TOISEN TURVALLISUUTTA!
Ambulanssi ei aja päälle. Vaikka ambulanssin sireeni ujeltaa aivan takana, ei ole syytä paniikkiin. Kaikki äkkinäiset liikkeet ja ajo pehmeälle penkalle voivat viedä kuljettajalta auton hallinnan.
ANNA TILAA - MYÖS VASTAAN TULEVALLE HÄLYTYSAJONEUVOLLE!
Ambulanssi pyrkii käyttämään koko tien leveyden hyväkseen ja oikomaan mutkissa taatakseen mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet ambulanssin takatilassa.

LÄHDE: http://www.eseh.net/

Mutta juuri näin pitää toimia :DDD että ajakaahan sivuun kun minä tulen kiitos! Heh. Ai että näitä tyhjiä teitä. Ohjeessahan voisi lukea että: HÄLYTYSAJOSSA OLEVAN HÄLYTYSAJONEUVON LÄHESTYESSÄ....
Mutta parempi noin. No mainitaanhan tuossa yhdessä kohtaa juu..

>Ambulanssi ei aja päälle. Vaikka ambulanssin sireeni ujeltaa aivan takana, ei ole syytä paniikkiin<
Kyllä ne jotkut on ajanut päälle että ei nyt ihan sokeesti kannata luottaa ja tosiaan jotkut ei panikoi hälytyksessä olevaan ajoneuvoon takanaan kun eivät sitä edes huomaa.

No kunhan kevensin... cool.gif

#2 Kimmo210

Kimmo210

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 235 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 21 kesäkuu 2004 - 21:06

varmaan enemmistö autoilijoista (anteeks vaan, mut naiset ja vanhat ihmiset varsinkin) tuppaa jarruttamaan suunnilleen lukkojarrutuksena. Tulee melkoseen testiin piipaa-kuskin refleksit siinä vaiheessa!
C 7-4
yskä
paska
paha olo!

#3 MPH43

MPH43

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 473 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 21 kesäkuu 2004 - 22:13

Kyllä jotkut antavat esimerkillisesti tilaa, mutta löytyypä niitä taliaivojakin.

Tuli mieleen keikka kun mentiin viereiseen kuntaan maastopaloon. Maantiellä oli satasen rajoitus ja eiköhän yksi taliaivo alkanut jarruttaa melkein täysillä ja vastaan tuli autoja.

Luulisi että olisi tajunnut että vaikka kuinka hän jarruttaa niin eihän ohi voi lähteä kun tulee vastaantulijoita jotka eivät hekään väistä sivuun. No pysähdyimme melkein kokonaan ja kun vastaantuleva jono oli loppunut pääsimme vasta ohi. Tuollaisessakin meni monia tärkeitä sekuntteja, joista oikealla nopeudella ja vilkulla oltaisiin voitu päästä huomattavasti nopeammin.

Se on kyllä totta että siviili voi joskus mennä paniikkiin kun näkee peileissänsä hälytysajoneuvon hälytysajossa... mitäs minun pitäisi tehdä? jne... happy.gif

#4 Kai Vinkone

Kai Vinkone

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 239 viestiä
  • Location:Turun kupeessa
  • Interests:VPK, splättis, vaellus, karting (Intercontinental 80cc)

  • Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 21 kesäkuu 2004 - 22:28

Kokemuksia löytyy niin hyviä kuin huonojakin. Varsinkin isolla tiellä ajettaessa (100km/h) ihmiset paniikkiin joutuessaan jarruttaa melkein pysähdyksiin, kuitenkin siirtymättä kaistalta sivuun. Sitten löytyy näitäkin ihmisiä jotka antavat reilusti tilaa kun vain näkevät paloauton, vaikkei hälytysajossa oltaisikaan. Esimerkkinä harjoituksiin kuuluvassa ajossa ihmiset pysähtelevät vaikka tultaisiin kolmion takaa.
Siinä meni omat ja varaastetut - sanoo entinen miäs kun tupa paloo.

#5 MPH43

MPH43

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 473 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 21 kesäkuu 2004 - 22:30

LAINAUS
Esimerkkinä harjoituksiin kuuluvassa ajossa ihmiset pysähtelevät vaikka tultaisiin kolmion takaa.

Mikä ei sekään ole aina hyväksi. happy.gif

Olemmekohan vain liian vaativia?... biggrin.gif

Viestiä muokkasi MPH43, 21 kesäkuu 2004 - 22:33


#6 TKS

TKS

    Nuorempi jäsen

  • Jäsen
  • Pip
  • 27 viestiä
  • Location:Sahalahti

  • Pelastustoimialue:
    Pirkanmaa

Lisätty 22 kesäkuu 2004 - 14:07

LAINAUS(MPH43 @ 21.06.2004 - 22.13)
Tuli mieleen keikka kun mentiin viereiseen kuntaan maastopaloon. .... Tuollaisessakin meni monia tärkeitä sekuntteja....

Maastopaloissa muutamalla sekunnilla ei kai mitään merkitystä, varsinkaan naapurikuntaan... Tosin olisihan keikka voinu olla mikä tahansa muukin.
Kiva takertua aikansa kuluksi pikkuseikkoihin.
-Ohhoh, onkos tuli päässyt irti????
- Kun olisikin irti, mutta kun on pirun tiukasti tuossa saunan kulmassa kiinni...

#7 MPH43

MPH43

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 473 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 22 kesäkuu 2004 - 14:13

LAINAUS(TKS @ 22.06.2004 - 14.07)
LAINAUS(MPH43 @ 21.06.2004 - 22.13)
Tuli mieleen keikka kun mentiin viereiseen kuntaan maastopaloon. .... Tuollaisessakin meni monia tärkeitä sekuntteja....

Maastopaloissa muutamalla sekunnilla ei kai mitään merkitystä, varsinkaan naapurikuntaan... Tosin olisihan keikka voinu olla mikä tahansa muukin.
Kiva takertua aikansa kuluksi pikkuseikkoihin.

No joo... eihän sillä maastopalolla kiire olekkaan mutta ideana oli se, että turhaa aikaa menee tuollaiseen, missä oikealla liikennekäyttäytymisellä voitaisiin säästää tärkeitä sekunteja jos hälytyksen kohteena on esim. huoneistopalo. Eipä aikaakaan kun Salossakin oli hetkestä kiinni kahden henkilön henget.

Ja ideana lisäksi oli, että voi syntyä vaaratilanteita kun lähdetään taas kiihdyttämään painavalla autolla. Eipä kiihdy ihan niin nopeesti kun henkilöauto. happy.gif

#8 kukkasi

kukkasi

    sihteeri

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 455 viestiä
  • Interests:Palokunta

  • Pelastustoimialue:
    Varsinais-Suomi

Lisätty 22 kesäkuu 2004 - 16:05

LAINAUS(Kai Vinkone @ 21.06.2004 - 22.28)
Sitten löytyy näitäkin ihmisiä jotka antavat reilusti tilaa kun vain näkevät paloauton, vaikkei hälytysajossa oltaisikaan. Esimerkkinä harjoituksiin kuuluvassa ajossa ihmiset pysähtelevät vaikka tultaisiin kolmion takaa.

Joo, ja jotkut menee jo paniikki kun vain näkeekin ambulanssin tai paloauton... välillä vaan kun harjoituksissa ajetaan jonnekkin jotkut menee äkkiin melkeen ojaan asti blink.gif
Miehet ovat välillä suhteessa, kuin norsu posliini kaupassa. Yrittävät, mutta kompastuvat.

#9 veivari

veivari

    Jäsen

  • Jäsen
  • PipPip
  • 72 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 22 kesäkuu 2004 - 16:52

LAINAUS(mummokuski @ 21.06.2004 - 19.36)
HÄLYTYSAJONEUVON LÄHESTYESSÄ...


--------------------------------------------------------------------------------

OSOITA VILKULLA, ETTÄ OLET HAVAINNUT TAKAA TULEVAN HÄLYTYSAJONEUVON.
PIDÄ ALKUPERÄINEN NOPEUTESI YLLÄ JA ETSI SOPIVA KOHTA, JOSSA VOIT VÄISTÄÄ OIKEALLE - HIDASTA VASTA SITTEN.
HELPOTA OHITUSTA JARRUTTAMALLA VASTA KUN HÄLYTYSAJONEUVO TULEE RINNALLE.
ÄLÄ JARRUTA VOIMAKKAASTI!
Ambulanssi painaa 3500 - 4000 kg, paloauto enimmillään 15-18000 kg eikä pysähdy lyhyellä matkalla. Sen lisäksi uudelleen vauhtiin kiihdyttäminen kestää kauemmin kuin henkilöautolla, ja kalliita sekunteja tuhlaantuu.
Liikenteenjakajan kohdalle, mutkaan tai muuten mahdottomaan ohituspaikkaan pysäyttävä auto pakottaa ambulanssinkin pysähtymään.
ÄLÄ VAARANNA OMAA TAI TOISEN TURVALLISUUTTA!
Ambulanssi ei aja päälle. Vaikka ambulanssin sireeni ujeltaa aivan takana, ei ole syytä paniikkiin. Kaikki äkkinäiset liikkeet ja ajo pehmeälle penkalle voivat viedä kuljettajalta auton hallinnan.
ANNA TILAA - MYÖS VASTAAN TULEVALLE HÄLYTYSAJONEUVOLLE!
Ambulanssi pyrkii käyttämään koko tien leveyden hyväkseen ja oikomaan mutkissa taatakseen mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet ambulanssin takatilassa.

LÄHDE: http://www.eseh.net/

Mutta juuri näin pitää toimia :DDD että ajakaahan sivuun kun minä tulen kiitos! Heh. Ai että näitä tyhjiä teitä. Ohjeessahan voisi lukea että: HÄLYTYSAJOSSA OLEVAN HÄLYTYSAJONEUVON LÄHESTYESSÄ....
Mutta parempi noin. No mainitaanhan tuossa yhdessä kohtaa juu..

>Ambulanssi ei aja päälle. Vaikka ambulanssin sireeni ujeltaa aivan takana, ei ole syytä paniikkiin<
Kyllä ne jotkut on ajanut päälle että ei nyt ihan sokeesti kannata luottaa ja tosiaan jotkut ei panikoi hälytyksessä olevaan ajoneuvoon takanaan kun eivät sitä edes huomaa.

No kunhan kevensin... cool.gif

pitääkö ajaa kiinni perseessä??

#10 Pete

Pete

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 212 viestiä
  • Gender:Male
  • Interests:Saattaa löytää hinausauton lisäksi myös Lanssin tai paloauton ratin takaa....

  • Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 22 kesäkuu 2004 - 17:33

Tuntuu siltä ettei ihmiset aina kuule pillejä vaikka olis aivan takana ja peileihin ei katsella..... sitten kun huomataan polkaistaan jarrua.

Pääkaupunkiseudulla on kyllä suurin osa autoilijoista tottunut hälytysajoneuvoihin mutta aina sinne sekaan joku mahtuu joka ei kuule eikä näe tai sitten säikähtää ja meinaa aiheuttaa kolarin.

Autokouluissa ei juurikaan kerrota + että valtaosalla kuljettajista on aikaa kulunut vuosia autokoulusta.

#11 Wiseguy

Wiseguy

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 165 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Poliisilaitos

Lisätty 22 kesäkuu 2004 - 18:37

LAINAUS(Pete @ 22.06.2004 - 17.33)
Tuntuu siltä ettei ihmiset aina kuule pillejä vaikka olis aivan takana ja peileihin ei katsella..... sitten kun huomataan polkaistaan jarrua.

Jokaiselle hälytysajoneuvon kuljettajalle tekee eetvarttia istua kerran siinä edelläajavassa autossa kuljettajan paikalla. Tätä asiaa on joskus harjoiteltu ja kokeiltu, jolloin on todettu, että hälytyslaitteiden ääni ei tosiaankaan kuulu edelläajavaan autoon samalla voimakkuudella kuin itse hälytysajoneuvoon. Mitä kovempi nopeus on, sitä huonommin ääni kuuluu. Moottoritienopeudessa ääni kuuluu vasta, kun hälytysajoneuvo on rinnalla ohittamassa.

Lisäksi yksikään auton kuljettaja ei katso taustapeiliin jatkuvasti, vaan vilkuilee sinne korkeintaan muutaman kymmenen sekunnin välein. Näiden vilkaisujen välillä taustalla ehtii jo tapahtumaan mitä vain.

Tämä johdantona sille tosiasialle, että hälytyslaitteiden tehoon ei saa luottaa liiaksi. Aina on otettava huomioon toisten epäjohdonmukainen reagointi kiireellisellä tehtävällä olevaan hälytysajoneuvoon.

Turvallisia, mutta hikisiä kilometrejä!
Kehuminen kannattaa aina!

#12 palo112

palo112

    Jäsen

  • Jäsen
  • PipPip
  • 63 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Länsi-Uusimaa

Lisätty 06 heinäkuu 2004 - 18:08

LAINAUS(Pete @ 22.06.2004 - 17.33)
Tuntuu siltä ettei ihmiset aina kuule pillejä vaikka olis aivan takana ja peileihin ei katsella..... sitten kun huomataan polkaistaan jarrua.

Pääkaupunkiseudulla on kyllä suurin osa autoilijoista tottunut hälytysajoneuvoihin mutta aina sinne sekaan joku mahtuu joka ei kuule eikä näe tai sitten säikähtää ja meinaa aiheuttaa kolarin.

Autokouluissa ei juurikaan kerrota + että valtaosalla kuljettajista on aikaa kulunut vuosia autokoulusta.


Tuo kyllä pitää osittain paikkansa. Oletko ajatellut, että uudet autot on paremmin äänieristetty kuin vanhat. Varsinkin jos kuljettaja pitää radiota auki normaali äänitasolla, ulkopuolisen äänen kuuleminen on heti vaikeampaa. sad.gif

Tästä voin kertoa omalla kokemuksella. Sain vihdoin ostettua kälysellä palkalla uuden auton ja eräänä päivänä tuli poliisiauto takaa hälyssä ja jos en vaistomaisesti olisi katsonut taustapeiliin, niin............... hälyääni kuului vasta kun jussit ajo ohi! Radio oli päällä normaali kuuntelulla. Eli, ei se aina ole kuskista kiinni.

Nimimerkillä kohta 20 vuotta piipaa autoja ja "onnellinen" uuden auton omistaja.

#13 Ensihoitsu

Ensihoitsu

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 533 viestiä

Lisätty 06 heinäkuu 2004 - 19:44

LAINAUS(Kimmo210 @ 21.06.2004 - 21.06)
varmaan enemmistö autoilijoista (anteeks vaan, mut naiset ja vanhat ihmiset varsinkin) tuppaa jarruttamaan suunnilleen lukkojarrutuksena. Tulee melkoseen testiin piipaa-kuskin refleksit siinä vaiheessa!

No, voihan se olla että refleksejäkin tarvitaan mutta kyllä hälytysajoneuvon kuljettajan moka se enempi on jos joutuu takana myös lukkoon jarruttamaan. Hälytysajoneuvolla(kin) edellä ajavaa lähestyessä pitää jo hyvissä ajoin ennakoida ja osoittaa esim. kaukovaloja vilkuttamalla sekä suuntamerkillä että on tulossa ohi. Itse jättäydyn yleensä reilusti kauemmas ja odottelen siellä edellä ajavalta merkkiä että on huomannut (siis jos ei kilometrisuora ja toinen kaista vapaa). Muutenkin jos pitää odottaa vastaantulevia niin parempi odotella hieman kauempana edellä olevasta, niin voi alkaa jo kiihdyttämään kun viimeinen auto lähestyy. Kuin että roikkuisin edellä ajavan puskurissa ja pääsisin aloittamaan kiihdytyksen vasta kun pääsen viereiselle kaistalle.
Hoitotyö hoitotyönä - taksihommat takseille!

#14 AndyL

AndyL

    Vanhempi Jäsen

  • Jäsen
  • PipPipPip
  • 309 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Ei vielä valittu

Lisätty 07 heinäkuu 2004 - 10:11

LAINAUS(Ensihoitsu @ 06.07.2004 - 19.44)
No, voihan se olla että refleksejäkin tarvitaan mutta kyllä hälytysajoneuvon kuljettajan moka se enempi on jos joutuu takana myös lukkoon jarruttamaan. Hälytysajoneuvolla(kin) edellä ajavaa lähestyessä pitää jo hyvissä ajoin ennakoida ja osoittaa esim. kaukovaloja vilkuttamalla sekä suuntamerkillä että on tulossa ohi. Itse jättäydyn yleensä reilusti kauemmas ja odottelen siellä edellä ajavalta merkkiä että on huomannut (siis jos ei kilometrisuora ja toinen kaista vapaa). Muutenkin jos pitää odottaa vastaantulevia niin parempi odotella hieman kauempana edellä olevasta, niin voi alkaa jo kiihdyttämään kun viimeinen auto lähestyy. Kuin että roikkuisin edellä ajavan puskurissa ja pääsisin aloittamaan kiihdytyksen vasta kun pääsen viereiselle kaistalle.

Aivan!

Se autokoulussa paljon manostettu ennakoiva ajotapa on kovaa valuuttaa hälyajossa.
Lisäksi sain hyvän neuvon jo sammutustyökurssilla kun pikaisesti hälyajosta puhuttiin: kun olet kuskina, perse keskiviivan kohdalle! Näin vastaantulijatkin huomaavat hyvissäajoin lähestyvän hälyajoneuvon. Ja siitä ei sitten poukkoilla edestakaisin turhaan omalla kaistalla... happy.gif
Diagnoosi: G93.5 Aivojen puristustila

#15 Palomies7

Palomies7

    Nuorempi jäsen

  • Jäsen
  • Pip
  • 10 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Oulu-Koillismaa

Lisätty 11 heinäkuu 2004 - 20:27

No niin... Päästiin minun lempiaiheeseen... Eli toimin puolivakinaisena ja varallaolossa oon aina kuskina. Päätyössäni oon linkkurikuski, ennen ajoin rekkoja... Nyt oon lähössä HML:ään opiskelemaan liikenneopettajaksi, joten liikenne kiehtoo kaikin tavoin minua..

Eli siis... meillä täällä pohjosessa on käyty kans treenaamassa hälytysajon edellä ajamista; meillä oli käytössä meidän ykkönen, eli "päällikön auto", sisällä oli 4 henkilöä ja radio oli sopivalla volyymilla, että puhekin kuului vielä hyvin. Vauhtia meillä oli 50 km/h ja takana tulevalla 11:llä oli 60-65 km/h. Tulipa siinä kuskina huomattua, että kyytiläiseni säikähtivät, kun huomasivat 11:n vasta kun se oli meidän kohdala viereisellä kaistalla... Että siinä teille esimerkkiä.. Ja tuolla liikenteessä muuten kulkeneena voin sanoa, että meitä on moneksi.. Toiset "hyppää" suoraan ojaan ja toiset väistävät oikein sievästi ja melkein kädellä näyttävät, että olkaa hyvät, teillä on minua kiireempi...

Semmosia terveisiä täältä meiltä!!

Viestiä muokkasi Palomies7, 11 heinäkuu 2004 - 20:28


#16 **Toyota Mark II**

**Toyota Mark II**
  • Vierailija

Lisätty 13 heinäkuu 2004 - 01:19

LAINAUS(mummokuski @ 21.06.2004 - 19.36)
HÄLYTYSAJONEUVON LÄHESTYESSÄ...


--------------------------------------------------------------------------------

OSOITA VILKULLA, ETTÄ OLET HAVAINNUT TAKAA TULEVAN HÄLYTYSAJONEUVON.
PIDÄ ALKUPERÄINEN NOPEUTESI YLLÄ JA ETSI SOPIVA KOHTA, JOSSA VOIT VÄISTÄÄ OIKEALLE - HIDASTA VASTA SITTEN.
HELPOTA OHITUSTA JARRUTTAMALLA VASTA KUN HÄLYTYSAJONEUVO TULEE RINNALLE.
ÄLÄ JARRUTA VOIMAKKAASTI!
Ambulanssi painaa 3500 - 4000 kg, paloauto enimmillään 15-18000 kg eikä pysähdy lyhyellä matkalla. Sen lisäksi uudelleen vauhtiin kiihdyttäminen kestää kauemmin kuin henkilöautolla, ja kalliita sekunteja tuhlaantuu.
Liikenteenjakajan kohdalle, mutkaan tai muuten mahdottomaan ohituspaikkaan pysäyttävä auto pakottaa ambulanssinkin pysähtymään.
ÄLÄ VAARANNA OMAA TAI TOISEN TURVALLISUUTTA!
Ambulanssi ei aja päälle. Vaikka ambulanssin sireeni ujeltaa aivan takana, ei ole syytä paniikkiin. Kaikki äkkinäiset liikkeet ja ajo pehmeälle penkalle voivat viedä kuljettajalta auton hallinnan.
ANNA TILAA - MYÖS VASTAAN TULEVALLE HÄLYTYSAJONEUVOLLE!
Ambulanssi pyrkii käyttämään koko tien leveyden hyväkseen ja oikomaan mutkissa taatakseen mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet ambulanssin takatilassa.

LÄHDE: http://www.eseh.net/

Mutta juuri näin pitää toimia :DDD että ajakaahan sivuun kun minä tulen kiitos! Heh. Ai että näitä tyhjiä teitä. Ohjeessahan voisi lukea että: HÄLYTYSAJOSSA OLEVAN HÄLYTYSAJONEUVON LÄHESTYESSÄ....
Mutta parempi noin. No mainitaanhan tuossa yhdessä kohtaa juu..

>Ambulanssi ei aja päälle. Vaikka ambulanssin sireeni ujeltaa aivan takana, ei ole syytä paniikkiin<
Kyllä ne jotkut on ajanut päälle että ei nyt ihan sokeesti kannata luottaa ja tosiaan jotkut ei panikoi hälytyksessä olevaan ajoneuvoon takanaan kun eivät sitä edes huomaa.

No kunhan kevensin... cool.gif

Tottakai annan tietä paloautolle ja ambulanssille. Sitten päästelen komeesti imussa pahimman ruuhkan ohitse. Poliisien perässä sitä ei uskalla tehdä.

#17 Schaza

Schaza

    Nuorempi jäsen

  • Jäsen
  • Pip
  • 4 viestiä

  • Pelastustoimialue:
    Siviili

Lisätty 07 lokakuu 2013 - 01:04

Itse kuuntelen radiota autossa aina suht lujalla voluumilla kun on kuulo toispuoleisesti huonompi, ja nimenomaan siksi aina vilkuilen peileihin mitä takana tapahtuu melkein suhteessa saman verran kuin eteenpäinkin... ei ole yksikään pilliauto päässyt huomaamatta ohittamaan. Surkeaa todellakin nuo tientukkeet, jotka ei ymmärrä/välitä välttämättä aina edes sitä että ajavat paljon normaalia liikennevirtaa hitaammin tai muuten vähemmän ennakoitavasti...

 

Viime kesänä paikallinen (Teuva) Päällikkö päästeli melkein ohi huomaamatta kun olin myrskybongauskeikalla, mutta vauhtieroakin taisi olla melkoisen paljon... oli menossa silloiseen Teuva: rakennuspalo "keskisuureen".

 

Ihmetytti tuokin tapaus Teuvan Perälän kylässä 20.07.2013... liekö naapurusto halunnut nähdä vain jotain suurta, mutta vanha autiotalo/saunamökki vain kärysi ja paikalla oli kalustoa ihan jotain teollisuuspaloa myöten... mitä lienee yksiköitä ollut, en ehtinyt kaikkia edes varmaan lukea mitä meni ohi ja monesta suunnasta tulivat? Ainakin Teuva ja Närpiö, 2 lanssia vähintään ja ties mitä muuta... kävin ohiajamassa paikan, niin poliisia ja kaikkea muuta oli niin pirusti.

 

Liikenne tuollakin paikalla oli tukkeeksi ja tienposket buukattu täyteen autoja muutenkin kapeilla kujilla niin ettei tahtonut päästä ohi edes pikkuautolla. Omani ajoin melkein ojaan kun väistelin sivuun takaatulevien kanssa Närpiön yksiköitä. Ei olisi tuolle tielle pitänyt edes lähteä, kun olis ollut leveempääkin... mut mistä sitäkään oisi arvannut sinne ajaessaan. Näin bongarin näkökulmasta sanottuna. =)

 

Anteeksi pyydän jos joku kuski tätä lukee. =)


Viestiä muokkasi Schaza, 07 lokakuu 2013 - 01:13




Vastaa tähän aiheeseen



  


0 Käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 0 vierailijaa, 0 anonyymiä käyttäjää